2020-06-04, 21:58
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Du har inte drömt, men du har missförstått. 1-2 timmar var inte primärt för att begränsa smittspridningen. Det var för att du inte ska vara långt hemifrån om du blir sjuk. Blir du sjuk är det viktigt att du får vård av din hemregion, eftersom vården är dimensionerad efter invånare. De ville inte att du t.ex. blir fast på Gotland och belastar deras underdimensionerade sjukvård. Nu verkar detta inte längre vara ett lika stort problem när vi har åtminstone halvkontroll på spridningen.
Aha
Du borde tipsa FHM om detta.
Från deras hemsida:
Citat:
Vi har en samhällspridning i allt fler delar av Sverige. Därför rekommenderar vi att man ska tänka igenom om resan är nödvändig att genomföra. Alla behöver hjälpa till att dämpa spridningstakten av covid-19 i Sverige.
Citera
2020-06-04, 21:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
OK, jag hade fått intrycket att det testades mer i UK, men då är det kanske inte så stor skillnad mellan länderna vad gäller vilka som testas. Som du sa.
Jag skulle tro att fram till slutet på April var UK och Sverige lika dåliga på att testa. Om jag inte har fel var både Sverige och UK runt 20:e plats i ligan över "Tests per 1M Population".

Sedan dess har UK ryckt upp sig betydligt och är i en HELT annan liga när det gäller tester - Sverige är inte ens i närheten. Vi har också byggt upp en organisation med 20,000 personer som anställts för att bedriva smittspårning. Sverige är inte ens på kartan jämfört med UK. Solly.
Citera
2020-06-04, 21:59
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Andra länder har ju haft lockdown och stängt ner och betalat ut löner så varför kan inte rika Sverige göra så för att få ner smittspridningen. Jo för att de har valt fel väg och nu har tåget gått. Och att införa lockdown skulle vara en stor förlust för regeringen och taktiken de har valt.

Precis.
De vägrar erkänna att de hade fel.
Heller kör de på i full fart mot stupet.
Citera
2020-06-04, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om det är som du säger så borde du vara en förespråkare av hårdare tvingande regler antar jag...?

Jag är förespråkare för att folk ska använda sin egen hjärna och följa FHM:s rekommendationer.

Kan de inte tänka själva eller struntar i rekommendationerna - då finns det ingen anledning att dalta med vuxna människor.
Citera
2020-06-04, 22:02
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Vill minnas att Tegnell sa att vi kommer inte få någon större smittspridning bara enstaka fall i samhället

Ja, han och FHM har ju sagt allt möjligt. Bl.a att viruset aldrig skulle lämna Kina.
Citera
2020-06-04, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Restriktionen borde istället ha varit: Inte längre än 25 minuter - för att Stockholms centrum hade sluppit vissa demonstrerande förortselement.

Uppenbarligen har vissa svårt att förstå svenska och trots att Tegnell har upprepat "håll avstånd", "inte fler än 50" nu i ett par månader så fattar en del ändå inte.

Och sen undrar man varför det blev så fel i äldreomsorgen.

Det är väl samma slags folk som nu samlas i tusental och demonstrerar och smittar varandra som tog in smittan på äldreboende också.
Citera
2020-06-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Hela ökningen av smittspridningen sker i åldersspannet 20 – 69, dessutom egendomligt nog till synes helt synkront. I åldersgruppen som skall ”hålla sig hemma” ser vi en fortsatt minskning av nya fall.

Än större är minskningen av nya fall bland dom ”äldre, äldre”, förmodligen på grund av ökad testning av personal på äldreboendena.

Gruppen 0 – 20 tycks egendomligt nog helt opåverkade av väder, vind, social distansering och andra yttre omständigheter.

https://imgur.com/Z0CtSou

Incidensen är dessutom väldigt olika för könen. 25k kvinnor vs 15k män. Det kan ju bara betyda ökad testning av vården. Det kan ju bli en tillfällig peak i trenden eller en taggig bergskedja lika hög som Himalaya. Men jag hoppas på en liten tagg.
Citera
2020-06-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag skulle tro att fram till slutet på April var UK och Sverige lika dåliga på att testa. Om jag inte har fel var både Sverige och UK runt 20:e plats i ligan över "Tests per 1M Population".

Sedan dess har UK ryckt upp sig betydligt och är i en HELT annan liga när det gäller tester - Sverige är inte ens i närheten. Vi har också byggt upp en organisation med 20,000 personer som anställts för att bedriva smittspårning. Sverige är inte ens på kartan jämfört med UK. Solly.

The UK now has capacity for 40,000 antibody tests a day, but these are only offered to health and care staff.

https://www.bbc.com/news/health-51943612

så Sverige har till och med högre testkapacitet med sina 100k i veckan, dubbelt så hög per capita.
Senast redigerad av painkiler 2020-06-04 kl. 22:20.
Citera
2020-06-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vissa verkar bära munskydd mer som en maskering.

Vilket ju togs upp här i tråden som en potentiell risk LÅNGT innan här i tråden när alarmisterna förespråkade obligatorisk munskydd för alla.

Normal får man inte bära maskeradutrustning i stan. Men Corona-munskydd ger ju ett ypperligt tillfälle för alla dessa som inte vill visa sitt nylle.

När man påpekade detta då fick man veta att de i Kina (minsann) redan hade infört ett ansiktsigenkänningsprogram - så det var ingen fara.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag är förespråkare för att folk ska använda sin egen hjärna och följa FHM:s rekommendationer.

Kan de inte tänka själva eller struntar i rekommendationerna - då finns det ingen anledning att dalta med vuxna människor.
Och vad betyder det?
Jag tolkar det som att du är för tvingande regler i större omfattning?
Är det korrekt?

Om det är en rekommendation man inte följer så finns det ingen påföljd, så vad menar du med att man inte ska "dalta" med de som inte följer rekommendationerna?
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du är helt fri att demonstrera för de som dött i Sverige precis som att andra är helt fria att demonstrera för något de tycker är värt att demonstrera för. Underbart land vi lever i va? Eller tycker du att enbart DU ska bestämma vad andra ska få demonstrera för?

Själv utnyttjar jag min rätt att inte demonstrera för ett skit just nu.

Den som vill protestera mot Folkhälsomyndigheten kanske undviker att samla stora mängder folk under pågående epidemi. Det skulle motverka budskapet att anordna sammankomster med många deltagare. Våldsvänstern har inte samma problem.

Citat:
Ursprungligen postat av net4me
Är i Västra Götaland det ökar rejält sa Tegnell 419 fall.....Stockholm 234
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skåne 39.
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
De sidste 14 dage har der været flere smittede i Skåne end i København:

https://www.berlingske.dk/danmark/sverige-ville-have-aabnet-for-turister-fra-skaane-nu-er-flere-smittede-end

Vad har Folkhälsomyndigheten gjort för att Skåne och Västergötland inte ska drabbas av samma tragedi som Ostkusten?

Ifall svaret är: Ingenting. Så betyder det att Folkhälsomyndigheten fortfarande strävar efter flockimmunitet.
Citera
2020-06-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Det är väl samma slags folk som nu samlas i tusental och demonstrerar och smittar varandra som tog in smittan på äldreboende också.

Kanske det? Lika dålig läsförståelseförmåga i alla fall. Och inte tittar de på svensk tv heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in