2020-06-05, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ärligt talat så vet jag inte.

Som jag tidigare redovisat i tråden så jag gick återigen genom enorma mängder av material det senaste året. För att bli säker på att jag inte missat något. Vilket jag inte har gjort. Där jag blev säker på att mordet inte kan lösas med öppet material. Det finns inte en chans.

Så enda möjligheten för Krister att lösa mordet är via material som vi inte har tillgång till. Att han genom analys av mordplatsen och dess kända vittnen, tillsammans med Melander, skulle komma fram till andra analyser än i tråden tror jag inte på.

Jag måste erkänna att jag har onda aningar inför denna presentation. Och har inte KP ny information att komma med så är det inte trovärdigt.

Hoppas jag har fel!

KP gick tidigt ut med att han hade förhoppning att lösa mordet och att han hade sin åsikt klar om vem som låg bakom det. Han kan omöjligt besitta sån briljans så han bara trollar fram vad andra ej mäktat med under 30 år. Om han har löst det så är det troligen för att han har fått behörighet att lösa det, dvs han har fått tillåtelse att vända på stenar som tidigare var förbjudna att röra.
Citera
2020-06-05, 11:49
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag är en vänlig själ.

Digital pressträff om Palmeutredningen.
https://youtu.be/K9UE5qI_PwQ

Tack! Hur räknar Youtube egentligen? "Live om fyra dagar"..,. jag får det till fem dagar, men men...
Citera
2020-06-05, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Tack! Hur räknar Youtube egentligen? "Live om fyra dagar"..,. jag får det till fem dagar, men men...

Kan det vara "automatisk" tidräkning fram till 09:30? 1 dag = 24 timmar.

Edit: Det blev fel. Dom kan tydligen inte räkna.
Citera
2020-06-05, 11:55
Medlem
Det är ju inte alls bombsäkert att det verkligen blir Sydafrika som presenteras. Men om så blir fallet skulle jag bli rätt imponerad om PU har lyckats identifiera mördaren med acceptabla (bindande) bevis. Och jag skulle bli förvånad om denne gärningsman stod på den Sydafrikanska säkerhetstjänstens lönelista. Men osvuret är väl bäst i detta ovissa läge.
Citera
2020-06-05, 11:55
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Kan det vara "automatisk" tidräkning fram till 09:30? 1 dag = 24 timmar.

Edit: Det blev fel. Dom kan tydligen inte räkna.

Jag tror de avrundar nedåt, så 4 dagar och 22 timmar blir helt enkelt bara 4 dagar. Jag har sett detta otyg på andra sajter med, där typ 1,5 år blir 2 år för att de då avrundar uppåt.

Ingen som kan åka ner och sätta en livekamera på Bertil Wedin? )
Citera
2020-06-05, 11:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja, nu börjar det dra ihop sig!

KP erbjuder oss nu snart följande:

1. En ''vettig'' lösning.

2. Ett avslut efter 34 års ''utredande''.

3. Att denna vettiga lösning och ett avslut inte kommer att avhålla andra från att fortsätta spekulera.

4. Han har ingen bindande bevisning för annars skulle han inte uttrycka sig som ovan.

5. Alltså bygger detta på en förhoppning. Som han själv uttrycker det. Han känner bävan inför detta. Men anser att anhöriga och svenska folket nu kan läka det sår som fortfarande är öppet.

Vidare.

Utredarna har en helt annan bild av vad som utspelade sig i och kring mordplatsen – en bild som ger en ny tänkbar lösning på frågan: vem mördade statsminister Olof Palme.

Bygger den nya uppfattningen om vem som mördade Olof Palme på helt ny information eller har det funnit i materialet hela tiden?

- Bra fråga. Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.

Ändå vidare.

Krister Petersson säger att man i gruppen suttit och analyserat de gamla vittnesförhören och försökt komma fram till vilka slutsatser som är rimliga att dra, vad vittnena har sagt. Det är det som jag menar är att komma tillbaka till brottsplatsen. Vad kan vi stå för, vad kan anses vara utrett.

Om inte KP och PU har kört med desinformation så finns det ingen bindande bevisning. Det kommer att bli en resonemangs/indicielösning. Som inte ligger i linje med Lisbets vittnesmål och utpekande.

För mig är det uppenbart att en liten grupp av personer fångade tillfället i flykten när tillfället gavs. Personer som redan befann sig i grannskapet i ett annat ärende. Som en narkotikaspaning eller liknande. Jag personligen ligger nära boboslacke i analysen.

Mördaren var bevisligen kompetent. Inte en blick åt alla vittnen. En iskall jävel. Vars namn aldrig nämnts i tråden enligt mig.

Jag har inte en aning om vad KP kommer att presentera. Men jag fruktar att det inte kommer att vara sanningen. Det kommer säkert att bli en slutlig lösning på problemet Palme. 34 år efteråt. Med alla tillgängliga hemligstämplar på materialet.

Om det blir resonemang och indicier som du säger blir det ju omöjligt att tro på. Bindande bevisning krävs såklart.

Media tycks mena att det står mellan SE o Sydafrika. De har haft fel förr.

Vore åtminstone uppfriskande med ett helt okänt namn. Eller flera.

Jag har inget tips. Inväntar beskedet.
Citera
2020-06-05, 11:57
Medlem
https://www.svd.se/medvetna-om-att-det-blir-diskussioner

Om det är Sydafrika som presenteras så blir jag förvånad att Melander väntar sig väldiga diskussioner.

