2020-06-05, 10:05
Medlem
Amadeusss avatar
Lätt att peka ut Sydafrika men bevisen måste vara övertygande. Ska bli intressant att se.
Citera
2020-06-05, 10:06
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vad tror ni händer efter presskonferensen med Mattias Göransson och Thomas Pettersson? Får de någon påföljd? Tar de livet av sig? Flyr de utomlands? Skyller de ifrån sig? Skrattar de bort det och säger att alla kan ha fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Om det visar sig att SE är helt oskyldig så hoppas jag verkligen att dessa två herrar får någon form av juridisk påföljd för sina publikationer.

Ärs! Alla kan väl ha lite fel någon gång. Vi får vara lite ödmjuka och avvakta till på onsdag.
Citera
2020-06-05, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Beslut i åtalsfrågan innefattar även ett negativt åtalsbeslut ---> förundersökningen avslutas.

Vid ett sk negativt åtalsbeslut sparas förundersökning och kan återupptas om nya uppgifter kommer fram.

Nedläggande av förundersökning
Åklagarens uppgift är bland annat att kontrollera resultatet av polisens utredning. Om åklagaren finner att bevisningen är otillräcklig kan hen naturligtvis förelägga förhörsledaren att fortsätta utredningen. Går det inte att skaffa fram mer bevisning avslutas förundersökningen med att åklagaren meddelar beslut om att det inte ska väckas något åtal, s.k. negativt åtalsbeslut (23:20 RB)
Källa: https://www.lawline.se/answers/nar-far-aklagaren-lagga-ner-forundersokningen-och-vad-kan-malsaganden-gora-at-det

Inget åtal
Om det inte finns tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts kan åtal inte väckas. Det kan till exempel bero på att den misstänkta förnekar brott och att det inte finns något vittne eller någon teknisk bevisning som bevisar att den misstänkta personen begått brottet. Ibland står det klart redan under förundersökningen att det inte går att bevisa något brott. Åklagaren fattar då beslut om att lägga ned förundersökningen.

Ett sådant beslut har samma innebörd som ett beslut att inte väcka åtal.

För båda besluten gäller att utredningen kan tas upp på nytt om det kommer fram nya uppgifter om brottet.
Källa: https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/
Citera
2020-06-05, 10:08
Medlem
midvintermorkers avatar
En enkel lösning som har bäring i statistiken skulle väl vara att LP har lejt en mördare att skjuta OP. De flesta mord begås i nära relationer.

Det skulle förklara hennes konstiga beteende efter mordet (ovilja att diskutera mordet), hennes vägran att samarbeta med utredningen och det falska utpekandet av CP. LP var dessutom en av dem som definitivt visste att livvakterna inte skulle med den kvällen.

Det skulle också förklara varför man väntar med att presentera en lösning efter LPs bortgång.
Senast redigerad av midvintermorker 2020-06-05 kl. 10:13.
Citera
2020-06-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Även om det skulle bli ett nedläggningsbeslut ( p g a GM död) så kommer det säkert en utförlig redogörelse över hur och vem. Annars skulle man nog inte slå på stora trumman på det här sättet.

Fd åklagare Alhem utvecklade det i TV4 och menade att en åklagares utpekande av död GM är rättsosäkert. Den döde kan inte försvara sig och att det fanns många som har andra kandidater som kan misstänkas.

Edit: Åklagare kan möjligen misstänka en namngiven GM och redogöra för att utredningsåtgärder inte givit tillräckliga bevis som skäl för att åtala vederbörande.
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-05 kl. 10:18.
Citera
2020-06-05, 10:14
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vad tror ni händer efter presskonferensen med Mattias Göransson och Thomas Pettersson? Får de någon påföljd? Tar de livet av sig? Flyr de utomlands? Skyller de ifrån sig? Skrattar de bort det och säger att alla kan ha fel?

Och om de mot förmodan skulle ha rätt och mordvapnet hittades i vapensamlarens samling ?
Får de dela på de 50miljonerna då?
Citera
2020-06-05, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Filter och Expressen har kört på Engström, ja, men det har inte kommit uppgifter om att det inifrån utredningen påstås att detta är lösningen. Det har det gjorts om Sydafrika. Stig Engström är hopplös som Palmemördare ur så många aspekter att det vore extremt förvånande om han läggs fram som lösning rent sakligt och lägg då till det att inga indikationer nått ut om att han är lösningen.

Ja, givetvis är det mordplatsen och teknisk bevisning som gäller och ingenting annat. Men min uppfattning är som jag flera gånger klargjort är att det vore otroligt om man klarat upp ett 34 år gammalt spaningsmord genom att utgående från ny analys av vittnen, mordplats och teknisk bevisning hitta mördaren. Jag tror man fått ny information om mördaren från någon som var inblandad som kunnat verifieras.

Men jag var kanske för snäll mot Borgnäs när jag menade att han inte ägnade sig åt önsketänkande med Sydafrika. Så länge Sydafrika kan kopplas till Säpo gillar han nog teorin. Han har ju bland annat placerat Anthony White inne på Säpo efter mordet. Så det talar väl emot hans förmenta inside information då.

