2020-06-05, 00:14
Medlem
I helgen hoppade testkoordinatorn Harriet Wallberg av sitt uppdrag.

Nu pekar hon ut Folkhälsomyndighetens strategi som en av förklaringarna bakom Sveriges höga dödstal.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/testkoordinatorn-om-varfor-hon-slutade-hade-inte-det-mandatet/
Citera
2020-06-05, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Horribelt! Så fruktansvärt sorgligt allt detta är, jag vet inte hur man ska stå ut?🤷🏼‍♀️

Förmodligen 100-tals människor i olika yrken som varje dag säger upp sig för att kroppen eller knoppen inte orkar med. Detta händer vare sig det är pandemi eller inte.

Men IVA - hjältarna har slitit hårt denna vård och är värd all respekt
Citera
2020-06-05, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Samma gäller för Stockholm. Det har inte uppnåtts någon flockimmunitet där. Det är helt obegripligt att någon fått det för sig.

Alla smittade grupper bromsar ned smittspridningen i viss mån rent matematiskt oavsett nivå (det begriper alla med någorlunda kunskaper om matematiska funktioner och differentialekvationer), men flockimmunitet är något helt annat och betyder i min mening att antalet smittningsbara är mindre än antalet smittbärare. Där är inte Stockholm. Eller Sverige.

Jag har aldrig nämnt att Stockholm har flockimmunitet så jag vet genuint inte vad du svarar på.
Citera
2020-06-05, 00:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Svensk sjukvård kommer stå ut ska ni se. Ni kommer inte få se den annalkande samhällskollapsen ni så länge suktat efter. Sorry.
Jag har aldrig trott på en total samhällskollaps, dock anser jag att samhället är tillräckligt skadat som det är nu. Om man inte ser det så måste man vara blind.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-06-05 kl. 00:22.
Citera
2020-06-05, 00:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag har inte sett någon "lyncha" medmänniskor som hostar rakt ut, ute i offentligheten hittills. Tvärtom. De jag sett som hostar, får möjligen en svensk, "blyg-arg" blängande blick. Tvivlar på att de plötsligt skulle gå från en arg blick till lynchning, bara för att man befann sig på samma tåg/färja.

Det är ett väldigt optimistiskt antagande, jag undrar om det har någon förankring i verkligheten.

Vad som hittills framkommit från flygbranschen är att de ej kan köra med tomma säten i mitten i en rad på 3, t.ex. det blir ej ekonomiskt lönsamt. Har regeringen anslagit att de kommer att boka och betala en hel del rader i flygplanen, där de sjuka skall vistas? Övriga utrymmen finns ej på flygplan, förutom toalett och cockpit. Där tror jag inte man vill sätta sjuka.

Samma problem på Gotlandsfärjorna, det finns inga stora utrymmen där man kan sätta sjuka. Isf förutsätter det att regeringen går in och täcker upp ekonomiskt en stor del platser, vilket jag betvivlar starkt att de kommer göra.

Både flyg, färjor och tåg kommer att sälja max antal biljetter, om de får. De behöver dra in vinst och är ingen välgörenhetsverksamhet. Jag önskar att regeringen och FHM tydligt hade uttalat vad som gäller för dessa företag. Annars kommer vi se trängsel, garanterat.

Vad bra att ni har bil! Det minskar smittrisken för just er. Väldigt många har dock inte bil.

Jag har inte sett några undersökningar gjorda av FHM och regeringen, exakt hur många som väntas åka tåg/färjor/flyg/långbussar. En sådan undersökning hade kanske varit på sin plats, innan man släpper allt fritt. Nu chansar vi (de) vilt istället.

Ja jag hoppas att t.ex. Gotland inte får sina vanliga 700.000 turister i sommar, det skulle bli katastrofalt. Med inga restriktioner alls, är dock riskerna stora och vi kan bara hoppas på det bästa.

Edit: du liksom regeringen, svarade ej på min fråga om asymptomatiska och presymptomatiska smittare... Men men. Vi får se.

Apropå Gotland så har deras bokningssystem brakat sönder pga högt tryck sedan de tog bort 1-2 timmars regeln.

