2020-06-04, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Nu har jag inte följt hela er diskussion, men varför anser du att det är konspiratoriskt att påstå att det inte funnits nog personal att bemanna alla IVA-platser på ett bra sätt när det funnits många vittnesmål om det sedan början på april innan det ens brakade loss som värst?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/brist-pa-sjukvardspersonal-storst-problem-for-fler-iva-platser

Sedan efter detta har även mängder personal fallit bort för att de själva smittats. Tycker vi kan anta att det varit väldigt ansträngt och att det lett till att många som hamnat på IVA i vanliga fall inte gjort det nu utan att det ska kännas speciellt konspiratoriskt egentligen.

Det har funnits en överkapacitet om ca 30% gällande IVA-platser under hela den här perioden. Det innebär inte att det stått 3-4 sjuksköterskor/läkare och väntat vid dessa outnyttjade platser.
Skulle dessa platser ha behövt bemannas så har man kunnat göra det, då många läkare/sjuksköterskor från andra avdelningar har kunnat kallas in. Vården har gjort en fantastisk omställning, men sen har självklart annan vård som inte bedömts vara kritisk fått stå "på hold".

I den här tråden så lyckas en del skribenter hur positiva nyheter det än är omvandla det till något negativt. Det är ett tydligt mönster, man ska misstro, man ska vara negativ. Min enda förklaring till det är att man vill dra ner andra i sin egen gegga av bitterhet, negativism, hat o s v. Tragisk syn på livet och på tillvaron, förstår ju att en del här inne inte riktigt mår bra, speciellt inte i denna period av grundoro och ångest.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi andra har slutat med R-värden då det uppenbarligen handlar om klustersmitta där R-värden helt enkelt inte är relevanta.

Vad har du för källa på det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja och återigen missar du poängen. En lockdown på 5 veckor är inte skadligare än en "lockdown" i form av sommarlov på 10 veckor - som vi ju tillåter. Annars hade vi förbjudit sommarlovet om det vore så fruktansvärt farligt.

Orkar inte förklara igen men har gjort min poäng iaf.

Vi pratar om tandläkarbesök.

Jag påpekade att det är ett problem som kan uppstå som man får lösa.

Precis som att problem kan uppstå vid en lockdown som man får lösa.

Förstår du detta enkla resonemang?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
2 April var väl lite sent börja planera för något sådant. Det kan ta några veckor innan det börjar märkas i form av avtagande dödsfall per dag, och nu visade det sig att det ändå började avta några veckor senare. Vi hade nått lika högt ändå i max antal döda per dag eftersom det bestäms av hur många som smittats närmare 3 veckor tidigare. Han verkade bara tycka att vi skulle va som alla andra.

Han var tidigt ute, vilket var min poäng. Den andre skribenten sa att han hade ändrat sig nu i efterhand och ville ha Lockdown i efterhand, vilket är totalt felaktigt. Redan i mars pratade han även om att vi borde ha gjort betydligt hårdare åtgärder, vilket jag nyss länkat. Redan i februari kritiserade han FHM och redan i januari varnade han myndigheterna.

Olsen är en av få som haft något vett ända sedan starten. Var väl därför en professor idag på Expressens debattsida också föreslog att Olsen borde få ta över på FHM. Mkt klokt förslag.
Citera
2020-06-04, 11:26
Medlem
Citat:
Varför ljuger du igen? När du redan blivit påkommen en gång med att ljuga? Verkar nästan som om du vill skämma ut dig i tråden... 😳😳😳

Olsen har aldrig förespråkat några mjuka åtgärder. Tvärtom.

När UK började skärpa sina regler, så sa Olsen att vi också borde göra det.

Strategin bör ändras och Folkhälsomyndigheten ta situationen på lika stort allvar som i Storbritannien. Det skriver flera professorer och läkare på Läkartidningens debattsida.

Storbritannien har ungefär lika många fall som i Sverige och har redan vidtagit åtgärder som exempelvis förhindrande av stora folksamlingar, uppmanat till minskat resande samt stängt ner skolor. ”Fler förseningar och chansningar kan få ödesdigra effekter på folkhälsan i Sverige”, skriver debattörerna.

https://omni.se/smittan-bor-hanteras-som-man-gor-i-storbritannien/a/1nbVaM

Du sade i något av dina ca 10 inlägg om Olsen, att Olsen låter som ett troll? Jag undrar jag, vem som egentligen är trollet...
Du övertolkar. Det enda jag säger är att Björns förslag speglade vad UK redan hade gjort. Det funkade inte i UK.

Ja, när han kallar Sverige för ”mellanmjölksland”, då låter han faktiskt som ett troll. För dig är det kanske drag under galoscherna, men för mig är det inte det.
Citera
2020-06-04, 11:26
Medlem
Citat:
Vi andra har slutat med R-värden då det uppenbarligen handlar om klustersmitta där R-värden helt enkelt inte är relevanta.
I rest my case.
Citera
2020-06-04, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om skollov är illa nog, varför öka på bördan genom att stänga skolorna trots att det inte ansågs göra någon större skillnad för spridningen? Sommarlovet är väl inte 2,5 månader?

Skollov är inte så illa. I så fall skulle vi ha förbjudit dem för länge sedan. Det var hela min poäng men jag orkar inte dra allt igen.
Citera
2020-06-04, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Så dåligt specade fakturor var det länge sen man såg.
Är det kutym inom statlig verksamhet?
Alltså, april-fakturan - är det ett skämt? En kvarts miljon på en månad och det enda som står i "tjänstgöringsrapporten" är att han gjort två framträdanden i TV-nyheterna.

