2020-06-05, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Okej, så om man är vapen intresserad och gillar jakt då är man automatisk en mördare? Hur många enstörningar finns det i Sverige, tro? Hur många av dessa gillar jakt och vapen? Potentiella mördare då? 😆

För att inte tala om hur många av vittnena som någonstans i bekantskapskretsen har en person med vapen.

En till är att när man tvingas uppfinna sådana kopplingar då är det ljug och inget annat.
Citera
2020-06-05, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Stefan Lisinski skrev i DN om den här problematiken tidigare

https://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lisinski-detta-kan-vara-sista-arsdagen-i-ovisshet/?forceScript=1&variantType=large

Det är också åklagarens arbete att på objektiva grunder utreda personer som kan misstänkas och om åklagaren har tillräcklig bevisföring har han en plikt att väcka åtal.

Sedan är det domares arbete att fastställa skuld, det är inte åklagarens uppgift eller befogenhet.
Citera
2020-06-05, 10:34
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
För att inte tala om hur många av vittnena som någonstans i bekantskapskretsen har en person med vapen.

En till är att när man tvingas uppfinna sådana kopplingar då är det ljug och inget annat.

Eftersom det har utretts i tråden att två personer inte kunde träffas i samma Pistolklubb så drog jag till med att de kanske träffats i samma jaktlag. Där kryllar det av WT också!

CA var jägare också vilket jag hade missat innan jag läste den hemligstämplade RRV-rapporten från 1996 härom natten.
Citera
2020-06-05, 10:35
Medlem
HarryScheinens avatar
Kommer det visa sig att SE helt saknar inblandning, och enbart var ett vittne, så ser jag inte anledningen till att Thomas Pettersson skulle vidta någon påföljd eller ens skämmas, han gjorde sin undersökning och intervjuade anhöriga/bekanta/kollegor som alla var med på noterna. Han lanserade en teori och har gett ett sympatiskt intryck i press, poddar och intervjuer från dag ett och undvikit onödiga grodor.

Göransson däremot, har ju sedvanligt och sjövilt pissat på alla som inte är av hans egen uppfattning eller har varit lika "smarta" som han.
Senast redigerad av HarryScheinen 2020-06-05 kl. 10:38.
Citera
2020-06-05, 10:40
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja antingen det eller ren desinformation från en tidigare källa kring PU som denne bestämmer kan veta något. Sådana tips från källa med "insyn har varit t ex Donald Forsberg.

Borgnäs har sedan estoniasmugglingen varit måltavla för olika intressen att kontrollera och försöka vilseleda. De driver honnom att bli ungefär lika paranoid som Aners som några märkt och då kan man lätt tappa sin kritiska tanke.

Tänk efter lite. Hur stor del i att mordet inte har lösts har journalister och media?

Det är effektivt att manipulera journalister och därför odlar gärna underrättelsetjänster sådana. Det är ju meningslöst om journalisten förstår att det är manipulation.
Så du utesluter att SE och SA kan ha utretts för att säkerställa att det inte finns någon koppling till Stay Behind?
Citera
2020-06-05, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Kommer det visa sig att SE helt saknar inblandning, och enbart var ett vittne, så ser jag inte anledningen till att Thomas Pettersson skulle vidta någon påföljd eller ens skämmas, han gjorde sin undersökning och intervjuade anhöriga/bekanta/kollegor som alla var med på noterna. Han lanserade en teori och har gett ett sympatiskt intryck i press, poddar och intervjuer från dag ett och undvikit onödiga grodor.

Göransson däremot, har ju sedvanligt och sjövilt pissat på alla som inte är av hans egen uppfattning eller har varit lika "smarta" som han.

Helt enig angående översittare Göransson.

Och Pettersson ger ett gemytligt intryck. Han verkar absolut inte ha handlat med ont uppsåt. Dock bör han ha undvikit att namnge SE i sin bok.
Citera
2020-06-05, 10:41
Medlem
andersaanderssonas avatar
Ja, nu börjar det dra ihop sig!

