2020-06-04, 22:52
Medlem
Citat:
Jag kommer aldrig gå ner på knä för en folkmassa som skanderar "Hela Sverige hatar polisen!" och "Ner på knä!"

Aldrig.

Om detta förväntas av mig fortsatt så ställer jag min plats i Divisionen (kravallpolisen) till förfogande utan att blinka.

Farlig väg att vandra.

https://twitter.com/dunkelbla_/status/1268495062549307392
Citera
2020-06-04, 22:52
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Hon deltar i en olaglig demonstration. Skojar du eller?

Nej, hon deltar inte i demonstrationen.
Citera
2020-06-04, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Skulle jag också vilja veta. Jag tippar på: Varför får inte vi organisera demon? Rasismen är systematisk och drabbar hela samhället, och vi gråter i sympati med våra svarta medsystrar och medbröder! Det de skulle sagt var We understand that we don't understand, eller hur den nya sloganen nu var.

De skulle med andra ord gett med sig på en gång, bett om ursäkt för att de använt sin white privelige för att appropriera svartas smärta, och inte talat emot.

Aldrig att de sagt något som verkligen var rasistiskt.

Detta är väl också ett av skälen till att man berörs så illa av de här protesterna: när man ser vita (företrädesvis kvinnor, men lite lattemän också) späka sig själva publikt, gå ner på knä inför svarta som kräver det, och allmänt agera självförnedrande och underdånigt. (Samma som med polisen.) Svårt att inte se en sexuell dimension i det hela.

De påstås inte ha uttryckt sig rasistiskt. Däremot problematiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
"Sidan finns inte."

https://mobile.twitter.com/mrandyngo/status/1268533426463797248
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Här kan man prata om att skapa ett problem som inte finns.

Någonstans, på en helt annan kontinent har det hänt något.
Då finns det vissa som vill ha en ursäkt att skapa upplopp även i Sverige.

Det händer över hela världen, men du har aldrig märkt av det pga. ditt vita privilegium. Folk över hela världen är trötta på den här skiten. När jag äre ute och vandrar på stan med mina vita vänner är det aldrig några problem, men så fort vi är med två svarta/utlandsfödda så blir vi alltid stoppade. Och de enda fickorna poliserna går igenom, det är de med utländskt påbrå.
Citera
2020-06-04, 22:56
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Korrekt, men för att man ska kunna åtalas måste åtminstone en lags rekvisit vara uppfyllda. Lagen torde vara 9 § i RF. Men exakt hur uppfylls lagens rekvisit? Att knäböja inför demonstranter kan knappast räknas som en offentlig förvaltningsuppgift.

Den frågan har så vitt jag vet inte behandlats av JO. Att domstolarnas deltagande i Pride debatterades är inte samma sak som att deltagandet stred mot regeringsformen.

Nej, det är inget rekvisit för tjänstefel, det aktualiseras när någon vid myndighetsutövning åsidosätter vad som gäller för uppgiften. Att opartiskhet sedan gäller för uppgiften innebär inte att det utgör ett rekvisit . Sedan har jag redan anfört att det är högst osannolikt att så skulle vara fallet, om något delar JO ut kritik och polisen får en varning (tvivlar på att detta kommer ske); men ifrågavarande bestämmelse har inget med åtal eller brott att göra.

SvJT artikeln är intressant eftersom den aktualiserar en snarlik situation som denna.
Vill du ha ett JO-fall om saken kan du kolla JO2018/19 s. 334, vari en polis kritiserades för att på fritiden medverkat i en politisk kampanjfilm.

JO anför i ärendet följande, vilket kan vara av intresse:

Ska du vara en god förlorare nu?
Senast redigerad av Sandtag 2020-06-04 kl. 23:04.
Citera
2020-06-04, 22:57
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jab141
Det händer över hela världen, men du har aldrig märkt av det pga. ditt vita privilegium. Folk över hela världen är trötta på den här skiten. När jag äre ute och vandrar på stan med mina vita vänner är det aldrig några problem, men så fort vi är med två svarta/utlandsfödda så blir vi alltid stoppade. Och de enda fickorna poliserna går igenom, det är de med utländskt påbrå.

Vitt privilegium Svarta och invällare har väl aldrig haft det så lätt som i dagens Sverige. Bidrag och förmåner till höger i och vänster . Inkvoterade i arbeten mm blir de med. Förtur på lgh praktikplatser mm.
Citera
2020-06-04, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaliNali
Jag uppmanar alla att göra en JO anmälan mot den kvinnliga polisen som knäböjde framför aggressiva demonstrater med ett politiskt budskap i händerna och visade underkastelse framför dessa.
Det är skitsamma vem du är. När du bör uniformen skall du representera staten, och upprätthålla lag, ordning och staten.
Vad du gör på fritiden är skitsamma, så länge det inte är något brottsligt eller olagligt.
Är djupt chockad över hennes agerande.

