2020-06-04, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Jämför du Willya med Gekås? Eller är det inte så egentligen att du hatar klientelet som demonsterar?

Det tror jag inte på. Visa bevis på att gekås inte följer reglerna. Tror det hade blivit en rejäl medieuppmärksamhet om det va som du beskriver.
Citera
2020-06-04, 00:11
Medlem
Hm, fler döda än Italien idag.
Och inte per capita då utan i absoluta tal.
Hade någon sagt det i mars hade den blivit brutalt utskrattad.
Kanske någon alarmist här som tom förespått det?
Kan tänka mig det.
Ni fick RÄTT!
Och i sommar går vi om de i totalt döda per capita
Citera
2020-06-04, 00:18
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Flash

Nederländerna släpper inte in Svenska turister....

Och? Ingen bryr sig.
Citera
2020-06-04, 00:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jämlikhet har med folkhälsa att göra, så det är absolut en aspekt att ta med.

Det jag ville belysa, var att det ligger utanför dom rena smittskyddsfrågorna. Anders Tegnells uttalande ger intryck att vara politiskt motiverade, mer än att handla om att stoppa epidemin.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ojämlikhet ger negativa effekter för folkhälsan, men i detta fallet så bedömdes de positiva effekterna genom den minskade smittspridningen överväga de negativa.

Nej. Anders Tegnell ansåg inte att dom positiva aspekterna övervägde. Han uttryckte sig skeptiskt mot hemarbete med hänvisning till att inte alla har den möjligheten.

Ifall Anders Tegnell hade känt omtanke mot yrkesgrupper som måste åka till sina arbetsplatser, så hade han istället sagt: "Ja, arbeta gärna hemifrån. Men vi måste tänka på att inte alla har den möjligheten. Därför måste samhället visa extra hänsyn till dom yrkesgrupper som behöver närvara på sina arbetsplatser."

Men Anders Tegnell sade inte så. Anders Tegnells svar visar att han inte motsatte sig ökad smittspridning, så länge som den ökade smittspridningen drabbar alla sociala grupper jämlikt. Ingen sjuksköterska skulle löpa större risk att smittas, ifall några konsulter får möjlighet att arbeta hemifrån. Sjuksköterskan skulle vinna på att konsulterna arbetar hemifrån, genom att den totala smittspridningen minskar. Men konsulterna hade mycket mer att vinna än sjuksköterskan, vilket väckte Anders Tegnells missnöje.
Citera
2020-06-04, 00:21
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du tänker helt fel, betänk att nästan ingen måste uppsöka sjukvård. Det är fakta, ta sen dina modeller och lägg in limes värde.. Herregud

Japp, det är över, Covid-19 finns knappt kvar,,,, 40882 smittade och 4563 döda, och smittan fortsätter spridas.
Men solen skiner och jag ser inga baciller,, tur för dig men det värsta är kvar för idioter som dig tror att det är över.
Citera
2020-06-04, 00:21
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ny studie visar att barn kan vara lika smittsamma som vuxna.
Det finns inget belägg för att kunna påstå att barn inte är smittsamma.

Då kan man undra varför FHM valde att hålla skolorna öppna?!
Iden kunde inte vara att vårdpersonalen behöver lämna in sina barn. I så fall väldigt dum ide.

https://virologie-ccm.charite.de/fileadmin/user_upload/microsites/m_cc05/virologie-ccm/dateien_upload/Weitere_Dateien/Charite_SARS-CoV-2_viral_load_2020-06-02.pdf

Den uppfattningen jag har fått av COVID-19 är att viruset söker sig till superspridare. Då gör det detsamma om det är en unge eller vuxen!
Citera
2020-06-04, 00:23
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hm, fler döda än Italien idag.
Och inte per capita då utan i absoluta tal.
Hade någon sagt det i mars hade den blivit brutalt utskrattad.
Kanske någon alarmist här som tom förespått det?
Kan tänka mig det.
Ni fick RÄTT!
Och i sommar går vi om de i totalt döda per capita

Vi får väl se vad som händer i sommar! Men om man inte smittspårar och isolerar smittade på sjukhus så blir det nog ganska svårt att hålla nere dödstalen.

FD testgeneralen H. Wallberg säger själv följande. Observera att hon talar om att isolera smittade:

"– Vi är i ett skede när vi fortfarande har relativt höga dödstal och stor smittspridning. Nu när vi går in i sommaren och smittan kommer att gå ner lite är det dags att börja testa brett, isolera smittade och smittspåra. Det viktigaste för vårt land är att få ner smittan så människor inte behöver bli sjuka och till och med dö."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/testkoordinatorn-om-varfor-hon-slutade-hade-inte-det-mandatet/
Senast redigerad av HG 2020-06-04 kl. 00:25.
Citera
2020-06-04, 00:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Förhoppningsvis över 2 miljoner smittade

Ja precis, din sneseglare.
Citera
2020-06-04, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Det tror jag inte på. Visa bevis på att gekås inte följer reglerna. Tror det hade blivit en rejäl medieuppmärksamhet om det va som du beskriver.

Bild från artikeln. Tycker du folk håller avstånd?

https://imgur.com/a/UxoMK8w

Långa köer och kunder som inte lyssnade.

Trängseln på varuhuset Gekås Ullared var stor under fredagen.

– Jag kände mig inte alls trygg. Det var smockat, smockat, smockat, säger Maria från Göteborg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbvxG4/trangsel-pa-ullared--var-smockat
Citera
2020-06-04, 00:25
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Japp, det är över, Covid-19 finns knappt kvar,,,, 40882 smittade och 4563 döda, och smittan fortsätter spridas.
Men solen skiner och jag ser inga baciller,, tur för dig men det värsta är kvar för idioter som dig tror att det är över.

Du tror på fullaste allvar att så få är smittade? Skrämmande va blåst du är
Citera
2020-06-04, 00:26
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det var vad artikeln jämförde ang dödsfall.

Just sayin....

Tråden handlar om Corona.

Just sayin'

Du får starta en egen tråd om influensa.
Citera
2020-06-04, 00:27
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi får väl se vad som händer i sommar! Men om man inte smittspårar och isolerar smittade på sjukhus så blir det nog ganska svårt att hålla nere dödstalen.

Ja tyvärr, belastningen över hela landet kommer att påverka sjukvården hårt, inte alla på en gång men clustersmitta kommer göra det möjligt att isolera om man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in