2020-06-04, 13:23
Medlem
SLUTPLÄDDRINGEN:

Åklagaren: Därför bör mamman dömas
Åklagaren tar ordet.

"
Citat:
Treåriga Esmeralda hittas död. Det visar sig snabbt att Esmeralda legat där i flera dagar. Det hemska handlar om att Esmeralda varit utsatt för ett långt lidande. Och dessutom hade hennes liv kunnat räddas om hon fått sjukvård."

Åklagaren berättar om Esmeraldas liv. Om hennes placering i familjehemmet och om hur det togs beslut att hon skulle återinföras i sin biologiska familj.

"Det har inte framkommit att det fungerat dåligt under våren och sommaren hos sina biologiska föräldrar. Tanken var att Esmeralda skulle börja förskolan, men det blev inte så. Under hösten avbokades flera besök på bvc. Tider ändrades. Bvc har sagt att de under den här perioden beskrivit Esmeralda som understimulerad."

Det inkommer orosanmälningar till socialtjänsten. De släpps inte in på besöket på juldagen. När de dagen efter släpps in ser de inget konstigt - under de 20 minuter de var där. Men besöket gick ut på att föräldrarna beskrev hur de jagats av myndigheter. Familjen ville inte att Esmeralda skulle vara i fokus under det här besöket. Det är tydligt."

"Under besöket på öppna förskolan observerades att Esmeralda hade håravfall och var hungrig. Vittnet trodde att Esmeralda var svårt sjuk och gick på en cancerbehandling."

"Sedan går det en tid. Den 29 januari skulle bvc komma. Det avokas av båda föräldrarna. Den 30 januari hittas Esmeralda död i lägenheten. När rättsläkare undersöker kroppen är första intrycket att det finns väldigt många blåmärken, att hon är undernärd."

"Flera skador på Esmeraldas kropp tros ha uppkommit från annan. //...// I Esmeraldas kropp hittas flera substanser som läkare säger inte ska finnas i ett barns kropp. De ska inte heller blandas. Man kan dö av det."

"De här läkemedlen har föräldrarna köpt illegalt. De har doserat dem och gett dem till Esmeralda."

"Påverkan av narkotikaklassade preparaten tros ha varit bidragande till dödsfallet, enligt rättsläkaren."

"Då ska man se - vem är det som tillfogat Esmeralda skadorna och gett henne prepraten? Ja, det har funnits vissa svårigheter i förundersökningen. Vi har ett avlidet barn och en avliden pappa. Vi har en mamma som lämnat en version fram till dess att pappan dog, sedan har hennes historia ändrats och nu minns hon ingenitng."

"När Esmeralda dog var det kanske som vanligt i hemmet? Att föräldrarna drar i sig linor i vardagsrummet.//...// Att hantera en kropp på det här sättet ska bedömmas som brott mot griftefriden. Man kan fundera på vad de hade gjort om de fått låna pengar som de försökte. Kanske hade kroppen fortfarande legat där än i dag. Men det är ingen annan som vet svaret än mamman - och hon minns ju ingenting."

"Det som är samstämmigt föräldrarna emellan är att Esmeralda ramlat i badkaret. I övrigt finns det inget som är samstämmigt i föräldrarnas berättelser."

Mamman har berättat att hon varit badrummet när Esmeralda ramlat och att hon varit med och gjort hjärt- och lungräddning. Men det har inte pappan sagt", förklarar Anna Lander.

"Mamman säger i ett förhör att de var bra föräldrar och att de aldrig behandlat Esmeralda på fel sätt. De har inte missbrukat, men pappan har samtidigt preparerat tabletter i köket."

Medan Anna Lander har sitt slutanförande, sitter mamman med hakan lutande på en hand och följer berättelsen.

"Angående smsen i telefonen så menar mamman att hon inte menat något med att skriva Das Mongo om Esmeralda eller att hon inte vet vad hon menar med att de ska lura ner Esmeralda i källaren. Hon menar att hon skrivit snälla saker också - att de kallat henne guldlock. Och det stämmer ju. Jag har hittat ett sms av den typen."

