2020-06-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Farbror till mördade journalisten Jamal Khashoggi och stod självaste Donald Trump väldigt nära som ska ha köpt en av denne Khashoggis lyxyachter någon gång på 80-talet har jag för mig.

OT på OT, de har ägt samma skuta (Kingdom 5KR). Khashoggi ägde även vad som sedan blev Maxwells mytomspunna ”Lady Ghislaine”

Liten värld!
Citera
2020-06-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Ja du, Bobo, du blajar på som vanligt med dina tomma ord. Man kan faktiskt undra lite över din roll i tråden.

Risken är att du kommer att stå med skägget i brevlådan när Petersson hållit sin presskonferens. Lova att kommentera här i tråden efter presskonferensen!
Käre vän för att du kastar ut dig ut dig bara skit och personangrepp blir det inte framgång. Fakta slutsatser och logik. Det finns en lång historik i tråden där olika hypotese dött sotdöden. Gemensamt är att oavsett fantasifulla och muterade scenarion så har de en gemensam sak. Hejdlösa personangrepp på mig år efter år efter år från alla håll. Ändå vinner MIN LINJE mark och nya PUs öra. Inte för att de tror utan för att de följer fakta. Det måste vara frustrerande att helt sakn fakta och analys bara bräkande meningslösa hejdlösa invektiv och spottloskor. Din roll behöver man inte undra över. Min roll är snart fullbordad. Det är väl förmodligen dina kompisar som ögatgänget och Donald som ansåg att OP var en farlig landsförrädare som vill få oss att tro att de vill lösa mordet. De fastnade med skägget för länge sedan. Svammel hit och dit, försök att fabricera bevis mot CP.
Många andra står i skamvrån och inga mirakel kan rädda dem.
Citera
2020-06-04, 23:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det fanns inget att vinna på att få en diskussion om att motivet till mordet hade att göra med Olof Palmes person och möjligen tveksamma politiska handlingar. Däribland förstås de saker du nämner. Man mörkade alltså detta från Socialdemokratins sida för säkerhets skull, men inte för att man skyddade något speciellt runt mordet.

Spontant känns det som om att konsensus råder i Riksdagsshuset, ingen har på allvar krävt att alla mystiska kort läggs på bordet. Åtminstone har få eller ingen varit aktiv i frågan, media har knappast gjort som vanligt, publicerat meningsmotsättningar, det finns nämligen inga att tala om.

Kan det ligga någon sanning i att Sverige skulle förändras i grunden eller skaka i dess grundvalar om sanningen kommer fram?

I så fall har det mörkats för Sveriges skull, inte SAP:s skull enkom?
Citera
2020-06-04, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Själva definitionen på proffs i denna kontext är att proffset via modus operandi inte avslöjar sig som proffs. Eller hur?
Ungefär så ser jag också på saken. Dessutom kan man tänka sig anstiftarna vill kunna förneka all kännedom om gm i fall han blir tagen (deniability).
Citera
2020-06-04, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men lite mer substans, tack. Varför är CA avförd? Det är ju en sak att man inte kunnat binda honom till MP, men det gäller 99.9% av Sveriges befolkning. Om man bara skall leta bland de som bevisligen var på plats är det en kort lista. Att SE skulle varit ”avförd” är väl en rejäl överdrift troligt med tanke på att man lagt utredningsresurser på honom nästan 20 år efter hans död, inte sant? För övrigt är det ett rätt besynnerligt auktoritetsargument att hänvisa till PUs omdöme, d.v.s. samma grupp av poliser som drev CP-spåret i 10 (!) år.

CA bodde 20min promenad från MP. Han hade vapen, ammunition, motiv och saknar alibi. Vad gör att du avför honom?

Snälla du försök inte väcka liket. Dansken har publicerat flera böcker. Har drog lögner att han hade kontakt med PU och att det snart skulle vara löst.

Tro mig det är genomtröskat många gånger och över huvud taget inte aktuellt. Inte heller när debattörer fabulerat ihop saker som inte finns senaste tiden. Det är bara desperata påhitt av folieteoretiker. Inget som föranleder PU mer än ett trött leende.
Citera
2020-06-04, 23:35
Medlem
Citat:
Då har man väl lyckats med det då, på något sätt. Det gäller fö lika vem mördaren än är. Som jag tidigare skrivit är det min uppfattning att om utredarna får ett genombrott i ett så här gammalt fall där den tekniska bevisningen är skral, så har de fått ny information om vem som är inblandad, dvs det är ingen ensamagerande GM.

