2020-06-04, 18:53
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Helt rätt såklart. Får känslan att väldigt många regioner glöms bort i glädjen att vi inte längre har ett lika extremt läge i Stockholm. Precis som han i klippet säger, bara för att peaken troligen är över i Stockholm så innebär det inte att andra delar kan komma att få väldigt påverkade när man nu släpper på reserestrikktionerna.

Det är egentligen bara att ta en titt på Stefan Löfvens tal. Han utgår ju från hur situationen såg ut och nu ser i ut i huvudstaden. Inte resten av landet.

Som vanligt.
Det är som om Stockholm = Sverige.
Så är det ofta och inte bara när det gäller covid-19.
Citera
2020-06-04, 18:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vi gjorde bort oss något helt sjukt i början och har sedan slutet på Mars hanterat saken föredömligt, skulle jag säga.
Genom att bötfälla folk som sitter på stranden? Tror du verkligen det smittar så mycket där?
Citera
2020-06-04, 18:55
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
UK. Ett land fullt av idioter. Som tror att munskydd kan ha någon som helst skydd mot coronahahahahahahahha.
Att de inte frågat rockstjärnorna Tegnell och Gieseckell.

https://www.livescience.com/face-masks-eye-protection-covid-19-prevention.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, Björn Olsen använde ett grovt språk. Ifall jag hade gjort uttalandet, så skulle jag ha valt andra ord. För att värdera Björns uttalande, vill jag se varifrån du hämtade citatet.

På vilket sätt vrider jag på det här?

??? Mitt fullständiga citat? ??

Det var du, inte jag, som skrev ett citat att Björn Olsen hade sagt "Det är hål i huvudet. Sverige är ett mellanmjölksland där ingen vågar säga ifrån. Självklart borde inte demonstrationen fått tillstånd. Det är tjänstefel om Anders Tegnell kände till det utan att ta upp det på PK". Jag undrade varifrån citatet kom. Kan jag få se citatet i sitt fulla sammanhang?

Jag vet inte. Därför vill jag se citatets ursprung, och se vad som syftades.

Tillståndsinnehavaren har rätt att avstå från att genomföra demonstrationen. Var det den rätten Björn Olsen syftade på? Jag tolkade Aftonbladets artikel som att Björn Olsen kritiserade arrangörerna för att ha gått vidare med genomförandet av demonstationen. För att undvika missförstånd, så kan du bara ange källan till ditt citat. Den här diskussionen blir alltmer snurrig.

Jag vet inte närmare vad Björn Olsen ansåg att Anders Tegnell skulle ha gjort. Det var du som kom med påståendena om vad Björn Olsen hade begärt. Jag efterfrågade bakgrunden till dina påståenden.

Även våldsvänstern behöver inse att en epidemi är en speciell situation.

Polisen har en tråkig benägenhet att vara medgörlig mot våldsvänstern. För att slippa konfrontationer, så ger polisen efter för våldsvänsterns önskemål. Polisen är däremot inte lika medgörlig ifall våldsvänsterns meningsmotståndare utnyttjar sin yttrandefrihet.

Har det varit trängsel även i samband med dom tidigare manifestationerna som du nämner?

Vad får dig att tillskriva mig den åsikten? Vilka andra än jag inkluderar du i "ni"?

Ibland finns enkla lösningar. Ibland finns inte enkla lösningar. Jag kan inte ge ett generellt svar på huruvida det finns, eller inte finns, enkla lösningar.
Det har inte varit trängsel innan, nej, vad jag sett när jag varit där.

Jag har ingen lust att driva den här frågan djupare. Det är helt utom proportion, för det som har hänt, och jag vill inte lägga mer tid på Björn Olsen. Det är min personliga åsikt att Björn Olsen (i den här krissituationen) gått från sakexpert till tyckare. Så tycker jag, och vad du/ni tycker om honom får stå för er.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nja, det måste vara himla osäkert att basera en trend på antal infekterade. Sverige har nyss börjat testa mer, och som jag förstått det testat många som jobbar inom vården där många utsätts för smitta och många testar positivt. Jag känner mig inte övertygad, sorry.
Jag har samma statistik baserad på procentuellt antal positiva resultat och befolkningstatistik/antal tester.

Sverige blir i princip sämst i klassen där också.
Citera
2020-06-04, 18:56
Medlem
pundarTrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Sant. Ofta undrar jag hur folk tänker.
Mer logiskt är att jämföra Sverige med våra närmsta grannländer.

Tittar vi på Norge så har vi 10 gånger fler döda än de, räknat på att deras folkmängd skulle varit 10 miljoner. Utan att man räknar på samma folkmängd så blir det 20 gånger fler döda.

Det intressanta är att Norge den första tiden hade betydligt fler döda och insjuknade än Sverige till antalet, trots att deras befolkningsmängd bara är halva vår egna. Samma sak med Danmark, även de hade fler döda i början trots att deras befolkningsmängd är halva vår egna.

Och titta idag.
Citera
2020-06-04, 18:56
Medlem
Jirens avatar
För oss som mer eller mindre skiter i det svenska samhället så är ju demonstrationerna ett riktigt spännande inslag i pandemin. Vad tror ni om själva smittspridningen? Kommer vi att få se en märkbar uppgång inom ett par veckor? Kanske rent av ett nytt "norra Italien"?

Jag tänker att om kurvan inte går upp efter denna sinnessjuka cirkus så måste ju det betyda att viruset muterat och blivit mindre aggressivt.
Citera
2020-06-04, 18:57
Bannlyst
Citat:
Genom att bötfälla folk som sitter på stranden? Tror du verkligen det smittar så mycket där?
Jag tror verkligen inte det existerar folk som är så pass dumma i huvudet att de inte kan tänka en logisk tanke som även en 3-årig skulle klara av. Vilket gör att jag tror att såna påstående drivs av oärlighet. För det kan inte finnas så pass dumma människor som inte fattar att det hela handlar om samhällsspridning och att oavsett vem du är och vart du sitter och vem du umgås med så kan dina handlingar antingen hjälpa till att sprida smittan eller att minska den. Beroende på hur du agerar.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Genom att inte införa lockdown och istället lyssna på galenpannor som fick för sig att "flockimmunitet" var da shit.

Det var det inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
https://www.livescience.com/face-masks-eye-protection-covid-19-prevention.html

socialdistansering på 1 meter gav ju lika mycket skydd som mask...
Citera
2020-06-04, 18:58
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Det kan ha smittat på vägen dit.
En av anledningarna till restriktioner är att få folk att fatta att det är allvar.
Släppa på reserestriktioner av ekonomiska skäl ger folk motsatt intryck.
Citera
2020-06-04, 18:59
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
socialdistansering på 1 meter gav ju lika mycket skydd som mask...

Tänk då vad bra det blir om man gör både och...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in