Snälla du vad snurrar du till. De pumpar ju ut hela tiden att PU följer deras spår. Stor artikel i GP idag. Hönsen kring SE spåret har en hel propagandaorganisation som hävdar att det varit huvudspår. Sedan är det inte sant heller.

Övertolkningen av Borgnäs är heljdlös. Han påstår inte att PU läckt något utan att han fått en uppgift från någon med "insyn i utredningen" och den typen av påståenden är det ju historiskt gott om. Det är e klassiker. Gå inte på det och övertolka.
Nu kommer sanningens minut för PU.Allt på ett kort.
Citera
2020-06-05, 10:16
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Och om de mot förmodan skulle ha rätt och mordvapnet hittades i vapensamlarens samling ?
Får de dela på de 50miljonerna då?
De har pekat ut SE, inte vapensamlaren.
Citera
2020-06-05, 10:16
Medlem
Jag tror inte alls på Sydafrika. Skulle inte det ha läckt ut och uppmärksammats betydligt mer isåfall ifall det var spåret man gått hårt på senaste åren, rör ett annat land etc?

Jag tror på SE, möjligen CA. Man har fått vapenträff.
Citera
2020-06-05, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
En enkel lösning som har bäring i statistiken skulle väl vara att LP har lejt en mördare att skjuta OP. De flesta mord begås i nära relationer.

Det skulle förklara hennes konstiga beteende efter mordet (ovilja att diskutera mordet), hennes vägran att samarbeta med utredningen och det falska utpekandet av CP. Det skulle också förklara varför man väntar med att presentera en lösning efter LPs bortgång.

Jag har inga problem med enkla lösningar men i det här fallet uppskattar jag inte din enkelhet.
Jag anser att KP har fått ändrade vittnesuppgifter av LP och det har fört utredningen framåt.
Ser man till motivbilden så drunknar alla utredare. Finns oändligt med motiv till att släcka OP. Lösningen är enklare än så.
Jag får en känsla av att svenskarna, som upplevde detta, kommer att bli förvånade, förbannade och en känsla av ha blivit förda bakom ljuset.
Jag är övertygad om att det är svenskar som ligger bakom detta ,2-3 personer.
Svensk säkerhetspolis som ska värna om medborgare och ministrar kommer få några svettiga dygn att förklara att det är nya tider nu!
Vi tar avstånd för det som hänt i historien ,så nu vänder vi blad...….
Citera
2020-06-05, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Det är vad jag misstänker också. En fjäder har förvandlats till en höna.

PU utreder naturligtvis flera spår så långt de bedömer möjligt. Det hjälper till att stärka trovärdigheten i presentationen av den sannolikt skyldige.
Ja antingen det eller ren desinformation från en tidigare källa kring PU som denne bestämmer kan veta något. Sådana tips från källa med "insyn har varit t ex Donald Forsberg.

Borgnäs har sedan estoniasmugglingen varit måltavla för olika intressen att kontrollera och försöka vilseleda. De driver honnom att bli ungefär lika paranoid som Aners som några märkt och då kan man lätt tappa sin kritiska tanke.

Tänk efter lite. Hur stor del i att mordet inte har lösts har journalister och media?

Det är effektivt att manipulera journalister och därför odlar gärna underrättelsetjänster sådana. Det är ju meningslöst om journalisten förstår att det är manipulation.
Citera
2020-06-05, 10:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Fd åklagare Alhem utvecklade det i TV4 och menade att en åklagares utpekande av död GM är rättsosäkert. Den döde kan inte försvara sig och att det fanns många som har andra kandidater som kan misstänkas.

Edit: Åklagare kan möjligen misstänka en namngiven GM och redogöra för att utredningsåtgärder inte givit tillräckliga bevis som skäl för att åtala vederbörande.
Stefan Lisinski skrev tidigare i DN om den här problematiken

https://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lisinski-detta-kan-vara-sista-arsdagen-i-ovisshet/?forceScript=1&variantType=large

Citat:
Det är mycket problematiskt att peka ut en avliden person som Olof Palmes mördare. Åklagaren kan göra sig skyldig till förtal av avliden. Hur Krister Petersson ska lösa detta är svårt att veta. Han måste i alla fall ha mycket starka bevis, antagligen ännu starkare än om det hade blivit rättegång. Den utpekade kommer inte ha någon försvarare som försöker motbevisa åklagarens påståenden. Det gör det ännu viktigare för journalister och alla andra att vara kritiska till åklagarens version.

Citat:
Men tänk tanken att Palmegruppen har fått fram tunga bevis denna gång, på riktigt. Vi är i alla fall några som kommer att vara rejält förväntansfulla. Givetvis ska vi skärskåda åklagarens bevis, men det är för tidigt att avfärda allt som en stor bluff.

Krister Petersson och poliserna i Palmegruppen ser i alla fall väldigt nöjda ut, trots att de vet att de kommer att granskas hårt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-06-05 kl. 10:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in