2020-06-04, 14:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Det handlar inte om att skita i allt. Det handlar om ödmjukhet och att förstå att det är högst osannolikt att man kan generera något alpha genom att basera beslut på information som är tillgänglig för samtliga. Därför fokuserar man istället på att köpa så mycket som möjligt (index) hela tiden (oavsett vad börsen står på) och lever sitt liv utan att riskera att chansa fel eller stå utanför när det med över 100 års historik visar sig vara lönsamt att ha pengarna inne på börsen.
Hur mycket hade du på börsen den 24 februari? Jag hade noll aktier och ca 30mkr i BEAR.
Citera
2020-06-04, 15:16
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är fortfarande fynd priser på vissa aktier. Har svårt att se Bonava bli billigare exempelvis om man tror att det fortfarande kommer att byggas hus i Tyskland eller Finland.

Detsamma med Telia egentligen om man nöjer sig med 8% direktavkastning de närmsta åren. Nu har jag inte Telia och tänker nog inte köpa den men mest därför att jag inte klarar att följa hur många aktier som helst.

Klart att blir det generell panik igen i höst så faller ju allt men aktier som Bonava eller för den delen Telia lär ju återhämta sig rätt snabbt isåfall. Tycker nog att SSAB eller Securitas är i en liknande situation. Finns ju fler.

Knepet är väl att vara nöjd med, vad som med alla rimliga mått, är en bra avkastning och sluta titta avundsjukt på andra som lyckas bättre

Har möjlighet att belåna huset med två miljoner om det dippar rejält. Får se vad som händer men i slutändan är jag nog för försiktig för att belåna huset. Kanske en miljon...
Dom som går i tankar om att belåna hud för aktieaffärer har en sak gemensamt. Antigen har de en historia av att de fått lämna sitt hem eller så kommer de ha det
Citera
2020-06-04, 15:22
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Dom som går i tankar om att belåna hud för aktieaffärer har en sak gemensamt. Antigen har de en historia av att de fått lämna sitt hem eller så kommer de ha det

Trams! Värdeökningen av hans hus, är hans. Det är högre ränta på börsen är vad han betalar för att få ut sina pengar.
Citera
2020-06-04, 17:49
Medlem
Citat:
Har möjlighet att belåna huset med två miljoner om det dippar rejält. Får se vad som händer men i slutändan är jag nog för försiktig för att belåna huset. Kanske en miljon...

Som landet legat sedan Lehman-kraschen och införandet av schablonskatter i KF/ISK samtidigt som man får dra av räntan på lånet...

Jag har haft huslån som jag kunnat betala av genom att sälja delar av portföljen hela tiden. Det har varit extremt fördelaktigt.

Jag har ca 1% i bolåneränta och då får jag dra av 30% av det på skatten.

Så ligger schablonskatten på ISK på under en procent.

Jag behöver alltså en avkastning på ca 1,5%, jag brukar tänka 2% för att betala kapitalkostnaden.

Resten är ren vinst, jag tackar staten så mycket.

Skulle räntan öka blir ekvationen svårare, men som läget är...
Citera
2020-06-04, 18:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
On topic ...

Köpt position: BEAR OMX X18 AVA 10 (OMXS30 med 18x hävstång)
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1093556/bear-omx-x18-ava-10
Pris: 1.99

Anledning:
a) Tidiga terminshandeln röd. DAX, Eurostoxx 50 m fl röda.
b) RSI14 för OMX på dagliga på 70, på 4h nära 80
Dvs OMXS30 ligger väldigt högt, detta efter en dag med över +2.5%.
c) Lägre 'gap' som precis skapades dagen innan, kan ev. hamna nära och blir i sådana fall en målkurs
d) I nuvarande kluster av uppgång (sedan föregående lokala dipp) har det bara gått upp, upp och upp. Någon gång måste det också komma ned och när RSI14 börjar närma sig 80 på 4h samtidigt som terminshandeln för betydande europabörser börjar timmarna negativt ökar sannolikheten för att det idag är en sådan dag

Följ inte mina köp, det kan innebära extrem risk.

