Citat:
Norrköpings Tidningar
Mina sidor
Sven-Erik Alhem, fd överåklagare, gissar att mamman kommer att dömas för dråp eller i vart fall för grovt vållande till annans död.
Sven-Erik Alhem, fd överåklagare, gissar att mamman kommer att dömas för dråp eller i vart fall för grovt vållande till annans död.
Foto: Jeppe Gustafsson/Stig-Åke Jönsson/Henrik Montgomery/TT
Experten: Det kan mamman dömas för av tingsrätten
"Jag gissar att man dömer för dråp", säger före detta överåklagaren Sven-Erik Alhem inför rättens beslut.
NORRKÖPING 5 JUNI 2020 06:00
Efter avslutad huvudförhandling överlade rätten en stund. De meddelade sedan att mamman ska stanna kvar i häktet och att överläggningarna fortsätter under fredagen. Rätten ska lämna beslut klockan 14.
– Det är inget konstigt att rätten vill sova på saken. Man ska inte tolka det som att rätten är osäker utan som att rättens ordförande är noga med att formuleringarna blir rätt. Det här är definitivt inget lättavgjort mål, säger Sven-Erik Alhem, före detta överåklagare och ofta anlitad rättsexpert.
Rätten beslutade att mamman ska stanna kvar i häktet men att restriktionerna mot henne hävs. Restriktioner innebär att man i princip är totalt isolerad mot omvärlden. Man får inte ha kontakt med några anhöriga eller läsa vad som rapporteras i media.
– Domstolen har kunnat pröva bevisningen som har lagts fram, så det är naturligt att restriktionerna hävs. Den som är frihetsberövad ska ha minsta möjliga tvång och att leva med restriktioner är ett väldigt starkt ingrepp.
Du har följt den här rättegången – hur tror du att domstolen kommer att döma?
– Garantställningen som vårdnadshavare har för barn är väldigt långtgående. Genom underlåtenhet av omvårdnad om det lilla barnet har döden inträffat, antingen genom likgiltighet eller genom direkt eller indirekt uppsåt. Jag skulle tro på dråp, eller i vart fall att mamman gjort sig skyldig till grovt vållande till annans död, säger Sven-Erik Alhem.
Mamman har genomgått en liten sinnesundersökning, en så kallad paragraf 7-undersökning. Den visade att mamman kan tänkas ha lidit av en psykisk störning när brotten begicks. Om rätten anser att hon kan ha gjort sig skyldig till de grövre brotten som åklagaren yrkar på kommer hon med stor sannolikhet att få genomgå en större rättspsykiatrisk undersökning.
– En stor sinnesundersökning är en enorm skillnad mot den lilla. Under en sådan kan det tillkomma uppgifter i frågan om det fanns uppsåt. Om rätten står i valet mellan att döma för dråp eller vållande till annans död kan en sådan undersökning få stor betydelse. Jag tror att det här målet kommer att vara öppet ända in i kaklet. Det blir spännande att höra rättens exakta formuleringar.
Du säger dråp – men åklagaren har yrkat på mord?
– Rätten är helt fri att bedöma hur man rubricerar. Jag gissar att man dömer för dråp och inte mord med tanke på mammans psykiska mående, men det är bara spekulationer från min sida, säger Sven-Erik Alhem.