"Ingen av föräldrarna har lämnat trovärdiga uppgifter. Deras icke samstämmiga uppgifterna om att hon ramlat i badkaret vet vi inte ens om det har hänt. Grannen har hört jättehöga smällar, men det här barnet väger tio kilo. Det är inte heller så troligt att man badar två små barn klockan 24.00 på natten. Tänker man dessutom på att föräldrarna blev arga över att socialjouren kom klockan 20, när barnen låg och sov - ja då låter det ännu konstigare att man badar barnen klockan 24."

"Tingsrätten måste titta på iakttagelserna som framkommit. I junivägde Esmeralda 13 kilo. När hon hittades död vägde hon 10 kilo. Läkaren säger här under förhandlingarna att hon inte sett något liknande. //...// Under hösten berättar pappans ex att hennes barn inte vill vara hos Esmeraldas familj för att Esmeralda behandlas orättvist.

"Sjunde december skriver pappan till mamman att han inte vill ha det så här. 'Hela den här grejen med Esme, efter tre år'".

"Under julen beskriver pappans före detta att Esmeralda är helt förändrad. Hon ser skador på henne och hon sitter bara helt tyst och stilla."

"Pappans ex var vid det här tillfället väldigt orolig för Esmeraldas liv och hälsa. //...// Jag menar att tingsrätten bör ha stor tilltro till de här uppgifterna."

"Frågan är om mamman ska vara straffrättsligt ansvarig för Esmeraldas död. Jag menar att det ska hon. Det är hon och pappan som haft vårdnaden. Det är dom som skulle skydda henne från våld. Dom skulle ha gett henne mat. De skulle ha gett henne vård. Ingen annan har det ansvaret. Jag menar också att det är utrett att det är föräldrarna som varit med Esmeralda hela tiden. Alternativa gärningsmän är uteslutet. Mamman berättar att hon älskar Esmeralda och aldrig skulle skada henne. Jag menar att det här framkommit uppgifter som gör att man kan ifrågasätta det."

"Vi har också sökningar i telefonen. Att läka blåmärken snabbt, om socialen får undersöka barn, om tvångströjor för barn."

"Det finns ingen som sett föräldrarna vara våldsamma mot Esmeralda, men det finns ingen annan möjlig förklaring till de skador Esmeralda har på sin kropp. Det finns inga uppgifter som säger att mamman reagerat mot sättet pappan behandlat Esmeralda."

"Vi kommer aldrig få reda på vem som gjort vad, men eftersom andra förklaringar kan uteslutas så är det mamman tillsammans och i samförstånd med pappan gett Esmeralda de här skadorna samt gett henne preparaten. Att pappan skulle fått barnet att svälja drogerna under chock med ihopbitna tänder är inte rimligt. //...// Hon ska dömas för mord."

"Om tingsrätten inte delar min bedömning anser jag att mamman bör dömas för grovt vållande till annans död. Mamman har som vårdnadshavare underlåtit att kalla på vård. Som vårdnadshavare har man ett garantansvar och det är inget man kan frånsäga sig."

Mamman tittar rakt på åklagaren under slutanförandet. Hon har ett neutralt uttryck i ansiktet.

"Vad gäller åtalspunkten två (synnerligen grov misshandel reds. anm.) har vi hört toxikologen som berättat att hårprov kan kontamineras av egna kroppen när man avlider. Men utöver hårprovet finns iakttagelser som med styrka visar att hon var påverkad under julaftonen."

"Vad gäller åtalspunkten två (synnerligen grov misshandel reds. anm.) har vi hört toxikologen som berättat att hårprov kan kontamineras av egna kroppen när man avlider. Men utöver hårprovet finns iakttagelser som med styrka visar att hon var påverkad under julaftonen."

Åklagaren fortsätter med åtalspunkt tre, synnerligen grov misshandel av Esmeraldas lillebror: "Toxikologens slutsats är att lillebrors koncentration i året kan förklaras av både intag av droger och av kontaminering. Men lillebror har inte den medicin i håret som mamman tagit, utan andra narkotikaklassade preparat. Det talar starkt emot kontaminering."

