2020-03-16, 23:28
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Så sant. Utgår från att alla andra är hysteriska.

Hur ska man förhålla sig till denna marknadshysteri?
Har ingen utbildning grupphysteri.
Enda observation av det är min hönsflock. Som ibland grips av hysteri. Faran kan vara stor eller försumbar men hysterin är densamma. Som i detta coronafall.
Dom drar sig undan och är panikslagna.
TILLS tuppen sakta tar sig fram och tittar upp och runt omkring. Och signalerar att faran är över.x) DÅ kryper de andra fram, utan att själva kolla.
Är det som behövs. Att någon som man litar blint på visar att "börsen" är klar.
Då trippar vi andra ut och börjar handla.

Det handlar om psykologi. Inte om coronans utveckling hit och dit. DET är ett felsspår.
En stor Nassehandlare?
Övriga börser har alltid lekt följa John till den amerikanske börsen.

x) Faran behöver eg. inte alls vara över. Duvhöken finns där någonstans ändå.

De ansvarsfulla statstupparna kastar bränsle på elden med sina stängda gränser och ständiga presskonferenser. Jag tror mer på monkey see, monkey do. När en kritisk massa börjar nyansera det här så kommer resten att följa efter.

Jag gissar på att börsen bottnar relativt snart, men vem vet.
Citera
2020-03-16, 23:52
Medlem
Valtieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Har precis börjat ett månadssparande i lite olika fonder på avanza 2k/mån men bara hunnit med en insättning som har gått ner 25% sen start nu. Det är väl bara fortsätta månadssparandet som vanligt i och med att jag köper billigt nu, detta är väl en bra bra tid att börja om man har en lång sparhorisont eller?

Några tips på fonder som man kanske ska lägga till eller ändra? Just nu har jag nedan.

Avanza Global - 10%
AMF aktiefond Småbolag - 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 40%
Swedbank Robur Access Asien - 10%
Länsförsäkringar Fastighet Europa - 20%

Bara fortsätt om du inte behöver ha ut pengarna i närtid, tänk dig att du köper på 24-30% rea så är det lättare!
Citera
2020-03-16, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Hahahahaha
Rikatillsammans
Var det inte han som sa in med allt på en gång bara
Omg vilken jävla idiot

Han har ju rätt och du har uppenbarligen svårt att förstå logik.

Säg att du läste Rikatillsammans för 3 år sedan och valde att

A, gå all in med 100tkr direkt

Eller

B, sprida ut dina inköp över 3 år

I vilket scenario hade du haft mest pengar? Svaret är A. Vilket av alternativen innebär störst risk? Risken är densamma (dock npgot förskjutet i scenario B)
Citera
2020-03-17, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Han har ju rätt och du har uppenbarligen svårt att förstå logik.

Säg att du läste Rikatillsammans för 3 år sedan och valde att

A, gå all in med 100tkr direkt

Eller

B, sprida ut dina inköp över 3 år

I vilket scenario hade du haft mest pengar? Svaret är A. Vilket av alternativen innebär störst risk? Risken är densamma (dock npgot förskjutet i scenario B)

Jag förstår men tänk om man går all in precis innan ett ras. Det kan faktiskt hända. Det hände mig.
Citera
2020-03-17, 00:31
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Dow Jones föll med 12,93% idag.

Det största fallet under den stora depressionen 1929 var 12,82%

https://twitter.com/brianklaas/status/1239643286803005445
Onekligen intressanta tider!

Man får hoppas att det är amatörer som skakas ut snarare än överbelånade som blir panka.
Citera
2020-03-17, 00:52
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Onekligen intressanta tider!

Man får hoppas att det är amatörer som skakas ut snarare än överbelånade som blir panka.

Det är storbankerna som dumpar för dom vet att festen är över. Samma slags panik som under tidigare krascher. Dom flesta vanliga sitter nog kvar med sina pensionsfonder och sina investeringar.. En smart minoritet av dessa har redan sålt skiten.
Citera
2020-03-17, 01:50
Medlem
plasttygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Klassiskt för liknande börsras är att när man tror att botten är nådd, så rasar det lika mycket till....

Absolut är det så, men vi kan alla bara gissa.. Självklart kan vissa gissa bättre än andra men min gissning är att de investeringar som ger avkastning hyffsat fort kommer vändningen ganska snart och det vill jag inte missa.

Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
1-2 månader kan du nog vänta. Minst.

Det beror på vad man vill investera i. När det gäller långsiktiga investeringar har du säkert rätt.
Citera
2020-03-17, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Har precis börjat ett månadssparande i lite olika fonder på avanza 2k/mån men bara hunnit med en insättning som har gått ner 25% sen start nu. Det är väl bara fortsätta månadssparandet som vanligt i och med att jag köper billigt nu, detta är väl en bra bra tid att börja om man har en lång sparhorisont eller?

Några tips på fonder som man kanske ska lägga till eller ändra? Just nu har jag nedan.

Avanza Global - 10%
AMF aktiefond Småbolag - 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 40%
Swedbank Robur Access Asien - 10%
Länsförsäkringar Fastighet Europa - 20%

Bra portfölj. Kan passa på att tipsa om Avanza USA som går att fynda billigt just nu.
Citera
2020-03-17, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av igl0
Kan bara förlora de du köpt för, köper du bear X20 omx och börsen går ner 1% går du upp 20%. Skulle börsen gå upp 5% blir dina cert värdelösa då värdet minskar med 100%

Fel. Du får en barriär reset vid 80% som mer eller mindre ska anses vara en krockkudde. Hade inte den varit där så hade möjligheten funnits att man blivit skuldsatt mot emittenten.
Citera
2020-03-17, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antoniDa
Hittade ett SAS bear certifikat med hävstång X5, varför är den plus 216% idag ? Av vad jag förstått så är det (hävstång * % ändring) men SAS har bara gått back 7% idag. Så vinsten borde vara 35%+ ?

Titta på emittentens kursgivare och inte Avanza. Det är vida känt att Avanza har haft enorma problem under den den här turbulenta tiden med kursinläsningar och det har dom själva gått ut med på hemsidan. Att kalkylen inte stämmer kan ju helt enkelt ha och göra med att marketmaker inte hade hunnit att sätta orderdjupet vid öppning, varpå köpordrar med betydligt högre belopp gick till avslut.
Citera
2020-03-17, 06:42
Medlem
Många som tar ut sina pengar fortfarande.
Även från ädelmetaller och olja.
Ställer mig lite frågande om alla har gett upp för gott och förlitar sig på sparkontot eller om alla har tänk pricka botten och hoppa in igen?
Svåra tider med få vinnare.
Inflationen lär ju ta ett skutt efter alla dessa åtgärder som div centralbanker tar.
Vi kommer få se banker falla om detta ska fortsätta någon längre period.
Citera
2020-03-17, 06:48
Medlem
Vad tycker ni om Avanza tour? Nån som har erfarenhet av det? Är ju att man låter Avanza sköta köp och sälja åt en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in