2020-06-05, 14:07
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Poenget er at disse "XXXXX" ikke står for "Lisbeth", men et negativt ladet kallenavn. Det er heller ikke et navn som tyder på at AE skulle være en hustyrann, tvert imot. Det er et nedverdigende ord, som hun ikke fortjente.
Nettopp, og jeg tror dette er noe av kjernen i saken. Å få resten av familien til å rotte seg sammen mot moren, sier ikke så rent lite.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-06-05 kl. 14:09. Anledning: Precisering
Citera
2020-06-05, 14:14
Medlem
GG99Slayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katastrofetanken
Fikk ikke til å sitere, men Poire tror jeg skrev dette lenger bak i tråden:
Det som i hvert fall ikke er til å misforstå, er at dette kallenavnet har vært i bruk. Hun benekter ikke det. I så fall ville man ha skrevet noe slikt som "dette stemmer ikke, ingen av oss ville kalt mamma det!".

Hvis det er tilfelle at det verserte stygge kallenavn mot AEH i familien:
Det virker som det er konsensus i tråden om at TH er tyrannen her, AEH blir omtalt som en forsvarsløs og uskyldig eldre dame. Hva om det er motsatt? Hva om AEH var den som kua både mannen og barna? Det verserer rykter om at hun var alkoholisert. Kan ha vært håpløs med penger også (mtp ektepakten). Ingen her vet. Sånne ting kan være skjult innad i en familie, selv om hun kan framstå som snill og varm utad. Damer kan også være psykopater.
Altså, det er sikkert ikke sånn, men enn hvis? Det gir i alle fall rom for flere motiver. Noen kan ha fått skikkelig nok. TH kan dekke over for barna, eller motsatt. Sønn skal visstnok ha betrodd seg til noen i fylla om at han var involvert, men dette er løse rykter.

Ok ja men da er det greit da, AEH var pychobitch så TH hadde all sin rett..
Er mange luringer her inne
Senast redigerad av GG99Slayer 2020-06-05 kl. 14:17.
Citera
2020-06-05, 14:15
Medlem
Citat:
Nettopp, ordet "henne" er veldig norsk.
Prøv å få Google til å oversette "so she can call you" til "så henne kan ringe deg". Nope, funker ikke.
Prøv deretter å skrive "so her can call you", du får fortsatt ikke opp "henne". Google velger å rette språket ditt.

Eller prøv med et hvilket som helst annet språk som utgangspunkt.

Min konklusjon: Forfatteren har kjennskap til ordet "henne" på norsk, og grammatisk forståelse av hvordan man kan bruke hun/henne feil.
Tok 2 sekunder:
https://translate.google.com/#view=home&op=translate&sl=en&tl=no&text=her%20hou se
Citera
2020-06-05, 14:16
Medlem
Lonnrots avatar
Språket i trusselbrevet lär knappast kräva ngn raketforskning. Om skribenten är en tandlös brevbärare från polen, med en katolsk smed till far och en tvättbjörn på mödernet så lär de begripa det rätt snabbt. Är GM å andra sidan en acceptabelt kultiverad norrman med lite av flärden från bättre salonger ovanpå folkskola och skridskointresse som gör sig till mest, så fattar de det också.

Haken ligger nog mer i att formulera det som ngt som låter som ett konstaterande. Det underlättas nog av att det finns ett specifikt fall med specifika omständigheter. Skulle man göra ett piller av saken och skicka detta ut till den norska populationen så kanske det bara skulle få läkemedelsverkets godkännande om det var helt verkningslöst o ofarligt. För gemene mannn.

Lyckligtvis är saken här bara av betydelse inom det trängre sammanhang där man ska bedöma om det är troligt att det finns en dumskalle till involverad. Som en son eller dotter med skrivklåda eller ngn annan. I kontexten av all övrig bevisning.

I slutändan behöver nog s.a.s. nästan bara upphovsmannen svälja det här.

Det kräver ju betydande kunskaper om språkliga (och kanske rättsliga) förhållanden för att bedöma det där på ett korrekt sätt, men har man det så är det inga konstigheter.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-06-05 kl. 14:18.
Citera
2020-06-05, 14:18
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amado88
Tok 2 sekunder:
https://translate.google.com/#view=home&op=translate&sl=en&tl=no&text=her%20hou se
Der har du brukt et eiendomspronomen i en helt annen setning, ikke som subjekt. Det blir jo noe helt annet. Og Google oversetter da korrekt. Prøv med setningene fra trusselbrevet isteden.

