2020-06-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Helt omöjligt om man ser på det matematiskt. Om Sverige uppnått den nivån av smittade hade antalet smittade minskat drastiskt nu.

Matematiskt omöjligt att Sverige har över 20% smittade.
Sverige har klart under 15% smittade. Sannolikt under 10%.
Pratade om Stockholm så vet inte varför du svarade med att spekulera om Sverige. Dessutom skrev jag aldrig att jag trodde Stockholm uppnått flockimmunitet. Rimligtvis bör även en lägre del immuniserade hjälpa när det kommer till smittspridning även om den inte är kring den där 60% spärren alla pratar om.
Tror exempelvis att vissa delar av samhället, eller snarare vissa arbetsgrupper, i Stockholm har byggt upp en viss typ av immunitet. Framförallt människor inom vård och omsorg och inom kollektivtrafiken. Dvs grupper som inte kunnat suttit med laptopen hemmavid under våren.
Tror rimligtvis det går att utläsa samma i andra länder som varit hårt drabbade.
Senast redigerad av karlkula12 2020-06-05 kl. 00:00.
Citera
2020-06-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hur vet du att 99,5% stannar hemma om de hostar? Har det kommit ngn ny undersökning om detta?

Nu blandas nog korten bort lite här, jag skall inte säga att du gör det medvetet. Men, jag pratade om rese-restriktionerna, de har föga att göra med uteservering.

På en uteservering kan du rimligtvis enklare resa dig upp och gå hem, vid hosta. Än om du sitter på ett x2000-tåg in the middle of nowhere, och hostar. Om någon ger dig onda ögat, skall du hoppa av i Hallsberg och försöka hitta alternativa resvägar hem till Stockholm? Jag tror inte särskilt många kommer att göra så.

Sedan har vi inte ens börjat att prata om asymptomatiska och presymptomatiska smittare... 🙄 Men jag tror jag nöjer mig där.

De allra allra flesta stannar hemma om man är sjuk, man blir 'lynchad' av medresenärer annars. Man ska ju dessutom stanna hemma vid minsta symptom.

Utgår från att t ex Gotlandsfärjorna, tåg, flyg kommer instruera personal och förbereda utrymmen där ev insjuknande personer kan vistas.

Vi, och många med oss tror jag, kommer att förflytta oss med bil, om vi nu ens ska ut och resa.

Denna sommar blir långtifrån en vanlig sommar
Citera
2020-06-04, 23:57
Moderator
Chantres avatar
Blekinge seglar upp som en kommande smittohärd.

Citat:
"Vi har haft en ökningstakt på fem procent de senaste dagarna vilket faktiskt är högst i landet", berättade Bengt Wittesjö.
Citat:
Blekinge befinner sig nu på dag noll gällande coronasmittan, berättade smittskyddsläkare Bengt Wittesjö på en presskonferens under torsdagen.
https://sverigesradio.se/artikel/7488311
Citera
2020-06-04, 23:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/kvallsposten/john-21-overlevde-corona-nu-lar-han-sig-att-ga-igen/

21 år! Men överviktig och av en mörkare ras (D-vitaminbrist p.g.a. den mörkare huden?). Läskigt hur eller hur, man tänker sig ju att ens unga barn ska vara säkra för det här!

Han har rätt inställning iaf. Han kämpar på och tänker positivt.

”…hur han blev smittad
– Jag misstänker att jag smittades på Malmö centralstation. Jag pendlar med kollektivtrafik till jobbet och byter från tåget där varje dag och det är ju en väldigt stor samlingsplats. Och vid den här tiden fanns det inte direkt några restriktioner.

…saknaden av släkt och vänner
– Den är stor. Jag träffade min mamma ett par gånger när jag låg på intensiven, men sedan dess har det varit besöksförbud. Hon blev också sjuk, hon hostade och hade feber i tio dagar, men sen blev det bättre.