Efter resebeskedet - Gotlands bokningssystem kraschade

Redan under torsdagskvällen, efter regeringens resebesked, blev det sådant högt tryck på biljetter att Destination Gotlands bokningssystem fick tekniska problem.

- Vi gör en direkt koppling mellan det tekniska problemet och det ökade bokningstrycket. Därför ber vi de som försöker boka att vänta lite till dess att köptrycket gått ner, säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef vid Destination Gotland.”

Källa svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-06-05 kl. 00:25.
Citera
2020-06-05, 00:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Förmodligen 100-tals människor i olika yrken som varje dag säger upp sig för att kroppen eller knoppen inte orkar med. Detta händer vare sig det är pandemi eller inte.

Men IVA - hjältarna har slitit hårt denna vård och är värd all respekt
Det är just de inom sjukvården som jag pratar om. Om du inte begriper det så kan jag inte hjälpa dig, hoppet är ute för din del.
Citera
2020-06-05, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag har inte sett någon "lyncha" medmänniskor som hostar rakt ut, ute i offentligheten hittills. Tvärtom. De jag sett som hostar, får möjligen en svensk, "blyg-arg" blängande blick. Tvivlar på att de plötsligt skulle gå från en arg blick till lynchning, bara för att man befann sig på samma tåg/färja.

Det är ett väldigt optimistiskt antagande, jag undrar om det har någon förankring i verkligheten.

Vad som hittills framkommit från flygbranschen är att de ej kan köra med tomma säten i mitten i en rad på 3, t.ex. det blir ej ekonomiskt lönsamt. Har regeringen anslagit att de kommer att boka och betala en hel del rader i flygplanen, där de sjuka skall vistas? Övriga utrymmen finns ej på flygplan, förutom toalett och cockpit. Där tror jag inte man vill sätta sjuka.

Samma problem på Gotlandsfärjorna, det finns inga stora utrymmen där man kan sätta sjuka. Isf förutsätter det att regeringen gör i och täcker upp ekonomiskt en stor del platser, vilket jag betvivlar starkt att de kommer göra.

Både flyg, färjor och tåg kommer att sälja max antal biljetter, om de får. De behöver dra in vinst och är ingen välgörenhetsverksamhet. Jag önskar att regeringen och FHM tydligt hade uttalat vad som gäller för dessa företag. Annars kommer vi se trängsel, garanterat.

Vad bra att ni har bil! Det minskar smittrisken för just er. Väldigt många har dock inte bil.

Jag har inte sett några undersökningar gjorda av FHM och regeringen, exakt hur många som väntas åka tåg/färjor/flyg/långbussar. En sådan undersökning hade kanske varit på sin plats, innan man släpper allt fritt. Nu chansar vi (de) vilt istället.

Ja jag hoppas att t.ex. Gotland inte får sina vanliga 700.000 turister i sommar, det skulle bli katastrofalt. Med inga restriktioner alls, är dock riskerna stora och vi kan bara hoppas på det bästa.

Det låter som att du inte bör ut och resa i alla fall, med din dystra syn. Sen tycker jag att du ska ta dig mod att säga till personer som hostar i din närhet, det hade jag garanterat gjort. Det finns många restriktioner i alla fall kvar.
Försök ha en skön sommar i alla fall 👍!
Citera
2020-06-05, 00:27
Medlem
Citat:
Det är just de inom sjukvården som jag pratar om. Om du inte begriper det så kan jag inte hjälpa dig, hoppet är ute för din del.

Att några inom IVA- vården slutar efter denna tuffa period är inte så konstigt, karriärbyten kan vara bra och naturliga.
Du behöver inte hjälpa mig, men tack ändå för omtanken
Citera
2020-06-05, 00:42
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Det sker redan påföljder i form av stängda pubar o s v och dessa kontroller ska utökas. Affärsidkare tvingas följa vissa regler o s v o s v.

Sen bygger ju det hela på individens ansvar och sunda förnuft. Väldigt många turistattraktioner är ju med all rätt stängda.

Påföljder för den enskilde är det som krävs. Dessutom bara en handfull krögare som fått stänga en pyttekort tid, två dagar senare är ruljansen igång igen.