KP erbjuder oss nu snart följande:

1. En ''vettig'' lösning.

2. Ett avslut efter 34 års ''utredande''.

3. Att denna vettiga lösning och ett avslut inte kommer att avhålla andra från att fortsätta spekulera.

4. Han har ingen bindande bevisning för annars skulle han inte uttrycka sig som ovan.

5. Alltså bygger detta på en förhoppning. Som han själv uttrycker det. Han känner bävan inför detta. Men anser att anhöriga och svenska folket nu kan läka det sår som fortfarande är öppet.

Vidare.

Utredarna har en helt annan bild av vad som utspelade sig i och kring mordplatsen – en bild som ger en ny tänkbar lösning på frågan: vem mördade statsminister Olof Palme.

Bygger den nya uppfattningen om vem som mördade Olof Palme på helt ny information eller har det funnit i materialet hela tiden?

- Bra fråga. Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.

Ändå vidare.

Krister Petersson säger att man i gruppen suttit och analyserat de gamla vittnesförhören och försökt komma fram till vilka slutsatser som är rimliga att dra, vad vittnena har sagt. Det är det som jag menar är att komma tillbaka till brottsplatsen. Vad kan vi stå för, vad kan anses vara utrett.

Om inte KP och PU har kört med desinformation så finns det ingen bindande bevisning. Det kommer att bli en resonemangs/indicielösning. Som inte ligger i linje med Lisbets vittnesmål och utpekande.

För mig är det uppenbart att en liten grupp av personer fångade tillfället i flykten när tillfället gavs. Personer som redan befann sig i grannskapet i ett annat ärende. Som en narkotikaspaning eller liknande. Jag personligen ligger nära boboslacke i analysen.

Mördaren var bevisligen kompetent. Inte en blick åt alla vittnen. En iskall jävel. Vars namn aldrig nämnts i tråden enligt mig.

Jag har inte en aning om vad KP kommer att presentera. Men jag fruktar att det inte kommer att vara sanningen. Det kommer säkert att bli en slutlig lösning på problemet Palme. 34 år efteråt. Med alla tillgängliga hemligstämplar på materialet.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-06-05 kl. 10:50.
Citera
2020-06-05, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Av vad du skriver så kan jag dra slutsatsen att du avför CA för att
1. olika personer har drivit CA-spåret mot PU i 15 år utan resultat,
2. vapnet är av fel typ.

Punkt (1) har ett värde, men är likväl ett besynnerligt argument från någon som driver ett helt egen linje som han påstår sig vara i kontakt med PU om.

Punkt (2) saknar som allt du skriver all form av substans. Jag kan gissa att det har att göra med din egen teori om att pipan är kortare (högst 2” tror jag det var?). Du har dock inte vid något tillfälle presenterat belägg för detta så det är ett mycket svagt argument. Märkligt också att FBI inte påtalade detta redan i mars 1986.

bobo, jag tror att du har kunskaper om MOP, och en del av dem skulle kunna vara av intresse för tråden. Men det måste komme från en annan bobo; en som inte skriker i tråden och utmålar de som inte tycker som han som lögnare, inte skriver 10 one-liners om dagen utan argument, och, mest väsentligt, klarar att debattera utan att kalla motståndarna för ”jönsar” när argumenten tryter.

Finns det en sådan bobo? Eller är den här otrevliga figuren med trasig påfågelstjärt vad vi kommer att få se? I så fall kanske en ny tråd-semester är det bästa.

hälsningar,
tillförordnad Jöns fb
Finns där ens embryo till sakargument i dina tirader. Är du kanske en inkarnation av Krantz.

Halmgubbetaktiken är inte framgångsrik här.

Det finns en anledning att man inte vänt upp och ned på den undre världen för att hitta dennes vapen genom alla år. Det är en ickehändelse som inte föranledde någon åtgärd av rang.

