2020-06-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Min kära utvecklingsstörde: ja, det är väldigt svårt för de flesta människor att låsa in sig då man måste gå till jobbet för att betala hyran och mat. Jag vet att du är helt retarded och blåst i huvudet och inte fattar ett skit, så därför förstår du inte sånt. Men jag kan inte hjälpa dej att tänka. Du får vända dej till nån psykolog eller gå om skolan från lågstadiet.
Andra länder har ju haft lockdown och stängt ner och betalat ut löner så varför kan inte rika Sverige göra så för att få ner smittspridningen. Jo för att de har valt fel väg och nu har tåget gått. Och att införa lockdown skulle vara en stor förlust för regeringen och taktiken de har valt.
Citera
2020-06-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
I Aktuellt säger Damberg (med hänvisning till FHM) att resande i sig inte driver smittspridning.

Kan någon påminna mig.
Har jag drömt att det nyss var MYCKET VIKTIGT att vi inte reste längre än 1-2 timmar?
Du har inte drömt, men du har missförstått. 1-2 timmar var inte primärt för att begränsa smittspridningen. Det var för att du inte ska vara långt hemifrån om du blir sjuk. Blir du sjuk är det viktigt att du får vård av din hemregion, eftersom vården är dimensionerad efter invånare. De ville inte att du t.ex. blir fast på Gotland och belastar deras underdimensionerade sjukvård. Nu verkar detta inte längre vara ett lika stort problem när vi har åtminstone halvkontroll på spridningen.
Citera
2020-06-04, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Andra delen av den stora antikroppsundersökningen i Spanien är klar.

http://www.xinhuanet.com/english/2020-06/05/c_139114869.htm

Bara 0,2 % mer än i första studien som gjordes 3-4 veckor tidigare.

Men då så. Det är bara att köra på med flockimmunitet då. Den rackaren på FHM hade ju rätt (va hette han? Tunnel? Tinell? Tanell? Töntell?).
Saknas bara ca 50 tusen fler döda i Sverige så är vi där.

Hälsningar från fjärde riket
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är väl det som kallas gradvis öppnande? Något de flesta länder tycks ägna sig åt.
Det var argumentet att resande inte driver smittspridning jag reagerade emot.
Tidigare har man sagt att det är avgörande för smittspridningen att vi avstår från resor... om jag minns rätt?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Sverige borde ha stängt ned genast epidemin började.
Munskydd skulle det omedelbart införas krav på i offentliga miljöer.

Vilket jag har sagt hela tiden. Fast vem kan få svenska styrande att fatta.
Vill minnas att Tegnell sa att vi kommer inte få någon större smittspridning bara enstaka fall i samhället
Citera
2020-06-04, 21:55
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Restriktionen borde istället ha varit: Inte längre än 25 minuter - för att Stockholms centrum hade sluppit vissa demonstrerande förortselement.

Uppenbarligen har vissa svårt att förstå svenska och trots att Tegnell har upprepat "håll avstånd", "inte fler än 50" nu i ett par månader så fattar en del ändå inte.

Och sen undrar man varför det blev så fel i äldreomsorgen.

Folk fattar inte. Oavsett om man skulle rita, skriva, tolka - you name it!
Om det är som du säger så borde du vara en förespråkare av hårdare tvingande regler antar jag...?
Citera
2020-06-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Andra delen av den stora antikroppsundersökningen i Spanien är klar.

http://www.xinhuanet.com/english/2020-06/05/c_139114869.htm

Bara 0,2 % mer än i första studien som gjordes 3-4 veckor tidigare.

11.2% i Madrid regionen och 1/3 upplevde inte ens symptom.
Blir allt mer övertygad om att immuniteten i Stockholm betydligt högre än 7.2% iallafall. Tror genuint att det är en faktor till att antalet inom vården har minskat.
Citera
2020-06-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är därför man måste skriva böteslappar, sätta folk i finkan, och vid behov slå någon idiot som inte vill lyssna med batongen. Men som myndigheter och vissa poliser agerar i dagsläget så gäller ju varken lagar eller regler. Det är fritt fram att bete sig hur korkat som helst och det leder till att andra dör.

Allas lika värde = en svart knarklangare är typ 10x mer värd än din vita mormor..

Så resonerar den svenska demonstranten.
Citera
2020-06-04, 21:56
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Man bör dock komma ihåg att en en bidragande faktor till att smittspridningen tog fart i Stockholm var skytteltrafiken mellan Teheran och Stockholm varvid våra förorter blev kontaminerade snabbt.

Anders Tegnell som är ansvarig. Samtliga skulle suttit i karantän vid hemkomst men det ville inte Anders Tegnell.
Citera
2020-06-04, 21:57
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nja. Det kan däremot förklaras med de turistmiljarder som det skrevs om i artikeln jag länkade till tidigare.
I Sverige är pengar betydligt viktigare än liv.

Jo men expertmyndigheten ska väl bedöma inom sitt verksamhetsområde och uppdrag? Det är väl regeringen som sedan gör andra överväganden?
Citera
2020-06-04, 21:57
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är därför man måste skriva böteslappar, sätta folk i finkan, och vid behov slå någon idiot som inte vill lyssna med batongen. Men som myndigheter och vissa poliser agerar i dagsläget så gäller ju varken lagar eller regler. Det är fritt fram att bete sig hur korkat som helst och det leder till att andra dör.

Ja, vissa behöver se vem som bestämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Kan bara hålla med. Hur fan tänker Stefan?? Tengil???

Pengar. Som jag skrev tidigare.
Citera
2020-06-04, 21:58
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suicune
Kunde inte låta bli att titta lite på liven från Malmödemonstrationen... förutom att det är idioti att ansluta sig till den storleken av folkmassa med Corona i full gång, många är idioter nog att bära munskydd som de dragit NER...så varför. Ens. Ta. På.sig.munskydd???suuuuck...

Vissa verkar bära munskydd mer som en maskering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in