Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Att vara hård mot sina medborgare är inte alltid det bästa sättet.
Jag antar att ni inte ser några samband mellan demonstrationernas uppblossande i USA, och faktumet att man nyss har haft en lockdown som låst in befolkningen i flera månader, gjort trettio miljoner amerikaner arbetslösa och ännu fler utblottade.
¯\_(ツ)_/¯
Det här är bara början. Det kommer bli en shitstorm i vinter.
Som jag konstaterade i en annan diskussion här. Egentligen är det märkligt att man skyller på kineserna för senfärdighet och annat. Det är ofta samma grupper och människor som har synpunkter på karantänsåtgärder och restriktioner som luftar det vilket är utan logik om inte annat.
Kineserna tog genomgripande beslut efter SARS-epidemin att inte begå samma misstag som de gjorde då. Därav existensen av labbet i Wuhan bl.a. Tack vare det hade vi t.o.m. virusets genom publicerat på rekordtid och man tog även radikala beslut om att isolera befolkning i Wuhan och i andra regioner m.m.
Samtidigt hade flera länder och självständiga regioner som gränsar till Kina som Hong Kong och Taiwan samt även j Japan en stor beredskap för epidemier och planer på plats. Mycket tack vare SARS-utbrottet och de beslut som togs efter det.
Jag menar att detta förhindrade en världsomfattande katastrof. Tänk om Kina skulle ha hanterat det lika dåligt som det gjorde med SARS med en fullt utvecklad epidemi i stora delar av Kina. Det utan att veta ens vad som händer, vilket virus som härjar och hur det fungerar.
Att man sedan var senfärdig i framförallt USA men även här i Europa trots varningssignaler är något som vi måste fundera över. Genomgripande karantänsåtgärder som i USA t.ex. skulle gjort att viruset hade fått en helt annan spridning. Italien och Spanien var sena men man ser idag ett signifikant brott i kurvorna där det snabbt har sjunkit till lägre nivåer på allt.
Tyvärr ser man inte samma utveckling i USA. Brasilien och i Sverige. UK har skärpt till sig men fortfarande är det inte bra där.
Hur någon då kan ha synpunkter på de åtgärder man har satt in i vissa länder övergår faktiskt mitt förstånd. Det är inte seriöst ens en gång.
Jag är ganska säker på att vi i Sverige kommer att se en livlig diskussion kring våra åtgärder där våra ansvariga politiker och tjänstemän inte direkt kommer att hyllas för vad de gjort. Och framförallt tror jag att vi tyvärr kommer att lida betydligt mer ekonomiskt än t.ex. våra grannländer kommer att göra.
Ja, vi kommer att ha en shitstorm i höst om inte tidigare. Men inte p.g.a. av våra åtgärder utan snarare frånvaron av dem. Vi kommer dessutom ha en fullt utvecklad politisk kris i landet uppe på alltihopa.
Vi får verkligen hoppas att den andra vågen om den kommer handlar om en lindrigare variant av viruset. I synnerhet nu eftersom FHM hårdnackat verkar hålla fast i sin strategi bl.a. om testning.