2020-06-04, 04:35
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octopus8b
Jeg synes at det er litt merkelig at det tok så lang tid som 8 dager fra THs melding den 2.11.2018 og til GM svarte den 10.11.2018.
Hvorfor synes du det, når TH sendte koden «Jeg sender monero før om syv dager»?

Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Punkt 2.
Brukte TH gift så kunne han likevel ikke sette i stand kryptovalutta-opplegg og i tillegg kommunisere som gjerningsmann.
Hva mener du her? At hvis TH gjorde alt alene og drepte AE med gift, kunne han uansett ikke greid kryptoplottet selv?

Jeg synes opplysningene som datteren kom med, tvert imot viser at TH var mer innsatt i krypto enn det som tidligere har kommet frem, noe som gjør at jeg tror han er kapabel til dette også.
Citera
2020-06-04, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Hvorfor synes du det, når TH sendte koden «Jeg sender monero før om syv dager»?

Takk for opplysning! :-) Jeg visste ikke hvilken kodemelding han sendte. Da er det ikke så merkelig at GM ikke svarte før etter 8 dager.

Hvordan fant du ut hvilken kodemelding han sendte?
Citera
2020-06-04, 04:52
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octopus8b
Takk for opplysning! :-) Jeg visste ikke hvilken kodemelding han sendte. Da er det ikke så merkelig at GM ikke svarte før etter 8 dager.

Hvordan fant du ut hvilken kodemelding han sendte?
Står i artikkelen:
https://www.vg.no/i/P9M147
Citera
2020-06-04, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Står i artikkelen:
https://www.vg.no/i/P9M147

Takk! :-)

"Allerede 2. november 2018 sendte Tom Hagen en kodemelding til motparten. Den fulgte ikke malen i brevet, men ser ut til å bety:
«Jeg sender monero før (eller først red.anm) om syv dager».

10. november sendte motparten en kode som betyr:
«Dårlig tid, fort eller hun vil dø».

13. november svarer Tom Hagen med en kode som betyr:
«Jeg har problem, trenger mer tid».

Den angivelige motparten sender deretter denne meldingen flere ganger etter hverandre:
«Dårlig tid, fort eller hun vil dø»."
Citera
2020-06-04, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Dette er skikkelig ille å lese ,og så reagerer jeg på at TV2 har latt stedsnavnet der denne datteren bor stå for alle å få vite. Har hatt dårlig magefølelse på dette politiet hele veien jeg.

Enig med Sandemose och dig. Vare sig TH är oskyldig eller inte, verkar det som att polisen inte tagit kidnappingsspåret på allvar ens från början.
Men det av barnen som skrev brevet till polisen menar att det var fel att skicka pengar genom kryptovaluta, eftersom det tar månader för pengarna att komma fram och att man under tiden kunnat dräpa AEH därför.
Men det framkom också att mottagaren av pengarna kan se att de är på väg. Då borde det inte finnas anledning arr inte skicka dem?
"Kidnapparna" har ju med alla sannolikhet vetskap om att de tar lång tid at sända pengar på detta vis. De borde ha räknat med tiden av 1-2 månader. Man kan undra varför de då skrivit att de vill ha dem snabbt, utan annan angivelse om sätt att sända dem, än kryptovaluta.

Den tid det tar medför också risk att polisen kontaktas till slut (självklart leder försvinnandet till polisen!), något som de hade som villkor att man inte skulle göra, om man ville ha hem AEH levande.
Nu vet alla att polisen är inblandad. "Kidnapparna" tiger. TH betalar ändå.
Tidigare betalade polisen utan att fråga TH, så att de såg ut som at TH hade betalt.
Vid den tidpunkten hade familje enats om att man inte skulle betala pga tiden det tar
för pengarna att komma fram och att platformen för kryptovalutan inte medgav någon vidare kommunikation. Finns ju andra kryptiska mail-plattformer.

Polisen har sagt att barnens telefoner inte var avlyssnade men att man ville ha kontroll på deras telefoner om kidnappare skulle ringa dem, vilket barnen gick med på.
Polisen medgav sedan att deras telefoner var avlyssnade. De ville kanske få ut så mycket information som möjligt.

Brevet går ut på att polisen lurar familjen. Kan man både avlyssna och inte avlyssna en telefon?
Men kan och ska polisen arbeta och redovisa allt de gör och tänker, till familjen?

I vilket fall, kidnappingsteorin blev inte tagen på allvar från början, av polisen själv.
Citera
2020-06-04, 06:33
Medlem
Jeg lurer på hvor lenge de prøvde å "tvinge motparten til å bruke en annen platform" før politiet skal ha sendt meldingen?

Og dette var jo en bra uttalelse:
"Ingen i familien hadde kjennskap til kryptovaluta"
Neida, for TH har aldri hatt de møtene med RU.
Citera
2020-06-04, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Den artikkelen er her.

Sitat fra artikkelen.

