2020-06-05, 12:39
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
VG kommer med hittil ukjente detaljer fra trusselbrevet.
På en stol i gangen lå blant annet en hvit konvolutt, trusselbrevet og flere av konas personlige eiendeler.
Med store bokstaver og på gebrokkent norsk sto det:
Resten kan leses her:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xgrv0o/nye-detaljer-fra-trusselbrevet-vi-slipper-henne-langt-fra-huset
Ja detta kan man verkligen kalla ”gebrokken norsk” - hoppas en lingvist kan utröna om det är ”gebrokken” på ett autentiskt sätt.
Citera
2020-06-05, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genanse
Jeg er ikke rettslingvist, men har studert språk og jobbet med et utall elever med minoritetsspråklig bakgrunn i skolen. De setningene som er frigitt fra brevet inneholder feil jeg aldri har sett før. For meg virker det mest sannsynlig at dette er skrevet av noen som forsøker å kamuflere språket sitt.

Verbendelsene er et eksempel: Noen steder kuttes de helt ("slip fri", "forbered", "forsvin"), noen steder brukes de korrekt ("du vill lese", "vi mister"), andre steder er det brukt feil endelse ("vi behandlet", "seriøs med betala"). Helt usannsynlig at noen vil gjøre alle disse feilene i samme tekst.

Skribenten mestrer tydeligvis også genitivsformen "hennes" i "hennes hus", men skriver også "henne siste minutter" og bruker "henne" i subjektsform. Hver for seg er ikke disse feilene uvanlige, men når alle forekommer i samme tekst framstår det som at noen med vilje krydrer teksten med feil.
Alt dette vet selvsagt ekspertene som har sett på brevet, det sier også lingvisten til Dagbladet. Jeg syns også det er tydelig at feilene er oppkonstruerte.

Brevskriveren må også i tillegg ha gjort gjentagende feil som ikke noen med et skandinavisk språk som morsmål ville gjort. De kan godt kunne snakke et skandinavisk språk, de kan også godt ha hentet deler av brevet på internett. Men brevet er så langt og spesifikt slik jeg forstår det at noe av brevskriverens opphav godt kan skinne gjennom på tross av de konstruerte feilene. Ekspertene vet alt det dere peker på, og MER. Er det så vanskelig å forstå?
Citera
2020-06-05, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja detta kan man verkligen kalla ”gebrokken norsk” - hoppas en lingvist kan utröna om det är ”gebrokken” på ett autentiskt sätt.
Ja det kan de selvsagt, les hva lingvisten sier:
"Aneta Pavlenco er en av verdens fremste eksperter innen forensisk lingvistikk, også kjent som kriminallingvistikk, og jobber blant annet som professor ved Universitetet i Oslo. Hun har vært brukt som konsulent og ekspertvitne i en rekke etterforskninger og rettssaker i USA, blant annet etter Boston maraton-terroren.

"- Problemet med alle tekstanalyser som har som mål å avsløre forfatterens morsmål, er at det kan legges inn falske feil. Det er ikke alltid lett for en analytiker å se forskjell på ekte og falske feil. Man trenger også mye tekst for å kunne gjøre en god evaluering, forklarer Pavlenco.

"Ifølge Pavlenco kan det virke som om politiet dermed har tekst av et slikt omfang at det er mulig å gjøre gode analyser. Ifølge eksperten er noe av det viktigste å se på systematikk og gjentakelse.

- Hvis du gjør ekte feil når du skriver, så gjør du de samme feilene hver gang. Man kan se et mønster. Hvis en feil ikke er konsekvent, så vil den være mulig å avsløre som konstruert. Konsekvens er noe vi alltid ser etter under analysene, fordi språk er systematisk og gjentakende, sier Pavlenco."
https://www.dagbladet.no/nyheter/trusselbrevet-sprakdetaljen-politiet-avslorte/72523277
Citera
2020-06-05, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Alt dette vet selvsagt ekspertene som har sett på brevet, det sier også lingvisten til Dagbladet. Jeg syns også det er tydelig at feilene er oppkonstruerte.

