2020-06-04, 21:11
Medlem
matsqqs avatar
Vilken lösning står det om i denna artikel, nån som har plus som kan avslöja det?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpvVQO/uppgifter-det-blir-aklagarens-losning
Citera
2020-06-04, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
De finns ju ett antal som vittnen säger var töntigt klädda, typiskt sydafrikaner från den tiden imho, tex mannen som följde efter LP/OP, mfl.

Mannen som följde efter LOP från Grand är i min bok GM. Det skall bli intressant att höra KP identifiera honom.

Töntigt klädd är inte bevis på sydafrikan. Det är inte heller snällt att kommentera någons klädsel som töntig heller för den delen.
Citera
2020-06-04, 21:17
Medlem
Citat:
KP har ju haft besök av ett antal sydafrikaner som velat lätta sitt hjärta...

Som anstiftare tillsammans med andra intressenter är personer från södra afrika högintressanta.
Citera
2020-06-04, 21:19
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ett av de scenario under det kalla kriget var ett konventionellt krig i Europa där Sovjet anföll med stridsvagnsarmeer. I ett sådant scenario var pilspetsprojektiler med wolfram från Sydafrika av avgörande betydelse .
Att det sedan fanns andra orsaker är inte något jag förnekar.

Den förändrade geopolitiska situationen fick apartheidregimen att fundera på ett koncept med full kontroll av näringsliv, läs naturrikedomar, med begränsat självstyre i sk homelands, som existerat sen tidigare. Ett bissarrt koncept som inte fungerade.

Och det är nog där en del av lösningen till MOP ligger. Gruvjättar som Anglo-American mfl som i samarbete med underrättelsetjänster ser OP som ett hot. Så genom att peka med hela handen mot Sydafrika så tittar ingen på det land där Anglo-American hade sitt huvudkontor och säte. UK. Ja, också SAIMR som var en brittisk terrororganisation.

vad det officiella-cia tyckte om sydafrika vid tiden för mordet:
https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP87T00573R000801070003-5.pdf

CIA om ANC och kommunism:
https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP89G00720R000500060010-9.pdf
Senast redigerad av heheho 2020-06-04 kl. 21:55.
Citera
2020-06-04, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CWG
Det där var nog ett av de mest svagsinta försöken till tvättning av Apartheidregimen i den här tråden. Regimens hitmen var ökända och dödade människor utanför Sydafrika på löpande band. Fullt jämförbara med Mossad, KBG eller CIA på den tiden. Statsterrorism var knappast främmande för regimen.

Hur får du det där till att jag försöker tvätta Apartheidregimen? Jag är fullt medveten om hur jävla galna de var. Försök inte börja flyga med stämplarna nu när argumenten tryter och impulserna tar över. Innerst inne vet du att den där "text-massan" stämmer. Spelar ingen roll vilket spår de säger sig rikta in sig på. Hade varit lika tveksam om de börjat nysta i PKK igen. Allt är dimridåer. Utredningen är en del av brottet i sig. Men var du en blind, konformistisk svenne-dront som litar blint på vad din pappa stat försöker trycka ner i halsen på dig.

Sen är det ju jävligt bekvämt för utredarna att ge sig på en regim som inte ens existerar längre också. Man kan bara åtala ett gäng före detta, pensionerade hitmen åt regimen som fortfarande är vid livet, låta dessa löpa gatlopp för att blidka massorna och sedan lägga locket på för gott. De riktiga höjdarna kommer de aldrig ge sig på. De riktiga anstiftarna. Och det är det som gör mig förbannad. Att du och alla andra dront-svenskar inte kan tänka längre än så får stå för er. Jag är själv övertygad om att den som höll i mordvapnet och gjorde grovgörat åt anstiftaren var någon form av högerextremist. Jag själv tror dock att den personen var svensk. Och att anstiftaren/anstiftarna inte var högerextrema.
Senast redigerad av torstenferdinand 2020-06-04 kl. 21:45.
Citera
2020-06-04, 21:29
Medlem
Uppsalagruppen och Palmemordet

Sydafrikan med förflutet inom apartheidregimens
säkerhetspolis bodde utanför Uppsala vid
tiden för mordet på Olof Palme

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/palmemordet-sydafrikansk-agent-bodde-utanfoer-uppsala-372114
Citera
2020-06-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Nåja, det är så många som gissar på så mycket olika teorier här inne och du är en av dem. Någon av er bör ju ha rätt och det kanske blir du. Vi får se om dina gissningar stämmer med det KP presenterar.

Lycka till i gissningsleken!

Det jag hört är att KP helst inte vill presentera något alls för att inte stöta sig med "makten" och det jag tror är att det blir "Sydafrika-spåret" med en version där ingen GM knyts till dådet.
Citera
2020-06-04, 21:32
Medlem
Gothuss avatar
"Nazipoliser" som reste till Sydafrika till sina vänner inom polisen.
Som dessutom reste till USA's ambassad, Östling bland andra.
Birchan får frågan från en "CIA"-agent om han inte kan tänka sig att skjuta Palme.

Ska vi inte hjälpa till med att ge dessa skulden?

Det är nog med lögner nu.
Citera
2020-06-04, 21:34
Medlem
Citat:
vad det officiella-cia tyckte om sydafrika vid tiden för mordet:
https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP87T00573R000801070003-5.pdf
Tack, du är bra på informationsteknik och hitta dokument.

Jag snabbläste och farhågorna från USA blev väl besannade att den vita minoriteten inte frivilligt släppte ifrån sig makten över naturrikedomarna medan tillståndet i landet på alla sätt gick från dåligt till värre vilket blev en belastning för USA's relationer till SA.
Citera
2020-06-04, 21:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Låt oss ponera att det rör sig om PKK-mannen som i vissa teorier utfört mordet för sydafrikanerna. Han pekas ut av någon i konspirationen och man lyckas binda honom till ett troligt vapen och till Stockholms innerstad mordkvällen. Man har analyserat vittnesmål igen och får mannen att vara trolig. Ryssarna har infiltrerat PKK och har koll på sydafrikaner i Stockholm och det förklarar källa Erik-uppgifterna som också visar sig peka ut mannen.

Hundra procent hållbart i rätten? Nej, men kanske PU ändå anser mordet polisiärt uppklarat. Mördaren är död och andra kan inte ställas inför rätta.

Hans Melander trodde ju åtminstone 2015 på Sydafrikaspåret som i högsta grad levande: http://polistidningen.se/2015/04/palmegruppen-hoppas-pa-nya-medarbetare/

Hm, här är jag tyvärr lite borta. "PKK-mannen" som utfört mordet för Sydafrika? Den har jag missat.
Citera
2020-06-04, 21:39
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det jag hört är att KP helst inte vill presentera något alls för att inte stöta sig med "makten" och det jag tror är att det blir "Sydafrika-spåret" med en version där ingen GM knyts till dådet.
Har du hört det från säker källa eller?
Citera
2020-06-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Har du hört det från säker källa eller?

Från en sydafrikan som ser det utifrån så att säga. Jag som uppvuxen i Sverige kan naturligtvis inte tänka mig att en statstjänsteman skulle vika ned sig, men vem vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in