2020-06-03, 19:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ok jo håller med. Tycker mest att det är märkligt att det kan tredubblas utan att man ens ger en första förklaring/teori vad man tror det handlar om... (Inte vad jag hörde i sändning i alla fall)

Men lite nojig är jag nog, särskilt efter att ha gått förbi vissa platser i Sthlm senaste veckan ;-) Det kryllar ju av folk som sitter väldigt tätt i vissa parker + uteserveringar. Men detta varierar också mycket, vissa platser är mer ”normala” och jag har heller inga problem med att folk är ute, om man följer rekommendationerna någorlunda.

Förstår dock inte hur vissa uteställen inte fått varningar... Börjar tro att det bara är dom i mer centrala delarna eller på Folkkungagatan som kontrollerats.

Tegnell berättade på PK om anledningen till de mönga rapporterade fallen.

1700 sa han var från ett labb som haft problem med datorsystemet och de tillhörde framför allt sjukvårdspersonal vilka är med i en studie. Jag hörde det själv.
Citera
2020-06-03, 19:06
Medlem
Många av dem som protesterade ikväll kommer att insjukna, en del dör en förskräcklig död. Samt att de smittar ner otaliga släktingar och arbetskamrater varav en del kommer att avlida. Om två veckor börjar det att synas i statistiken när de som smittas idag behöver vård, i nästa steg dem de smittar
När jag såg människomassorna på Sergels torg slog det mig också att ingen, förutom några få, har protesterat för alla våra gamlas rätt att leva...
Citera
2020-06-03, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är strategin i Sverige som orsakat dödsfallen. Man behöver bara se på Norge för att förstå detta. Även Norge fick in smittan på äldreboenden. Total är 59% av alla covid-döda, personer som bodde på äldreboenden, i Norge.

Det här beskrivs ypperligt bra, i en artikel i DN idag:

Samhällsspridningen har varit central för utfallet – även bland äldre. Anders Tegnells kollega i Norge, smittskyddsdirektör Frode Forland, påpekar att andelen döda som bott på särskilda äldreboenden faktiskt varit högre där än i Sverige (Expressen 1/6). Att antalet personer som har dött i denna grupp är betydligt större i Sverige beror på den högre allmänna smittspridningen, enligt Forland.

Att statsminister Stefan Löfven fortfarande främst fokuserar på bristerna i äldreomsorgen, som om det vore en separat del, avsides från den svenska strategin, duger inte

Att skylla på äldreboenden är felaktigt, när det är grunden i hela Sveriges strategi som är fel.

Norge har ca 236 döda, by the way.

https://www.dn.se/ledare/tegnell-ar-modig-nog-att-erkanna-misstag-det-borde-regeringen-ocksa-gora/

Skylla på äldreboenden kan man visst göra. De olika enheterna har ansvar för sin verksamhet samt personalansvar och arbetsmiljöansvar. Dock stämmer det säkert, som du skriver, att vi kan lära oss mycket av t.ex Norge också.
Senast redigerad av Tissetiss 2020-06-03 kl. 19:11.
Citera
2020-06-03, 19:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Antar att bilderna från Sergels Torg kablas ut till hela världen. Helt sanslöst galet!
Det här landet har tappat det helt.
Inte förvånad att vänster-aktivisterna skriker sig hesa i försöken att smeta rasism på Trump.

En person blev gripen när han försökte handla med falska sedlar och omkom sedan tragiskt för att en idiot tittat för mycket på Netflix och AWA.

Och helt plötsligt är allt Trumps fel och alla är emot svarta och tar sig rätten att slå sönder saker och plundra butiker?

Herregud.

Om någon fått för sig att COVID-19 är ett hot mot mänskligheten bör denna tänka till ett par ggr extra.
Citera
2020-06-03, 19:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Årets studenter i Danmark får fira på flak, det kommer ett beslut i dagarna från regeringen.

Källa danska tv2 nyheterna.
Citera
2020-06-03, 19:09
Medlem
jack.danielss avatar
France var en liten munsbit på vägen uppåt, men tror ni vi har en verklig chans att ta the big four: UK, Italy, Belgium och Spain?
Citera
2020-06-03, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men kallar du vägarbetare för mördare med om de byggt en väg som i efterhand visar sig leda till fler olyckor än det var tänkt?
Att vara en mördare kräver att man med vilja tar livet av någon och oavsett vad vi tycker om Tegnell så stämmer inte det.
Ok då vet jag det. Tur att du berättade hur det ligger till.
Citera
2020-06-03, 19:11
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej jag berättar hur det är sedan tror jag du överskattar denna tråds kommunikationsvärde. Det är framför allt sådana som i likhet med dig har bergfasta åsikter som blockerar förmågan att se saken som den är. det går inte att övertyga någon här, men det hindrar inte mig från att skriva hur det är även om det tiltar din världsbild.

