2020-06-05, 15:16
Medlem
HateWrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannknackarn
Läste just detta i länken jag tidigare la ut.
Det står mer men såhär har jag också uppfattat det.

"Henrik Belfrage beskriver i sin studie Rättspsykiatriska vårdtider vs. fängelsetider (1996) den, i vilket fall vid tiden för studien, rådande uppfattningen om att de som döms till rättspsykiatrisk vård är frihetsberövade under en avsevärt kortare tid än de som blir dömda till fängelse. "
I många fall blir det tyvärr så. Folk är benägna att göra fruktansvärda saker då de är rasande påtända och/eller alkoholpsykotiska.
Antändning/avgiftning på institution....

Samhällets vård räddar en massa busar fr rättmätiga straff.
Citera
2020-06-05, 15:22
Medlem
CharlieRs avatar
Det är alltså grovt vållande till annans död (samt narkotikabrott) som mamman anses skyldig till i nuläget. Huruvida det är domstolens slutgiltiga avgörande är oklart, det framgår inte om de redan tagit ställning till de andra brottsrubriceringarna. Mycket märkligt av tingsrätten att meddela ett beslut på det här sättet.
Citera
2020-06-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det är alltså grovt vållande till annans död (samt narkotikabrott) som mamman anses skyldig till i nuläget. Huruvida det är domstolens slutgiltiga avgörande är oklart, det framgår inte om de redan tagit ställning till de andra brottsrubriceringarna. Mycket märkligt av tingsrätten att meddela ett beslut på det här sättet.

Tycker också det känns lite annorlunda och luddigt.

Men om hon fälls för grovt vållande bör vi väl kunna anta att hon inte kommer återfå vårdnaden om sina andra barn? (Visserligen har konstigare saker hänt i det här ärendet, but still.)
Citera
2020-06-05, 15:29
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Läste just detta i länken jag tidigare la ut.
Det står mer men såhär har jag också uppfattat det.

"Henrik Belfrage beskriver i sin studie Rättspsykiatriska vårdtider vs. fängelsetider (1996) den, i vilket fall vid tiden för studien, rådande uppfattningen om att de som döms till rättspsykiatrisk vård är frihetsberövade under en avsevärt kortare tid än de som blir dömda till fängelse. "

Tydligen är det skillnad i bedömningarna mellan RPU i Stockholm o Norrköping..
Va, vart har du läst det där?

Från Henrik Belfrages Rättspsykiatriska vårdtider vs. fängelsetider

Citat:
Av Tabell 2 framgår att det föreligger stora skillnader i frihetsförluster beroende på om man dömts till fängelse eller rättspsykiatrisk vård efter genomgången rättspsykiatrisk undersökning 1993. I genomsnitt vistas man mer än dubbelt så lång tid vid rättspsykiatrisk institution som vid en kriminalvårdsanstalt. Sannolikt är dock skillnaden betydligt större än så eftersom nästan hälften (48 %) av dem som dömdes till rättspsykiatrisk vård 1993, ännu inte skrivits ut, medan detta är fallet bara beträffande 7 % av fallen bland dem som dömdes till fängelse.
Citera
2020-06-05, 15:30
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017

Men om hon fälls för grovt vållande bör vi väl kunna anta att hon inte kommer återfå vårdnaden om sina andra barn? (Visserligen har konstigare saker hänt i det här ärendet, but still.)
Det tror jag inte att hon hade fått även om hon friats.
Citera
2020-06-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017

Vad kan det bli för straff för grovt vållande?
Citera
2020-06-05, 15:31
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Vad kan det bli för straff för grovt vållande?
Maxstraffet är fängelse i 6 år.
Citera
2020-06-05, 15:33
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:
Va, vart har du läst det där?