"Jag påstår att båda föräldrarna sannolikt varit så påverkade att de inte vetat var varken lillebror eller knarket varit under de här dagarna. Lillebror kan ha slickat i sig narkotika från vardagsrumsbordet. Så kan det nog ha varit."

"Att lillebrors hår kan ha kontaminerats av narkotika när man smörjt in honom på grund av skorv på hjässan menar jag är en efterhandskonstruktion."

Vad gäller narkotikabrottet menar åklagaren att det också är styrkt eftersom man hittat tabletter i hemmet och att mamman själv säger att hon tagit linor efter Esmeraldas död.

Åklagaren vill att det ska utredas om mamman behöver rättspsykiatrisk vård, med särskild utskrivningsprövning. Hon vill också att mamman ska kvarstanna i häktet.

Nu går Esmeraldas äldre brors målsägandebiträde igenom varför barnen bör få skadestånd.
Senast redigerad av Citra 2020-06-04 kl. 13:48.
Citera
2020-06-04, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Från SVT:

”Åklagaren frågar varför exet inte fick träffa Esmeralda. Mamman svarar att hon inte vet, kan ha berott på en konflikt dem sinsemellan.,”

Det var R själv som smsade P att ”skatan” absolut inte fick träffa E. Ännu ett bevis på att hon ljuger.

Precis!
Hur kan svaret "vet inte" vara möjligt? Finns ju svart på vitt att det är hon som skriver till P att Skatan (RS) ej får träffa E. Om farfar ej kan skjutsa hem E kommer jag med buss och hämtar. Lura henne dessutom att mamma bara vill prata lite och om hon sköter sig så får hon se Frozen så hon ej får utbrott eller sager konstiga saker.

Man kan ju med säkerhet tolka det som så fort R sager "vet inte" så är det något hon absolut vet men döljer pga ej erkänna sin skuld.
Citera
2020-06-04, 13:26
Medlem
[quote=f30malmo|71826479]
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4

Jag tror helt säkert inget av det var sant, utan det är föräldrarna det är fel på.

Jo det är stora fel på föräldrarna!
Barn till föräldrar med psykisk ohälsa och missbruk / våld och hot i hemmet KAN utveckla mycket märkliga stress och pris-grundade beteendestörningar.
Nu säger jag inte att så är fallet.
Men jag har sett ett barn försöka förgripa sig på min dotter, ta stryptag (de var 6 år gamla) jag gjorde en oroasanmälan pga av detta och annat udda beteende, de visade sig att föräldrarna hade alkoholmissbruk och att det förekom våld i det hemmet. Är övertygad om att det barnets beteende var ett resultat av mycket taskiga hemförhållanden.
Citera
2020-06-04, 13:41
Medlem
Efter att ha läst citaten och hur R uppfattas under frågorna åklagaren ställt är jag i princip övertygad om att kvinnan är gravt empatistörd.
Nu borde ångesten och förtvivlan smugit sig på även hos den mest avtrubbade brenzo-pundaren.
En människa med hyffsade empati-resurser hade brytit i hop nu om inte långt innan, så under rättegången.
Tror hon på riktigt att hennes nekande ger henne någon form av vinst eller värdighet?
Citera
2020-06-04, 13:45
Medlem
Är väldigt besviken på åklagaren. Hon har missat för mycket att framföra. Eller hoppas hon att dem ska märka det själv?

Varför jag anser att hon borde dömas för mord= hon har medvetet gett narkotikaklassade tabletter och annat till en 3 åring som hon är medveten om är lika med livsfara och när barnet sedan skadas och avsvimmad har man medvetet bara stått och kollar på och inte kallat på hjälp.

Det som kan styrkas här med att det inte var en olycka i min mening och att mamman ljuger är att storebror vittnar att han kommer hem kl 20. Duschar och sen går in till E som ligger och andas rosslig medans mamman bara kollar på. Hon är alltså fullt medveten om vad som händer men väljer att inte göra något och jag tror det är för att hon vill att hon ska dö. Då är det över. Då kan dem knarka ifred, dem slipper blir ifrågasatta om sin omvårdnad (i deras hjärnor heter det jagade) och dem älskade inte barnet ändå för anknytningen har liksom inte gått.
Det kan också styrkas att det är mamman som har googlat på blanda droger små doser och tvångströja barn. Detta kan också styrkas med att mamman själv säger att P skrattar åt henne för hon googlar så mycket.

