2020-06-03, 19:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är du som skriver som i Bibeln - fullt med motsägelser och otydliga budskap som kan tolkas lite hur som helst.

Nej, jag skriver kort och koncist att äldreomsorgen är kommunens ansvar. Det skriver jag eftersom det är så. Att du sedan inte vill förstå det och försöker tolka det jag skriver på ett annat sätt är en helt annan sak.
Citera
2020-06-03, 19:22
Medlem
Bara 5 regioner spårar alla smittade. Liten insats.

https://emanuelkarlsten.se/06/bara-5-regioner-sparar-smittade-myndigheten-forstorar-upp-en-ganska-liten-insats/
Citera
2020-06-03, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag vidhåller att en hög samhällssmitta är grundproblemet i Sverige, i och med att personalen på äldreboenden vistas ute i samhället blir det i praktiken ogörligt att skärma av äldreboendena.

Ja, det har du ju rätt i faktiskt.
Citera
2020-06-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Fast jag blir inte klok på detta med 1400 som sägs nu.

Tidigare under dagen har ju en betydligt högre siffra redovisats, som bl.a. snappats upp av utländska media:

Also on Wednesday, a further 2,214 confirmed cases of coronavirus were announced – the highest daily increase in cases yet in the country. According to Stockholm regional officials, the big daily rise in cases came because a laboratory that had hitherto only reported positive tests to patients publicly released data on 1,385 positive tests for the first time. (The Guardians liveflöde).

Även c19 redovisar ca 2100 nya fall idag....

Om det stämmer så är siffran ca 1400 vårdpersonal + 700- 800 övriga....

https://www.theguardian.com/world/live/2020/jun/03/coronavirus-live-news-india-evacuates-covid-19-patients-ahead-of-cyclone-as-brazil-deaths-pass-30000 ?page=with:block-5ed7afd38f0893539f4cf5b7#block-5ed7afd38f0893539f4cf5b7

IFR ligger typ 10% högre än i övriga norden så man kanske är ivrig att frisera siffrorna lite.
Citera
2020-06-03, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Det är helt absurt att dom fick tillstånd. Vem fan gav det tillståndet? Den personen lär ju lynchas om sjukvården kollapsar pga dessa demos.

Håller med om att det inte är bra med så här stora folksamlingar just nu pga smittrisk.

Aftonbladet rapporterar att de hade fått tillstånd för en liten samling, alltså 50 personer, men att det dök upp runt tusen personer. Arrangören samt polisen rapporteras ha uppmanat folk att skingra sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbEwEL/polisen-upploser-demonstration-mot-polisbrutalitet
Citera
2020-06-03, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast det är dubbelt så stor risk att bli dödad av snuten i USA om du är svart jämfört med vita.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=493&artikel=7486191
Och hur mycket högre är risken att bli dödad av snuten om man begått ett brott jämfört med om man inte gjort det?

Rätt så off-topic, iofs. Och det var ju vidrigt det polisen gjorde, alldeles oavsett vad mordoffret råkade ha för färg på huden.

"I can't breathe" kunde ju också vara en demonstrationsslogan till stöd för de snart 5000 svenskar som kvävts till döds pga covid-19, men de som tjoar på Sergels torg kanske inte ägnat så mycket tankeverksamhet åt den lilla detaljen.
Citera
2020-06-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Ja, det har du ju rätt i faktiskt.

Generöst av dig, sällsynt att någon säger så här inne. Du får en blomma och ett leende för det. 🌹

I gengäld skall jag säga att även om jag har min syn på "grundproblemet", så har även du rätt, samtidigt. Det finns en hel del man kan göra för att ändå jobba för att begränsa smittan på boendena när den väl kommer in, men precis som du säger, det kostar en slant.
Citera
2020-06-03, 19:28
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Antar att bilderna från Sergels Torg kablas ut till hela världen. Helt sanslöst galet!
Det här landet har tappat det helt.

Bra för polisen att det inte blev lockdown. Svensk polis är bunt fegisar som inte är kapabla till någonting.
Citera
2020-06-03, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, jag skriver kort och koncist att äldreomsorgen är kommunens ansvar. Det skriver jag eftersom det är så. Att du sedan inte vill förstå det och försöker tolka det jag skriver på ett annat sätt är en helt annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tycker att regeringen är piss, men de har inget ansvar för dessa frågor och kommunernas usla styrning bär flera olika regeringar och politiska partier skulden till.
Kommunerna är ansvariga men det är tidigare regeringars fel att kommunerna styr dåligt?
Citera
2020-06-03, 19:32
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man skulle vilja jämföra den siffran med dödsfall innan corona, för ofta när någon dör, vad de än dör av, så dör de år eller decennier före den ålder de hade kunnat uppnå.

