2020-06-05, 02:36
Medlem
p.norths avatar
Okej, så om man är vapen intresserad och gillar jakt då är man automatisk en mördare? Hur många enstörningar finns det i Sverige, tro? Hur många av dessa gillar jakt och vapen? Potentiella mördare då? 😆
Citera
2020-06-05, 02:37
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Christer Pettersson var ju en dråpare.
Vad har CA för meriter?
Förutom att misshandlat en hund och hotat ägaren.

Inga fler "meriter" vad jag vet.

Det ska noteras att han blev dömd för den episoden.

Han tog flera lån 1994 som han aldrig betalade tillbaka, och ansökte samtidigt om socialhjälp detta år.
Vet inte om det faller under de meriter du efterfrågade.

Enligt Polisens GMP-rapport från 1994, sidan 107, så har en mördare av denna typ troligtvis någon mildare form av brottslighet i bagaget, men långtifrån mord:

"Tidigare brottslighet:
Gärningsmannens personlighet kan ha lett till svårare relationsstörningar, varvid olaga hot eller misshandel kan ha blivit följden av hans oförmåga att hantera frustrationer och kränkningar. Eftersom sådana problem i första hand kan tänkas ha uppstått med främmande personer är det sannolikt att alla eller de allra flesta av sådana tillfällen polisanmälts och att han åtalats för flertalet av dem. Eventuella fängelsestraff för sådan brottslighet kan ha gett honom kontakter med kriminella som kan ha vidareutvecklats efter avtjänat straff. Det är därför tänkbart att han kan ha varit inblandad i annan brottslighet, främst då egendomsbrottslighet."
Citera
2020-06-05, 02:45
Medlem
p.norths avatar
Varför var CA så unik då? Jag menar, det finns väl några tusen personer som han bara i Stockholm.
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Inga fler "meriter" vad jag vet.

Det ska noteras att han blev dömd för den episoden.

Han tog flera lån 1994 som han aldrig betalade tillbaka, och ansökte samtidigt om socialhjälp detta år.
Vet inte om det faller under de meriter du efterfrågade.

Enligt Polisens GMP-rapport från 1994, sidan 107, så har en mördare av denna typ troligtvis någon mildare form av brottslighet i bagaget, men långtifrån mord:

"Tidigare brottslighet:
Gärningsmannens personlighet kan ha lett till svårare relationsstörningar, varvid olaga hot eller misshandel kan ha blivit följden av hans oförmåga att hantera frustrationer och kränkningar. Eftersom sådana problem i första hand kan tänkas ha uppstått med främmande personer är det sannolikt att alla eller de allra flesta av sådana tillfällen polisanmälts och att han åtalats för flertalet av dem. Eventuella fängelsestraff för sådan brottslighet kan ha gett honom kontakter med kriminella som kan ha vidareutvecklats efter avtjänat straff. Det är därför tänkbart att han kan ha varit inblandad i annan brottslighet, främst då egendomsbrottslighet."
Citera
2020-06-05, 02:48
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Okej, så om man är vapen intresserad och gillar jakt då är man automatisk en mördare? Hur många enstörningar finns det i Sverige, tro? Hur många av dessa gillar jakt och vapen? Potentiella mördare då? 😆

Jag är mer inne på en mindre opportunistisk konspiration som du vet. Kanske CA kände en isbjörnsjägare och att de på något sätt träffats i jaktsammanhang?

Jagar man i jaktlag, så kan han också varit innehavare av en WT.

Jag medger redan innan jag blir påhoppad att hans enstöriga personlighet inte skriker ut "jaktlag" direkt, men jag ville bara bolla teorin i tråden.
Citera
2020-06-05, 03:00
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Varför var CA så unik då? Jag menar, det finns väl några tusen personer som han bara i Stockholm.

Han var licensinnehavare av en .357 magnum av aktuell modell. Så din uppskattning om några tusen i Stockholm stämmer inte. Det fanns inte ens 1000 lämpliga revolvrar i Stockholm då.

Han var också den enda i Stockholm som inte kunde uppvisa sin revolver till Polisen. Det gjorde honom helt unik.
Citera
2020-06-05, 04:13
Medlem
kato85s avatar
Citat:

Som SuperTeflon redan svarat dig om, det försvunna vapnet är det absolut mest essentiella.

