2020-06-04, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toto80
Återigen tack! Jag gör det inte för att verka grym utan för att jag blir extremt ledsen, arg, frustrerad och förbannad över hur det gått till! Vi behöver alla steppa upp i vårt civilkurage, förändring sker tyvärr inte av sig själv, oftast iaf :/

Ja, det där var ju bara tramsigt svarat, vilka skulle granska det, tror absolut inte att det finns någon sådan pågående utredning, då hade hon väl kunnat referera och hänvisa till den.

Känner likadant. Har själv försökt maila div domstolar/politiker/media ang ett annat liknande fall där man agerade åt helvete fel. Men ingen ville ta i det. Känns som att de statliga myndigheterna håller varandra om ryggen. De har liksom makten att skita i vilket. Lite Filthy rich-vibbar om ni sett den serien på netflix.
Citera
2020-06-04, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokus75
Jag funderar på om man borde försöka få hela ärendet att utredas av haverikommissionen istället, och på så sätt ta ett helhetsgrepp kring var vad som borde ha gjorts annorlunda.

Statens haverikommissions uppgift är:
En haveriutredning syftar till att ge svar på främst tre frågor: Vad hände? Varför hände det? Vad kan göras för att en liknande händelse inte ska inträffa i framtiden, eller för att minska konsekvenserna om den gör det? I de fall där händelsen har föranlett en insats från samhällets räddningstjänst ska utredningen också ge underlag för en bedömning av räddningsinsatsen och, om det finns skäl för det, för förbättringar av räddningstjänsten.

Sen är ju frågan om polis och socialnämnd räknas som räddningstjänst. Men så länge som man bara utreder en instans i taget så går det att hela tiden komma fram till att just dem inte gjorde något fel. För att kunna förhindra att liknande händer i framtiden måste hela processen, och alla olika instansers samarbeten utredas. Av tex en haverikommision.

Är inte alls insatt i den här varianten och hinner tyvärr inte läsa på just nu, men det låter väl som ett utmärkt förslag. Man kan väl åtminstone ringa/maila och fråga om det är någon idé att försöka ta upp det?

Just som det är så många myndigheter som fallerat så borde det väl vara rimligt att göra en heltäckande granskning. Detta är ju haveri i sin fullaste bemärkelse.
Senast redigerad av eao2017 2020-06-04 kl. 10:54.
Citera
2020-06-04, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
"Mannen som är en bekant till hela familjen möttes med ett kort leende från mammans sida.

Oehme undrar över hur mannen känner familjen. Mannen berättar att han varit god vän till Esmeraldas pappa. De återupptog kontakten med varandra för cirka sju år sedan. Sedan dess har de haft mycket god kontakt.

"Jag har varit med på resan de gjort för att få ihop familjebilden", säger mannen.

Försvaret frågar när mannen träffade hela familjen samlad första gången. Mannen säger att han tror det var hos Esmeraldas farfar, men kan inte säga precis när det var.

Per Oehme: "Hur mycket har du varit hemma hos familjen sedan april förra året när alla barnen flyttat hem?"

Mannen: "Till en början ganska ofta. Sedan lite mer sällan för att Esmeraldas skulle få vara lite för sig själva. Men jag var där under hösten och vintern. Jag tror inte jag varit där efter nyår."

Oehme: "Hur tycker du föräldrarna fungerat under den här tiden?"

Mannen: "Det är en familj som älskat varandra. De har jobbat och kämpat. De har fungerat bra med barnen."

Oehme: "Har det varit någon förändring?"

Mannen: "Ja det har blivit bättre."

Oehme "Har du haft någon misstanke att de missbrukat under hösten 2019?

Mannen: "Nej, jag har däremot sett deras strävan att inte missbruka."

Oehme: "Har du sett om det skett någon förändring i hur Esmeralda sett ut under hösten 2019?"

Mannen: "Nej, hon har väl sett likadan ut."

Oehme: "Hur var pappan mot Esmeralda?"

Mannen: "Han älskade henne. Det såg jag ju."

Åklagaren får frågan om det finns frågor, men Anna Lander svarar nekande. Förhöret avslutas.