«VG møter mannen i Lørenskog vel to uker etter at forsvinningssaken ble offentlig kjent. Han har vært i kontakt med politiet om opplysningene som han nå forteller om til VG, men hverken han eller kollegene som var på befaringen har vært i avhør.»

Politiets arbeid fungerer ikke slik. De vil aldri kalle inn absolutt alle med mulig tilknytning til saken til avhør. Det ville tatt enormt mye tid og krevd ressurser av en annen verden. Da vil de bruke all sin tid på å avhøre mange tusen mennesker inne på politihuset, istedet for å være ute i felten og gjøre andre typer undersøkelser. De må selvsagt gå grundig til verks og samtale med alle som kan være av interesse. Reise rundt og besøke dem, og på ulike vis fatte interesse eller sjekke dem ut av saken.

Det jeg kan være enig i her, og som jeg ville stusset over, er om de ikke har sikret seg fingeravtrykk/dna/skospor fra alle håndverkere som var i huset en lengre periode før dette skjedde. Det er et minimum av hva de må samle inn, i det minste for å vite hvor spor fra disse befinner seg i S*loraveien, om ikke også for å knytte sporene til udåden.
Citera
2020-06-04, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Enig med Sandemose och dig. Vare sig TH är oskyldig eller inte, verkar det som att polisen inte tagit kidnappingsspåret på allvar ens från början.
Men det av barnen som skrev brevet till polisen menar att det var fel att skicka pengar genom kryptovaluta, eftersom det tar månader för pengarna att komma fram och att man under tiden kunnat dräpa AEH därför.
Men det framkom också att mottagaren av pengarna kan se att de är på väg. Då borde det inte finnas anledning arr inte skicka dem?
"Kidnapparna" har ju med alla sannolikhet vetskap om att de tar lång tid at sända pengar på detta vis. De borde ha räknat med tiden av 1-2 månader. Man kan undra varför de då skrivit att de vill ha dem snabbt, utan annan angivelse om sätt att sända dem, än kryptovaluta.

Den tid det tar medför också risk att polisen kontaktas till slut (självklart leder försvinnandet till polisen!), något som de hade som villkor att man inte skulle göra, om man ville ha hem AEH levande.
Nu vet alla att polisen är inblandad. "Kidnapparna" tiger. TH betalar ändå.
Tidigare betalade polisen utan att fråga TH, så att de såg ut som at TH hade betalt.
Vid den tidpunkten hade familje enats om att man inte skulle betala pga tiden det tar
för pengarna att komma fram och att platformen för kryptovalutan inte medgav någon vidare kommunikation. Finns ju andra kryptiska mail-plattformer.

Polisen har sagt att barnens telefoner inte var avlyssnade men att man ville ha kontroll på deras telefoner om kidnappare skulle ringa dem, vilket barnen gick med på.
Polisen medgav sedan att deras telefoner var avlyssnade. De ville kanske få ut så mycket information som möjligt.

Brevet går ut på att polisen lurar familjen. Kan man både avlyssna och inte avlyssna en telefon?
Men kan och ska polisen arbeta och redovisa allt de gör och tänker, till familjen?

I vilket fall, kidnappingsteorin blev inte tagen på allvar från början, av polisen själv.

Jeg er uenig i det med kidnappingen. Politiet brukte store ressurser på kidnappingen. De har selv sagt at de ble villedet og kastet bort mye tid.

Problemet her er alle motsigelsene i familiens enighet, som i prinsipp virker som en følge av THs konklusjoner, nemlig at man ikke skal betale eller kommunisere med motparten for å tvinge den til å kommunisere på en annen plattform. Det er forferdelig trist at de har ønsket å vente med alt fordi transaksjon ville ta tid. Da ville jo alt bare ta voldsomt mye lenger tid..! At barna ikke ser hvordan denne slutningen er paradoksal, er bare trist. Istedet beskylder de politiet for å betale/bitcoin-kommunisere bak deres rygg, som de mener er uhørt. Jeg har ikke ord for hvor vondt dette er å lese. Hvis de var opptatte av å få mamma hjem (gitt at kidnappingen er reell, i alle fall i deres øyne der og da) måtte de vel bare ha kommunisert og betalt omgående. For meg er det uforståelig at de kan ha tenkt annerledes, og at de fulgte THs resonnement om å vente.

Det kommer stadig fram situasjonsbeskrivelser som styrker siktelsen mot TH, spør du meg. Hele virkelighetsoppfatningen i dette brevet oser av forvirring, og jeg er enig med kornblomst i at bistandsadvokaten ikke gjør en god vurdering ved å sende det til media. De kunne for eksempel heller valgt å levere inn en begrunnet klage, og sende den (eller noen punkter derfra) til media. At de sender et brev som ble skrevet i affekt i ifjor høst gjør det bare mindre troverdig. Da virker det nesten som de forsøker å skape et narrativ som ikke er riktig.

Politiets blundere som beskrives i dette brevet må vi ta til etterretning til mer informasjon kommer fram.