Om det är SE som presenteras så förstår jag honom bättre.
Citera
2020-06-05, 11:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ärligt talat så vet jag inte.

Som jag tidigare redovisat i tråden så jag gick återigen genom enorma mängder av material det senaste året. För att bli säker på att jag inte missat något. Vilket jag inte har gjort. Där jag blev säker på att mordet inte kan lösas med öppet material. Det finns inte en chans.

Så enda möjligheten för Krister att lösa mordet är via material som vi inte har tillgång till. Att han genom analys av mordplatsen och dess kända vittnen, tillsammans med Melander, skulle komma fram till andra analyser än i tråden tror jag inte på.

Jag måste erkänna att jag har onda aningar inför denna presentation. Och har inte KP ny information att komma med så är det inte trovärdigt.

Hoppas jag har fel!

Det är väl ingen som sagt att mordet kan lösas med det öppna materialet. KP själv har bara sagt att omtolkningen av mordplatsvittnen lett till nya utgångspunkter, inte att lösningen hittades där.
Citera
2020-06-05, 12:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Craig Williamsson var utan tvekan en av apartheidregimens mest effektiva agenter. Sättet han lurar upp IUEF och dess ordförande Lars-Gunnar Ericsson är ett bedrägeri i mästarklass. Däremot är han med sitt signalement inte en speciellt bra person att ha med i en mördargrupp. Har inte heller sett några tecken på att CW skulle fronderat mot Botha och Magnus Malan och kört eget race.

Som ordförande i vänskapsförbundet Sverige - Sydafrika hade Åke J Ek förvisso synnerligen goda kontakter i Pretoria. Men hans kontaktnät inom de svenska hemliga tjänsterna går tillbaka ända till 1946. Detta manifesteras av hans utnämning till kommissarie hösten 1986, då han lämnar Polishögskolan och tar steget in i RPS lokaler. Då han via folk i Klara Lidingö FBU bedrivit övervakning av Olof Palme sedan 1976, tycker jag en svensk lösning är det som ligger närmast till hands om den skulle innefatta Åke.
Väktarna på Skandia hade väl någon koppling till FBU Lidingö?

En lösning innefattande Åke J Ek skulle kunna förklara det något nyvaknade intresset för SE's DNA, om PU vill utesluta SEs delaktighet.
Citera
2020-06-05, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Det tråkiga med individer som exempelvis bobo är att oavsett vad KP presenterar så kommer det vara felaktigt, dimridåer, mörkläggning osv. Så länge det inte stämmer in på deras vision/drömbild av hur mordet gick till vill säga.

Boboslacke kan få det lite jobbigt då sanningen presenteras. Tycker dock att han tillfört oerhört många intressanta diskussioner här på forumet. Snart är det dock över...Donald F har inget med mordet att göra.
Citera
2020-06-05, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Eftersom det skall komma ett beslut i åtalsfrågan måste det innebära att det som kommer att presenteras inte kan bestå i en ensamagerande avliden gärningsman. Annars hade väl utredarna aldrig ens nämnt möjllighet till åtal.

Spekulativt kan det exempelvis finnas diplomatiska hinder om det rör sig om en utländsk komplott. Alternativt att bevisföringen inte räcker till. Men i alla fall måste det stå klart att utredningen arbetat genemot en eller flera levande misstänkta.

Nu överskattar du den terminologiska magin i rättegångsbalken. Ett ’beslut i åtalsfrågan’ är ju ingen legaldefinierad lokution. Den kan ju betyda antingen ’vi åtalar’ eller ’vi åtalar inte’. Och ’vi åtalar inte’ kan bero på att förundersökningen läggs ned e-som den misstänkte är död. Allt det är ett beslut i åtalsfrågan, så allt är möjligt.
Citera
2020-06-05, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Om så blir fallet måste Engstöm ingått i någon sorts komplott med flera inblandade som dessutom ännu lever. Annars skulle aldrig frågan om åtal nämnts då Engström är bortgången sedan 20 år.

Jag trodde det var SE förra året, men sedan jag såg ett utdrag ur ett brev han skrivit där han använde ordet "tossigheter" om ståhejet kring mordet, tror jag inte längre det är han. Vilken mördare skulle formulerat sig så?

Ang. att övriga vittnen ej sett SE: Vissa personer verkar kunna förbli oregistrerade hos omgivningen, SE kanske var en sån oansenlig typ att trots att han var där gjorde han ett sånt svagt intryck att ingen kom ihåg honom. Alla andra på plats var kanske aktiva i skeendet och upptagna i detta. SE:s passivitet på MP gjorde att ingen lade märke till honom.

Det konstigaste från SE:s sida, enl. mig, är då han ställer upp i nyhetsinslaget och tokkutar mot trappan. Det tilltaget får en att undra vilka avsikter han egentligen har? Allstå, vem, klädd i en utstyrsel som påminner om gärningsmannens signalement (lång mörk kappa), ställer upp i tv och frivilligt visar hur det kan ha sett ut när mördaren sprang därifrån, eftersom han tog samma väg. Tror inte en sekund på den där språngmarschen efter mordet, brottsplatsen var lugn efter mordet, det var ingen panik och ingen kutade väl hit och dit? En sån plötslig språngmarsch måste ju ha registrerats av något annat vittne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in