1. Han har alltså varit en av alla de runt E som borde sett, hört och agerat till barnets förmån långt tidigare. Varför kallar försvaret in en god vän till den avlidna pappan ?
2. Han har alltså absolut NOLL KOLL på att det var en dysfunktionell familj - trots det säger han sig vara en GOD VÄN !!?
3. Skrattretande okunnig och lögnaktig människa som inte borde få stå och sprida skit i en rätt.
4. Grönstarr eller oerhört DÅLIGT omdöme om förvandlingen av en liten flicka.
5. "HAN ÄLSKADE HENNE. DET SÅG JAG JU." - smaka på de orden kära trådvänner - och fylls av förundran över hur P:s vän uppfattade det hela. Han är inte värd många vitten i mina ögon.
Jag vet inte vad fanskapet gjort tidigare, men är man mycket god vän med P så inte fan har har virkat grytlappar till Röda Korset !

Ja, HUR kan man sitta med facit i hand och försvara dem?! Han är den enda som gjort det. Han borde drömma mardrömmar för resten av sitt liv.
Citera
2020-06-04, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Känner likadant. Har själv försökt maila div domstolar/politiker/media ang ett annat liknande fall där man agerade åt helvete fel. Men ingen ville ta i det. Känns som att de statliga myndigheterna håller varandra om ryggen. De har liksom makten att skita i vilket. Lite Filthy rich-vibbar om ni sett den serien på netflix.

Ja och folk som påstår att det inte finns korruption och skit i Sverige har inte en aning vad dem pratar om! För det är precis vad det handlar om när ALLA håller varandra om ryggen!
Citera
2020-06-04, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
"Mannen som är en bekant till hela familjen möttes med ett kort leende från mammans sida.

Oehme undrar över hur mannen känner familjen. Mannen berättar att han varit god vän till Esmeraldas pappa. De återupptog kontakten med varandra för cirka sju år sedan. Sedan dess har de haft mycket god kontakt.

"Jag har varit med på resan de gjort för att få ihop familjebilden", säger mannen.

Försvaret frågar när mannen träffade hela familjen samlad första gången. Mannen säger att han tror det var hos Esmeraldas farfar, men kan inte säga precis när det var.

Per Oehme: "Hur mycket har du varit hemma hos familjen sedan april förra året när alla barnen flyttat hem?"

Mannen: "Till en början ganska ofta. Sedan lite mer sällan för att Esmeraldas skulle få vara lite för sig själva. Men jag var där under hösten och vintern. Jag tror inte jag varit där efter nyår."

Oehme: "Hur tycker du föräldrarna fungerat under den här tiden?"

Mannen: "Det är en familj som älskat varandra. De har jobbat och kämpat. De har fungerat bra med barnen."

Oehme: "Har det varit någon förändring?"

Mannen: "Ja det har blivit bättre."

Oehme "Har du haft någon misstanke att de missbrukat under hösten 2019?

Mannen: "Nej, jag har däremot sett deras strävan att inte missbruka."

Oehme: "Har du sett om det skett någon förändring i hur Esmeralda sett ut under hösten 2019?"

Mannen: "Nej, hon har väl sett likadan ut."

Oehme: "Hur var pappan mot Esmeralda?"

Mannen: "Han älskade henne. Det såg jag ju."

Åklagaren får frågan om det finns frågor, men Anna Lander svarar nekande. Förhöret avslutas.

1. Han har alltså varit en av alla de runt E som borde sett, hört och agerat till barnets förmån långt tidigare. Varför kallar försvaret in en god vän till den avlidna pappan ?
2. Han har alltså absolut NOLL KOLL på att det var en dysfunktionell familj - trots det säger han sig vara en GOD VÄN !!?
3. Skrattretande okunnig och lögnaktig människa som inte borde få stå och sprida skit i en rätt.
4. Grönstarr eller oerhört DÅLIGT omdöme om förvandlingen av en liten flicka.
5. "HAN ÄLSKADE HENNE. DET SÅG JAG JU." - smaka på de orden kära trådvänner - och fylls av förundran över hur P:s vän uppfattade det hela. Han är inte värd många vitten i mina ögon.
Jag vet inte vad fanskapet gjort tidigare, men är man mycket god vän med P så inte fan har har virkat grytlappar till Röda Korset !

HUR är det möjligt att han får vittna? och VARFÖR ställer inte åklagaren motfrågor???
Citera
2020-06-04, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokus75
Jag funderar på om man borde försöka få hela ärendet att utredas av haverikommissionen istället, och på så sätt ta ett helhetsgrepp kring var vad som borde ha gjorts annorlunda.