Att krama statens medborgare är väl oerhört mycket bättre än att spruta tårgas och/eller slå på dem med batonger? Om kramen samtidigt lugnar ner och därigenom bidrar till att upprätthålla lag och ordning så finns det massor av synergier som många borde dra lärdom av. Varenda batongslag genererar hat och ilska vilket i mångt och mycket bidrar till att hålla våldsspiralen snurrande snarare än att det bidrar till något gott.

Rädslan för reprimander skall inte vara samhällets drivkraft.
Citera
2020-06-04, 23:00
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jab141
Helt ogrundat är det inte, det begås en väldig överprocent brott av svarta och invandrare.

Varför flytta till ett land där man är avvikande ?
Citera
2020-06-04, 23:02
Medlem
Riksdalerns avatar
Ska ringa polisen imorgon och fråga vad dem håller på med och vad konsekvenserna blir för den knäböjande/protestkramande poliskvinnan.

Jag vill inte betala skatt till hennes lön, bär hon polisbrickan ska hon uppföra sig som en polis och inte springa runt som PK Kåren och sprida sitt PRIVATA politiska budskap, då vet jag vems sida hon är på och det får mig verkligen inte att känna mig tryggare, tvärtom.

Poliser har bara en enda sida, och det är lagen.
Citera
2020-06-04, 23:04
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Nej, jag har inte angripit någon. Jag vänder mig mot att kvinnan i polisuniform i tjänst ger sitt stöd åt demonstration, dessutom tillståndslös sådan.

Märk ord.

Du har angripit hennes handlade som du menar skulle vara felaktigt.

Citat:
Vilka trådläsare syftar du på? Jag har inte sett någon förutom du.

Alla.

En del av demokratin är att du får skriva här, men även att Springare får uttala sig fritt. Jag ser hellre en poliskår där poliser berättar sanningen än att den friseras genom 200 civilianställda kommunikatörer.

Ovanstående gäller alltså bara Peter Springare men inte den här polisen?

Citat:
Citat:
Att det finns vissa på högerkanten som älskar polisens övervåld betyder inte att motstånd mot polisbrutalitet är en vänsteråsikt.

Och även om det skulle vara det har polisen rätt att uttrycka sina åsikter.

Jag vet ingen som uppskattar polisbrutalitet, och i Sverige är det inget man behöver oroa sig för.

Om ingen uppskattar polisbrutalitet torde det heller inte vara någon vänsteråsikt att vara mot polisbrutalitet. Det följer att polisen heller inte gav stöd åt någon vänsteråsikt.

Citat:
Varför du tar upp polisbrutalitet i den här tråden vet jag inte, det finns andra forum för det.

Har du missat att tråden handlar om en protest mot polisbrutalitet?

Citat:
Håller med dig att poliser har rätt att uttrycka sina åsikter. Både den här poliskvinnan, Peter Springare och andra poliser har rätt att uttrycka sina åsikter. På sin fritid. I civila kläder.

Det har de även rätt att göra på arbetstid. Peter Springare gjorde det dessutom på ett föredrag som han fick betalt för och han påstod att hans åsikter grundande sig i hans erfarenhet som polis.

Citat:
Citat:
Och poliskvinnan berättade om sina åsikter. Hon stödde inte någon demonstration eller något politiskt parti.

Den här kvinnan visade sina sympatier för en demonstration med kraftig slagsida åt vänster. På arbetstid i uniform.

Hon knäböjde. Andra har tolkat gesten som ett fördömande av polisvåld och ett stöd för allas och särskilt svartas lika värde. Men egentligen är det väl upp till henne vad hon ville visa med gesten? Det är väl ganska förmätet av dig att tolka den på ett annat sätt än det sätt som hon själv kan tänkas velat att gesten skulle tolkas på?

Vi kan vara överens om att hon tog avstånd från polisbrutalitet. Vad hon i övrigt ville ha sagt med gesten bör vi inte spekulera kring.
Citera
2020-06-04, 23:07
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du tycker inte det är skillnad på att utföra en politisk aktion tillsammans med de du satt att bevaka i din yrkesroll jämfört med att beskriva sina erfarenheter som polis på andra forum i textform på din fritid?

Du tycker vi ska ha poliser som är politiska i tjänsteutövningen?

Om jag möter en polis och frågar "Är du för eller mot polisbrutalitet?" så borde inte polisen få besvara frågan?

Som rättsläget ser ut får polisen besvara frågan. Men du tycker alltså att det borde ändras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in