Hade han varit en annan typ av person och hans historia om vapnet inte varit så otrolig så hade man kanske kunnat förbise honom, men hans bakgrund och personlighet ringer alla alarmklockor hos mig iaf.

Antar han inte är aktuell för många här inne eftersom det krossar eventuella hopp om en konspiration.
Citera
2020-06-05, 04:45
Medlem
SuperTeflons avatar
Känner man till om de två ungdomar som starkt misstänktes av PU att varit inblandade av stölden av OPs överklagande och raderandet av diariefilen fem timmar före MOP gällande Harvardaffären har hörts igen?

Polisen var enligt uppgift övertygade att de två var inblandade, men fick inget erkännande ur dessa två på den tiden.

De borde väl vara i livet och borde kunna berätta vad som hände nu när det är preskriberat så vi slapp att gå och fundera på det också?
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-05 kl. 04:52.
Citera
2020-06-05, 05:06
Medlem
SuperTeflons avatar
Jag vänder mig mot denna teori av hela mitt hjärta, men stötte på det här som var lite intressant, då det innehöll både LP,CP och SA i samma artikel. Jag tror inte ett dugg på att lösningen ligger i detta härade men här är länken:

https://unt.se/nyheter/heby/tror-han-vet-vem-mordaren-ar-4201451.aspx
När det gäller konspirationsteorier är vissa mer intressanta än andra. En av dem beskriver att det fanns sydafrikanska agenter i Sverige vid tidpunkten för mordet, och enligt Hans-Göran Björk är det klarlagt att en av dem bodde i Björklinge.

– Det kom ett telefonsamtal till en kvinna i Bromma mitt under mordnatten där en röst sa: ”Nu är Palme skjuten”. När det senare forskades om likartade telefonnummer sållades två ytterligare nummer fram varav det ena gick till en skolförening i Göteborg och det andra till - en sportklubb i Björklinge – som den sydafrikanske agenten enligt uppgift hade tillgång till, säger Hans-Göran Björk.

Vem är Olof Palmes mördare?

– Jag tror att Christer Pettersson höll i mordvapnet. Möjligen skulle jag kunna sträcka mig till att någon annan var beställare av mordet, historien med den sydafrikanska säkerhetstjänsten är ju intressant.
Klicka på länken om ni vill läsa om LP.

Jag ger inte mycket för teorin att SA lejde CP.
Citera
2020-06-05, 06:47
Medlem
Vet att det är en liten knäpp tanke men... Är det några fler än jag som skulle vilja ta en tidsmaskin till Sveavägen 28/2-86? För att verkligen se vad som hände? Kan inte bara varit jag har tänkt tanken...erkänn.
Citera
2020-06-05, 07:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Räcker inte att en person under 15 års tid bearbetat PU utan framgång om honom.

Det där du presenterar är som vi alla vet i stora delar skrönorna som skall skapa illusioner av samband som inte finns.

Det är så enkelt att man rent tekniskt kan veta att dennes vapen inte kan var mordvapnet (Går inte in på det närmare men det är samma orsak som att man inte ville hitta Mockfjärdsrevolvern.
och utöver den konstigheter med revolvern om försvann finns ingen som helst substans i något.

Det är så typiskt för jönsar som dig att ställa upp olika påståenden och sedan kräva att de motbevisas annars är de sanna. Demagogisk idioti. Mycket avslöjande.

Jag tror att de flesta förstår att CA granskats för länge sedan. Inget finns som indikerar att det ändrats.

Det är underbart med sådana som dig som tror att verkligheten är Agata Christie. Minst misstänkt är skyldig. Nej det finns mycket mindre långsökta samband som några verkar rabiat blunda för. PU påverkas inte. Det är jag 100 på.
Av vad du skriver så kan jag dra slutsatsen att du avför CA för att
1. olika personer har drivit CA-spåret mot PU i 15 år utan resultat,
2. vapnet är av fel typ.

Punkt (1) har ett värde, men är likväl ett besynnerligt argument från någon som driver ett helt egen linje som han påstår sig vara i kontakt med PU om.