Dör en 15-aring av att bli knivhuggen förlorar hen ca 70 år, dör en 25-åring i en trafikolycka förlorar hen ca 60 år, osv. Jag skulle gissa att siffran aldrig är noll. Men jag vet ju inte hur de har räknat.

Alla som dör, vad de än dör av, hade egentligen kunnat leva ett tag till. Risken finns att det är ren sensationsjournalistik.

Undrar vad motsvarande siffra är för andra sjukdomar etc? De som dör av rökning, hur långt i förtid dör de? De som dör av alkoholism, hur långt i förtid för de? De som dör i trafikolyckor, hur långt i förtid dör de? De som dör av luftföroreningar? Osv. Man skulle vilja se hela tabellen.

alltså när man räknar förlorade återstående levnadsår för dom som dött av covid-19 så tar man bort covid-19 ur ekvationen, svårare än så är det inte. dvs, man räknar in om man har cancer pga luftförorening, om man rökt sönder lungorna, om man svullat socker hela livet osv.

på samma sätt räknar man om du vill veta hur länge någon levt som inte skjutit heroin hela livet.. du tar bort heroinet ur ekvationen. men man tar inte bort resten av missbruken/sjukdomarna.

så förstår inte vad du är ute efter.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Fattar inte att det kan finnas såna träskallar som dig som går på FHMs bortförklaringar...

Om FHM genomför en strategi som bidrar till en allmän stor smittspridning i landet och därmed tillhörande smittspridning på äldreboenden såväl som överallt, så är ju de såklart ansvariga, fattar ju en fiskmås, ingen kan ju stoppa smittan när den väl är utbredd.

Fast det är nog snarare en fiskmås som resonerar som du. FHM är inte ansvariga för äldreomsorgen och de har ingen vetorätt heller.

Citat:
Du skriver ju det själv men fattar det inte. vad menar du man ska göra när man fick en samhällssmitta? då är det ju redan försent. Släpper du lös ett virus som FHM gjorde har de ju ansvaret.

Nu disktuterar du vad FHM gjorde och det är något helt annat än att ha ansvar för äldreomsorgen, vilket varken de eller regeringen har. FHM:s uppdrag är att bistå med stöd och råd som bidrar till folkhälsa och skyddar mot hälsohot. De har dock inte uppdraget att beordra.

Citat:
Vilket beslut skulle kommunen fattat? skulle man stoppat planen från italien Iran och Kina?
Skulle man infört karantän?
Skulle man stängt alla krogar
?

Fatta hur dum du gör dig.

Det är du som är dum. De skulle givetvis för det första sett till att ha en fungerande äldreomsorg med erforderlig förmåga att hantera såväl normalläge som krisläge och inte plocka pengar från omsorgen för att leka med visionsarbete. De skulle för det andra ha bommat igen varje särskilt boende omgående när FHM sade att de äldre skulle skyddas. Vad gjorde kommunerna jo de fortsatte som vanligt.

Citat:
Läs lite nyheter så kanske du ser vilka som anses ha ansvaret. AT själv erkänner ju sina misstag, men den nyttige idiot som du är fortsätter du att försvara en redan fallen kung
, du är ett hjon som satsade på fel häst, hjon brukar göra så.

Oj kan du ett invektiv du också. Det är utmärkande för de urbota alarmisterna i tråden att de hela tiden går till personangrepp och vägrar förstå. Sluta läsa selektiva nyheter som du tolkar efter din egen tro.

Ska du börja ta Tegnell till hjälp nu också för att försöka stödja dina irrläror? Tegnell sade så sent som idag att de inte borde ha stängt gymnasieskolorna. Tugga i dig det.

Självklart talar Tegnell i vi-form och menar då Sverige. Han menar inte FHM.

Citat:
Piteå? du är ju råkorkad.

Med dina mått mätt kanske, men de saknar relevans.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-06-03 kl. 19:35.
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men ditt lilla skräpphäng, hur många undomar tror du behöver sjukvård? Noll och inga. Samma sak med uteserveringarna, inte en endaste kund behöver sjukvård. I de sammanhangen pratar vi nyttig samhällsspridning. Tyvärr hade ju alla restriktioner den följden att smittan saktade ner. Och naturligtvis måste jag väl tillägga att det är olyckligt att smittan kom till ålderdomshemmen men det hade skett oavsett lockdown. Bevisat i alla tänkbara länder. Hursomhelst är jag övertygad om flera vågor och då är onekligen Sverige och norra Italien helt klart bäst förberedda tack vare Tegnell

Jag vet inte vad det är med ålänningar, de fick nog inget vett inbankat eftersom de slapp militärtjänstgöringen.

Om i storleksordningen 5-7% har antikroppar som kvitto på att man smittats, så finns fortfarande över 90% kvar som är mottagliga. Med lite otur uppstår ingen bestående immunitet. Ser inte vad Sverige skulle ha vunnit genom att offra 4500 människoliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in