2020-06-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Åklagaren ställer fler frågor till mamman

Åklagaren vill justera åtalet och mer specifikt brottstiden i åtalspunkt ett. Hon ändrar från 28 januari-30 januari till 20 januari-30 januari.

Fyfan vad bra. R beter sig som en tvättäkta psykopat, det klär inte det svaga offret att tagga till och bli defensiv när åklagaren sätter press. R har nog känt att hon haft kontroll fram tills nu.

Och vad i helvete har ev adhd med detta att göra? Skulle 50 skador, avmagrande, droger i kroppen och håravfall bero på adhd? Det är som att de skuldbelägger lilla E!
Citera
2020-06-04, 11:07
Medlem
Tycker det är helt sjukt att en vuxen människa som aldrig haft psykiska störningar eller varit ifrågasatt om psykiska störningar får sitta i en rättegång och säga jag vet inte till 90% av frågorna när hon sitter anklagad för att ha dödat sitt egna barn.
Alltså hon spelar så jag mår illa.
Hur kan hon komma ihåg att E tvinnade håret för att hon var uttråkad och att P inte gjort si eller så men hon kommer Inte ihåg saker som är riktade mot henne ALLS.

Är fortfarande besviken på åklagaren. Hon kanske pressade henne lite hårdare idag men det finns direkta fakta som mamman inte kan "jag vet inte" bortförklara som hon inte pressade med som hade fått rätten att förstå att mamman visst har varit medverkande till allt. Speciellt när hon själv suttit och sagt att pappan är borta mycket på jobb och hon har huvudsakliga omvårdnaden för hon är hemma med 1 åringen...

Sinnessjukt hela grejen. Och Sveriges rättegångar har redan gjort oss besvikna med att ge dessa vårdnaden trots att alla andra kunde se att föräldrarna inte klarade av det.

Man ska nämligen inte bara klarar av att vara föräldrar när allt är bra med blommor och bin. För vi alla vet att det inte är en dans på rosor. Ska då 2 personer med missbruk och psykisk ohälsa som ville ta sitt liv 4 månader innan ha hand om 3 barn? Jo men okej kammarrätten. Bra jobbat👊
Citera
2020-06-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Samtidigt är det märkligt att det, enligt L4rry som ska vittna idag, var när ”grabbarna i väst” började besöka Patriks jobb runt augusti som Patrik drog sig undan och blev sjukskriven.
Känns som att de var upprörda på honom vid det tillfället?

Det kan ju handla om att han inte fortsatte att betala tillbaka sin skuld, antingen i pengar eller att uträtta ärenden åt dem. Jag reagerar på att föräldrarna kort innan E flyttade hem var så panka att de knappt hade råd med tågbiljetten för att åka till Stockholm och hämta knark. Drogmissbruk kostar förvisso men inte kan det ha varit SÅ stora summor för dessa med tanke på Ps taxerade inkomst? Annars hade de ju knappt några utgifter alls. En teori: P vill lägga av med sina kriminella aktiviteter när S föds och E flyttar hem, bara några månader efter att han hade fått hjälp av HA att få hem E. Detta kan de inte ha varit så glada över? Så de pressar honom på pengar istället. Det är därför P går ner sig så mycket under sommaren och hösten, han klarar inte den pressen och skyller i all sin frustration på E (som i hans värld är ju ansvarig för situationen som han har hamnat i). P återkommer ju till det hela tiden när han blir hämtat av polisen, att det var så otroligt svårt för honom att lämna sitt kriminella förflutna. Det är nästan så att han försöker förklara sig. Jag tror att där finns hans främsta motiv till hatet mot E.Medan det för Rs del främst handlade om att flickan inte accepterade henne och jämt påminde om M?
Citera
2020-06-04, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Har nämnt tidigare lex bobby där alla instanser ska granskas och socialstyrelsen är ansvariga. Någon som vet om det kan vara något?
Verkar som det krävs en fällande dom och att åklagare/polis anmäler fallet för att en utredning ska kunna ske.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rubriken-upphor-att-galla-u2019-01-01lag_sfs-2007-606

Absolut intressant. En fällande dom kan vi väl ändå räkna med. Vart vänder man sig?
Citera
2020-06-04, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Fyfan vad bra. R beter sig som en tvättäkta psykopat, det klär inte det svaga offret att tagga till och bli defensiv när åklagaren sätter press. R har nog känt att hon haft kontroll fram tills nu.

Och vad i helvete har ev adhd med detta att göra? Skulle 50 skador, avmagrande, droger i kroppen och håravfall bero på adhd? Det är som att de skuldbelägger lilla E!

