Citat:
Ursprungligen postat av
wint3riscoming
Bild från artikeln. Tycker du folk håller avstånd?
https://imgur.com/a/UxoMK8w
Långa köer och kunder som inte lyssnade.
Trängseln på varuhuset Gekås Ullared var stor under fredagen.
– Jag kände mig inte alls trygg. Det var smockat, smockat, smockat, säger Maria från Göteborg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbvxG4/trangsel-pa-ullared--var-smockat
Vad gjorde en göteborgare i Ullared? Var det så att Maria åkte till Ullared för att hon hade ett viktigt läkarbesök inbokat där, och samtidigt passade på att köpa mjölk och bröd, eftersom hon ändå behövde göra matinköp någonstans? Eller åkte Maria till Ullared specifikt för att besöka varuhuset?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Jo, men de fick ju göra en avvägning.
Hur såg avvägningen ut? Vad fanns att förlora på att låta vissa yrkesgrupper arbeta hemifrån?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Ur folkhälsosynpunkt är det negativt att alls inte har samma möjligheter och frihet att arbeta hemifrån. Den ojämlikheten i sig skapar ohälsa. Ur den aspekten är en sådan rekommendation skadlig för folkhälsan.
Jag köper inte ditt resonemang. Det är ju inte så att sjuksköterskorna blir sjukare av att konsulterna arbetar hemifrån. Tvärtom.
Låt oss säga att någon uppfinner ett nytt läkemedel, som lindrar en sjukdom. Men läkemedlet har en nackdel: Många av patienterna blir bara 5 % friskare, medan vissa blir helt friska. Ingen blir sjukare av läkemedlet, och läkemedlet saknar biverkningar. Skulle du protestera mot att läkemedlet lanseras, med hänvisning till att läkemedlet är orättvist?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Detta fick vägas mot de positiva effekterna på folkhälsan att vissa arbetar hemifrån. De positiva effekterna bedömdes sedan överväga de negativa.
Att Anders Tegnell var motvillig till en början, visar att Anders Tegnell drevs mer av politisk övertygelse än vilja att hejda epidemin.
Ursprunget till frågeställningen var att skribenten "aw" protesterade mot att Björn Olsen uttalade sig i en fråga berörde både smittskydd och politik.
Citat:
Ursprungligen postat av
GaretheGOLFERbale
Bra för polisen att det inte blev lockdown. Svensk polis är bunt fegisar som inte är kapabla till någonting.
Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Jag håller inte med, De flesta poliserna är faktiskt reko. Ska du skylla på något så skyll på ledningen och dem som styr, dvs regeringen. Det är därifrån styrningen kommer. Jag tycker det är synd att det inte blev en rejäl lockdown i början på mars. Då kunde polisen fått visa vad de går för, det hade varit en bra markör och ett ypperligt tillfälle att återta kontrollen!
Ifall svenska myndigheter hade hanterat epidemin i mars, eller ännu hellre i februari, så hade det nu i juni varit möjligt för demonstranterna att genomföra sin protest utan problem. (Jag ser gärna att medborgarna ska ha möjligt att visa sina åsikter. Det innebär inte att jag ställer mig bakom den här demonstrationens budskap. Jag har tröttnat på att vi vita människor ständigt skuldbeläggs med arvssynden "rasism". Pigmenterade människor bosätter sig i vita människors hemländer. På plats i vita människors hemländer, så gör dom pigmenterade människorna uppror mot ursprungsbefolkningen. Usch!)