2020-05-15, 02:00
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Uttrykket blir brukt i fotball.
Det blir brukt i en haug av sammenhenger,. Man putter unger til sengs, man putter i golf og man putter i fotball og skurker blir puttet i fengsel og man putter ting på plass osv osv . Jeg tror bare ikke dette er en sånn type skrivefeil. Det skal ligne på en oversettelsesfeil, men det er tilgjort.
Citera
2020-05-15, 02:01
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Kan forfatteren av brevet ha vært inspirert av engelsk? Et eksempel:
"My parents have been putting pressure on me to get a job."
Ja det er nok det som det skal ligne på, men det er nok en feil som vill blitt begått av en med mindre språkkunnskaper. Se på tegnsetting osv. Dette er ikke oversatt, men kommer direkte fra mannen. Da får du ikke den type feil.
Citera
2020-05-15, 02:02
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NikoBoris
Det blir brukt i en haug av sammenhenger,. Man putter unger til sengs, man putter i golf og man putter i fotball og skurker blir puttet i fengsel og man putter ting på plass osv osv . Jeg tror bare ikke dette er en sånn type skrivefeil. Det skal ligne på en oversettelsesfeil, men det er tilgjort.

Jeg trodde vi snakket om uttrykket «putte press på»?
Citera
2020-05-15, 02:03
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Jeg trodde vi snakket om uttrykket «putte press på»?
Ja det er det jeg gjør.
Citera
2020-05-15, 02:05
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ja det er det jeg gjør.

Hvorfor nevner du masse andre sammenhenger der man bruker ordet «putte» da?
Citera
2020-05-15, 02:08
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Hvorfor nevner du masse andre sammenhenger der man bruker ordet «putte» da?
les hva jeg skriver en gang til, og hvis jeg ikke gjør meg forstått så beklager jeg,
Citera
2020-05-15, 02:08
Medlem
Citat:
Ja det er nok det som det skal ligne på, men det er nok en feil som vill blitt begått av en med mindre språkkunnskaper. Se på tegnsetting osv. Dette er ikke oversatt, men kommer direkte fra mannen. Da får du ikke den type feil.
Ja, jeg er enig med deg. Brevet var skrevet på en blanding av norsk og svensk. Forfatteren la sikkert til mest mulig villedende detaljer i brevet for å villede og forsinke etterforskningen.

Her er også et eksempel:
Noen (journalister?) bruker også ordet feilaktig ved oversettelse fra engelsk til norsk:
"- Det var tydelig at United-spillerne begynte å bli irriterte fordi de ikke klarte å putte press på oss, sier han til The Mirror"
https://www.dagbladet.no/sport/stemples-som-arrogante/71677947

Se også dette, angående påfallende detaljer fra brevet:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Citera
2020-05-15, 02:11
Medlem
kugutts avatar
Citat:
les hva jeg skriver en gang til, og hvis jeg ikke gjør meg forstått så beklager jeg,

Okei, gi meg noen eksempler i det norske språket der man bruker uttrykket «putter press på» da.

IKKE ordet putte, men «putte press på». God natt.
Citera
2020-05-15, 02:15
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ja, jeg er enig med deg. Brevet var skrevet på en blanding av norsk og svensk. Forfatteren la sikkert til mest mulig villedende detaljer i brevet for å villede og forsinke etterforskningen.

Her er også et eksempel:
Noen (journalister?) bruker også ordet feilaktig ved oversettelse fra engelsk til norsk:
"- Det var tydelig at United-spillerne begynte å bli irriterte fordi de ikke klarte å putte press på oss, sier han til The Mirror"
https://www.dagbladet.no/sport/stemples-som-arrogante/71677947