Brevskriveren må også i tillegg ha gjort gjentagende feil som ikke noen med et skandinavisk språk som morsmål ville gjort. De kan godt kunne snakke et skandinavisk språk, de kan også godt ha hentet deler av brevet på internett. Men brevet er så langt og spesifikt slik jeg forstår det at noe av brevskriverens opphav godt kan skinne gjennom på tross av de konstruerte feilene. Ekspertene vet alt det dere peker på, og MER. Er det så vanskelig å forstå?

Litt usikker på hva poenget ditt er her. Har aldri påstått å vite mer enn ekspertene, men tenkte det kunne være interessant med et perspektiv fra noen som har litt erfaring fra fagfeltet. Det som er mest interessant her er jo at ekspertene visstnok (hvis man skal tro Dagbladet) har konkludert med at brevskriveren ikke har skandinavisk morsmål. Men jeg vil tro at denne konklusjonen ikke tar høyde for at feilene kan være gjort med vilje. Hvis de er gjort med vilje, forandrer alt seg. Vil tro at analysene av brevet har spilt en rolle i politiets beslutning om å sikte Hagen - at en eller flere rettslingvister har sagt at det er en viss sannsynlighet for at dette er intenderte feil.
Citera
2020-06-05, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Bare hyggelig. Fint å se deg i tråden igjen. Din juridiske kompetanse er verdifull.

Takk! Så hyggelig å høre
Citera
2020-06-05, 12:58
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Ja det kan de selvsagt, les hva lingvisten sier:
"Aneta Pavlenco er en av verdens fremste eksperter innen forensisk lingvistikk, også kjent som kriminallingvistikk, og jobber blant annet som professor ved Universitetet i Oslo. Hun har vært brukt som konsulent og ekspertvitne i en rekke etterforskninger og rettssaker i USA, blant annet etter Boston maraton-terroren.

"- Problemet med alle tekstanalyser som har som mål å avsløre forfatterens morsmål, er at det kan legges inn falske feil. Det er ikke alltid lett for en analytiker å se forskjell på ekte og falske feil. Man trenger også mye tekst for å kunne gjøre en god evaluering, forklarer Pavlenco.

"Ifølge Pavlenco kan det virke som om politiet dermed har tekst av et slikt omfang at det er mulig å gjøre gode analyser. Ifølge eksperten er noe av det viktigste å se på systematikk og gjentakelse.

- Hvis du gjør ekte feil når du skriver, så gjør du de samme feilene hver gang. Man kan se et mønster. Hvis en feil ikke er konsekvent, så vil den være mulig å avsløre som konstruert. Konsekvens er noe vi alltid ser etter under analysene, fordi språk er systematisk og gjentakende, sier Pavlenco."
https://www.dagbladet.no/nyheter/trusselbrevet-sprakdetaljen-politiet-avslorte/72523277

Om Aneta Pavlenco är så bra, borde polisen använt sig av hennes kunskaper!

Mitt största problem med ”kidnapparen/na” är att de är/var så ointresserade av att få sina pengar. Om polisens uppgifter stämmer så har det varit långa perioder av radiotystnad från deras sida. Det är helt och hållet motsatsen till en effektiv kidnappning.

Vem vill hålla liv i en 70 år gammal kvinna år efter år?

Det finns inga utomeuropeiska kidnappare i denna saken. Inga kidnappare överhuvudtaget. Det är min övertygelse.
Citera
2020-06-05, 13:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Hørte nettopp siste oppdaget med Mill i i Vg, og hva han tenker om familiens siste utspill hvor de lover å betale.

De kan umulig tro at AEH er i live, og at kidnappere har sittet på henne i 19 mnd.

Så hva ønsker de og få ut av dette tro? Gitt TH er uskyldig, er dette et desperat forsøk på å få kidnappere til å dukke opp igjen, la seg lokke av pengene så TH slipper å ha mistanken hengende over seg. Det må jo være det for hvis de seriøst ønsket/trodde at det var mulig å få AEH hjem i live hadde de vel betalt de første 14 dagene.

