2020-06-04, 21:45
Medlem
Mycket snack om att föra ner gärningsmannen till mordplatsen, men finns egentligen någon annan information av substantiellt värde utöver de ca 35 mordplatsvittnesmålen vi har tillgång till?
Knarkspaning och WT iakttagelser i all ära, men någon konkret information är det ju knappast fråga om som kreti och pleti har tillgång till, eller finns trots allt något?
Tror varken på SE eller Sydafrika.
Vad har KP hittat?
Citera
2020-06-04, 21:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Från en sydafrikan som ser det utifrån så att säga. Jag som uppvuxen i Sverige kan naturligtvis inte tänka mig att en statstjänsteman skulle vika ned sig, men vem vet?
Den personen vet väl ingenting om hur KP resonerar?
Citera
2020-06-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Den personen vet väl ingenting om hur KP resonerar?

Det är precis det jag sa. Den personen ser det utifrån och jag delar inte det spontant men det är väl ganska svenskt att aldrig ens lösa något när konflikten blir för stor. Tänk Estonia, Scandinavian Star, Dag Hammarskjöld och listan kan göras lång.

Imorgon skall det komma 14 sidor tunga avslöjanden om Sydafrika sägs det.
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-04 kl. 21:58.
Citera
2020-06-04, 22:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Hm, här är jag tyvärr lite borta. "PKK-mannen" som utfört mordet för Sydafrika? Den har jag missat.

Enligt uppgifter från en Brian Davies skall Craig Williamson planlagt mordet, Anthony White stått för logistiken och en PKK-man varit mördaren. Motivet handlade om vapenaffärer det ljusskygga gänget var inblandade i snarare än ANC och Sydafrika.

https://sanningskommissionen.com/spar/sydafrika/
Citera
2020-06-04, 22:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I den mån Sydafrikaspåret är rätt, och det har mörkats från svensk håll, vad är motivet till det?

Svensk vapenexport, Bofors, SAAB, Ericsson?

Det fanns inget att vinna på att få en diskussion om att motivet till mordet hade att göra med Olof Palmes person och möjligen tveksamma politiska handlingar. Däribland förstås de saker du nämner. Man mörkade alltså detta från Socialdemokratins sida för säkerhets skull, men inte för att man skyddade något speciellt runt mordet.
Citera
2020-06-04, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Enligt uppgifter från en Brian Davies skall Craig Williamson planlagt mordet, Anthony White stått för logistiken och en PKK-man varit mördaren. Motivet handlade om vapenaffärer det ljusskygga gänget var inblandade i snarare än ANC och Sydafrika.

https://sanningskommissionen.com/spar/sydafrika/

Att det har med internationell vapensmuggling och turerna kring Iran-Contra, Palmes medlande i Iran-Irak kriget och Bofors-Indien affären att göra är enligt mig en av de minst långsökta spåren. Kan ligga något i det. Men jag tror det går högre upp än denne Craig Williamson. Själva spindeln i nätet under 80-talet när det kom till internationell vapensmuggling och i synnerhet Iran-Contra var en Adnan Khashoggi. Nu avliden Saudisk miljardär och globetrotter. Farbror till mördade journalisten Jamal Khashoggi och stod självaste Donald Trump väldigt nära som ska ha köpt en av denne Khashoggis lyxyachter någon gång på 80-talet har jag för mig.

Så det kan vara både vapensmuggling och Palmes ANC-stöd som motiv. Men det blir ju rörigt. Vet inte vad jag ska tro längre. Allt jag vet är att jag inte litar på PU oavsett vad de presenterar.

Jag tror ändå det var svenska högerextremister som mördade OP och att det gjorde det på anstiftan från en väldigt infytelserik affärsman. Men fan vet. Allt blir så förvirrande i slutändan.
Senast redigerad av torstenferdinand 2020-06-04 kl. 22:48.
Citera
2020-06-04, 22:40
Medlem
Van Nostrands avatar
Angående Sydafrika:
Någon som har koll på vilka vapen som använts av sydafrikanska agenter vid andra attentat? Magnumrevolver känns ju inte som proffsmördare tycker jag. Hela mordet är ju väldigt chansartat. Skulle ett proffs verkligen agerat så här?
Citera
2020-06-04, 22:45
Medlem
JSelwyns avatar
Om KP vill att den här tråden skall leva vidare så skall han presentera SA-spåret. Där han säger något med det "troliga" men vi har ingen möjlighet att lagföra vederbörande eller att gm är avliden osv.

Självklart förhåller jag mig till nämnda spår om bara solida bevis kommer fram. Sen får min gut feeling ta vid om det känns rätt eller inte?

Dock har jag aldrig sett SA som något egentligt spår. Palme var inte SÅ viktig. Då var han nog mer en nagel i ögat för en person(er)/organisation(er) här i Sverige.

Oavsett, så ser jag med spänning fram till dagen D.
Citera
2020-06-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Angående Sydafrika:
Någon som har koll på vilka vapen som använts av sydafrikanska agenter vid andra attentat? Magnumrevolver känns ju inte som proffsmördare tycker jag. Hela mordet är ju väldigt chansartat. Skulle ett proffs verkligen agerat så här?
Det känns för mig iaf väldigt osannolikt att mordet var ett professionellt utfört dåd.
Dels känns det som dessa alla spår PKK Sydafrika diverse polisspår osv redan borde ha varit välutredda för länge sedan.
Vad för nytt ska de ha kunnat hitta nu som inte redan upptäcksts??

