2020-06-04, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Här har du korrekt data som VI publicerar. Notera hur jag använder ordet "vi". Börjar slanten trilla ned?

https://cdn-05.forumfiles.com/T8d1J84eo2/a1cfec73-1591262978/Screenshot%202020-06-04%20at%2010.19.21.png

Ja just ja, det var du som hade problem med rullande medelvärden. Nu trillar polletten ner.

Om du väljer "No smoothing" nedan så får du samma kurva som din egen hemmagjorda variant.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&deathsMet ric=true&dailyFreq=true&aligned=true&smoothing=0&c ountry=~GBR
Citera
2020-06-04, 11:28
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Bra tajming att besluta att avveckla fältsjukhuset i Älvsjö dagen efter att tusentals människor samlats i Stockholm city och nu säkerligen har orsakat en ny smittspridning.

Saknar ALLA taktkänsla i det här jävla landet?

Nej vi saknar personal, därför inläggningar på IVA minskar + triangering att de äldre ska vara kvar på äldreboenden och inte tas in till sjukhus enligt dokument från Socialstyrelsen.
Citera
2020-06-04, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men han är väl inte epidemiologi, hur skulle det fungera? Dessutom har han inte det lugn som krävs.

Det skulle fungerat alldeles utmärkt och vi skulle ha haft ett fåtal döda i covid nu, mindre skador på ekonomin och en mindre splittrad nation.
Citera
2020-06-04, 11:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja just ja, det var du som hade problem med rullande medelvärden. Nu trillar polletten ner.

Om du väljer "No smoothing" nedan så får du samma kurva som din egen hemmagjorda variant.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&deathsMet ric=true&dailyFreq=true&aligned=true&smoothing=0&c ountry=~GBR
nej, det var jag som spenderade 20 minuter på att förklara för dig som inte förstod vad glidande betyder.

OWID's data är fel. Det stämmer inte med det JAG publicerat härifrån. Trillar slanten ned?
Citera
2020-06-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har blivit medlem i the Tegnell Fan Boys. Jo, det är sant! Jag kommer att försvara honom med näbbar och klor hädanefter. Av samma anledning som denna Facebook-skribent lägger fram:
Hans Thannerstig

IN THE NAKED LIGHT I SAW, TEN THOUSAND PEOPLE MAYBE MORE
Om inget annat visade ju gårdagens massdemonstration på Sergels Torg med all önskvärd tydlighet att Anders Tegnell inte kan ges huvudansvaret för Sveriges katastrofala corona-facit.
Jag har varit kritisk mot mycket Tegnell företagit sig och inte minst hur han kommunicerat sitt budskap.
Men på en punkt har ju varit tydlig: Inga folksamlingar på över 50 personer är tillåtna.
Vad nu än hans strategi är så lade ju gårdagens demonstration ett veritabelt krokben för honom eftersom den gick stick i stäv med hans uttryckliga rekommendation.
Och Tegnell har ju varken mandat eller möjlighet att ta på sig en polisuniform och personligen gå in och upplösa folkmassorna.
Det måste såklart polisen göra och det är regeringens sak att se till att de har befogenhet och klara instruktioner att göra det.
Än en gång och med en druckens envishet: Det är Stefan Löfven och hans regering som är huvudansvariga för det svenska corona-fiaskot. De har försökt delegera allt ansvar till Tegnell och undlåter sedan att säkerställa att ens hans beskedliga rekommendationer efterlevs. Stefan Löfven har ju hyllat svenskarnas förmåga till frihet under ansvar och därför menat att vi klarar oss utan de lockdown-åtgärder som andra länder infört - well, det verkar som om han gravt underskattat den svenska vänsterns behov av att ta alla chanser att demonstrera mot Donald Trump. Hur ska man nu motivera barnfamiljer att inte åka till Liseberg när sådant här får förekomma?
Och svinaktigt nog ser man allt tydligare hur knivarna slipas bakom draperiet för att stöta dolken i syndabocken Tegnell nu när problemen hopar sig. Hallengrens uttalande till Reuters igår var ett extra flagrant exempel. https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-sweden-tegnell-mea/swedish-government-says-has-been-ready-to-take-wider-measures-if-asked-by-health-agency-idUSKBN23A1M M
Jag är ingen Tegnell-supporter men försöker regeringen undslippa sitt ansvar genom att ge honom huvudansvaret och huvudskulden för corona-haveriet kommer jag att ge honom allt stöd. Det är en fråga om enkel anständighet för mig, varken Tegnell eller någon annan kan vara ansvarig för saker som man inte kan påverka. Han får ta ansvar för sina epidemiologiska bedömningar och råd men huvudansvaret har han inte.
Till sist: En polis i uniform kan inte delta i demonstrationer, oavsett demonstrationens syfte, genom att stå på knä med knuten näve och gråtande krama om demonstranterna. Likväl som en fotbollsdomare kan inte delta i ena lagets målfirande oavsett om så Xavi, Iniesta och Messi spelar i laget. Vi betalar poliser lön för att upprätthålla lag och ordning och inte för att demonstrera.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2600785083508397&id=10000 7307925589

