2020-06-04, 11:51
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Ja, jag blir också förvånad! Förutom omsorgsbrist så kan det också vara ett tecken på allvarliga medicinska sjukdomar. Ändå blev hon inte undersökt med blodprov mm?

Nej, det låter väldigt märkligt, med tanke på hur starkt bvc reagerat på de familjer jag känner till, och hur snabbt allting gått, återigen gällande barn som inte ens gått ner i vikt, bara stannat upp eller gått upp lite för lite.
Citera
2020-06-04, 11:52
Medlem
Citat:
Det skulle vara intressant att höra vilka motfrågor som mamman ställde när hon blev pressad av åklagaren. När tror ni att man kan få tillgång till ljudfilerna för rättegången?
Jag vet att minst en person i denna tråden sagt att denne ska begära ut ljudfiler. Vi kan nog räkna med att se dessa i tråden inom några dagar.
Citera
2020-06-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Håller med. I de situationer som jag nämnde så har barnet omgående fått remiss till barnkliniken för just provtagningar, allergitest osv. I vissa fall har det visat sig bero på mjölkproteinallergi och liknande.

Absolut, eller ännu allvarligare sjukdom. Dock bör tilläggas att man inte sett att hon givits narkotika då man inte screenar narkotika i ett vanligt blodprov för hälsoundersökningar. Vilket jag gissar att du redan vet, dock kan det vara av intresse för andra i tråden. Man hade bara behövt vända på en sten här så hade denna familjs charad rasat ihop och tyvärr har det brustit både här och där. Torde bli en särskild utredning (Lex Bobby) efter domen fallit.
Citera
2020-06-04, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Håller med. I de situationer som jag nämnde så har barnet omgående fått remiss till barnkliniken för just provtagningar, allergitest osv. I vissa fall har det visat sig bero på mjölkproteinallergi och liknande.

Ja precis så. Man kan tycka att BVC skulle vara extra vaksam när dem fått info från soc också.
Citera
2020-06-04, 12:12
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toto80
Finns det det från handräckningen med socialjouren? är det inte bara med de poliserna som kom först till platsen.

Gentian4 (soc) meddelade tiden och avslutade samtalet.
Därefter återkopplade hon till M3linda samt pratade med sin chef då hon inte hade någon bra känsla efter besöket och telefonsamtalet.

* Oll3 (soc): till slut gick pappan med på att låta socialjouren göra ett besök kommande dag istället varvid Oll3 och Gentian4 lämnade platsen.
De kontaktade enhetschefen Helen4 B0rin som beslutade att det inte fanns skäl till att göra ett omedelbart omhändertagande.

* Charlott3 (soc): denna kännedom om familjen. Enhetschefen Helen4 B0rin kontaktades som ansåg att socialjouren skulle göra ett hembesök. Charlott3 uppger att Gentian4 och kollegan Oll3 Ereng3r åkte till familjen för att göra ett hembesök men de blev inte insläppta. Familjen accepterade att de skulle komma tillbaka följande dag. Helen4 B0rin informerades om detta och kom fram till att inga ytterligare åtgärder skulle vidtagas före hembesöket följande dag.

Besöket avslutades efter drygt 30 minuter och därefter informerades Helen4 B0rin om vad som framkommit. Hon beslutade att förhandsbedömningen skulle avskrivas.

Socialtjänsten har redan gjort en egen utredning o kommit fram till att de inte brustit, eller?

Edit: jag har för mig att socialtjänsten har granskat sig själva med slutsatsen att de inte gjort något fel, men såg nu att IVO granskar/ska granska dem.
Senast redigerad av OroligLantis 2020-06-04 kl. 12:37. Anledning: Tillägg
Citera
2020-06-04, 12:19
Medlem
[quote=Citra|71818142][b]Jag vet att många av er har läst FUPen. Men jag måste verkligen länka det här nu när jag läser FUPen en andra gång och

