2020-06-05, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Fd åklagaren Arnheim intervjuad i nt men låst artikel så vi får väl vänta och se vad som kommer fram i eftermiddag.

Norrköpings Tidningar
Mina sidor
Sven-Erik Alhem, fd överåklagare, gissar att mamman kommer att dömas för dråp eller i vart fall för grovt vållande till annans död.
Sven-Erik Alhem, fd överåklagare, gissar att mamman kommer att dömas för dråp eller i vart fall för grovt vållande till annans död.
Foto: Jeppe Gustafsson/Stig-Åke Jönsson/Henrik Montgomery/TT
Experten: Det kan mamman dömas för av tingsrätten
"Jag gissar att man dömer för dråp", säger före detta överåklagaren Sven-Erik Alhem inför rättens beslut.
NORRKÖPING 5 JUNI 2020 06:00
Efter avslutad huvudförhandling överlade rätten en stund. De meddelade sedan att mamman ska stanna kvar i häktet och att överläggningarna fortsätter under fredagen. Rätten ska lämna beslut klockan 14.

– Det är inget konstigt att rätten vill sova på saken. Man ska inte tolka det som att rätten är osäker utan som att rättens ordförande är noga med att formuleringarna blir rätt. Det här är definitivt inget lättavgjort mål, säger Sven-Erik Alhem, före detta överåklagare och ofta anlitad rättsexpert.

Rätten beslutade att mamman ska stanna kvar i häktet men att restriktionerna mot henne hävs. Restriktioner innebär att man i princip är totalt isolerad mot omvärlden. Man får inte ha kontakt med några anhöriga eller läsa vad som rapporteras i media.

– Domstolen har kunnat pröva bevisningen som har lagts fram, så det är naturligt att restriktionerna hävs. Den som är frihetsberövad ska ha minsta möjliga tvång och att leva med restriktioner är ett väldigt starkt ingrepp.

Du har följt den här rättegången – hur tror du att domstolen kommer att döma?

– Garantställningen som vårdnadshavare har för barn är väldigt långtgående. Genom underlåtenhet av omvårdnad om det lilla barnet har döden inträffat, antingen genom likgiltighet eller genom direkt eller indirekt uppsåt. Jag skulle tro på dråp, eller i vart fall att mamman gjort sig skyldig till grovt vållande till annans död, säger Sven-Erik Alhem.

Mamman har genomgått en liten sinnesundersökning, en så kallad paragraf 7-undersökning. Den visade att mamman kan tänkas ha lidit av en psykisk störning när brotten begicks. Om rätten anser att hon kan ha gjort sig skyldig till de grövre brotten som åklagaren yrkar på kommer hon med stor sannolikhet att få genomgå en större rättspsykiatrisk undersökning.

– En stor sinnesundersökning är en enorm skillnad mot den lilla. Under en sådan kan det tillkomma uppgifter i frågan om det fanns uppsåt. Om rätten står i valet mellan att döma för dråp eller vållande till annans död kan en sådan undersökning få stor betydelse. Jag tror att det här målet kommer att vara öppet ända in i kaklet. Det blir spännande att höra rättens exakta formuleringar.

Du säger dråp – men åklagaren har yrkat på mord?

– Rätten är helt fri att bedöma hur man rubricerar. Jag gissar att man dömer för dråp och inte mord med tanke på mammans psykiska mående, men det är bara spekulationer från min sida, säger Sven-Erik Alhem.
Citera
2020-06-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxZero
Enligt FUP har socialtjänsten gjort vad de kunnat. Vad menar du att de skulle gjort ytterligare än det som framkommit?

Vi har diskuterat detta i flera månader nu. Du får nog ta och gå tillbaka och kolla vad vi alla med erfarenheter och händelser anser att dem gjort felaktigt.
Hade te.x inte olle jobbat så hade hon nog levt idag för observant var han inte på dem linjer som han skulle utan var mer fokuserad på föräldrarna.
Dessutom kan man omöjligt veta om någon tar droger eller drogar sitt barn när man blir inbjuden av missbrukarna själva dagen efter med gott om tid att fixa iordning och barnets droger hat gått ur kroppen. Man kan dessutom omöjligt se det på ett 15 minuters besök.
Efter allting som har hänt den här stackars flickan kunde dem ge mer. Göra mer. Vara mer.
Speciellt när stackarn vägde 10kg som snart 4 år..
Citera
2020-06-05, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Dessutom kan man omöjligt veta om någon tar droger eller drogar sitt barn när man blir inbjuden av missbrukarna själva dagen efter med gott om tid att fixa iordning och barnets droger hat gått ur kroppen. Man kan dessutom omöjligt se det på ett 15 minuters besök.
Efter allting som har hänt den här stackars flickan kunde dem ge mer. Göra mer. Vara mer.
Speciellt när stackarn vägde 10kg som snart 4 år..

