2020-06-04, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast om man fruktar för sitt liv i en lynchmobb, ja då gör man nog som henne.
Hon har ju fan både pepparspray och tjänstepistol. Annars kunde hon hoppat in bilen och begärt förstärkning. I stället knäböjer hon och börjar stortjuta som ett barn. Svensk feministidiotsnut i sitt esse. Det här landet är en jävla sandlåda.
Citera
2020-06-04, 22:03
Medlem
Citat:

Fruktar för sitt liv? För vilka då, tonåringarna med 70 procent fjortisar och 30 procent ghettokids?

Hon var beväpnad och hade fullt av kollegor som var där och backade upp henne. Blir hon så pass rädd för tonåringar så att hon väljer att börja gråta och sätta sig ner på knä med en skylt så kanske hon inte är lämplig som polis.

Det var en mörk dag för poliskåren igår. Riktigt trist att behöva se från en svensk polis.
Senast redigerad av Kimma7 2020-06-04 kl. 22:06.
Citera
2020-06-04, 22:04
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Vi kan släppa diskussionen eftersom vad jag reagerade på var att du påstod att polisen inte hade rätt att upplösa demonstrationer som översteg 50 deltagare, vilket de alltså har laga stöd att göra. Om åtgärden sedan ses som proportionerlig eller inte är en bedömningsfråga som får ske från fall till fall.

Nej, polisen har inte rätt att upplösa demonstrationer med fler än 50 deltagare. Proportionalitetsprincipen finns inskriven i polislagen och begränsar därmed polisens möjligheter att ingripa:

Citat:
8§ En polisman som har att verkställa en tjänsteuppgift skall under iakttagande av vad som föreskrivs i lag eller annan författning ingripa på ett sätt som är försvarligt med hänsyn till åtgärdens syfte och övriga omständigheter. Måste tvång tillgripas, skall detta ske endast i den form och den utsträckning som behövs för att det avsedda resultatet skall uppnås.

[S2]Ett ingripande som begränsar någon av de grundläggande fri- och rättigheter som avses i 2 kap.regeringsformen får ej grundas enbart på bestämmelserna i första stycket.

https://lagen.nu/1984:387#P8S1

Notera det fetade. Det betyder att när det kommer till de grundläggande friheterna och rättigheterna som skyddas av regeringsformen räcker det inte med att ingripandet är försvarligt. Mötesfriheten är en sådan grundläggande frihet.

Se även kommentaren till paragrafen:

Citat:
1 st. Polisman får endast ingripa då det är nödvändigt (behovsprincipen) samt måste välja det lindrigaste alternativet för ingripandet om det finns flera olika alternativ (proportionalitetsprincipen) se RÅ 1999 ref. 76 p. 5.5 för en utförlig genomgång av principen. En förekomst av risker för tredje man påverkar starkt mot att fatta beslut om ett ingripande. En situation där det förekommer våld kan komma att bedömas som uppenbart oförsvarlig om varken ingripandets art, faromoment eller övriga omständigheter motiverar behovet av våldsutövningen. Som alternativa handlingsvägar räknas även information som kan fås av personer utom polisväsendet och att polisen vid behov också söker biträde av sådana, exempelvis läkare, se RH 1997:73.

2 st. reglerar situationers då behovs- och proportionalitetsprincipen inte ensamt räcker till för ett ingripande, nämligen de i 2 kap. RF uppräknade mänskliga rättigheterna.

Hade polisen brutit upp demonstrationen enbart därför att fler än 50 personer deltog hade polisen handlat fel.
Citera
2020-06-04, 22:06
Medlem
EulersIdentitets avatar
Citat:

Varför slapp hennes kollega? Kvinnan störtade ju ta mig tusan ur bilen för att slänga sig ner på knä. Skitsnack.
Citera
2020-06-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Ha ha, skådespeleri...

Det får vi hoppas. Riktigt sjukt.
Citera
2020-06-04, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Poliser är ofta dumma i huvudet. Typ på niveau med en hantverkare eller mekaniker.

Förolämpa inte de två yrkesgrupperna. De är smartare.
Citera
2020-06-04, 22:08
Medlem
Bestbesafes avatar
Jag vet inget fall där Vit svensk dödat svartman här i landet senaste 20åren

Men jag vet om fler
Svarta som våldtagit. Mördat, Förnedrat, rånat massor med Svenskar.

https://petterssonsblogg.se/2013/12/27/33-arige-dou-dou-ahoka-var-narkotikapaverkad-vid-dubbelmordet/

Det där som ett exempel när en Svart svensk slog ihjäl två HELT Oskylldiga
vita svenskar med järnrör.