[i]Han var då frivilligt placerad enligt socialtjänstlagen pga att hans mamma
Rebecka Gustafsson och styvpappan Patrik Lingman inte sade sig kunna orka med att hantera
pojken.
Främst Patrik påstod att A hade ett beteende som gick ut på att denne stoppade upp saker
i analen, tex en tandborste. Att han åt bajs och att han utsatte sina klasskamrater för sexuella
övergrepp. Dessa uppgifter kom främst från Patrik men Rebecka bekräftade dem.
A var placerad i två familjehem samt ett HVB-hem, han genomgick fyra
bedömningssamtal på BUP Elefanten och vare sig på under placeringarna eller samtalen
framkom något av de påstådda beteendena.
Under en period var A placerad hos sin mormor och morfar i Ulricehamn varvid Patrik
påstod att A utsatt i princip hela sin klass för sexuella övergrepp. Inte heller under den
placeringen framkom det några tecken på de beteende Patrik och Rebecka hävdade fanns.
Vid ett tillfälle, Sofia minns inte när, fick Marie Björklund på socialkontoret ta emot ett
telefonsamtal från Patrik där han förklarade att de inte kunde ha A hemma eftersom
Patrik då inte skulle kunna ha sex med Rebecka.

När R påstår att hon ej kunde följa med E som nyfödd utan lämnade henne på sjukhuset för hon kunde ej lämna sitt andra barn. Alltså A.
Men ändå lämnar hon bort honom lite efter detta iaf ju. Under ett tag som hon inte ens har någon kontakt med honom.
Det var den endaste gång som A vågat prata lite om hur han har haft det.

Tycker åklagaren kunnat kontra med det när R säger hon ej kunde följa med E för hon kunde ju ej lämna sitt andra barn.

"då valde du bort E istället" svarar åklagaren. Tycker det varit ypperligt tillfälle då att påpeka/fråga om hon pratar om samma barn som hon ändå övergav lite efter det.

Enda anledning hon ej stannade med E var för att få komma hem och fortsätta ta sina droger, inte pga ta hand om A
Senast redigerad av Emmzita 2020-06-04 kl. 12:30.
Citera
2020-06-04, 12:45
Medlem
[quote=Emmzita|71826060]
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
[b]Jag vet att många av er har läst FUPen. Men jag måste verkligen länka det här nu när jag läser FUPen en andra gång och

Rebecka Gustafsson och styvpappan Patrik Lingman inte sade sig kunna orka med att hantera
pojken.
Främst Patrik påstod att A hade ett beteende som gick ut på att denne stoppade upp saker
i analen, tex en tandborste. Att han åt bajs och att han utsatte sina klasskamrater för sexuella
bedömningssamtal på BUP Elefanten och vare sig på under placeringarna eller samtalen
Under en period var A placerad hos sin mormor och morfar i Ulricehamn varvid Patrik
påstod att A utsatt i princip hela sin klass för sexuella övergrepp. Inte heller under den
placeringen framkom det några tecken på de beteende Patrik och Rebecka hävdade fanns.
Vid ett tillfälle, Sofia minns inte när, fick Marie Björklund på socialkontoret ta emot ett
telefonsamtal från Patrik där han förklarade att de inte kunde ha A hemma eftersom

När R påstår att hon ej kunde följa med E som nyfödd utan lämnade henne på sjukhuset för hon kunde ej lämna sitt andra barn. Alltså A.
Men ändå lämnar hon bort honom lite efter detta iaf ju. Under ett tag som hon inte ens har någon kontakt med honom.

Tycker åklagaren kunnat kontra med det när R säger hon ej kunde följa med E för hon kunde ju ej lämna sitt andra barn.

"då valde du bort E istället" svarar åklagaren. Tycker det varit ypperligt tillfälle då att påpeka/fråga om hon pratar om samma barn som hon ändå övergav lite efter det.

Exakt! Tycker åklagaren verkar riktigt mesig. Hoppas som någon här inne tror att det ändå finns chans för en fällande dom för mord, själv känner jag mig tveksam. Tror dock det gått om åklagaren spräckt hål på mer av hennes lögner.

Enda anledning hon ej stannade med E var för att få komma hem och fortsätta ta sina droger, inte pga ta hand om A
Citera
2020-06-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Rådmannen säger:

Då anser de att hon är skyldig till något hon är anklagad för?

Ja om de inte ansåg henne skyldig kan hon väl bli släppt redan idag och då behövs ju ingen rättspsykiatrisk undersökning?
Citera
2020-06-04, 12:48
Medlem
[quote=Emmzita|71826060]
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
[b]Jag vet att många av er har läst FUPen. Men jag måste verkligen länka det här nu när jag läser FUPen en andra gång och

pojken.