Du vet inte vad ansvar är och det har inte inträtt någon krislagstiftning som åsidosätter det ansvarsförhållande som råder i landet. FHM:s roll är rådgivande, inget annat. Kommunerna har hela tiden haft möjligheten att fatta andra beslut. I Piteå valde exempelvis gymnasiechefen att ignorera rekommendationen att införa distansundervisning. Det kunde göras eftersom det är kommunen, inte FHM, som bestämmer och ansvarar. Utifrån det Tegnell senast ska ha sagt, att stängda gymnasieskolor bidrog lite, så gjorde Piteå rätt.

Du är både slö och okunnig.

Fattar inte att det kan finnas såna träskallar som dig som går på FHMs bortförklaringar...

Om FHM genomför en strategi som bidrar till en allmän stor smittspridning i landet och därmed tillhörande smittspridning på äldreboenden såväl som överallt, så är ju de såklart ansvariga, fattar ju en fiskmås, ingen kan ju stoppa smittan när den väl är utbredd.

Du skriver ju det själv men fattar det inte. vad menar du man ska göra när man fick en samhällssmitta? då är det ju redan försent. Släpper du lös ett virus som FHM gjorde har de ju ansvaret.

Vilket beslut skulle kommunen fattat? skulle man stoppat planen från italien Iran och Kina?
Skulle man infört karantän?
Skulle man stängt alla krogar
?

Fatta hur dum du gör dig.

Läs lite nyheter så kanske du ser vilka som anses ha ansvaret. AT själv erkänner ju sina misstag, men den nyttige idiot som du är fortsätter du att försvara en redan fallen kung
, du är ett hjon som satsade på fel häst, hjon brukar göra så.

Piteå? du är ju råkorkad.
Senast redigerad av Draken55 2020-06-03 kl. 19:15.
Citera
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Basket siffror idag Italien-Sverige 71-74, men nu är det andra bollar...

Nej siffrorna för Sverige är 74*6 om vi skall jämföra oss med Italien eftersom Italien har 6 ggr större befolkning. Det är för jävligt, vi ligger nu på plats fem i accumulerad mortalitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Skylla på äldreboenden kan man visst göra. De olika enheterna har ansvar för sin verksamhet samt personalansvar och arbetsmiljöansvar. Dock stämmer det säkert, som du skriver, att vi kan lära oss mycket av t.ex Norge också.

Jag vidhåller att en hög samhällssmitta är grundproblemet i Sverige, i och med att personalen på äldreboenden vistas ute i samhället blir det i praktiken ogörligt att skärma av äldreboendena.
Citera
2020-06-03, 19:12
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Men din fitta. Man måste inte dö för att sänk sjukvården, det krävs bara att för många behöver vård och att vårdplatserna tar slut. Är det bara folk 65+ som intensivvårdas? Eller som måste ha sjukhusvård om ens lindrig sjukhusvård? Vad händer när 30-40-50åringar inte får tillgång till syrgas t.ex. Ska dom falla ihop och dö på gatan eller?

Jävla idiot.

Men ditt lilla skräpphäng, hur många undomar tror du behöver sjukvård? Noll och inga. Samma sak med uteserveringarna, inte en endaste kund behöver sjukvård. I de sammanhangen pratar vi nyttig samhällsspridning. Tyvärr hade ju alla restriktioner den följden att smittan saktade ner. Och naturligtvis måste jag väl tillägga att det är olyckligt att smittan kom till ålderdomshemmen men det hade skett oavsett lockdown. Bevisat i alla tänkbara länder. Hursomhelst är jag övertygad om flera vågor och då är onekligen Sverige och norra Italien helt klart bäst förberedda tack vare Tegnell
Citera
2020-06-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Rapporterade dödsfall idag:
Danmark 0
Norge 0
Island 0
Finland 1
Sverige 74

Vansinnet fortsätter bara, likt ett skenande tåg utan kontroll. Vi kommer att ha 10 000 döda i COVID-19 innan året är slut, minst. I backspegeln så kommer detta förhoppningsvis att ses som det mest arroganta folkmordet i historien. Vi lät tysk-tågen passera genom Sverige under andra världskriget och stödde därmed indirekt förintelsen. Nu låter våra politiker Dr Teflon och hans exekutionspatrull förinta våra gamlingar, en efter en. De sköraste och svagaste lämnas att dö den mest smärtsamma döden man kan tänka sig. Att sakta kvävas till döds. Detta är den mörkaste perioden i Sveriges historia på mycket, mycket länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in