Det är de ansvariga högst upp som ska till Finspång. Tegnell kan få en tidig pension om han lovar att släppa hela sin bit i det hela.

Fast nu har Tegnell lagt ansvaret på folket, folket som du påstår inte kan ta ansvar.
Alltså är det Tegnells fel då man i andra länder stängde ner och ledarna styrde landet.
Citera
2020-06-04, 11:32
Medlem
Björn Olsen, som tidigt varnade för smittspridningen av covid-19, bör bli statsepidemiolog i stället för Anders Tegnell.

https://www.expressen.se/debatt/det-racker-nu-avsatt-tegnell-och-hallengren/
Citera
2020-06-04, 11:32
Medlem
urgts avatar
Tegnell och FHM är huvudskurken. Regeringen är enablers och medskyldiga så.
Citera
2020-06-04, 11:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det skulle fungerat alldeles utmärkt och vi skulle ha haft ett fåtal döda i covid nu, mindre skador på ekonomin och en mindre splittrad nation.
Fast det vet man ju inget om.
Citera
2020-06-04, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
AC? Skulle förklara varför Singapore har så många smittade...
Jag har läst att det faktiskt finns såna samband. Att man i tropiska länder ser en större spridning av influensa när det är varmt och fuktigt. Tvärtemot vad man ser här (torrt och kallt).

Jag har tappat länken, men de trodde att det både handlade om att man umgås mer inomhus, men också att ventilationen blåser runt smittan i rummet.
Citera
2020-06-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, problem för barn går att lösa även vid en lockdown, var min poäng. Det var du som antydde att det skulle bli hemskt för barnen så vad gafflar du om.

Nej. Det är du som inte fattar vad du läser.

gloffgloff frågade hur man gör med riskgrupper och tandläkare nu. Jag svarade att man får låta de som kan lösa detta, och tog upp barnproblemet som en jämförelse i en lockdown. Alltså 2 olika problem i 2 olika strategier som man får lösa.

Jag antar att du fortfarande inte fattar.
Citera
2020-06-04, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast det vet man ju inget om.

Jag anser att man vet det. Vad du anser får stå för dig så klart.
Citera
2020-06-04, 11:36
Medlem
EdKempers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej vi saknar personal, därför inläggningar på IVA minskar + triangering att de äldre ska vara kvar på äldreboenden och inte tas in till sjukhus enligt dokument från Socialstyrelsen.
En sak jag dock undrar, jag jobbar som mellanledare i Norge. Inom äldrevården. Jag förstår det som så att ni i Sverige inte ger syrgas eller mäter syrenivån på äldreboenden i Sverige, detta har jag läst på fler ställen. Men undrar verkligen om detta stämmer? Måste man alltså in på sjukhus i Sverige för att få syrgas? Och finns det ingen stationerad läkare på äldreboenden i Sverige heller? Det har vi i Norge. Jag vägrar tro att detta är sant, i så fall är det ju verkligen sjukt!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in