Statens haverikommissions uppgift är:
En haveriutredning syftar till att ge svar på främst tre frågor: Vad hände? Varför hände det? Vad kan göras för att en liknande händelse inte ska inträffa i framtiden, eller för att minska konsekvenserna om den gör det? I de fall där händelsen har föranlett en insats från samhällets räddningstjänst ska utredningen också ge underlag för en bedömning av räddningsinsatsen och, om det finns skäl för det, för förbättringar av räddningstjänsten.

Sen är ju frågan om polis och socialnämnd räknas som räddningstjänst. Men så länge som man bara utreder en instans i taget så går det att hela tiden komma fram till att just dem inte gjorde något fel. För att kunna förhindra att liknande händer i framtiden måste hela processen, och alla olika instansers samarbeten utredas. Av tex en haverikommision.

Har nämnt tidigare lex bobby där alla instanser ska granskas och socialstyrelsen är ansvariga. Någon som vet om det kan vara något?
Verkar som det krävs en fällande dom och att åklagare/polis anmäler fallet för att en utredning ska kunna ske.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rubriken-upphor-att-galla-u2019-01-01lag_sfs-2007-606
Citera
2020-06-04, 10:53
Medlem
Citat:
HUR är det möjligt att han får vittna? och VARFÖR ställer inte åklagaren motfrågor???

Han bidrog väl iaf med att beskriva den lyckliga familjen och inte något terrorvälde som R vill ha det till.
Citera
2020-06-04, 10:53
Medlem
Pandalina4s avatar
Rådmannen säger:
Citat:
Mamman förekommer sedan tidigare inte i brottsregistret. Det förelägger skäl för rättpsykiatrisråd enligt tidigare undersökning.

En rättspsykiatrisk undersökning av mamman förordas.
SVT · Axel Brantemo

Då anser de att hon är skyldig till något hon är anklagad för?
Senast redigerad av Pandalina4 2020-06-04 kl. 11:14.
Citera
2020-06-04, 10:54
Medlem
Åklagaren ställer fler frågor till mamman
Citat:
Det ska nu hållas ett kompletterande förhör med den misstänkta mamman, meddelar domaren. Åklagaren ställer frågor.

Åklagaren undrar om fotografier i mammans telefon från den 29 januari och 30 januari på Esmeralda. Hon undrar om mamman fört in dessa bilder i telefonen under dessa datum (då Esmeralda varit död redan). Mamman säger att hon fört in bilder via en usb-sticka i anslutning till dessa datum. Hon säger vidare att det var pappan som sade att hon skulle göra det.

Åklagaren: "Du säger att du inte minns om det du berättat i förhören är självupplevt eller om det är pappan som berättat det för dig. Hur går det ihop?"

Mamman: "Vad menar du?"

Åklagaren: Han har ju lämnat en helt annan berättelse själv än den du har?"

Mamman: "Jag vet inte".

Åklagaren: För du är med på att ni lämnat olika berättelser?

Mamman: "Ja."

Åklagaren: "Du har i ett förhör sagt att du sett pappan linda in Esmeralda."

Mamman: "Ja, jag vet inte."

Åklagaren: "Hur vet du att hon är inlindad om du inte vet något?"

Mamman: "Jag vet inte"

Åklagaren: Du har inte tittat på bilderna som vi visat, det är synd. Men jag kan berätta att hon har skador på hela kroppen och ser helt vanvårdad ut. Du har ingen aning om varför din dotter som du levt med ser ut på det här sättet?"

Mamman: "Nej."

Åklagaren: "Varför ser hon ut så här? Har hon inte fått mat?"

Mamman: "Jag tycker inte det här känns som direkta frågor".

Åklagaren pressar mamman hårt nu.

Åklagaren undrar varför Esmeralda gått ned tre kilo i vikt när vittnen säger i förhör att hon varit hungrig på bland annat öppna förskolan. Mamman säger att hon varit kinkig med maten.

Åklagaren undrar över pappans barn från ett tidigare förhållande och det faktum att de sagt att de inte vill vara hos Esmeraldas familj för att pappan varit så orättvis mot Esmeralda.

Åklagaren: "De tyckte det var jobbigt, för de fick inte trösta henne."

Mamman: "Det är inget jag känner till."

Åklagaren: "Men du har varit där hemma?"