Jeg forstår forøvrig at familien må oppleve hele saken som ufattelig forferdelig og vond og trist. All mulig medfølelse til dem.
Citera
2020-06-04, 07:55
Medlem
Minnimuss avatar
Påstanden om at Monero bruker lang tid (1-2 mnd) på å komme fram til mottaker, stemmer det virkelig? At mottaker kan se at pengene er sendt og er underveis, men at de ikke har kommet fram ennå?

Det høres veldig rart ut, og jeg lurer på om datteren har misforstått.

Jeg forstår at prosessen med å framskaffe store mengder Monero kan ta tid, er ikke det jeg spør om.
Citera
2020-06-04, 08:21
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Kopiert noen setninger ifra hans ene datter med det brevet,dette synes jeg er oppsiktsvekkende -ja,selv om hele brevet var det egentlig-men her er det hva hun skriver som avslører noe mellom ekteparet:

"I etterkant av avhørene snakket jeg med min søster som kunne fortelle at politiet i hennes avhør bekreftet at JEG hadde sagt at min far hadde oppfordret oss barna til å kalle mamma «XXXXXXX».

Dette er selvfølgelig ikke tilfellet. Sannheten er stikk motsatt. "
------------------------------------------------------------------------------------

*HUn skriver altså at sannheten er stikk motsatt????

Stakkars, hun skriver forferdelig dårlig norsk. Merket meg bla. at hun bruker kjente fraser på feil måte. Les feks. hvordan hun bruker uttrykket «forsvant som dugg for solen» om det at hun mistet tilliten til politiet. Et annet eksempel er bruken av «elefanten i rommet». Brevet henger ikke helt sammen heller, noe som er rart dersom det egentlig var stilet til riksadvokaten. Litt uventet fra en voksen dame?

(Må legge til at jeg synes det er vondt å lese brevet. Hun har hatt og har det helt grusomt.)
Citera
2020-06-04, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svakrose
Jeg er uenig i det med kidnappingen. Politiet brukte store ressurser på kidnappingen. De har selv sagt at de ble villedet og kastet bort mye tid.

Problemet her er alle motsigelsene i familiens enighet, som i prinsipp virker som en følge av THs konklusjoner, nemlig at man ikke skal betale eller kommunisere med motparten for å tvinge den til å kommunisere på en annen plattform. Det er forferdelig trist at de har ønsket å vente med alt fordi transaksjon ville ta tid. Da ville jo alt bare ta voldsomt mye lenger tid..! At barna ikke ser hvordan denne slutningen er paradoksal, er bare trist. Istedet beskylder de politiet for å betale/bitcoin-kommunisere bak deres rygg, som de mener er uhørt. Jeg har ikke ord for hvor vondt dette er å lese. Hvis de var opptatte av å få mamma hjem (gitt at kidnappingen er reell, i alle fall i deres øyne der og da) måtte de vel bare ha kommunisert og betalt omgående. For meg er det uforståelig at de kan ha tenkt annerledes, og at de fulgte THs resonnement om å vente.

Det kommer stadig fram situasjonsbeskrivelser som styrker siktelsen mot TH, spør du meg. Hele virkelighetsoppfatningen i dette brevet oser av forvirring, og jeg er enig med kornblomst i at bistandsadvokaten ikke gjør en god vurdering ved å sende det til media. De kunne for eksempel heller valgt å levere inn en begrunnet klage, og sende den (eller noen punkter derfra) til media. At de sender et brev som ble skrevet i affekt i ifjor høst gjør det bare mindre troverdig. Da virker det nesten som de forsøker å skape et narrativ som ikke er riktig.

Politiets blundere som beskrives i dette brevet må vi ta til etterretning til mer informasjon kommer fram.

Jeg forstår forøvrig at familien må oppleve hele saken som ufattelig forferdelig og vond og trist. All mulig medfølelse til dem.

Vondt å lese. Men dette brevet er ikke noe man kan legge til grunn. Politiet kan ikke svare på det. De må legge inn en formell klage, slik at politiet kan svare skikkelig. Vi må huske på at barna nå er voksne, denne datteren nærmer seg også 50. Bistandsadvokaten må ha motsatt seg denne handlingen. Her har vi en familie som liker å ta styringen selv. Men det vil ramme dem.
Citera
2020-06-04, 08:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svakrose

Norska polisen lär ju ha agerat med ett öga på möjligheten att genom hanteringen av lösenbetalningen försöka utesluta familjemedlemmar som inblandade. Det kan ju gå bättre eller sämre till. I processen får de ju inte äventyra den eventuellt kidnappades liv genom att låtsas betala eller på annat sätt antyda att pengarna redan är överförda.

Förvirringen i brevet är väl en god indikation på att polisen höll dem utanför vissa typer av informationer i inledningen, och att den eller de som skrivit nog inte är inblandade. Med lite tur vänds ilskan senare bort från polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in