Mår så dåligt in i själen att dessa uppgifter om A eventulla beteendestörningar inte var maskade i FUPen! Han är redan så illa drabbad och utsatt, hans integritet både vara av högsta vikt i detta läget, blev chockad att de uppgifterna finns att läsa för allmänheten.
Han är i en mycket känslig ålder där säkerligen jämnåriga kan läsa detta!

Var det gäller eventuella beteendestörningar kan dessa vara starkt kopplade till när barnet befinner sig i en otrygg miljö.
Mao kan dessa mycket väl förekommit under R och Ps omsorg av A, föe att när pojken kom i ett annat sammanhang inte bryta igenom alls i samma omfattning om ens alls.
Sedan tror jag de förstärkt dessa beteenden i sin beskrivning för att de inte mäktade med pojken när de hade fullt upp med att "resa ut sin egen tillvaro".
Det krävs en hel del för att få igenom en frivillig familjehemsplacering.
Sedan får vårdnadshavaren avsäga sig barnbidrag samt betala inkomstbaserad avgift till kommunen.
Citera
2020-06-04, 12:53
Medlem
Pandalina4s avatar
[quote=Emot87|71826367]
Citat:
Ursprungligen postat av Emmzita

Mår så dåligt in i själen att dessa uppgifter om A eventulla beteendestörningar inte var maskade i FUPen! Han är redan så illa drabbad och utsatt, hans integritet både vara av högsta vikt i detta läget, blev chockad att de uppgifterna finns att läsa för allmänheten.
Han är i en mycket känslig ålder där säkerligen jämnåriga kan läsa detta!

Var det gäller eventuella beteendestörningar kan dessa vara starkt kopplade till när barnet befinner sig i en otrygg miljö.
Mao kan dessa mycket väl förekommit under R och Ps omsorg av A, föe att när pojken kom i ett annat sammanhang inte bryta igenom alls i samma omfattning om ens alls.
Sedan tror jag de förstärkt dessa beteenden i sin beskrivning för att de inte mäktade med pojken när de hade fullt upp med att "resa ut sin egen tillvaro".
Det krävs en hel del för att få igenom en frivillig familjehemsplacering.
Sedan får vårdnadshavaren avsäga sig barnbidrag samt betala inkomstbaserad avgift till kommunen.
De var även så att de beskyllde E för att ha samma beteende. Var det i sms det kom fram eller något P sagt till någon, minns inte nu.
De gör att den anklagelsen mot A förfaller vara lögn. Totalt osannolikt att 2 barn får exakt samma störning/beteende. Helt sjukt.
- Om inte det var tvärtom något som berodde på vad föräldrarna gjort mot barnen.
Senast redigerad av Pandalina4 2020-06-04 kl. 13:10.
Citera
2020-06-04, 12:59
Medlem
f30malmos avatar
[quote=Pandalina4|71826423]
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
De var även så att de beskyllde E för att ha samma beteende. Var det sms det kom fram eller något P sagt till någon, minns inte nu.
De gör att den anklagelsen mot A förfaller vara lögn. Totalt osannolikt att 2 barn får exakt samma störning/beteende. Helt sjukt.
- Om inte det var tvärtom något som berodde på vad föräldrarna gjort mot barnen.

Jag tror helt säkert inget av det var sant, utan det är föräldrarna det är fel på.
Citera
2020-06-04, 13:20
Medlem
Citat:
Nej, det är inte bevisat enligt forskning. Jag får dessutom snarare känslan av att R hade lätt för att manipulera andra kvinnor. Men just nu är det ju Per Oehme som manipulerar, inte hon. SÅ fult av honom att använda ett vittne, som dessutom knappt har expertkunskaper på området (hon är barnläkare på BVC, inte professor i pediatri eller psykologi) att göra generaliserande uttalanden om diagnoser hos små barn som det finns mycket lite forskning kring.

Va? Klart det finns forskning som visar det, leta själv. Sedan att det är omdebatterat är en annan sak.

Om R är psykopat/sociopat el dyl kan hon nog lyckas lura de flesta oavsett kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in