2020-06-05, 11:27
Medlem
Kokplattas avatar
Igen, låt säga att det verkligen är något jättetungt som utredarna presenterar nu, något som verkligen är säkert och styrkt på sätt som bara går att förklara genom att de har rätt man/grupp eller vad det nu kan vara. Det kommer i så fall bli otroligt intressant hur många som måste backa på sina resonemang, vad som är "otänkbart" och "omöjligt". Lär svida. Men då måste som sagt Krister Peterson komma med riktigt tunga grejer.
Citera
2020-06-05, 11:32
Avslutad
Antar att tråden låses efter presskonferensen.

Och sen får de som inte vill ta åt sig sanningen (kanske för trivial?) skriva i foliehattstråden.
Citera
2020-06-05, 11:37
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Så är det! Blir det avslut?
Ärligt talat så vet jag inte.

Som jag tidigare redovisat i tråden så jag gick återigen genom enorma mängder av material det senaste året. För att bli säker på att jag inte missat något. Vilket jag inte har gjort. Där jag blev säker på att mordet inte kan lösas med öppet material. Det finns inte en chans.

Så enda möjligheten för Krister att lösa mordet är via material som vi inte har tillgång till. Att han genom analys av mordplatsen och dess kända vittnen, tillsammans med Melander, skulle komma fram till andra analyser än i tråden tror jag inte på.

Jag måste erkänna att jag har onda aningar inför denna presentation. Och har inte KP ny information att komma med så är det inte trovärdigt.

Hoppas jag har fel!
Citera
2020-06-05, 11:39
Medlem
Ska bli intressant att läsa boboslacke:s kommentar efter att KP presenterat SE som mördare.
Citera
Medlem
Thurizas-09s avatar
Eftersom det skall komma ett beslut i åtalsfrågan måste det innebära att det som kommer att presenteras inte kan bestå i en ensamagerande avliden gärningsman. Annars hade väl utredarna aldrig ens nämnt möjllighet till åtal.

Spekulativt kan det exempelvis finnas diplomatiska hinder om det rör sig om en utländsk komplott. Alternativt att bevisföringen inte räcker till. Men i alla fall måste det stå klart att utredningen arbetat genemot en eller flera levande misstänkta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokplatta
Igen, låt säga att det verkligen är något jättetungt som utredarna presenterar nu, något som verkligen är säkert och styrkt på sätt som bara går att förklara genom att de har rätt man/grupp eller vad det nu kan vara. Det kommer i så fall bli otroligt intressant hur många som måste backa på sina resonemang, vad som är "otänkbart" och "omöjligt". Lär svida. Men då måste som sagt Krister Peterson komma med riktigt tunga grejer.

ja den som väntar sig något stort avslöjande med bevis på att främmande makt är inblandade (cia,mi5,mossad m,m) eller säpo kommer nog att bli besviken?

det blir väl mer ett lagom svenskt avslöjande där man inte rör om så mycket och pekar ut någon ensam död "dåre" ca,se eller cp?

ett antiklimax
Citera
Medlem
Basfaktas avatar
SVT2+SVT PLAY sänder direkt onsdag. Plus Youtube som sagt. Experter i studion.

Två stora reportage i SVT måndag o tisdag om hela utredningen, de 34 åren. Lampers och Pops.

Då får vi se då.
Citera
2020-06-05, 11:41
Medlem
argusmaximuss avatar
Okej, låt oss SPEKULERA:

1. SE har en oförklarlig story, där i princip ingenting stämmer. Den vittnesroll han har visar är han helt unik om bland vittnen. Han har inget alibi i form av bevisats sedd på MP efter skotten, vilket alla närstående vittnen har.
2. Sydafrika-spåret är intressant, HM sade det för några år sedan. Med största sannolikhet är det ett av de hetaste spåren ivf.
3. Sydafrika har tät dialog med höger/högerextrema i Sverige - Contra-, EAP-gängen.
4. SE kan ha bevisats haft samröre med ovan högergäng.
5. SA ser stora risker med att vara direkt inblandade i GM-rollen - politiska konsekvenserna skulle bli gigantiska om det kom fram.
6. SA tar kontakt, på något sätt, med extrema högerkrafterna i Sverige. SE väljs ut som GM.
7. Möjligtvis får SE samtal från någon närstående Grand - "han är på väg söderut". Detta är möjligt då SE enl uppgift går från kontorsrummet ca 23.15, det vill säga samtidigt som LOP börjar att gå söderut på Sveavägen.

Spekulativt, ja. Men på detta sätt får man ihop spåren, det "amatörmässiga" GM-dådet förklaras (vilket är svårt om SA-GM varit inblandad), (vissa) WT-spåren förklaras, och de två hetaste spåren (enligt media) är båda relevant.

Hursomhelst - jag har grymt svårt att se att SA skickat dit en GM av anledningarna, som sagt:
- Amatörmässigt utfört dåd ("miss" på LP alt OP)
- Politiska konsekvenserna hade blivit astronomiska
- SA-spåret är grundligt genomgånget, och (enligt många) avfärdat spår från KP, "ju längre från brottplatsen man går ju mer spekulativt blir det".

Fan vet.
Citera
2020-06-05, 11:42
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Ska bli intressant att läsa boboslacke:s kommentar efter att KP presenterat SE som mördare.

Om så blir fallet måste Engstöm ingått i någon sorts komplott med flera inblandade som dessutom ännu lever. Annars skulle aldrig frågan om åtal nämnts då Engström är bortgången sedan 20 år.
Citera
2020-06-05, 11:44
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Antar att tråden låses efter presskonferensen.

Och sen får de som inte vill ta åt sig sanningen (kanske för trivial?) skriva i foliehattstråden.

Det HÄR ÄR foliehattstråden!

Självklart kommer inte någon tråd stängas pga åtal eller att utredning läggs ner, det har aldrig skett för någon annan tråd gällande andra brott.
Citera
2020-06-05, 11:44
Medlem
Citat:
E ganska säker på att han kommer presentera Sydafrikaner som skyldiga.
Citera
2020-06-05, 11:47
Medlem
Citat:

Det tråkiga med individer som exempelvis bobo är att oavsett vad KP presenterar så kommer det vara felaktigt, dimridåer, mörkläggning osv. Så länge det inte stämmer in på deras vision/drömbild av hur mordet gick till vill säga.
Senast redigerad av Leonheart 2020-06-05 kl. 11:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in