Ingen talar om det
Citera
2020-06-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Skillnaden är att du försvarade Peter Springare samtidigt som du nu angriper poliskvinnan:
Nej, jag har inte angripit någon. Jag vänder mig mot att kvinnan i polisuniform i tjänst ger sitt stöd åt demonstration, dessutom tillståndslös sådan.

Citat:
För trådläsarna är det uppenbart att du hycklar.
Vilka trådläsare syftar du på? Jag har inte sett någon förutom du.

Citat:
Att det finns vissa på högerkanten som älskar polisens övervåld betyder inte att motstånd mot polisbrutalitet är en vänsteråsikt.

Och även om det skulle vara det har polisen rätt att uttrycka sina åsikter.
Jag vet ingen som uppskattar polisbrutalitet, och i Sverige är det inget man behöver oroa sig för. Varför du tar upp polisbrutalitet i den här tråden vet jag inte, det finns andra forum för det.

Håller med dig att poliser har rätt att uttrycka sina åsikter. Både den här poliskvinnan, Peter Springare och andra poliser har rätt att uttrycka sina åsikter. På sin fritid. I civila kläder.

Citat:
Och poliskvinnan berättade om sina åsikter. Hon stödde inte någon demonstration eller något politiskt parti.
Den här kvinnan visade sina sympatier för en demonstration med kraftig slagsida åt vänster. På arbetstid i uniform.

Citat:
Nu var det ju just det som Peter Springare var. Han använde sin erfarenhet som polis för att ge tyngd åt sina påståenden (varav de flesta han tog ur luften).
Det vore väl konstigt om han inte använder sin erfarenhet, det gör väl alla? Det tycker jag även poliskvinnan har rätt att göra. På sin fritid. Civilklädd.

Citat:
Det rörde sig om inte mer än en handfull personer som gjorde utfall mot polisen. Över 8 000 deltog på demonstrationen. Det säger sig självt att det inte är "precis samma personer."

Jag och många andra skulle totalvägra att gå i ett demonstrationståg där man vet att vissa väljer att bruka våld. Det är väldigt lätt att välja att ta avstånd från det.

Det var betydligt fler än en handfull personer som hetsade. Att samtliga demonstranter inte brukade våld är vi helt överens om.
Citera
2020-06-04, 22:11
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Har du någon källa för dina påståenden, exempelvis vad 20 procent av invånare i Sverige består av eller ursprunget/ hudfärgen av dem som sitter i svenska fängelser för våldsbrott? Om du inte har en källa så ska du inte heller ge råd till din kompis.
Hade någon annan frågat hade jag kanske lagt ned tid på att leta upp källorna.
Du har i åratal bara bevisat dig vara begåvningshandikappad och faktaresistent. Så nej, leta själv.
Citera
2020-06-04, 22:16
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EulersIdentitet
Varför slapp hennes kollega? Kvinnan störtade ju ta mig tusan ur bilen för att slänga sig ner på knä. Skitsnack.
Jag tror att hon helt enkelt sympatiserar med syftet och att hon kände att hon måste göra detta eftersom hon är polis och inte ville att demonstranterna skulle hata henne. "Inte alla poliser", liksom.

Det störigaste är att det blivit mer OK med olika sorters regelvidriga statement som ses som "modiga". En helt annan acceptans för civil olydnad, regelbrott osv. för att en massa blödiga rackare tycker att känsloyttringar och symbolhandlingar är vackra, även när de kommer från en lagens väktare i tjänst.
Citera
2020-06-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Hade någon annan frågat hade jag kanske lagt ned tid på att leta upp källorna.
Du har i åratal bara bevisat dig vara begåvningshandikappad och faktaresistent. Så nej, leta själv.
Du har inga källor.
Citera
2020-06-04, 22:24
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Du skrev i det citerade inlägget "åtalas med stöd av RF" man åtalas med stöd av straffbestämmelser.

Korrekt, men för att man ska kunna åtalas måste åtminstone en lags rekvisit vara uppfyllda. Lagen torde vara 9 § i RF. Men exakt hur uppfylls lagens rekvisit? Att knäböja inför demonstranter kan knappast räknas som en offentlig förvaltningsuppgift.

Citat:
Faktum är att frågan har prövats av JO många gånger Ett exempel är när domstolen deltog i Pride, då aktualiserades samma fråga (finns flera SvjT om det). Ditt givna exempel är inskränkt och inkorrekt, tillämpningsområdet är mycket bredare än så. Sluta skriv nu, din okunskap lyser igenom.

Den frågan har så vitt jag vet inte behandlats av JO. Att domstolarnas deltagande i Pride debatterades är inte samma sak som att deltagandet stred mot regeringsformen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in