2020-06-05, 11:05
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Garanterat att man "förskönar" - tror inte det är hela sanningen tyvärr.

Hur kan du garantera det?
Citera
2020-06-05, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Som tur är behöver vi ju inte gissa så mycket. Det finns mätningar från länder som drabbats hårt av viruset. Bland annat Spanien och Italien. Samtliga mätningar har visat på ett mycket låg andel människor med antikroppar. Finns ju ingen som helst anledning att tro att läget skulle se väsentligt annorlunda ut i Sverige. Jag har ärligt talat fått nog av våra svenska epidemiologer som sitter och gissar i TV och kastar ur sig icke underbyggda påståenden. Deras "proffsstatus" får sig en skaplig törn och de faller platt till marken. "Vi släpper det där va" som Giseke sade när mycket tvärsäkert hävdade att 50% av stockholmarna skulle haft smittan redan i mittan av maj, när i själva verket siffran låg på bara en tiondel av detta. Rådigare och konsult till FHM....Behöver man säga mer?
Nu vet ju inte jag om han sagt 50% men sanningen är att ingen vet hur många Stockholmare som har haft Corona finns möjighet att man kan ha haft corona utan att det syns antikroppar i tester oh via kan ha en naturlig immunitet
Citera
2020-06-05, 11:06
Medlem
Enda orsaken till att det nu sägs "SKA TESTA FLER" - tror jag mer eller mindre beror på att vinna lite tröstpoäng från övriga världen. Men som sagt det kanske bara är ord - ingen handling.
Citera
2020-06-05, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Deras strategi har varit överlägsen på att stoppa smittan och därmed dödstalen.

Men vad ska de göra nu? Fortsatta restriktioner i väntan på ett vaccin som KANSKE kommer nästa år.
Dom har väl restriktioner som liknar Sveriges redan i nuläget utan att spridningen har ökat?
Och med mindre spridningen krävs mindre resurser för att testa och spåra och hålla smittan i schack.
Framtiden får utvisa resultatet men det ser inte längre ut som att enda möjligheten är att smittan måste gå igenom hela befolkningen.
Citera
2020-06-05, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man skulle inte välja ett coronavirus som biologiskt vapen är jag ganska säker på.

Nähä, det har ju slagit ut hela planeten och är väl en YPPERLIG början på det krig Kina förmodligen planerar att starta nu när dom provocerar, Indien, Hong Kong och Taiwan
Citera
2020-06-05, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, i det uttalandet i läkartidningen så hade nog Björn (et. al) rätt, ja. Men om du hade frågat mig i mars månad så hade jag nog inte heller tyckt att Björn Olsen var en kontroversiell figur.

Det är något som har vuxit fram så sakteliga i takt med att han börjat marknadsföra sig själv som den yttersta experten på pandemihantering.

Ja, många som velat synas i denna kris, björn är en av dom.
Citera
2020-06-05, 11:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Dubbel lön? Du har gått över gränsen för det anständiga. Du räknar girigt i andras fickor om du tror dubbel lön är rätt kompensation. Jag tycker de är värda allt de kan få, och mycket mer.

Är du inte outoftheblue, när du tycker de kan ta en långsemester, sedan för den extra slant de tjänar?
Någon undrade hur de kunde ha råd att säga upp sig när de inte kunde få A-kassa förrän efter 45 dagar. Det var bland annat det jag hade i åtanke, så ingen anledning att hacka på mig för att jag tog upp den ekonomiska sidan av att lämna ett jobb. Det är inte alla förunnat att kunna säga upp sig om de vill.
Citera
2020-06-05, 11:12
Medlem
Tror att Sverige når flockimmunitet lagom till den 13:juni när reserestriktionerna upphävs.
Utbudet av T-shirts med Tegnell-motiv bara ökar btw så det måste ju innebära att Sverige gjort rätt.
Citera
2020-06-05, 11:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Enda orsaken till att det nu sägs "SKA TESTA FLER" - tror jag mer eller mindre beror på att vinna lite tröstpoäng från övriga världen. Men som sagt det kanske bara är ord - ingen handling.

Väljarstödet viker av nedåt så sossarna vill ge sken av "handlingskraft".
Citera
2020-06-05, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nähä, det har ju slagit ut hela planeten och är väl en YPPERLIG början på det krig Kina förmodligen planerar att starta nu när dom provocerar, Indien, Hong Kong och Taiwan
Början på ett krig - ja man kan ju hoppas vi tänkt till nu ..och att vi inte kommer klara oss ur allting och gå oberörd.
Citera
2020-06-05, 11:13
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Om det är samhällsfarligt får de inte göra det, nej. Och jag kan nästan garantera att det skulle dömas som samhällsfarligt i detta läge. Då det var tal om arbetsstopp pga risken för att arbeta utan skydd, var det samma prat, de kunde inte fortsätta med arbetsstoppet pga. samhällsfara.

Det enda de har som verktyg rent praktiskt nu är att säga upp sig, vilket alltså görs lite här och var nu. Hade de haft möjlighet att strejka så hade de ju gjort det hellre istället. Vi får verkligen hoppas att det inte sprider sig bara detta med uppsägningar, de behövs både nu i covidvården och till hösten för att ta hand om den andra vårdskulden som byggts upp pga covid.

Jag har nämnt det tidigare.
Om det här med uppsägningar sprider sig så har regeringen möjlighet att besluta om höjd beredskap.
Inte tillåtet att säga upp sig under höjd beredskap.
Citera
2020-06-05, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Tror Sverige räknar helt klart med en "andra våg". De vill att vi ska komma ur den utan lock-down i höst. Ju fler så bär antikroppar desto bättre i så fall.

Men...man vet inte hur länge man är immun. Vissa säger max 6 månader. De som smittat i mars blir då kanske mottagliga igen i augusti/september.

Dessutom verkar få bilda antikroppar, i alla fall vad som syns på testerna.

Vår regering och myndigheter spelar ett högt spel. De har inte koll på det här viruset utan behandlar det som tidigare kända virus. Men de kan ha fel, de kan ha rätt. Vem vet i nuläget.

Ändå tycker man att försiktighetsprincipen borde råda, som i princip alla andra länder i världen tar. Utom de riktigt underutvecklad och till exempel Tanzania.
Jag noterade att Tegnell på en direkt fråga om hur man skulle tolka och använda datan som visar att det sjunker häromdagen svarade raljant att "det är svårt att göra prognoser framåt"
Så vad är data till för?
Att driva dagliga PKs med?
Det kan ju också förklara uttalade motvilja från Tegnell att testa mera, kan man ändå inte tolka något ur det så är det meningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in