Myten är att det är den felande länken. Så är det inte. Inga tjänstevapen har tagits in. Mängder av vapen är på olika grunder undantagna. Kanske 20% av alla vapen har testats.

Så länge vapnet inte hittats kan myterna leva.

För övrigt samma anledning som fanns när man trots exakt utpekande inte fann Mockfjärdsvapnet som var sista chansen att sätta vapen i CPs hand.
Citera
2020-06-05, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Helt enig angående översittare Göransson.

Och Pettersson ger ett gemytligt intryck. Han verkar absolut inte ha handlat med ont uppsåt. Dock bör han ha undvikit att namnge SE i sin bok.

Personargumentet visar den svages svaghet.

OM Filterspåret är fabulerat gör ingenting för han verkar sympatisk.

TÄNK OM HAN MOT BÄTTRE VETANDE LANSERAT DET DÅ?
Citera
2020-06-05, 10:48
Medlem
Som någon/några har skrivit: Ett beslut om att lägga ned en förundersökning på den grunden att den misstänkte har avlidit leder för varje omdömesgill åklagare till ett ryggmärgsagerande om att inte utnyttja tillfället för att driva en spel-mot-ett-mål-process mot den avlidne i media. Sånt aktar sig skickliga personer från att göra - och det är inte heller åklagarens roll enligt rättegångsbalken att ägna sig åt sån utomrättslig kamp, tvärtom faktiskt.

Därför kommer KP att vara mycket försiktig, om det nu handlar om ett beslut om nedläggning på den grunden.
Citera
2020-06-05, 10:49
Medlem
Kokplattas avatar
Det måste finnas hårda fakta och teknisk bevisning. Annars ger denna "lösning" noll och intet. Hoppas få se Krister Peterson med mordvapnet, gärna att han håller det på samma sätt som Hans Holmér gjorde när han visade upp pickadollerna där 1986.
Citera
2020-06-05, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, nu börjar det dra ihop sig!

KP erbjuder oss nu snart följande:

1. En ''vettig'' lösning.

2. Ett avslut efter 34 års ''utredande''.

3. Att denna vettiga lösning och ett avslut inte kommer att avhålla andra från att fortsätta spekulera.

4. Han har ingen bindande bevisning för annars skulle han inte uttrycka sig som ovan.

5. Alltså bygger detta på en förhoppning. Som han själv uttrycker det. Han känner bävan inför detta. Men anser att anhöriga och svenska folket nu kan läka det sår som fortfarande är öppet.

Vidare.

Utredarna har en helt annan bild av vad som utspelade sig i och kring mordplatsen – en bild som ger en ny tänkbar lösning på frågan: vem mördade statsminister Olof Palme.

Bygger den nya uppfattningen om vem som mördade Olof Palme på helt ny information eller har det funnit i materialet hela tiden?

- Bra fråga. Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.

Ändå vidare.

Krister Petersson säger att man i gruppen suttit och analyserat de gamla vittnesförhören och försökt komma fram till vilka slutsatser som är rimliga att dra, vad vittnena har sagt. Det är det som jag menar är att komma tillbaka till brottsplatsen. Vad kan vi stå för, vad kan anses vara utrett.

Om inte KP och PU har kört med desinformation så finns det ingen bindande bevisning. Det kommer att bli en resonemangs/indicielösning. Som inte ligger i linje med Lisbets vittnesmål och utpekande.

För mig är det uppenbart att en liten grupp av personer fångade tillfället i flykten när tillfället gavs. Personer som redan befann sig i grannskapet i ett annat ärende. Som en narkotikaspaning.

Mördaren var bevisligen kompetent. Inte en blick åt alla vittnen. En iskall jävel. Vars namn aldrig nämnts i tråden enligt mig.

Jag har inte en aning om vad KP kommer att presentera. Men jag fruktar att det inte kommer att vara sanningen.
Finns alltid en risk men det kommer i sådant fall att få enorma negativa konsekvenser där Wikileaks framstår som en vindil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in