Punkt (2) saknar som allt du skriver all form av substans. Jag kan gissa att det har att göra med din egen teori om att pipan är kortare (högst 2” tror jag det var?). Du har dock inte vid något tillfälle presenterat belägg för detta så det är ett mycket svagt argument. Märkligt också att FBI inte påtalade detta redan i mars 1986.

bobo, jag tror att du har kunskaper om MOP, och en del av dem skulle kunna vara av intresse för tråden. Men det måste komme från en annan bobo; en som inte skriker i tråden och utmålar de som inte tycker som han som lögnare, inte skriver 10 one-liners om dagen utan argument, och, mest väsentligt, klarar att debattera utan att kalla motståndarna för ”jönsar” när argumenten tryter.

Finns det en sådan bobo? Eller är den här otrevliga figuren med trasig påfågelstjärt vad vi kommer att få se? I så fall kanske en ny tråd-semester är det bästa.

hälsningar,
tillförordnad Jöns fb
Citera
2020-06-05, 08:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Av vad du skriver så kan jag dra slutsatsen att du avför CA för att
1. olika personer har drivit CA-spåret mot PU i 15 år utan resultat,
2. vapnet är av fel typ.

Punkt (1) har ett värde, men är likväl ett besynnerligt argument från någon som driver ett helt egen linje som han påstår sig vara i kontakt med PU om.

Punkt (2) saknar som allt du skriver all form av substans. Jag kan gissa att det har att göra med din egen teori om att pipan är kortare (högst 2” tror jag det var?). Du har dock inte vid något tillfälle presenterat belägg för detta så det är ett mycket svagt argument. Märkligt också att FBI inte påtalade detta redan i mars 1986.

bobo, jag tror att du har kunskaper om MOP, och en del av dem skulle kunna vara av intresse för tråden. Men det måste komme från en annan bobo; en som inte skriker i tråden och utmålar de som inte tycker som han som lögnare, inte skriver 10 one-liners om dagen utan argument, och, mest väsentligt, klarar att debattera utan att kalla motståndarna för ”jönsar” när argumenten tryter.

Finns det en sådan bobo? Eller är den här otrevliga figuren med trasig påfågelstjärt vad vi kommer att få se? I så fall kanske en ny tråd-semester är det bästa.

hälsningar,
tillförordnad Jöns fb
Jag kan förstå bobos frustration. Nivån ligger tyvärr på ”expressen skriver om skandiamannen, jag tror det är skandiamannen som KP kommer presentera.”

”CA är mördaren. Han hade ett palmehat, bodde i närheten och hade samma revolver.”

Färskingar orkar inte analysera allt KP sagt, att det funnits olika suspekta personer runt mordplatsen, att det sannolikt inte skedde av en helt ensam klåpare, att det faktiskt var i huvudsak svenskar med lokalkännedom i ett mord som man inte visste kunde skridas till verket klockan 18:00 den 28 februari 1986 vilket utesluter en spektakulär sammansvärjning av sydafrikanska agenter mot en västerländsk statsman en kall vinterkväll utan att man haft information om att makarna skulle ut på bio bara några timmar tidigare.

Folk måste sluta krångla till det. Utgå ifrån känd fakta istället för att utgå ifrån motivbilder.

Bobos tror förövrigt på 4 tums pipa. Att det inte kan ha varit en 2 tum har PU bekräftat.
Senast redigerad av kajhahne 2020-06-05 kl. 08:03.
Citera
2020-06-05, 08:07
Medlem
HarryScheinens avatar
Kanske en korkad och spekulativ fråga:

Hur långsökt, krångligt och osannolikt skulle det kunna vara att Christer Anderssons revolver dykt upp i de vapenregister/vapenförteckningar som "vapensamlaren" (Skandiamannens granne) lämnade efter sig?

Är det möjligt att vapensamlaren i god tro (alltså ovetandes om dess historik) köpte CAs revolver via en vapenhandlande mellanhand ett par tre år efter mordet? Mordvapnet fanns alltså i vapensamlarens ägo fram till dennes död.

Polisen fann alltså mordvapnet först efter att Filter/Thomas Pettersson tipsade om vapensamlaren. Man har nu provskjutit vapnet, och lyckats fastställa att det var CAs vapen och mordvapnet.

Rena spekulationer, och kan givetvis vara uppåt väggarna krångligt och otänkbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in