Citat:
Ursprungligen postat av
drvind
Nej.
Varfr d? Bara fr att de flesta lnder som kunde bedrev rasforskning (och mnga har kommit igng med den igen) betyder det ju inte att just de levererar det du grubblar p?
Har du orkat googla?
Jag upplever att din frgestllning handlar om ngot helt annat n nyttan med forskningen. Nmligen att du har en nskan om att det inte skulle finnas ngra skillnader. Visst kan jag frst det, men livet r inte rttvist, och sanningen kommer inte anpassa sig efter dig. Eller mig.
Svaret p din frga i TS r att det beror p att vi r olika, och det ligger i allas intresse att utreda hur och vad det innebr. Naturen har itererat mnniskan i hundratusentals r (typ) och det r inget vi ska kasta bort. Stora vrden finns i att frst oss och vr utveckling, i alla aspekter.
Det finns dock en vsentlig skillnad mellan mainstream-biologi och rasforskning. Rasforskningen, eftersom ras frmst r ett ideologiskt och socialt begrepp, r ett stt att tilldela olika mnniskor olika slags rttigheter. Ingen biolog skulle sga att alla mnniskor r lika intelligenta eller har exakt samma frutsttningar, men rasforskningen frsker p en ideologisk grund rttfrdiga att vissa attribut kan tilldelas vagt icke-vetenskapliga kluster av den mnskliga populationen fr att legitimera att olika "raser" inte ska blandas.
Den del av biologin som forskar p hur olika gener styr vilka sjukdomar och kommor man r mer sannolik att f r inte kontroversiell. Det r inte kontroversiellt att studera varfr vissa mnniskor har lttare fr sig att springa snabbt.
Det som gr rasforskningen ovetenskaplig r inte "att man bara frsker studera skillnader mellan mnniskor". Det gr man redan inom biologin, Vad som gr "rasforskning" ovetenskapligt r att man frsker klassificera mnniskor enligt en godtycklig vag mall som p ngot stt skulle bestmma vilka rttigheter en individ har.