Mamman: "Ja, men vi har väl inte alltid varit tillsammans."

Åklagaren: "De säger också att de sett Esmeralda tvingats sova på golvet i köket?"

Mamman: "Det känner jag inte till"

Åklagaren: "Tvingade ni henne att sova där?"

Mamman: "Absolut inte".

Mamman ställer nu motfrågor till åklagaren när hon sätts under press.

Åklagaren undrar över pappans före dettas iakttagelser på jul. Följande konversation följer.

Åklagaren: "Vad har du för kommentar?"

Mamman: "Att jag såg inte det. Jag var upptagen med lillebror. Jag upplever det inte så som hon gjorde."

Åklagaren: "De var ju flera som upplevde att det blev bråk över pappans beteende mot Esmeralda."

Mamman: "Jag märkte ingenting."

Åklagaren: "Du såg inget annat? Var du påverkad?"

Mamman: "Nej."

Åklagaren: "Pappans före detta säger att Esmeralda var okontaktbar. Hade ni drogat henne?"

Mamman: "Absolut inte."

Åklagaren: "Varför släppte ni inte in socialen dagen efter?"

Mamman: "För att klockan var åtta på kvällen och vi ville inte dra upp henne ur sängen."

Åklagaren: "Vet du att pappan inte gav Esmeralda droger innan julafton?

Mamman: "Man kan aldrig veta något. Men jag kan inte tänka mig det".

Under den tuffa frågestunden hade mamman ögonkontakt med åklagaren hela tiden.

Försvaret tar över med kompletterande frågor. Han undrar när det började att Esmeralda tappade hår.

Mamman: "Det är svårt att säga. Men vi sa till henne kontinuerligt att sluta. Hon tänkte inte på det. Det var för att sysselsätta sig."

Försvaret: "Var det så när hon kom till er eller kom det sen?"

Mamman: "Det kom sen."

Försvaret: Hur ser det ut med adhd på pappans sida?

Mamman: "Han fick ingen diagnos, men ingen tvivlade på att han hade det. Och ett av hans barn har det. Min storebror och min mormor har det också."

Försvaret: "Så risken att ni skulle få barn med adhd finns?"

Mamman: "Ja, ärftligheten är stor."

Förhöret avslutas.

Åklagaren vill justera åtalet och mer specifikt brottstiden i åtalspunkt ett. Hon ändrar från 28 januari-30 januari till 20 januari-30 januari.
Citera
2020-06-04, 10:55
Medlem
Herregud...

Citat:
Då kan kravet på påföljd meddelas
Det som kvarstår av huvudförhandlingen är nu alltså pläderingen - det vill säga åklagaren Anna Landers och försvararen Per Oehmes slutanföranden.

I samband med det brukar åklagaren meddela sitt yrkande om vilken påföljd hon anser att den tilltalade bör få om rätten väljer att döma denne.

Vi pratade igår med Lennart Strinäs, chefsrådman vid Malmö tingsrätt, om detta.

– Normalt sett avslutar åklagaren sitt slutanförande med ett yrkande om vilken påföljd den åtalade bör få. I det här fallet – när det finns en paragraf 7-undersökning som tyder på allvarlig psykiatrisk problematik – ersätts påföljdsyrkandet sannolikt av ett yrkande om att den tilltalade ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Ett sådant yrkande åtföljs i princip alltid av ett yrkande om fortsatt häktning, sa han som en kommentar till hur det kan komma att gå till i dag.
Citera
2020-06-04, 11:04
Medlem
Åklagaren varvar upp i slutet

Från svt

"Åklagaren tar frågan upp hur bilder på mammans telefon hade hanterats den 28 januari.

Mamman menar att hon inte riktigt minns hur det gick till. Bilder skulle föras över från telefonen till ett USB-minne.

Åklagaren hårdnar i tonen.

- Och det här höll ni på med när er dotter låg död i lägenheten."
Citera
2020-06-04, 11:05
Medlem
Citat:

Den här typen av vittne är ju inte särskilt värdefullt. Han är mer eller mindre ditplockad för att någon ska ha något positivt att säga om föräldraparet och mammans trovärdighet är borta sedan länge. Vad exakt ska åklagaren fråga? Han är inget expertvittne. Bättre att inte ge honom utrymmet. Den sammantagna bevisningen är god och hon kommer att bli fälld, finns goda förutsättningar även för en morddom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in