Individens ansvar? Yeah right...
Sunda förnuft? Pyttsan. Existerar inte när det springer omkring en massa människor med noll impulskontroll.
Citera
2020-06-05, 00:43
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Att några inom IVA- vården slutar efter denna tuffa period är inte så konstigt, karriärbyten kan vara bra och naturliga.
Du behöver inte hjälpa mig, men tack ändå för omtanken

Bara för regeringen att införa höjd beredskap om det går överstyr.

Inte tillåtet att säga upp sig då (om du är krigsplacerad).
Citera
2020-06-05, 00:43
Medlem
Citat:
Apropå Gotland så har deras bokningssystem brakat sönder pga högt tryck sedan de tog bort 1-2 timmars regeln.

Efter resebeskedet - Gotlands bokningssystem kraschade

Redan under torsdagskvällen, efter regeringens resebesked, blev det sådant högt tryck på biljetter att Destination Gotlands bokningssystem fick tekniska problem.

- Vi gör en direkt koppling mellan det tekniska problemet och det ökade bokningstrycket. Därför ber vi de som försöker boka att vänta lite till dess att köptrycket gått ner, säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef vid Destination Gotland.”

Källa svt.se

Citat:
Det låter som att du inte bör ut och resa i alla fall, med din dystra syn.

Neverever31: Man kan se det som en dyster syn, om man vill avfärda realistiska farhågor. Kanske såg Tegnell Olsen som en dysterkvist när han tidigt varnade för den kommande epidemin i Sverige, vem vet.

Ibland, t.o.m. ganska ofta, är det en fördel att kunna se realistiskt på faror och risker. Det är en överlevnadsinstinkt som hjälpt människor att överleva som släkte, sedan begynnelsen.

För några år sedan såg jag ett reportage som handlade om forskare som såg att överdriven optimism kunde tyda på hjärndefekter, att man kunde inte uppfatta risker korrekt, om man var för optimistisk.

Ovan kan du se vad som hände med Gotlands bokningssystem, det kraschade direkt efter restriktionerna släppts.

Jag har tidigare här inne pratat om min oro för att många turister skall åka till Gotland. Det verkar som om min oro var ganska befogad. Nu kan vi bara hoppas att väldigt få av de som åker dit bär på smitta, det förefaller dock vara ett ev. fåfängt hopp.

Jag förstår inte varför jag personligen inte skulle ut och resa, enligt dig, bara för att jag har en "dyster syn". Om jag har det så lär jag vara 10 ggr mer försiktig än andra, som inte förstår riskerna lika bra.

Nu kommer jag inte att resa, för jag anser att det är fel moraliskt att jag skulle bidra med ev. smitta till t.ex. mitt älskade Gotland, som varit som ett andra hem för mig alltid.

Citat:
Sen tycker jag att du ska ta dig mod att säga till personer som hostar i din närhet, det hade jag garanterat gjort. Det finns många restriktioner i alla fall kvar.

Jag observerade endast vad andra personer runt om mig gjorde, fällde ingen kommentar om vad jag själv gör. Menade på att majoriteten säger tyvärr inte till andra, av vad jag har sett.

Citat:
Försök ha en skön sommar i alla fall 👍!

Absolut, kommer endast resa i närområdet för att inte bidra till smitta i andra regioner. Önskar även dig en skön sommar.

Och att så många som möjligt slipper smitta. Det är min högsta önskan för sommarens Sverige.

Om vi sitter här om ett tag igen och debatterar om plötsliga smittexplosioner på Gotland eller andra småorter, så hoppas jag dock att du kan vara generös nog att erkänna att min oro var befogad. Nu skall jag verkligen säga att sällan har jag hoppats så mycket på att ha fel!

Mitt största hopp ligger som sagt fortf. i att årstiden i sig dämpar smittan.
Citera
2020-06-05, 00:46
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är en artikel full av lösa spekulationer, som på sin höjd är preliminär forskning om ens det, avsedd att fungera som click-bait.

"What this means for the long-term health implications of patients has yet to be fully established, "

Problem med läsförståelsen?

Absolut inte. Bara för att man i dagsläget inte vet med 100% betyder fortfarande inte att man kan ha ett bra hum om hur det kommer fortlöpa.

Problem med sannolikheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in