Borgnäs kommer med spekulativa idéer kring fallet, men min uppfattning är att han är ärlig om den här typen av saker som vad han hört från utredningen. Det rör sig knappast heller om önsketänkande då detta inte alls är hans favorithypotes. Han har nog fått riktig information han bedömer som tillförlitlig och då är den högst sannolikt verkligen det. Det är inget löst rykte han sprider. Samtidigt har vi inte nåtts av motsvarande rykten om exempelvis Engström.

Det är inte det att jag föredrar Sydafrikaspåret eller finner det mest troligt i sig, men jag anser analysen ovan håller och då är det på gott och ont Sydafrika PU tänker presentera.
Två saker. Eliminera spår som bara är luft och fantasier med fördomsfulla mobilbilder.
Ergo SA mm. DET VANLIGA MED DESSA SPÅR ÄR ATT TIPSAREN BESLÅS MED LÖGNER.
Granska det som återstår utifrån mordplatsen förloppet och det tekniska.

VISST HAR Filter och Expressen basunerar ut Engström vecka efter vecka och det har spridits till andra. Skoja inte så.
Citera
2020-06-04, 23:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Enligt uppgifter från en Brian Davies skall Craig Williamson planlagt mordet, Anthony White stått för logistiken och en PKK-man varit mördaren. Motivet handlade om vapenaffärer det ljusskygga gänget var inblandade i snarare än ANC och Sydafrika.

https://sanningskommissionen.com/spar/sydafrika/

Okej, tack. Sydafrika är naturligtvis ett givet spår kopplat till Palme. Problemet är ju att alla dessa påståenden ska ledas i bevis. Vi får se om KP landat i detta. Han är skicklig på att spela poker, inte mycket läcker ut. Vi vet inget om vad detta plötsliga fokus på Sydafrika betyder i verkligheten.
Citera
2020-06-04, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Kan du presentera bevis för ditt påstående?
Ja du motsatsen råder fortfarande. Man skall bevisa att SA var där inte att de inte var där.

Omvänd logik...
Citera
2020-06-04, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Dessutom var de så "paria" att de fick göra den riktiga smutstvätten åt många av de nämnda (deras rykte kunde inte bli sämre)
Svammel. Afrikanerna som pekas ut var fega inkompetenta slaktare med statsunderstöd.

Vissa älskar att ta bilderna från Hollywood för att skapa illusioner och kulisser men sakfakta saknas helt.
Citera
2020-06-04, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Som anstiftare tillsammans med andra intressenter är personer från södra afrika högintressanta.
Medan de som öppet hävdar att OP stod i omedelbar begrepp att förråda oss till Moskva som varit aktiva att driva villospår i 30 år samt vilseleda utredningen som dessutom påstått sig vara i området på uppdrag är naturligtvis i sammanhanget totalt ointressanta.

Det är lättare att se SA som högintressanta.

Ja ja..
Citera
2020-06-04, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det har skrivits åtskilligt om denna Uppsalagrupp. De Wet Potgieter lanserar den i”`Total Onslaught” Men aldrig någonsin har dess medlemmar kunnat identifieras. Heine Hûman var den person som pekades ut som medlem av Uppsala Group. Med tanke på att HH 860412 tog kontakt med PU och berättade om de påstötningar som Sydafrikanska hemliga tjänster gjort mot honom blir HH en osannolik medbrottsling i MOP.

Den allerstädes närvarande Olle Alsén påstår 1990 att det berömda telefonsamtalet till Brommaparet i själva verket skulle gå till HH i Björklinge. Ola Tunander utnämner också han HH till Sydafrikansk agent men han påstår att telefonsamtalet går till SK Irans kantin i Björklinge, verkar tänka sig att HH är där för en kvällsmacka.

Mycket med det som kommit fram om Sydafrika-spåren är märkligt. Priset tar ändå att yrkesmördaren som påstås skjutit Olof Palme ska lämna in en reseräkning. I det mest spektakulära mordet i landets historia vill säkerhetstjänsten lämna kvar en ”smoking Gun” i form av en reseräkning. Det är en så nipprig intrig att inte en camilla Läckberg skulle komma på den.

