Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
De allra allra flesta stannar hemma om man är sjuk, man blir 'lynchad' av medresenärer annars. Man ska ju dessutom stanna hemma vid minsta symptom.
Jag har inte sett någon "lyncha" medmänniskor som hostar rakt ut, ute i offentligheten hittills. Tvärtom. De jag sett som hostar, får möjligen en svensk, "blyg-arg" blängande blick. Tvivlar på att de plötsligt skulle gå från en arg blick till lynchning, bara för att man befann sig på samma tåg/färja.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Utgår från att t ex Gotlandsfärjorna, tåg, flyg kommer instruera personal och förbereda utrymmen där ev insjuknande personer kan vistas.
Det är ett väldigt optimistiskt antagande, jag undrar om det har någon förankring i verkligheten.
Vad som hittills framkommit från flygbranschen är att de ej kan köra med tomma säten i mitten i en rad på 3, t.ex. det blir ej ekonomiskt lönsamt. Har regeringen anslagit att de kommer att boka och betala en hel del rader i flygplanen, där de sjuka skall vistas? Övriga utrymmen finns ej på flygplan, förutom toalett och cockpit. Där tror jag inte man vill sätta sjuka.
Samma problem på Gotlandsfärjorna, det finns inga stora utrymmen där man kan sätta sjuka. Isf förutsätter det att regeringen går in och täcker upp ekonomiskt en stor del platser, vilket jag betvivlar starkt att de kommer göra.
Både flyg, färjor och tåg kommer att sälja max antal biljetter, om de får. De behöver dra in vinst och är ingen välgörenhetsverksamhet. Jag önskar att regeringen och FHM tydligt hade uttalat vad som gäller för dessa företag. Annars kommer vi se trängsel, garanterat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Vi, och många med oss tror jag, kommer att förflytta oss med bil, om vi nu ens ska ut och resa.
Vad bra att ni har bil! Det minskar smittrisken för just er. Väldigt många har dock inte bil.
Jag har inte sett några undersökningar gjorda av FHM och regeringen, exakt hur många som väntas åka tåg/färjor/flyg/långbussar. En sådan undersökning hade kanske varit på sin plats, innan man släpper allt fritt. Nu chansar vi (de) vilt istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Denna sommar blir långtifrån en vanlig sommar
Ja jag hoppas att t.ex. Gotland inte får sina vanliga 700.000 turister i sommar, det skulle bli katastrofalt. Med inga restriktioner alls, är dock riskerna stora och vi kan bara hoppas på det bästa.
Edit: du liksom regeringen, svarade ej på min fråga om asymptomatiska och presymptomatiska smittare... Men men. Vi får se.