Du har rätt. Det dom tittar efter var dock undernäringen, som var vad som var orosanmält. Kan man inte att hon är på tok för tunn måste man vara blind eller okunnig. Soc kunde dessutom ha begärt ett flyttförbud i tidigare skede efter bakslaget i kammarrätten.
Senast redigerad av abigaille 2020-06-05 kl. 13:06.
Citera
2020-06-05, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abigaille
Jag tror att socialtjänstens magkänsla är korrekt, dvs att de blir avvisande bemötta. Oehme tar till alla fula knep han kan och han har nog definitivt ”förpratat” rätten och eventuellt haft kontakt med E’s ombud, som för övrigt blev advokat samma år (dvs 2018). Han var/är för okunnig och fattar inte att han faktiskt sticker ut hakan här, med att gå emot socialtjänsten. Vad baserar han sin ståndpunkt på som inte socialtjänsten känner till? Jag skulle säga att hans resonemang inte håller, alls. De eventuella hoten lär vara riktade mot vittnen, mindre troligt mot advokater, domare eller nämndemän. Utan att ha läst socialtjänstens utredning skulle jag nog ändå säga att dels hade de behövt en jurist vid förhandlingen (i Stockholm har socialtjänsten alltid en stadsjurist med sig som för socialtjänstens talan) då socionomer och jurister inte ”talar samma språk” samt att de på förhand hade sett till att rekvisiten för LVU fanns i utredningen och effektivt argumenterades på plats. Sedan finns lite av en magisk gräns i just den här åldern när det antingen blir dags att flytta vårdnaden permanent eller att avsluta placeringen. Jag tycker att man bör gå igenom ljudfilen på förhandlingen för att utröna om man felaktigt hindrat socialtjänsten från att framföra sina argument. Hot eller inte, det är i mitt tycke ett konstigt domslut då föräldrarnas kriminalitet/missbruk varit ganska omfattande och nära i tid. Ett par månader av (eventuell) drogfrihet är inte mycket att hänga i julgranen.

Kan man begära ut ljudfilen?
Citera
2020-06-05, 13:18
Medlem
Citat:

Som jag har förstått det, så skrev CharlieR att han kommer att begära ut ljudfilerna sen.
Citera
2020-06-05, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh2One
Som jag har förstått det, så skrev CharlieR att han kommer att begära ut ljudfilerna sen.
Det är för rättegången.
Citera
2020-06-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abigaille
Det är för rättegången.

Ja, för tusan.. sorry! Jag missuppfattade.
Citera
2020-06-05, 13:38
Medlem
Citat:
Man kan begära ut den så gör domstolen en sekretessprövning. Kan finnas anledning att tro att det är en del material som man inte lämnar ut pga personliga uppgifter i LVU-ärenden.
Citera
2020-06-05, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Och om de vill att hon genomgår RPU talar väl det för en fällande dom även i de tyngre åtalspunkterna (dvs inte bara narkotikainnehav)?

Jag skulle nog säga att det är orimligt att hon inte döms för dotterns död. Det återstår bara vad rubriceringen säger. Teoretiskt kan ju en person genomgå en RPU i ett ”litet” mål men som du säger så kan det ju vara så att i praktiken ser man annorlunda på det.

Dömd för någon form av ansvar gällande flickans död blir hon högst troligt.
Citera
2020-06-05, 14:12
Medlem
novalitas avatar
Skulle det inte presenteras kl 14 idag om häxan ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning? Hittar inget i någon tidning, någon som vet?
Citera
2020-06-05, 14:19
Medlem
Finns uppe info nu på SVT.se https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/tingsrattens-beslut-mamman-ska-genomga-rattspsykiatrisk-undersokning
Citera
2020-06-05, 14:19
Medlem
HateWrecks avatar
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5eda36ae1f2ecd0018e0cb66
Citat:
Norrköpings tingsrätt meddelar i dag att bevisningen för att mamman ska ha orsakat 3-åriga dotter Esmeraldas död är tillräckligt stark. Vilket straff hon kommer få är ännu inte bestämt.

Sinnesundersökning kommer att avgöra om det blir finkan eller rättspsyk.

Edit:
Tänk om det ändå fanns en påföljd benämnd "Brinn sakta i helvetet" eller "Dö skrikande".
Senast redigerad av HateWreck 2020-06-05 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in