När TRC på 90-talet utredde apartheidregimens alla brott och vidrigheter garanterades dess ärlighet och moraliska av resar som Desmond Tutu och Nelson Mandela. Detta gör att dåvarande utredning gick till på ett rättssäkert sätt. Dessa moraliska föredömen är inte längre med i ledande ställning och frågan är om Cyril Ramaphosa har kraft och vilja att se till att en utredning 2020 blir rättssäker. Situationen i det vackra Sydafrika är betydligt mer ostadig idag . Inte minst med den ondsinte Julius Malema som i sin rättvisas namn bara väntar på att sätta landet i brand.

ni som följt tråden länge vet tror jag inte på Sydafrika som MOP anstiftare . Risken vid avslöjande skulle helt enkelt vara för stor. Om det skulle komma fram att OP mördats av Pretoria hade det svenska stödet till ANC ökat , inte minskat och landet skulle blivit ännu mer paria i världen än det redan var. Om jag skulle ha fel och Sydafrika genomfört dådet så är en lågoddsare att Åke J Ek finns med på minst ett hörn , kanske flera. Då han enligt uppgift till och från övervakat OP sedan 1976 hade han även kunnat genomföra dådet i någon annan regi. Kontakterna hade han bl a genom sitt medlemskap i WACL.

En av de första som får tips om Sydafrika är journalisten KG Bäck. Han hade länge jobbat i London och där skapat sig goda källor inom drottningens hemliga tjänster. veckorna efter MOP pekar dessa mot Sydafrika som är en perfekt svartepetter. Att dom inte gillar OP är solklart och 1986 har deras vänkrets krympt betänkligt, även tidigare vänligt inställda västpolitiker hade insett att klockan börja klämta för PV Botha och hans gäng. Frågan uppstår dock osökt varför SIS vill rikta sökarljuset mot Sydafrika . Kan vara ett sätt att vända bort blicken från det faktum att hösten 1985 lämnade MI6 uppgifter till svenska myndigheter om OPs Sovjetiska kontakter.

HH dog 2006
https://www.legacy.com/obituaries/floridatoday/obituary.aspx?n=heine-human&pid=18805254

Ur GrK
Efter det att Heine H återvänt till Sverige fick han besök av en man, Gericke, chef för den sydafrikanska legationen i Stockholm. Även denne försökte förmå Heine H att samarbeta. Gericke skulle också vid flera tillfällen ha försökt förmå Heine H att ta emot nattgäster i sin bostad. ”

Gericke på nytagen bild
https://www.geni.com/photo/view/6000000068994293850?album_type=photos_of_me&end=&p hoto_id=6000000087425066936&project_id=&start=&tag ged_profiles=

Hur menar man med återvänt? Var det efter han gripits av säkerhetspolisen i Kapstaden?

Noterar att bild nr 2 på Gericke, den i mitten är iögonfallande med ett vittnesmål från LP.
"Gärningsmannen har stirrande blick. Ljus blick. Kindknotorna är liksom bulliga. Han har vit överläpp"

Var Gericke med på Sydafrikakonventet?
Citera
2020-06-05, 00:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Snälla du försök inte väcka liket. Dansken har publicerat flera böcker. Har drog lögner att han hade kontakt med PU och att det snart skulle vara löst.

Tro mig det är genomtröskat många gånger och över huvud taget inte aktuellt. Inte heller när debattörer fabulerat ihop saker som inte finns senaste tiden. Det är bara desperata påhitt av folieteoretiker. Inget som föranleder PU mer än ett trött leende.
Men jag frågar inte ’Dansken’ eller PU, jag frågar dig!
Du säger dig vara säker på din sak när du avfärdar CA, så det bör inte vara ett problem att lista ett par saker som får mig att förstå att CA inte är GM.

Notera att jag inte påstår att KP kommer att lägga fram CA. Däremot tänker jag inte avfärda en person som bor på promenadavstånd, hatar OP, hänger runt Sveavägen, saknar alibi, ägde en SW357 samt Winchester MP ammunition, saknar alibi, inte kan redogöra för sitt vapen och som till sist tar livet av sig när polisen ringer på. Varför gör du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in