2020-06-03, 19:34
Medlem
Draken55s avatar
Herr gickhon måste vara dum på riktigt?

Fattar hon inte att under en pandemi så fattas det beslut över huvet på alla kommuner av FHM regering osv, och du tror ändå att ansvaret för alla döda faller på kommunerna?
Du är ju totalblåst, inte ens de inom FHM som försvarar sin linje påstår det du gör.

Vi är en skräckhistoria i Europa, ses som ett varnande exempel, och du inbillar dig att det är de Svenska kommunernas fel och ansvar?? F-n, du måste vara tidernas dummaste debattör?
Senast redigerad av Draken55 2020-06-03 kl. 19:36.
Citera
2020-06-03, 19:35
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Massiva protester nu Sthlm, flera hundra pers samlade.

Hur många smittade tror ni? Dom skriker ju ut saliv så dom blir hesa. Kollapsar sjukvården nu månne? En riktig superspridare är det ju
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Inte en enda kommer att behöva sjukvård såtillvida inte någon multipelsjuk Agda 92 står där mitt i folkhavet vilket jag betvivlar starkt.. Märkligt hur ni orkar överdriva farligheten med detta virus

Men risken är ju att protest-deltagarna sprider sjukdom mellan varandra, och utlöser smittkedjor som till sist når fram till multipelsjuka Agda 92. Agda behöver inte själv befinna sig på plats för att drabbas av smittspridningen som sker under protesten.

Att Sveriges grannländer stängde skolorna, var inte enbart för att skydda eleverna från epidemin. Det handlade om att stoppa smittspridningen innan den nådde fram till riskgrupperna.

När medborgare anstränger sig för att undvika att smittas av Covid-19, så handlar det inte bara om att skydda sig själva. Det handlar främst om att man inte vill vara delaktig i smittspridning som kan drabba vissa medmänniskor hårt.

Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ännu märkligare att de fortsätter insistera att det är ett farligt virus för alla när vi nu har facit på att majoriteten inte ens känner av skiten.

Det är inte konstigt alls. Det som du beskriver, är förklaringen till att Covid-19 har varit så destruktivt. Osynlig smittspridning har gjort det svårt att hejda epidemin när den har fått fäste i samhället. Det mesta av den osynliga smittspridningen sker presymptomatiskt, men det finns även asymptomatisk smittspridning med Covid-19.

Vissa får Covid-19 utan märka det inte. Men: det finns andra som märker av sjukdomen desto mer.
Citera
2020-06-03, 19:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Så 514 idag? Låter rimligt.

Tack.
Jag hade fel ich ändrade precis mitt inlägg. Det var 1400 inte 1700, förlåt.
Citera
2020-06-03, 19:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Jag vet inte vad det är med ålänningar, de fick nog inget vett inbankat eftersom de slapp militärtjänstgöringen.

Om i storleksordningen 5-7% har antikroppar som kvitto på att man smittats, så finns fortfarande över 90% kvar som är mottagliga. Med lite otur uppstår ingen bestående immunitet. Ser inte vad Sverige skulle ha vunnit genom att offra 4500 människoliv.

Lediga platser på äldreboende o mindre vårdkostnader framöver då mest onödiga människor dött.
Citera
2020-06-03, 19:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
alltså när man räknar förlorade återstående levnadsår för dom som dött av covid-19 så tar man bort covid-19 ur ekvationen, svårare än så är det inte. dvs, man räknar in om man har cancer pga luftförorening, om man rökt sönder lungorna, om man svullat socker hela livet osv.

på samma sätt räknar man om du vill veta hur länge någon levt som inte skjutit heroin hela livet.. du tar bort heroinet ur ekvationen. men man tar inte bort resten av missbruken/sjukdomarna.

så förstår inte vad du är ute efter.
Inga problem, jag har redan fått ett jättebra svar. Visar sig att 3x så många levnadsår förloras genom rökning varje år som hittills förlorats genom covid-19. Vill man rädda liv så är rökning ett minst lika stort problem, men det bryr sig ingen om.

Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
Den beräknade återstående levnadslängden baseras ju redan på att folk och gamlingar får cancer, dör i trafikolyckor, blir mördade och träffas av blixten. Skulle all detta upphöra skulle de förlorade levnadsåren i Covid vara ännu högre ju.

Följande är en ungefärlig skattning av förlorade levnadsår (YLL, ej YLD) i Sverige årligen:

Rökning 154 000 levnadsår.
Alkohol 53 000 levnadsår.
Corona ca 45000-50000 levnadsår hittills.
Självmord 38 000 levnadsår.
Narkotikabruk 12 000 levnadsår.
Trafikolyckor 10 000 levnadsår.

Källor: https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2015/01/alkohol-narkotika-och-tobaksrokning-ger-stor-del-av-sjukdomsbordan/
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-03 kl. 19:44.
Citera
2020-06-03, 19:38
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Lediga platser på äldreboende o mindre vårdkostnader framöver då mest onödiga människor dött.
Vilka fler grupper av improduktiva ska avlivas, enligt dig?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Jag säger inte att Sveriges ekonomi inte påverkas, men det finns flera sektorer och den inhemska sektorn mår definitivt bra av att konsumenterna vågar spendera sina slantar.

Den psykologiska faktorn är avgörande. Skulle Norge sänka garden och få ett plötsligt utbrott efter att ha utrotat smittan skulle det förmodligen slå hårdare på konsumenternas benägenhet att konsumera ute i samhället än motsvarande för Sverige (vad nu "motsvarande" skulle innebära här).

Inte helt och hållet, naturligtvis.

Du, ALotLess..., säger att de är rädda medan

du, Knackered..., säger att de inte är det. Då vet jag inte vad jag ska tro.

Jag bor i Skåne och följer de danska nyheterna varje dag. De verkar inte rädda, de åker ju dessutom till Sverige.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag hade fel ich ändrade precis mitt inlägg. Det var 1400 inte 1700, förlåt.
Ok. Så just över 1,000 nya smittade idag?
Ajaj. Inte bra...
Citera
2020-06-03, 19:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Kommunerna är ansvariga men det är tidigare regeringars fel att kommunerna styr dåligt?

Det ligger som jag skrev snart 30 år bakåt i tiden när felet började. Det började med Ädelreformen 1992.
Citera
2020-06-03, 19:40
Medlem
elgecys avatar
Mörkhyade i Stockholms förorter har varit bland de hårdast drabbade av corona. Och nu är de ute på sergels torg. Jag undrar verkligen vad detta kommer landa i..
Citera
2020-06-03, 19:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Det är helt absurt att dom fick tillstånd. Vem fan gav det tillståndet? Den personen lär ju lynchas om sjukvården kollapsar pga dessa demos.

Det roligaste (missförstå mig rätt!) är de där idioterna som håller upp plakat som det står "I can't breathe" på. Det kan vara deras egen verklighet om tre veckor! Ironiskt, i så fall!
Citera
2020-06-03, 19:42
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Fast jag blir inte klok på detta med 1400 som sägs nu.

Tidigare under dagen har ju en betydligt högre siffra redovisats, som bl.a. snappats upp av utländska media:

Also on Wednesday, a further 2,214 confirmed cases of coronavirus were announced – the highest daily increase in cases yet in the country. According to Stockholm regional officials, the big daily rise in cases came because a laboratory that had hitherto only reported positive tests to patients publicly released data on 1,385 positive tests for the first time. (The Guardians liveflöde).

Även c19 redovisar ca 2100 nya fall idag....

Om det stämmer så är siffran ca 1400 vårdpersonal + 700- 800 övriga....

https://www.theguardian.com/world/live/2020/jun/03/coronavirus-live-news-india-evacuates-covid-19-patients-ahead-of-cyclone-as-brazil-deaths-pass-30000 ?page=with:block-5ed7afd38f0893539f4cf5b7#block-5ed7afd38f0893539f4cf5b7

Jag tror att det förhåller sig:

- ca 750 nya idag, varav en stor del vårdpersonal, som vanligt
- 1 400 positiva tester från ett lab som över en tid testat vårdpersonal i en studie, vars siffror inte löpande kommit in i den daglig statistiken.

Vet inte om det hjälper att förklara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in