2020-06-05, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu vet ju inte jag om han sagt 50% men sanningen är att ingen vet hur många Stockholmare som har haft Corona finns möjighet att man kan ha haft corona utan att det syns antikroppar i tester oh via kan ha en naturlig immunitet

Du är inne på en intressant tanke. Kanske många människor har en naturlig eller genetisk motståndskraft som gör att de inte drabbas eller bara drabbas lindrigt. Vi som lever i Europa är barn till tidigare generationer som överlevt allt från pesten, spanska sjukan, influensor etc.

Ett samhälle visar sin styrka genom att skydda sköra grupper, utan att det görs prioriteringar om rätt till liv, och sjukvård. En sak denna regering inte kan bortförklara nu efter att massdöd skett och regler om Triage utfärdats.

Det är äldre människor med skör hälsa som dör först. Minskar dödligheten nu är det inte tack vara ny strategi, det är trots regeringens usla strategi. De människor som inte smittats trots den vårdslöhet och likgiltighet som pågått inför denna Pandemi, har kanske an annan sorts motståndskraft, än de som dör.
Citera
2020-06-05, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så NYC rapporterade noll döda igår Torsdag? Klart som fan en del i det handlar om att det är hög andel antikroppar i staden. Men att säga det är väl som att svära i kyrkan. Immunitet som fenomen existerar inte av hobbyepidemiologerna här inne.

Eller så är det kanske för att de haft lockdown i 11 veckor vilket gjort att kurvan gått spikrakt neråt...
Citera
2020-06-05, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Absolut inte. Bara för att man i dagsläget inte vet med 100% betyder fortfarande inte att man kan ha ett bra hum om hur det kommer fortlöpa.

Problem med sannolikheter?

Svårt att räkna på sannolikheter när man inte ens vet exakt hur många som varit sjuka...
Men med så pass många sjuka så dyker det alltid upp en del udda fall. Att man kan få bestående men efter virus- eller andra infektioner är annars inget nytt. Så det händer säkert, men risken är antagligen rätt låg. Tidningar brukar förstås gilla att gräva ner sig i udda händelser och skrämma upp människor i allmänhet. Det säljer. "Den okända sjukdomen som alla kan drabbas av utan att veta om det. Kolla om du har den. Köp Plus för att läsa mer." Köp en triss-lott istället.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Hur kan du garantera det?
Jag skulle själv säga att det är högst troligt att det är något skumt med Sveriges siffror just på grund av att antalet döda inte korrelerar med antalet smittade. Jag har inte hittat något annat land än Kina där detta fenomen existerar.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
På pressträffen VG-regionen som nu pågår så sa de att de gjort 10 000 PCR-tester den här veckan. Bra ökning!
Citera
2020-06-05, 11:21
Medlem
Västra götaland pressträffen, fan va jag önskar att dom va i min region. Tydliga och visar planen
Citera
2020-06-05, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tegnell-idioten har ju hela tiden hävdat att länder som Norge ligger bara efter oss. Det är varför vi har 4500 döda och Norge bara 250 döda. Deras tid kommer. Idioti minst sagt. Det är som man offrat människor i Sverige för de skulle ändå dö inom sinom tid. Skulle ju påstå att folk vill leva så länge som bara möjligt.

De har ju utan tvekan legat efter oss i att ha olika delar av samhället öppna och därmed riskera smittspridning. Återstår att se om de kan öppna utan spridning. Jag tror inte det.

Att hålla två meters avstånd och inte tillåta folksamlingar är ju då något som jag tror är effektivt men som jag vet inte kommer gälla i Norge för all framtid.
Citera
2020-06-05, 11:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
De har ju utan tvekan legat efter oss i att ha olika delar av samhället öppna och därmed riskera smittspridning. Återstår att se om de kan öppna utan spridning. Jag tror inte det.

Att hålla två meters avstånd och inte tillåta folksamlingar är ju då något som jag tror är effektivt men som jag vet inte kommer gälla i Norge för all framtid.

Grejen är ju den att de tagit kontroll över smittan. Nedstängningen har gjort att de fått betydligt mindre spridning. Tack vara masstestning och smittspårning kan de nu ringa in smittan på ett helt annat vis bland de fall som ändå kommer dyka upp. De kan förhoppningsvis hålla i detta till vi har ett vaccin, inom kanske mest sannolikt 6-12 månader. Det står att de kommer hålla gränsen stängd mot Sverige och det är inte svårt att förstå varför.
Citera
2020-06-05, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag har nämnt det tidigare.
Om det här med uppsägningar sprider sig så har regeringen möjlighet att besluta om höjd beredskap.
Inte tillåtet att säga upp sig under höjd beredskap.

Det är iofs sant.
Men, med tanke på vad vi sett under våren betvivlar jag en smula, att de skulle ta till någon sådan kraftåtgärd.

Jag tror att de även blivit lite rädda av att se att folk var ute och demonstrerade, förvisso för en annan sak, men de vet att missnöje kan spridas som en löpeld om det väl börjar pyra - och regeringen har nog sett opinionssiffrorna.

Ja det blir en "intressant" sommar iaf..
Citera
2020-06-05, 11:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Har hört Tegnell sega hela morgonen att man är immun om man har antikroppar. Det enda argument jag hörde honom sega var att andra virus sjukdomar fungerar på detta vis. Fast det har man ju vetat hela tiden. Har det framkommit någon ny kunskap om corona och immunitet, som jag har missat? Önskar att han någon gång kunde uppge källa.
Citera
2020-06-05, 11:30
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Man blir mer eller mindre mörkrädd när man tittar på Brasiliens siffror. Där har det potential att utvecklas till en tragedi världen inte skådat på länge.

Inte bara Brasilien:

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=BRA~SWE
Citera
2020-06-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Väljarstödet viker av nedåt så sossarna vill ge sken av "handlingskraft".

Visst är det så. Men det är för sent. Har du sett hur spaka de ser u?

En annan sak är efterräkningarnas tid. Det handlar om folkrättsbrott. En stat är skyldig att skydda sina medborgare. Man kan inte hantera människor som en flock. Alla har en okränkbar rätt till liv och egendom enligt folkrätten.

Att utfärda regler om Triage och selektion om vem om ska få leva och vem som skall dö, under en Pandemi är oförlåtligt enligt folkrätten. Extra bedrövligt är det när politiker som ser nazister överallt men inte i sina egna led, avlivar folk genom att vägra sjukvård på statens institutioner där människor varit inlåsta. Dessa ansvariga politiker kommer inte undan med att säga att det var någon annan, eller kommunernas ansvar där borta i Haag om det bli ett ärende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in