2020-06-04, 10:20
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Allt talar för att Stockholm låg väldigt långt fram. Om åtgärderna var det huvudsakliga problemet, så hade utvecklingen varit densamma i Malmö och Göteborg.
Eller en stor del av övriga Sverige för den delen.
Citera
2020-06-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, personer som Björn Olsen behövs, men hans synpunkter kring demokratifrågor har ingen tyngd, och solkar ner hans expertis. När han kallar Sverige för ”mellanmjölksland” är det läge att ifrågasätta hans objektivitet. Han är en vetenskapsman med starka åsikter kring att Sverige inte är tillräckligt auktoritärt i grunden. Då finns det också all anledning att tvivla på hans förmåga att leverera vetenskapligt objektiva råd, som inte är vinklade av hans politiska åsikter. Medvetet eller omedvetet.

Jag undrar om Björn läser den här tråden. Han uttryckte sig mycket proffsigare och balanserat i SVT morgonnyheterna. Och belyste demonstrationerna utifrån sin expertis.

Håller inte med dig om att kompetens på ett område ska hindra en expert att uttrycka allmänna synpunkter. Finns ju helt klart en stor fara för mer smittspridning med kravaller på stan. Det är bra med folk som har mod att framföra åsikter som för en del kan tyckas vara obekväma. En prioettfråga just nu är att hindra smittan sprida sig ytterligare . Så Olsens frispråkighet behövs. Finns i alla tider och kriser människor som vågar säga det obekväma.
Citera
2020-06-04, 10:21
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja jag vet inte. Lämnar över till riktiga läkare att behandla detta på rätt sätt. Det är ju såna problem som uppstår under en pandemi. Hur löser man barn som är i riskgrupp för alkoholiserade föräldrar när skolan klappar igen?

Nä det finns inget körkort för att bli förälder.

Min situation om tandläkarbesök för person i riskgrupp är de facto, det händer just nu.

Din situation med barn till missbrukare händer också dessvärre just nu, skolorna i Sverige är inte stängda så den delen är hypotetisk.

Så varför ska jag svara på det? Inte för att jag vet ett bra svar.
Citera
2020-06-04, 10:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Se mitt förra inlägg: UK:s kurva pekade neråt. Den har vänt uppåt senaste veckan, förhoppningsvis tillfälligt men dock oroväckande.
Vilken kurva?
Vi har ingen kurva som pekar uppåt.
Citera
2020-06-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nä det finns inget körkort för att bli förälder.

Min situation om tandläkarbesök för person i riskgrupp är de facto, det händer just nu.

Din situation med barn till missbrukare händer också dessvärre just nu, skolorna i Sverige är inte stängda så den delen är hypotetisk.

Så varför ska jag svara på det? Inte för att jag vet ett bra svar.

Nej du behöver svara på det lika lite som jag behöver ha svar på hur man gör med tandläkaren för riskgrupper. Vi överlämnar sånt till de som har kompetens att lösa det förstås.
Citera
2020-06-04, 10:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
UK är svarta fåret just nu, klart fler döda per dygn än i Sverige, Tyskland och Frankrike.
Ser ut som de haft en ökning av antal döda/dygn sista veckan dessvärre.
Kanske tidigare lättnader som börjar slå igenom, vad vet jag.
Ökning av antal döda jämfört med VAD? Menar du att vi har fler döda rapporterade nu jämfört med vad vi hade under vår Bank Holiday när rapporteringen släpade efter tre dagar.

Eller menar du att minskningen av antalet döda inte är lika stor som den varit sista månaden.
Citera
2020-06-04, 10:27
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trndsttr
Det är tydligen ytterligare ett gäng BLM-demonstrationer planerade de kommande dagarna. Kommer det en ny peak i mitten på juni då månne?

Alla har rätt att demonstrera,

blir ju lite kontraproduktivt kan tyckas,

att demonstrera för "sin rätt att leva",

och samtidigt bidra till ökad smittspridning för andra som kan leda till döden,

och riskera att själv dra på sig en dödlig sjukdom.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Se mitt förra inlägg: UK:s kurva pekade neråt. Den har vänt uppåt senaste veckan, förhoppningsvis tillfälligt men dock oroväckande.
Vilken kurva?

Visa mig vilken kurva det är som pekar uppåt så skall jag ta dig på allvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Man planerade för det värsta, men platserna har hittills räckt till. Vi har haft en överkapacitet på IVA-platser. Detta med syrgas eller morfin är en helt annan diskussion och där vet vi att det gjorts en hel felbedömningar ute på t ex äldreboenden

Det har funnits "IVA-sängplatser", men inte tillräckligt med kvalificerad personal att ta hand om så många patienter. Min uppfattning är att man redan legat på max-kapacitet (i Sthlm) i praktiken och då sett utifrån personalen belastning, inte några teoretiska men tomma sängar i ett tält i Älvsjö. De extra sängarna är bara ett sätt att försköna hur det egentligen ser ut med hjälp av statistik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Kanske beroende på temperaturen i luften.

Det har ju blivit juni och varmare !

Viruset trivs kanske bäst vid en temperatur på runt 10 grader ?

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det "borde" vara så, men utbrottet i Brasilien går tvärt emot den teorin. De verkar fått in en djävulsk variant där, ungefär samma beteende som Italien, Spanien och UK fick känna på. Och epicentrum är i Manaus, Amazonas, där det är 30 grader på dagarna och 24 på nätterna nu på vintern.

Där ser man !

Vi vet lika lite som pajasen Tegnell och vi kan gissa lika bra som honom !
Citera
2020-06-04, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Och ditt personliga och oprovocerade hat mot Björn Olsen bara fortsätter. Jag tror dina senaste ca 7-10 inlägg bara handlar om att spy hat över Olsen.... Pinsamt...

"Solkar ner hans expertis". Nu får du väl ge dig, han pratade om demonstrationen helt utifrån oro för smittperspektivet och inget annat. Han uttryckte det även i relation till de som kämpar inom vården med covid. Det säger väl sig självt. Såg även vårdpersonal som skrivit in till Aftonbladet och varit förbannade över demonstrationen. Så Olsen har rätt, once again.

Ge dig nu med Olsen-hat, det om något solkar ner tråden.
Jag hatar inte Björn Olsen. Jag tycker han är bra, när han inte gör sig till demagog.

Jag skrev ETT inlägg om Björn Olsens ”hål i huvudet mellanmjölksland”-uttalande. Resten skötte Björn Olsen fanclub.
Citera
2020-06-04, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vilken kurva?

Visa mig vilken kurva det är som pekar uppåt så skall jag ta dig på allvar.

Den kurvan du just postade pekar uppåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in