Dels som du säger valet av vapen och dessutom att LP överlevde attentatet.
Proffs hade sett till att för alltid släcka henne också rimligtvis.
Citera
2020-06-04, 22:52
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Enligt S Flygare i Palmerummet på Facebook postat i dag ska det i morgon, fredag, komma "något riktigt tungt om Sydafrika-spåret i en stor tidning. Sådär 14 A4-sidor". Som vi alla uppmanas att läsa.

Spekulation: Låt säga att tidningen faktiskt har förberett 14 sidor om Palmemordet i fredagens nummer. Sydafrika finns naturligtvis med också och Flygare kan ha missförstått saken.

Om det alltså planeras för specialare om Palmemordet imorgon fredag så kanske det kan vara så att tidningen har fått förhandsinfo om att kallelsen till presskonferensen kommer denna dag?

Dagen före nationaldagen. Jag tycker det låter mumsigt.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-04 kl. 23:05.
Citera
2020-06-04, 22:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Uppsalagruppen och Palmemordet

Sydafrikan med förflutet inom apartheidregimens
säkerhetspolis bodde utanför Uppsala vid
tiden för mordet på Olof Palme

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/palmemordet-sydafrikansk-agent-bodde-utanfoer-uppsala-372114

Det har skrivits åtskilligt om denna Uppsalagrupp. De Wet Potgieter lanserar den i”`Total Onslaught” Men aldrig någonsin har dess medlemmar kunnat identifieras. Heine Hûman var den person som pekades ut som medlem av Uppsala Group. Med tanke på att HH 860412 tog kontakt med PU och berättade om de påstötningar som Sydafrikanska hemliga tjänster gjort mot honom blir HH en osannolik medbrottsling i MOP.

Den allerstädes närvarande Olle Alsén påstår 1990 att det berömda telefonsamtalet till Brommaparet i själva verket skulle gå till HH i Björklinge. Ola Tunander utnämner också han HH till Sydafrikansk agent men han påstår att telefonsamtalet går till SK Irans kantin i Björklinge, verkar tänka sig att HH är där för en kvällsmacka.

Mycket med det som kommit fram om Sydafrika-spåren är märkligt. Priset tar ändå att yrkesmördaren som påstås skjutit Olof Palme ska lämna in en reseräkning. I det mest spektakulära mordet i landets historia vill säkerhetstjänsten lämna kvar en ”smoking Gun” i form av en reseräkning. Det är en så nipprig intrig att inte en camilla Läckberg skulle komma på den.

När TRC på 90-talet utredde apartheidregimens alla brott och vidrigheter garanterades dess ärlighet och moraliska av resar som Desmond Tutu och Nelson Mandela. Detta gör att dåvarande utredning gick till på ett rättssäkert sätt. Dessa moraliska föredömen är inte längre med i ledande ställning och frågan är om Cyril Ramaphosa har kraft och vilja att se till att en utredning 2020 blir rättssäker. Situationen i det vackra Sydafrika är betydligt mer ostadig idag . Inte minst med den ondsinte Julius Malema som i sin rättvisas namn bara väntar på att sätta landet i brand.

ni som följt tråden länge vet tror jag inte på Sydafrika som MOP anstiftare . Risken vid avslöjande skulle helt enkelt vara för stor. Om det skulle komma fram att OP mördats av Pretoria hade det svenska stödet till ANC ökat , inte minskat och landet skulle blivit ännu mer paria i världen än det redan var. Om jag skulle ha fel och Sydafrika genomfört dådet så är en lågoddsare att Åke J Ek finns med på minst ett hörn , kanske flera. Då han enligt uppgift till och från övervakat OP sedan 1976 hade han även kunnat genomföra dådet i någon annan regi. Kontakterna hade han bl a genom sitt medlemskap i WACL.

En av de första som får tips om Sydafrika är journalisten KG Bäck. Han hade länge jobbat i London och där skapat sig goda källor inom drottningens hemliga tjänster. veckorna efter MOP pekar dessa mot Sydafrika som är en perfekt svartepetter. Att dom inte gillar OP är solklart och 1986 har deras vänkrets krympt betänkligt, även tidigare vänligt inställda västpolitiker hade insett att klockan börja klämta för PV Botha och hans gäng. Frågan uppstår dock osökt varför SIS vill rikta sökarljuset mot Sydafrika . Kan vara ett sätt att vända bort blicken från det faktum att hösten 1985 lämnade MI6 uppgifter till svenska myndigheter om OPs Sovjetiska kontakter.

HH dog 2006
https://www.legacy.com/obituaries/floridatoday/obituary.aspx?n=heine-human&pid=18805254

Ur GrK
Efter det att Heine H återvänt till Sverige fick han besök av en man, Gericke, chef för den sydafrikanska legationen i Stockholm. Även denne försökte förmå Heine H att samarbeta. Gericke skulle också vid flera tillfällen ha försökt förmå Heine H att ta emot nattgäster i sin bostad. ”

Gericke på nytagen bild
https://www.geni.com/photo/view/6000000068994293850?album_type=photos_of_me&end=&p hoto_id=6000000087425066936&project_id=&start=&tag ged_profiles=
Senast redigerad av mvagrippa 2020-06-04 kl. 23:21.
Citera
2020-06-04, 23:00
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Angående Sydafrika:

Själva definitionen på proffs i denna kontext är att proffset via modus operandi inte avslöjar sig som proffs. Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in