…varför just han drabbades så hårt
– Jag vet inte. Läkarna har gjort tester och de hittade inga underliggande sjukdomar. Det känns som om jag haft otur, men samtidigt tur. Otur att jag fick det, men tur att jag överlevde och att jag är ganska ung så att jag har möjligheten att komma tillbaka.

…vad han lär sig av det här
– Jag har lärt mig mycket men jag tycker inte att upplevelsen har förändrat mig som person. Jag brukar inte bekymra mig så mycket. När jag kom hit till Orup såg jag alla andra som hade problem och kände att jag hade tur. Det kan alltid vara värre.”
Citera
2020-06-04, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Det är tiden det tar för vissa skador att läka (om någonsin).
Hur vet man det? Jo förstår du, det är inte första gången i världshistorien som organ har gått åt pipan av andra anledningar.

Man har rätt bra hum om läketiden för vissa typer av skador.

Det är en artikel full av lösa spekulationer, som på sin höjd är preliminär forskning om ens det, avsedd att fungera som click-bait.

"What this means for the long-term health implications of patients has yet to be fully established, "

Problem med läsförståelsen?
Citera
2020-06-04, 23:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
TOTAL ONDSKA: Demonstration för mörhyade personers rättigheter samlar 1000-tals personer i Stockholm. Mina tankar går till äldre och sköra individer som kämpar för att överleva covid19. Om detta må ni berätta!
Ja, och idag samlades de i Malmö.🤦🏼‍♀️
Citera
2020-06-05, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Fullgod social distansering kommer inte inträffa förrän avsteg medför påföljd. Knappt då ens.
Nuvarande situation med lösa icke bindande rekommendationer räcker inte på långa vägar.

Resultatet bevittnar vi varje dag och kommer så göra så länge regeringen inte sätter ner foten.

Det sker redan påföljder i form av stängda pubar o s v och dessa kontroller ska utökas. Affärsidkare tvingas följa vissa regler o s v o s v.

Sen bygger ju det hela på individens ansvar och sunda förnuft. Väldigt många turistattraktioner är ju med all rätt stängda.
Citera
2020-06-05, 00:02
Medlem
Viruset verkar ha muterat i Göteborg. Förhoppningsvis till en snällare variant. (GP)(Omni)
Citera
2020-06-05, 00:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
IVA-sköterska säger upp sig i protest

Varför känns det sorgligt?

– Jag är kär i mitt jobb, det är helt fantasiskt och särskilt som intesivvårdssköterska. Man hjälper människor att återerövra sina liv. Det är enormt fascinerande och givande.

Ingen mår väl i dag

Men under vårens pandemi har läget förändrats. Den extrema arbetsbelastningen har slitit hårt på Pernilla och hennes arbetskamrater.

– Så är det. Jag tror inte någon av oss som arbetar på intensivvårdsavdelningar i dag mår väl i dag. Det handlar om stressymptom, hjärtklappningar, minnessvårigheter, sömnbesvär och psykiska besvär, säger hon.

Sköterskan slutar efter 21 år i vården, berättar även att hon fått högt blodtryck senaste tiden och att personalen varit stressad pga oklarheter om semestrar.

Min oro för personalen i covid-vården fortsätter...

https://www.expressen.se/gt/iva-sjukskoterskan-pernilla-sager-upp-sig-i-protest/
Horribelt! Så fruktansvärt sorgligt allt detta är, jag vet inte hur man ska stå ut?🤷🏼‍♀️
Citera
2020-06-05, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Horribelt! Så fruktansvärt sorgligt allt detta är, jag vet inte hur man ska stå ut?🤷🏼‍♀️