Så tror ikke dette handler om at de faktisk tror AEH er i live, men et desperat håp om å få flyttet mistanken vekk fra TH.
Jeg vil bli veldig mistenksom hvis kidnapperne virkelig svarer. For tviler sterkt på at de tar sjansen på å kreve noe etter så lang tid.

Vad var det för budskap sände? Vi är villiga att betala?

J. møller försökte köra en liknande vals när hon efterlyste ett vittne i media som skulle ha sett henne köpa en Cola på en bensinmack i stan när mordet begicks på Granliden. Det kallas att gripa efter halmstrån.

Th hoppas väl hitta nån som förstår sig på kryptering i grunden.

Sen att ett sådant eventuellt svarsmeddelande i den här saken knappast borde förändra åtalsfrågan vid morddatum är en annan historia. Th kanske tycker att rimligt tvivel hos de egna barnen kan vara ngt värt, även efter att han krupit in på fästning.

Det där trusselbrevet är f.ö. skrivit av en nordmannn med stor tilltro till sin egen förmåga. Tro mitt ord och spara tid o pengar.
Citera
2020-06-05, 13:06
Medlem
Legokatts avatar
Hvis det er et lik kan jeg tenke meg at det ligger en plass som kan knyttes til TH.
Der det var ingen andre enn han som kunne tenkt ut et slikt sted. (bortsett fra GM) Nært en plass TH pleide å dra eller et område han var kjent.

Så godt planlagt som denne saken er tror jeg en slik viktig detalj er nøye gjennomtenkt.
Citera
2020-06-05, 13:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Litt usikker på hva poenget ditt er her. Har aldri påstått å vite mer enn ekspertene, men tenkte det kunne være interessant med et perspektiv fra noen som har litt erfaring fra fagfeltet. Det som er mest interessant her er jo at ekspertene visstnok (hvis man skal tro Dagbladet) har konkludert med at brevskriveren ikke har skandinavisk morsmål. Men jeg vil tro at denne konklusjonen ikke tar høyde for at feilene kan være gjort med vilje. Hvis de er gjort med vilje, forandrer alt seg. Vil tro at analysene av brevet har spilt en rolle i politiets beslutning om å sikte Hagen - at en eller flere rettslingvister har sagt at det er en viss sannsynlighet for at dette er intenderte feil.

Jag kan tro att tanken att förf. inte har ngt skandinaviskt språk som modersmål är att betrakta som en arbetshypotes som det gäller att vederlägga. Och som konceptet till en tidningsartikel...
Citera
2020-06-05, 13:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Mitt största problem med ”kidnapparen/na” är att de är/var så ointresserade av att få sina pengar. Om polisens uppgifter stämmer så har det varit långa perioder av radiotystnad från deras sida. Det är helt och hållet motsatsen till en effektiv kidnappning.

Det finns inga utomeuropeiska kidnappare i denna saken. Inga kidnappare överhuvudtaget. Det är min övertygelse.

Nån som aldrig fått känna att de haft en riktig mor? 😂
Citera
2020-06-05, 13:10
Medlem
Citat:

Hvorfor i all verden skulle de ikke ta høyde for det ?
Citera
2020-06-05, 13:15
Medlem
Citat:
Det er akkurat det du peker på som er poenget mitt, ekspertene vet veldig godt at feilene er gjort med vilje. Likevel kan man gjøre gjentagende feil som kan avsløre opphav. Alt står i artikkelen til Dagbladet, lingvisten forklarer hvordan de jobber: https://www.dagbladet.no/nyheter/trusselbrevet-sprakdetaljen-politiet-avslorte/72523277
Citat:

Det finnes selvsagt ingen kidnappere, men TH kan ha leid inn profesjonelle kriminelle til å bortføre og drepe AEH. Når man ser på hvordan denne bortføringen/drapet er gjort finnes ikke slike kriminelle i Norge etter min mening.

Legger også til at Winger mente at de som bortførte og drepte henne snakket et språk hun ikke forstod.
Senast redigerad av Ariel70 2020-06-05 kl. 13:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in