Som en liten kuriositet kan jeg legge til helt OT at jeg i min første studietid utviklet et lingvistisk dataprogram som kunne kommunisere på norsk som et menneske, og med grammatisk korrekt oppbygning av setninger. Artig bacheloroppgave Roboten hadde faktisk kallenavnet Tom!
Senast redigerad av Minnimus 2020-06-05 kl. 14:22.
Citera
2020-06-05, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
Ok ja men da er det greit da, AEH var pychobitch så TH hadde all sin rett..
Er mange luringer her inne

Haha, viktig å feiltolke der man kan. Jeg mente så klart ikke at det rettferdiggjør drap. Det var mer for å belyse at det kan finnes andre motiver enn de dere har pekt på til nå, og det ensidige fokuset på at TH er en iskald psykopat er noe man fort kan gå seg fast i. Løsningen kan være en helt annen.
Citera
2020-06-05, 14:23
Medlem
Citat:
Der har du brukt et eiendomspronomen i en helt annen setning, ikke som subjekt. Det blir jo noe helt annet. Og Google oversetter da korrekt. Prøv med setningene fra trusselbrevet isteden.
Brevskriveren ønsker naturlig nok å villede. En forutsetning om at oversettelse er gjort (måtte ha blitt gjort) helhetlig fremfor i bruddstykker er et hopp som ikke kan belegges.

Forøvrig er jo henne/hennes også svensk. Det tyder ikke mer på at brevskriveren er norsk enn svensk.

Ser ikke poenget i å dra denne diskusjonen for langt - det er jo mer interessant å se på at brevet er på dårlig eller fake norsk. Hvorfor er ikke brevet på engelsk?
Citera
2020-06-05, 14:23
Medlem
Citat:
Haha, viktig å feiltolke der man kan. Jeg mente så klart ikke at det rettferdiggjør drap. Det var mer for å belyse at det kan finnes andre motiver enn de dere har pekt på til nå, og det ensidige fokuset på at TH er en iskald psykopat er noe man fort kan gå seg fast i. Løsningen kan være en helt annen.
No shit.
Citera
2020-06-05, 14:25
Medlem
GG99Slayers avatar
Hvem østeuropeer gangster etterlater ett 8 siders A4 kidnappings brev?

Dagen digitale samfunn, ikke kom å fortell meg at alt kan fabrikkeres, og denne såkalte "skrift eksperten" er rein scam..
Citera
2020-06-05, 14:26
Medlem
Spoekelseskladdens avatar
Citat:
Fikk ikke til å sitere, men Poire tror jeg skrev dette lenger bak i tråden:
Det som i hvert fall ikke er til å misforstå, er at dette kallenavnet har vært i bruk. Hun benekter ikke det. I så fall ville man ha skrevet noe slikt som "dette stemmer ikke, ingen av oss ville kalt mamma det!".

Hvis det er tilfelle at det verserte stygge kallenavn mot AEH i familien:
Det virker som det er konsensus i tråden om at TH er tyrannen her, AEH blir omtalt som en forsvarsløs og uskyldig eldre dame. Hva om det er motsatt? Hva om AEH var den som kua både mannen og barna? Det verserer rykter om at hun var alkoholisert. Kan ha vært håpløs med penger også (mtp ektepakten). Ingen her vet. Sånne ting kan være skjult innad i en familie, selv om hun kan framstå som snill og varm utad. Damer kan også være psykopater.
Altså, det er sikkert ikke sånn, men enn hvis? Det gir i alle fall rom for flere motiver. Noen kan ha fått skikkelig nok. TH kan dekke over for barna, eller motsatt. Sønn skal visstnok ha betrodd seg til noen i fylla om at han var involvert, men dette er løse rykter.

Kan du avsløre noe mer om opphavet til den siste setningen?
Citera
2020-06-05, 14:26
Medlem
GG99Slayers avatar
Citat:

da beklager jeg X)
Citera
2020-06-05, 14:28
Medlem
Forøvrig, ad trusselbrevet og Google Translate:

Jeg ville anta at Google tar vare på ALT som blir oversatt (knyttet mot profiler, cookies osv) og at politiet også kan få utlevert informasjon om søk som har blitt gjort som man kan knytte til formuleringer i trusselbrevet. Selvfølgelig anonymisert via ørten VPN'er på virtuelle pc'er og med proxy'er av noen som forstår hvor anonym Monero er.

Men, det kan hende politiet vet mer om trusselbrevets opprinnelse enn at papiret er kjøpt på Clas Ohlson og den lingvistiske analysen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in