Helt uppenbart att han bara mjölkar sin tidigare arbetsgivare (och indirekt skattebetalarna) på bidrag att fylla ut pensionen med.
Citera
2020-06-04, 11:28
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Här har du korrekt data som VI publicerar. Notera hur jag använder ordet "vi". Börjar slanten trilla ned?

https://cdn-05.forumfiles.com/T8d1J84eo2/a1cfec73-1591262978/Screenshot%202020-06-04%20at%2010.19.21.png

Ourworldindata uppdaterar inte sina databaser tillräckligt frekvent för att den skall vara korrekt.

Här är en länk till det data som OWID använder, och den är fel. T.ex. har man med 556 dödsfall 02/06/2020 och det är inkorrekt. Kolumn C7302

https://covid.ourworldindata.org/data/owid-covid-data.csv
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Han var tidigt ute, vilket var min poäng. Den andre skribenten sa att han hade ändrat sig nu i efterhand och ville ha Lockdown i efterhand, vilket är totalt felaktigt. Redan i mars pratade han även om att vi borde ha gjort betydligt hårdare åtgärder, vilket jag nyss länkat. Redan i februari kritiserade han FHM och redan i januari varnade han myndigheterna.

Olsen är en av få som haft något vett ända sedan starten. Var väl därför en professor idag på Expressens debattsida också föreslog att Olsen borde få ta över på FHM. Mkt klokt förslag.
Men han är väl inte epidemiologi, hur skulle det fungera? Dessutom har han inte det lugn som krävs.
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Jag har blivit medlem i the Tegnell Fan Boys. Jo, det är sant! Jag kommer att försvara honom med näbbar och klor hädanefter. Av samma anledning som denna Facebook-skribent lägger fram:
Hans Thannerstig

IN THE NAKED LIGHT I SAW, TEN THOUSAND PEOPLE MAYBE MORE
Om inget annat visade ju gårdagens massdemonstration på Sergels Torg med all önskvärd tydlighet att Anders Tegnell inte kan ges huvudansvaret för Sveriges katastrofala corona-facit.
Jag har varit kritisk mot mycket Tegnell företagit sig och inte minst hur han kommunicerat sitt budskap.
Men på en punkt har ju varit tydlig: Inga folksamlingar på över 50 personer är tillåtna.
Vad nu än hans strategi är så lade ju gårdagens demonstration ett veritabelt krokben för honom eftersom den gick stick i stäv med hans uttryckliga rekommendation.
Och Tegnell har ju varken mandat eller möjlighet att ta på sig en polisuniform och personligen gå in och upplösa folkmassorna.
Det måste såklart polisen göra och det är regeringens sak att se till att de har befogenhet och klara instruktioner att göra det.
Än en gång och med en druckens envishet: Det är Stefan Löfven och hans regering som är huvudansvariga för det svenska corona-fiaskot. De har försökt delegera allt ansvar till Tegnell och undlåter sedan att säkerställa att ens hans beskedliga rekommendationer efterlevs. Stefan Löfven har ju hyllat svenskarnas förmåga till frihet under ansvar och därför menat att vi klarar oss utan de lockdown-åtgärder som andra länder infört - well, det verkar som om han gravt underskattat den svenska vänsterns behov av att ta alla chanser att demonstrera mot Donald Trump. Hur ska man nu motivera barnfamiljer att inte åka till Liseberg när sådant här får förekomma?
Och svinaktigt nog ser man allt tydligare hur knivarna slipas bakom draperiet för att stöta dolken i syndabocken Tegnell nu när problemen hopar sig. Hallengrens uttalande till Reuters igår var ett extra flagrant exempel. https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-sweden-tegnell-mea/swedish-government-says-has-been-ready-to-take-wider-measures-if-asked-by-health-agency-idUSKBN23A1M M
Jag är ingen Tegnell-supporter men försöker regeringen undslippa sitt ansvar genom att ge honom huvudansvaret och huvudskulden för corona-haveriet kommer jag att ge honom allt stöd. Det är en fråga om enkel anständighet för mig, varken Tegnell eller någon annan kan vara ansvarig för saker som man inte kan påverka. Han får ta ansvar för sina epidemiologiska bedömningar och råd men huvudansvaret har han inte.
Till sist: En polis i uniform kan inte delta i demonstrationer, oavsett demonstrationens syfte, genom att stå på knä med knuten näve och gråtande krama om demonstranterna. Likväl som en fotbollsdomare kan inte delta i ena lagets målfirande oavsett om så Xavi, Iniesta och Messi spelar i laget. Vi betalar poliser lön för att upprätthålla lag och ordning och inte för att demonstrera.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2600785083508397&id=10000 7307925589

Det är de ansvariga högst upp som ska till Finspång. Tegnell kan få en tidig pension om han lovar att släppa hela sin bit i det hela.

Det här är folk som tror att man blir mer förnuftig ju mer man ursäktar en snubbe med meriter. Egentligen är de läbbiga kultmedlemmar. Självinsikten är mycket låg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vi pratar om tandläkarbesök.

Jag påpekade att det är ett problem som kan uppstå som man får lösa.

Precis som att problem kan uppstå vid en lockdown som man får lösa.

Förstår du detta enkla resonemang?

Ja, problem för barn går att lösa även vid en lockdown, var min poäng. Det var du som antydde att det skulle bli hemskt för barnen så vad gafflar du om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in