On topic ....

Såld på 2.05.
Vinst: +3.02%

Just när börsen gick ned och säljläge uppstod var jag dessvärre upptagen med annat varpå jag fick sitta och syssla med att fiska på under högsta för dagen hela återstoden av eftermiddagen och efter stängning.

Däremot är det alltid att betrakta som OK att komma ut med 'livet i behåll' när man går in i saker med en hävstång på över 15x så... Inte ett lika raffinerat resultat som förra vändan i BEAR X18, men... det kunde ha varit värre.

Försäljning skedde då jag inte ur ett makroperspektiv är särskilt mycket björn då det inte finns några trender på varken 4h eller dagliga som har någon som helst indikation på att det råder en trend nedåt.

Det blir spännande att se hur det ser ut tidig morgon imorgon samt att följa de amerikanska börserna.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-04 kl. 18:17.
Citera
2020-06-04, 18:21
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
On topic ....

Såld på 2.05.
Vinst: +3.02%

Just när börsen gick ned och säljläge uppstod var jag dessvärre upptagen med annat varpå jag fick sitta och syssla med att fiska på under högsta för dagen hela återstoden av eftermiddagen och efter stängning.

Däremot är det alltid att betrakta som OK att komma ut med 'livet i behåll' när man går in i saker med en hävstång på över 15x så... Inte ett lika raffinerat resultat som förra vändan i BEAR X18, men... det kunde ha varit värre.

Försäljning skedde då jag inte ur ett makroperspektiv är särskilt mycket björn då det inte finns några trender på varken 4h eller dagliga som har någon som helst indikation på att det råder en trend nedåt.

Det blir spännande att se hur det ser ut tidig morgon imorgon samt att följa de amerikanska börserna.

Hej sinewave. Hur mycket plus är du i år? Du som tar det här på allvar. Slår du index även under normal börsgång?
Citera
2020-06-04, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag har haft huslån som jag kunnat betala av genom att sälja delar av portföljen hela tiden. Det har varit extremt fördelaktigt.

Jag köpte mitt hus 2010 och lånade då till allt utom handpenningen. Trots att jag kunde betala kontant om jag hade velat. Bodde tidigare i hyresrätt.

Sedan dess har jag tagit ut pengar från aktierna för att betala bröllop, två olika renoveringar, en begagnad bil, och dessutom betalt klumpsummor på bolånet i omgångar tills det var helt avbetalat sommaren 2018 så jag vet mycket väl hur förmånligt det varit.

Skälet till att jag trots allt betalade av bolånet var att jag började tycka att lågränte politiken var absurd med minusränta i högkonjunktur vilket gav både bostadsbubbla och aktiebubbla. Var rädd för att räntan skulle stiga så snart det blev lågkonjunktur och staten behövde börja öka statsskulden för att hålla bidragssverige flytande. Kändes säkrare att vara skuldfri även om det var till priset av mindre pengar arbetande på börsen

Antar att det är så fortfarande så det blir nog inget bolån om det inte blir en riktigt djup dipp i höst.

Annars köpte jag på mig mer Bonava idag och sålde Klövern med omkring 30% vinst. Jag har haft Klövern ett par veckor bara. Ligger ett par % plus nu på helåret. Ett par surdegar spökar fortfarande men verkar som att ChromoGenics kan lösa sig Hoppfull i vilket fall...
Citera
2020-06-04, 18:34
Medlem
Citat:
Jag köpte mitt hus 2010 och lånade då till allt utom handpenningen. Trots att jag kunde betala kontant om jag hade velat. Bodde tidigare i hyresrätt.

Sedan dess har jag tagit ut pengar från aktierna för att betala bröllop, två olika renoveringar, en begagnad bil, och dessutom betalt klumpsummor på bolånet i omgångar tills det var helt avbetalat sommaren 2018 så jag vet mycket väl hur förmånligt det varit.