Jag tror absolut att P är något våldsam och gapar mycket. Men jag tror inte att han har skadat E. Jag tror det är R som har gjort det och P skyddar henne. För båda historier är olika och hon säger saker som inte han säger. Och hon säger även saker som han sedan hörs säga fast en mindre version som om att han återberättar det han fått till sig. Inte tvärtom!

Jag tror även att E påverkades av drogerna på så sätt att hon blev extra mammig. Efter att drogerna går ut för man ökad ångest och blir ängslig, skulle förvåna mig om det inte gällde barn med så att soc inte kollade henne på samma dag som dem skulle ser jag som grovt tjänstefel. Drogerna går ju ut kroppen på några timmar oftast..

Jag tror. Och känner väldigt starkt att R är den som har gjort mest här och P är hängiven till sina barn och R att han skyddar.

Ingenting här borde kunna skyllas på något psykisk störning. Eller på P.
Utan rakt av mamman som borde sitta inne för att ha mördat sitt egna barn
Allt annat idag borde katastrofalt och jag kommer gå ut med det i varenda nyhetssajt jag hittar. I Sverige och i världen.
Citera
2020-06-04, 13:46
Medlem
[quote=Pandalina4|71826423]
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
De var även så att de beskyllde E för att ha samma beteende. Var det i sms det kom fram eller något P sagt till någon, minns inte nu.
De gör att den anklagelsen mot A förfaller vara lögn. Totalt osannolikt att 2 barn får exakt samma störning/beteende. Helt sjukt.
- Om inte det var tvärtom något som berodde på vad föräldrarna gjort mot barnen.
........

Jag har också tänkt på det.
Att lämna bort A med dessa anklagelser/påhittade beteende från R och Ps sida kan bero på något de hade ångest och oro över skulle komma fram och de skulle bli anklagade. De har ju alltid varit nojjiga över detta och även uttryckt i sms av R " så ej sager konstiga saker"
Om man har rent mjöl i påsen så behöver man väl inte gå runt o va orolig för att vad sitt barn ska sag.

P brukade ju väcka A mitt inatten. Hade sina straffmetoder. En hemsk person som gillar skada och förnedra.

Sen va han rädd det skulle komma fram och kört "tjata i huvudet" om att A gjort det ena o det andra.
A måsta varit 9 år då bara. Vilken 9 åring kollar på (bajs)porr överhuvudtaget?

Vad har de gjort mot stackaren för att dölja det med att beskylla A för att avvikande beteende...!?
Citera
2020-06-04, 14:01
Medlem
[quote=Pandalina4|71826423]
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
De var även så att de beskyllde E för att ha samma beteende. Var det i sms det kom fram eller något P sagt till någon, minns inte nu.
De gör att den anklagelsen mot A förfaller vara lögn. Totalt osannolikt att 2 barn får exakt samma störning/beteende. Helt sjukt.
- Om inte det var tvärtom något som berodde på vad föräldrarna gjort mot barnen.

Ja precis, R skriver sms till P om att R kommit på E att röra sig i rumpan igen.

Fy vilka sjuka individer. Verkar ju inte har något annat trevligt intresse alls i sina liv. Bara droger, intriger och plåga barnen.

Hur kunde dessa få tillbaka A och E?

Tror deras tillvaro och vardag varit såhär;
Verkar som R är en väldigt grym människa som älskar intriger.
P har lite tålamod och lätt att trigga upp.
R har nog gnällt och hittat på hur jobbig och elak E är mot henne på dagarna när P jobbar. Hon pratar om M, hon uppför sig illa, gråter som ett krigsskadat barn.
P bestraffar E som varit jobbig mot R när han jobbat men stackars E har redan blivit "tillsagd" med samma metod av R tidigare under dagen (dagarna)
R gillade nog trigga upp P liksom hon gillade intriger mellan kompisarna som yngre.
Citera
2020-06-04, 14:20
Medlem
[quote=Emmzita|71827057]
Citat:

Ja precis, R skriver sms till P om att R kommit på E att röra sig i rumpan igen.