Exakt. Kvinna är på allvar helt jävla sjuk i huvudet förlåt. Jag har försökt att vara öppen i hennes mående och pappans mående för mina föräldrar var missbrukare och min uppväxt är samma som Es sista 10 månader.. Så jag har läst mycket

Men aldrig. Aldrig har jag läst hur någon skyddar sig såhär när ens egna barn är dött. Hon bryr sig inte om barnet ALLS. Och är nästan arg för att alla tycker synd om E och inte henne själv...
Citera
2020-06-04, 11:12
Medlem
Citat:

Ingenting, men vad ska försvarsadvokaten göra? (Finns ju heller inget som styrker ADHD hos någon här utom mammans uppgifter). Han försöker så tvivel och påvisa en svår situation för mamman för att mildra den kommande domen. Finns inga andra strån att gripa efter i hennes läge.
Citera
2020-06-04, 11:13
Medlem
Från SVT:

”Åklagaren frågar varför exet inte fick träffa Esmeralda. Mamman svarar att hon inte vet, kan ha berott på en konflikt dem sinsemellan.,”

Det var R själv som smsade P att ”skatan” absolut inte fick träffa E. Ännu ett bevis på att hon ljuger.
Citera
2020-06-04, 11:14
Medlem
Citat:
Men aldrig. Aldrig har jag läst hur någon skyddar sig såhär när ens egna barn är dött. Hon bryr sig inte om barnet ALLS. Och är nästan arg för att alla tycker synd om E och inte henne själv...

Finns mängder av exempel på de som med näbbar och klor skyddar sig på detta vis. Självbevarelsedriften är stark. Sedan finns det naturligtvis många som bryter ihop och erkänner också.
Citera
2020-06-04, 11:15
Medlem
Citat:
Är svt på samma rättegång? De skriver att vittnet sagt att föräldrarna inte upplevts påverkade.

"Föräldrarna upplevdes inte som påverkade. Lillebrodern som var vaken upplevdes som understimulerad, berättar socialsekreteraren."
Ett vittne säger en sak och den andra något annat. Som vi diskuterat här.

Olle en av sekreteraren som kom dit tyckte inte det fanns någon fara. Han var också den som kom dagen efter och inte ansåg att det fanns fara.

Den andra sekreteraren, en kvinna tyckte tvärtom men hon var inte med dagen efter utan då var det en annan.

Så E är död för att en socialsekreterare som inte kan sitt jobb inte gjorde sitt jobb. I mina ögon
Citera
2020-06-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ett vittne säger en sak och den andra något annat. Som vi diskuterat här.

Olle en av sekreteraren som kom dit tyckte inte det fanns någon fara. Han var också den som kom dagen efter och inte ansåg att det fanns fara.

Den andra sekreteraren, en kvinna tyckte tvärtom men hon var inte med dagen efter utan då var det en annan.

Så E är död för att en socialsekreterare som inte kan sitt jobb inte gjorde sitt jobb. I mina ögon

Jo det här var referatet från vittnesmålet idag. Inte lätt att bedöma vad som sägs när medierna rapporterar så olika om samma persons vittnesmål.

Stort tack till dig Citra för dina rapporter! Olle E borde se sig om efter annat jobb fö.
Citera
2020-06-04, 11:22
Medlem
Citat:
Är det bara jag som får oroskänslor av att de som sitter i rätten och bedömer är tre män och en kvinna (enligt rapporteringen)? Det är ju bevisat enligt forskning att kvinnor agerar mer på känslor (typ moderskänslor) medan män är mer för saklighet. Dessutom kan det vara lättare för en kvinnlig psykopat att manipulera och dupera män; R är ju den stackars utsatta kvinnan här...

Sorry om jag generaliserar, men efter allt som hänt E litar jag inte ett skvatt på att myndigheter och domstolar ska bete sig professionellt.

Nej, det är inte bevisat enligt forskning. Jag får dessutom snarare känslan av att R hade lätt för att manipulera andra kvinnor. Men just nu är det ju Per Oehme som manipulerar, inte hon. SÅ fult av honom att använda ett vittne, som dessutom knappt har expertkunskaper på området (hon är barnläkare på BVC, inte professor i pediatri eller psykologi) att göra generaliserande uttalanden om diagnoser hos små barn som det finns mycket lite forskning kring.
Citera
2020-06-04, 11:30
Medlem
Citat:
Jo det här var referatet från vittnesmålet idag. Inte lätt att bedöma vad som sägs när medierna rapporterar så olika om samma persons vittnesmål.

Stort tack till dig Citra för dina rapporter! Olle E borde se sig om efter annat jobb fö.

Aha då förstår jag. Nä det är lite olika info överallt😅 gick igenom mycket igår och fick nya ögon på det hela.
Mamman har säkert älskat E i början
Pappan har säkert älskat E i början
Dem ville vinna över myndigheter mer dock.
När deras psykiska mående började falla IGEN och drogerna blev tyngre och mer så började vamvården av barnen öka. Hatet mot E växte medans orosanmälningara ökade. Hatet och drogerna var det ända dem såg och detta märktes på jul. En månad innan hon dog. Men Soc kunde inte förmå sig att se eller förstå detta. Eller soc Olle rättare sagt. Han har inte gjort sitt jobb!!

För ett psykiskt mående kan brista totalt om man inte ser efter sig. Har man då ett tungt missbruk med benzo är det ännu värre.

Allting är så öppenbart så det är sorgligt. Stackars fina E du kommer aldrig tillbaka för att myndigheter inte klarade av att se den skadade flickan framför sina egna föräldrars hat mot alla som ville att dem skulle bete sig som folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in