Citat:
Ursprungligen postat av
subjectclosed
Lite provokativ rubrik, men jag är ute efter er personliga upplevelse av sådana lurar.
Jag använder själv bara in ear lurar.
När jag till sist köpte på mig ett par med aktiv brusreducering satt jag hela första tillfället och funderade på vad de gjorde som ökade priset.
Mina ordinarie lurar använder jag foam toppar på och när de sitter på plats är det tyst.
Inte ens skramliga bussar/pendeltåg brukar göra särskilt mycket väsen av sig.
Så redan på låg volym har jag alltid upplevt musiken ostört.
Vad jag kände var att när brusreducering avaktiverades lät det nästan sämre än vad ljudbilden var när jag tog ut lurarna helt.
Som att den förstärkte bullret för att ge sken av att ha en effekt.
Har provat flera olika toppar på dem, men efter första veckan känner jag mig nästan lurad, de presterar inget märkligt som inte mina befintliga lurar redan gjorde.
Kan förstå att de som går från standardlurarna som följer med mobiler till sådana hörlurar är imponerade, men annars inte alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
subjectclosed
Det är alltså effekten där de släpper igenom vissa ljud som är effekten man ska vara intresserad av. Den har jag missat.
Jodå, jag har sett försäljningsargumenten och misstänker att man i labmiljö kan släcka ned ljudvågor med motvågor.
Men som jag sa i början, innan hörselskyddsbranschen kommer med "antiljud" kör jag vidare på att det nog är dämpningen i sig i luren som har effekt.
Resten är för mig bara säljargument slm passar de som hör skillnad på kablar :-)
Eller med andra ord, min personliga uppfattning är nog ända inne på att tror man på noise cancelling ska man nog köpa hem virvlat vatten också.
Jag har läst dina inlägg i tråden och tyvärr har du fel i allt du tror....
Aktiv brusreducering lurar inte örat att det är mindre ljud, det dämpar helt enkelt det inkommande ljudets nivå. Detta sker genom att de inkommande ljudvågorna möter samma ljudvågor men i motfas, varvid de inkommande ljudvågorna hämmas så det blir lägre ljudnivå.
Skulle du mäta ljudnivån inne i hörselgången med och utan den aktiva brusreduceringen så skulle du se stor skillnad i ljudnivå med den aktiv.
Man kan såklart dämpa med passiv dämpning i kåpor eller i olika tätningar i hörselgången, men det har ju i sig flera nackdelar.
Jag har själv haft två olika Bose QC, nu ett par CQ35 och det är som natt o dag när man slår på den aktiva ljuddämpningen. Men på senare tid har jag kört med Apples AirPods Pro, och de har den extremt stora fördelen att ge nästan lika bra aktiv ljuddämpning som QC35, men är extremt mycket smidigare att ha med sig på resor etc, och trevligare att använda som t ex handsfree till mobilen.
Sen har faktiskt industrin och hlrselskyddsbranschen etc koll på och använder aktiv brusreducering sedan ett bra tag. Bose har t ex sedan länge haft hörlurar anpassade för piloter etc.
Honeywell kom för några år sedan med sin QuietPro som jag använt ute på oljeplattformarna de sista åren. De är extremt bra men satans dyra. Men fördelen är att man kan jobba utan tidsgräns i så bullriga miljoner som med dubbla (proppar + kåpor) hörselskydd annars tillät bara ett par timmar eller kanske mindre exponering.