Se også dette, angående påfallende detaljer fra brevet:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31

jepp og jeg kom på en annen sammenheng der jeg tror feilen kan begås "legitimt" men jeg er så trøtt nå at jeg glemte det. Men jeg tror ikke jeg vil legge "sportskribent" inn som moduskandidat for denne forbrytelsen:-). Fotballens engelske vugge har jo formet språket, så det er ekstremt med oversettelser av denne typen. Jeg tror ikke trusselbrevforfattere og sportskribenter har dette felles...:-)
Citera
2020-05-15, 02:17
Medlem
Citat:
jepp og jeg kom på en annen sammenheng der jeg tror feilen kan begås "legitimt" men jeg er så trøtt nå at jeg glemte det. Men jeg tror ikke jeg vil legge "sportskribent" inn som moduskandidat for denne forbrytelsen:-). Fotballens engelske vugge har jo formet språket, så det er ekstremt med oversettelser av denne typen. Jeg tror ikke trusselbrevforfattere og sportskribenter har dette felles...:-)
Du har sikkert rett i at det ikke er en sportsskribent. (Ev en person som leser mye om sport i avisene?)

Noen i tråden nevnte at uttrykket "å putte press på noen" er mye brukt innen finansverdenen i Norge. Men jeg vet ikke om det er fakta eller om det var en spøk

"Motparten" skrev vel dessuten flytende norsk senere, og Holdens pressekonferanse var på norsk etter en slik melding på flytende norsk fra "motparten" (hvis jeg husker rett).
Senast redigerad av POlROT 2020-05-15 kl. 02:23.
Citera
2020-05-15, 02:26
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Du har sikkert rett i at det ikke er en sportsskribent. (Ev en person som leser mye om sport i avisene?)

Noen i tråden nevnte at uttrykket "å putte press på noen" er mye brukt innen finansverdenen i Norge. Men jeg vet ikke om det er fakta eller om det var en spøk

Jeg tror kanskje at man vil være forsiktig med avslørende ordlyd og at det er nettopp det motsatte det prøves på her. Behovet for dette er etter min mening et tegn på lokal tilhørlighet. Lurer på om det er andre eksempler i brevet,

Siden minst en og trolig begge av de siktede har produsert litt dokumenter, så lurer jeg på om de ser gjentatte skrivemønstre. Det var vel slutt UNO-Bomberen til slutt ble tatt...
Citera
2020-05-15, 02:31
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
AEH är onekligen borta, och ingen kan hitta henne. Någon HAR faktiskt årsakat detta.

Polisen har hittat spår som gör att dom tyvärr måste konkludera att hon är avliden, något familjen bestrider. TH är misstänkt for brott, men nekar. Barnen går, for första gången, ut offentlig og säger att fadern inte har något att göra med mammans försvinnande.

Familjen vill inte samarbeta med polisen, de nekar flera avhör, de vill inte att polisen ska söka hus och stugor för att ta reda på vad som har hänt.
Trots att de är så fruktansvärt missnöjda och menar att polisen gjort for litet, är de alltså inte villiga att låta polisen göra sin jobb, vilket är det ända sättet polisen kan hitta mamman och kanske fria pappan.

Familjen har ingen tro på polisens arbete, och kräver nya utredare, men trots i att TH är en av Norges rikaste män, er han dock inte villiga att betala privata utredare för att hitta sin fru och eventuella bevis som kan fria honom själv.
TH har ressurser att få tag på dom bästa utredarna i hela världen, han kan betala vad som krävs för alla de upplysningarna som behövs, vare sig innom lagen eller inte. Är det en sak som er säkert, är det at ALLA kriminella kan köpas. Det beror enbart på summan. Och dom summarna har han.

I det här läget finns inget att förlora annat än pengar.

Min slutsats är då att de inte VILL ta reda på vad som har hänt eller att deras pengar betyder mer för dom än sin hustru och mamma.

Lisbeth, jag önskar med hela mitt hjärta att du har det bra där du är nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Jeg synes dette var en meget bra og klok oppsummering,jeg følger dette tankesettet.
Er redd du har rett,men håper ikke for Lisbeth sin skyld.

Tack. Jag tänker det är viktigt att vi inte glömmer den människan som är hovudpersonen, och varför polisen gör som dom gör. Dom söker sanning och rättvisa, för Lisbeth.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in