Fy vilka sjuka individer. Verkar ju inte har något annat trevligt intresse alls i sina liv. Bara droger, intriger och plåga barnen.

R har nog gnällt och hittat på hur jobbig och elak E är mot henne på dagarna när P jobbar. Hon pratar om M, hon uppför sig illa, gråter som ett krigsskadat barn.
P bestraffar E som varit jobbig mot R när han jobbat men stackars E har redan blivit "tillsagd" med samma metod av R tidigare under dagen (dagarna)
R gillade nog trigga upp P liksom hon gillade intriger mellan kompisarna som yngre.

Åh fasen, har missat detta (det fetade). Det verkar som att dom inte haft så bra koll på hur barn utforskar sina kroppar. Skulle säga att det är helt normalt och inget man som förälder ska lägga sig i eller skuldbelägga.

Spontant tänker jag att R och P tänkt på detta ur ett sexuellt perspektiv. 3-4 åring vet väl inte ens vad sex är.
Citera
2020-06-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Va? Klart det finns forskning som visar det, leta själv. Sedan att det är omdebatterat är en annan sak.

Om R är psykopat/sociopat el dyl kan hon nog lyckas lura de flesta oavsett kön.

Att det finns studier som har visat detta är inte samma sak som att det är bevisat, vilket var det du skrev. Anledningen till att det är omdebatterat handlar om att många andra studier inte har kunnat hitta det du påstår. Vidare finns det faktorer som är mycket viktigare än kön då det gäller beslutsfattande såsom ålder, utbildning och då det gäller professionella sammanhang även erfarenhet. Sedan kan man rent teoretiskt tänka sig att kvinnor KAN vara mer känslostyrda än män, men att det skulle finnas signifikanta skillnader mellan yrkesutövande personer inom samma område baserade på kön har jag personligen svårt att tro. Jag hoppas ju på att personerna som hanterar detta ärende är professionella nog oavsett om de är kvinnor eller män. Å andra sidan skulle inget förvåna mig längre i detta fall.

Annars håller jag med, jag tror att någon som R kan lura de flesta.
Senast redigerad av ApfelBirne 2020-06-04 kl. 14:34.
Citera
2020-06-04, 14:27
Medlem
[quote=massingsknopp|71827256]
Citat:
Ursprungligen postat av Emmzita

Åh fasen, har missat detta (det fetade). Det verkar som att dom inte haft så bra koll på hur barn utforskar sina kroppar. Skulle säga att det är helt normalt och inget man som förälder ska lägga sig i eller skuldbelägga.

Spontant tänker jag att R och P tänkt på detta ur ett sexuellt perspektiv. 3-4 åring vet väl inte ens vad sex är.

Precis! Det verkar överlag som R och P inte förstår vad som faktiskt är normalt att små barn gör. Upptäcker kroppen, är glada, ledsna, skriker när man inte får som man vill eller måste gå in/ut, plaskar i vatten osv. Det vi föräldrar upplever varje dag. I deras ögon framstår allt normalt beteende som fel. Detta borde ju också vara en del som Kammarrätten synat när de ska bedöma omsorgsförmåga och socialtjänsten följt upp när E flyttat hem.
Citera
2020-06-04, 14:32
Medlem
Någon som vet varför inte dokumentet med Esmeraldas upphörande av LVU går att öppna? Jag behöver målnumret i JO-anmälan
Citera
2020-06-04, 14:33
Medlem
[quote=Emmzita|71827057]
Citat:

Jag tror att de hittade på eller förstorade/misstolkade händelser i syfte med att förnedra och avhumanisera A och sedan E. Lättare att lämna ifrån sig eller misshandla ett barn på det sättet. I sms:et verkar ju R bara vara äcklat av Es påstådda beteende, inte orolig som en normal fungerande föräldrar borde ha varit. Det KAN vara så att R använde sig av detta för att manipulera P emot E, om det var hon som började hata henne först. För att hon visste att P hängde upp sig på det beteendet med A.
Senast redigerad av ApfelBirne 2020-06-04 kl. 14:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in