Från Henrik Belfrages Rättspsykiatriska vårdtider vs. fängelsetider

Det står alldeles i början av VÅRDTIDER i länken jag la ut https://sv.m.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttspsykiatrisk_unders%C3%B6kning
Hade inte kommit så långt i texten än.. Jag va nog lite hetsig o bombad av all info men du som e klok - kan inte du reda ut varför undersökningen inte ska "omfatta förutsättningar för att överlämna mamman till rättspsykiatrisk vård med särskild utskriftsprövning" för det fattar inte jag.

Tycker också tingsrätten kommit men mycket underligt underlag idag.
Senast redigerad av Pannknackarn 2020-06-05 kl. 15:39.
Citera
2020-06-05, 15:43
Medlem
Citat:
Maxstraffet är fängelse i 6 år.

Tack för info! Vad tror du personligen att hon kommer att få?
Citera
2020-06-05, 15:47
Bannlyst
Kommer kanske bli 9 år (kanske mindre) och då är hon ute efter 6.
Kan ändå tycka att det är alldeles för milt men vad ska man göra med det svenska rättsväsendet 😤
Citera
2020-06-05, 15:52
Medlem
Citat:
Per Oehme, mammans advokat, kommenterar domen så här.

– Jämfört med åtalet så ser jag det här beskedet som en framgång.

Hur menar du då?

– Det här visar att min klient bara anses vara vållande i dödsfallet genom att inte ringa 112. Det finns ingen bevisning för att hon uppsåtligt begått något brott. Hon är bara delgiven misstanke om att inte larmat, säger Oehme.

Har du pratat med din klient?

– Ja. Hon blev oerhört lättad över att det inte finns något uppsåtligt kvar i anklagelserna.

Okej segerkänslan försvann ganska fort.
Så dem anser inte att hon har orsakat våldet och skadorna på kroppen? Drogerna i barnen?

ALLT tyder på att det är hon förutom vad HON säger om P.
P var ingen ängel men jag har väldigt svårt att tro att han drogat sitt barn. Han var ju aldrig hemma säger dem ju?
Så hon kommer inte dömas för något av dem sakerna som gjorde att hon dog? Bara att hon inte ringde?
Fy fan vad äckligt.
Citera
2020-06-05, 15:55
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Det står alldeles i början av VÅRDTIDER i länken jag la ut https://sv.m.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttspsykiatrisk_unders%C3%B6kning
Hade inte kommit så långt i texten än.. Jag va nog lite hetsig o bombad av all info men du som e klok - kan inte du reda ut varför undersökningen inte ska "omfatta förutsättningar för att överlämna mamman till rättspsykiatrisk vård med särskild utskriftsprövning" för det fattar inte jag.

Tycker också tingsrätten kommit men mycket underligt underlag idag.
Ja, det står alldeles i början där, men direkt efter står det också att det här inte stämmer med verkligheten, utan just är en uppfattning bland folk.

Det är otydlig information från tidningarna men det verkar ju som att de ska undersöka möjligheten för rättspsykiatrisk vård i alla fall. De kan mena att det inte är aktuellt med särskild utskriftsprövning, vilket är när förvaltningsrätten måste besluta om frigivning (vanligtvis beslutar läkarna på rättspsyk om detta). Det är inget konstigt egentligen utan särskild utskriftsprövning använder man mest när det finns stora risker för återfall i brott som bör beaktas särskilt vid utskrivningen. Eftersom mamman i detta fall begått brott mot en mycket liten grupp av människor i henne direkta vård, så finns det inte någon sådan återfallsrisk där värnandet om allmänhetens skydd kräver särskild utskriftsprövning.

Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Tack för info! Vad tror du personligen att hon kommer att få?
Jag tror det fortfarande finns en möjlighet att hon döms för dråp, och att det blir en avvägning mellan detta och grovt vållande. Därför tror jag att straffet blir just ca 6 år, eftersom det vanligtvis blir i den "överlappande" delen av straffskalan när det är svårt att avgöra mellan två olika brott (eller svårighetsgrader). Dråp har ett minimistraff på 6 år. Vilket straff som tillkommer för hennes narkotikabrott utgår vanligtvis från fastställda tabeller baserat på mängden och typen av narkotika som innehafts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in