Svensk sjukvård kommer stå ut ska ni se. Ni kommer inte få se den annalkande samhällskollapsen ni så länge suktat efter. Sorry.
Citera
2020-06-05, 00:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Pratade om Stockholm så vet inte varför du svarade med att spekulera om Sverige. Dessutom skrev jag aldrig att jag trodde Stockholm uppnått flockimmunitet. Rimligtvis bör även en lägre del immuniserade hjälpa när det kommer till smittspridning även om den inte är kring den där 60% spärren alla pratar om.
Tror exempelvis att vissa delar av samhället, eller snarare vissa arbetsgrupper, i Stockholm har byggt upp en viss typ av immunitet. Framförallt människor inom vård och omsorg och inom kollektivtrafiken. Dvs grupper som inte kunnat suttit med laptopen hemmavid under våren.
Tror rimligtvis det går att utläsa samma i andra länder som varit hårt drabbade.
Samma gäller för Stockholm. Det har inte uppnåtts någon flockimmunitet där. Det är helt obegripligt att någon fått det för sig.

Alla smittade grupper bromsar ned smittspridningen i viss mån rent matematiskt oavsett nivå (det begriper alla med någorlunda kunskaper om matematiska funktioner och differentialekvationer), men flockimmunitet är något helt annat och betyder i min mening att antalet smittningsbara är mindre än antalet smittbärare. Där är inte Stockholm. Eller Sverige.
Citera
2020-06-05, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
De allra allra flesta stannar hemma om man är sjuk, man blir 'lynchad' av medresenärer annars. Man ska ju dessutom stanna hemma vid minsta symptom.

Jag har inte sett någon "lyncha" medmänniskor som hostar rakt ut, ute i offentligheten hittills. Tvärtom. De jag sett som hostar, får möjligen en svensk, "blyg-arg" blängande blick. Tvivlar på att de plötsligt skulle gå från en arg blick till lynchning, bara för att man befann sig på samma tåg/färja.

Citat:
Utgår från att t ex Gotlandsfärjorna, tåg, flyg kommer instruera personal och förbereda utrymmen där ev insjuknande personer kan vistas.

Det är ett väldigt optimistiskt antagande, jag undrar om det har någon förankring i verkligheten.

Vad som hittills framkommit från flygbranschen är att de ej kan köra med tomma säten i mitten i en rad på 3, t.ex. det blir ej ekonomiskt lönsamt. Har regeringen anslagit att de kommer att boka och betala en hel del rader i flygplanen, där de sjuka skall vistas? Övriga utrymmen finns ej på flygplan, förutom toalett och cockpit. Där tror jag inte man vill sätta sjuka.

Samma problem på Gotlandsfärjorna, det finns inga stora utrymmen där man kan sätta sjuka. Isf förutsätter det att regeringen går in och täcker upp ekonomiskt en stor del platser, vilket jag betvivlar starkt att de kommer göra.

Både flyg, färjor och tåg kommer att sälja max antal biljetter, om de får. De behöver dra in vinst och är ingen välgörenhetsverksamhet. Jag önskar att regeringen och FHM tydligt hade uttalat vad som gäller för dessa företag. Annars kommer vi se trängsel, garanterat.

Citat:
Vi, och många med oss tror jag, kommer att förflytta oss med bil, om vi nu ens ska ut och resa.

Vad bra att ni har bil! Det minskar smittrisken för just er. Väldigt många har dock inte bil.

Jag har inte sett några undersökningar gjorda av FHM och regeringen, exakt hur många som väntas åka tåg/färjor/flyg/långbussar. En sådan undersökning hade kanske varit på sin plats, innan man släpper allt fritt. Nu chansar vi (de) vilt istället.

Citat:
Denna sommar blir långtifrån en vanlig sommar

Ja jag hoppas att t.ex. Gotland inte får sina vanliga 700.000 turister i sommar, det skulle bli katastrofalt. Med inga restriktioner alls, är dock riskerna stora och vi kan bara hoppas på det bästa.

Edit: du liksom regeringen, svarade ej på min fråga om asymptomatiska och presymptomatiska smittare... Men men. Vi får se.
Senast redigerad av Maharaja79 2020-06-05 kl. 00:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in