Skälet till att jag trots allt betalade av bolånet var att jag började tycka att lågränte politiken var absurd med minusränta i högkonjunktur vilket gav både bostadsbubbla och aktiebubbla. Var rädd för att räntan skulle stiga så snart det blev lågkonjunktur och staten behövde börja öka statsskulden för att hålla bidragssverige flytande. Kändes säkrare att vara skuldfri även om det var till priset av mindre pengar arbetande på börsen

Antar att det är så fortfarande så det blir nog inget bolån om det inte blir en riktigt djup dipp i höst.

Annars köpte jag på mig mer Bonava idag och sålde Klövern med omkring 30% vinst. Jag har haft Klövern ett par veckor bara. Ligger ett par % plus nu på helåret. Ett par surdegar spökar fortfarande men verkar som att ChromoGenics kan lösa sig Hoppfull i vilket fall...

Jag ligger på rörlig ränta och kan betala av snabbt. Men det är klart, en räntehöjning sänker även börsen.

Då gäller det att vara snabb att sälja och betala av!!

Annars amorterar jag nu så jag är skuldfri 2052!! Då är jag 84 år gammal.
Citera
2020-06-04, 18:36
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Hej sinewave. Hur mycket plus är du i år? Du som tar det här på allvar. Slår du index även under normal börsgång?

Med den portfölj som jag kallar för 'idiotportföljen' (men som heter 'högrisk'), dvs det jag skriver om här, ligger jag totalt +119.25% för närvarande.

Att redovisa hela portföljen blir dock något tramsigt då jag lika väl kan skriva att jag ligger +9000% och snittar +200% per dag. Det kan lika väl vara rent hittepå; det som snarare räknas är de faktiska köp som det skrivs om eller alla detaljer om/kring potentiella köp.

Med hög risk är det annars lite givet att man ganska fort hamnar på mer spännande nivåer när det sedan vänder uppåt eller går ens väg. Det som står för merparten av avkastningen är de långa positionerna i Olja (brent) och OMXS30, ena med 2x hävstång och andra med runt 7-8x hävstång. Att det gått ganska bra beror främst på att jag höjde på ögonbrynen när jag såg oscillatorerna för t ex DJI gå till verkligt historiskt låga nivåer (tänk nivåer som bara inträffar var 20:e år eller kanske bara var 30:e år...). Dvs det fanns ett historiskt signifikant läge att gå in i väldigt mycket risk.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-04 kl. 18:39.
Citera
2020-06-04, 22:50
Avstängd
Sålde mer än hälften av mina aktier i dag.
Tror inte det här kan hålla i längden trots alla stimulanser.
Nu blir det att ligga likvid länge.
Får lattja lite med bull/bear ett tag, då riskerar man inte så mycket och kan tjäna pengar i både upp och nergång.
Eller förlora om man satsar fel.
Men tänker inte ligga inne med mer än 1% av kapitalet så det kan inte bli så stora ras.
Citera
2020-06-04, 23:23
Medlem
Relativt ny på marknaden, investerat i 2,5 år.
Vill dock tillägga att jag studerat & läst på marknaden & analyser nästan varje dag sedan jag startade och trading har utvecklats till ett av mina största intressen.
Här kommer mina val.

A: Bitcoin certifikat (XBT)
A: Phase Holographic (PHI)
A: Tesla inc (TSLA)

B: Crypto, swingtrade är fantastiskt med crypto.
Citera
2020-06-04, 23:42
Medlem
Något säger mig att börsraset kommer när pandemin är över och verkligheten smyger sig på. När stimulanser ersätts med kraftiga åtstramningar, sannolikt skattehöjningar, för att få ländernas ekonomier i balans. När småspararna säljer sina aktier för att göra en efterlängtade utlandsresan, som dessutom är betydligt dyrare än tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in