Citat:
Ursprungligen postat av
Osakazuki
Visst, men som jag tidigare nämnt så finns stickskadan rakt igenom höger öga väl dokumenterad och det var väl den som var på tapeten? I alla fall för min del. Kan du hitta nått specifikt om just denna skada? Före eller efter döden? Skadorna runt omkring är konstaterade tillkomna efter döden, så förhoppningsvis även denna.
På sida 888 i FUP kan man se en bild på var skadorna är placerade.
På sida 177-179 kan man läsa mer om dessa skador.
På sida 181-182 kan man läsa rättsläkarens utlåtande om skadorna och deras uppkomstsätt.
Det är bara skadorna 14, 15, 17, 20 och 21, som enligt rättsläkaren har uppkommit innan döden. Och ingen av dessa skador är stickskador.
Skadorna 15, 17 och 21 är blånader. Skadan 14 är ett ytligt krossår. Och skadan 20 är en blånad och ett brott på den vänstra ögonhålans golv.
Men en sak jag undrar över är skadorna 15 och 17. De är placerade ungefär på samma plats i pannan, men den ena på vänster sida, och den andra på höger sida. Hur har han slagit henne?
Det vanligaste är väl vid kvinnomisshandel att man slår med högerhanden om man är högerhänt, och vänsterhanden om man är vänsterhänt?
Det är ju inte en boxningsmatch.
Och slagen borde väl träffa på hennes vänstersida om han slog med högerhanden, och på hennes högersida om han slog med vänsterhanden?
Sen förstår jag fortfarande inte varför hon inte kan ha fått skadorna av att ha ramlat i lägenheten några gånger, tex efter ett självmord genom knivskärning. Förhörsledaren säger så här till Tishko på sida 887 i FUP:
"Rättläkaren säger att utseendet av blånaderna, krossåret och brottet i vänstra
ögonhålans botten talar för att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och
att de uppkommit före döden.
Wilma har alltså inte ramlat utan här står uttryckligen
att det är upprepat trubbigt våld såsom vid slag. Vad är det som har hänt – ingen
kommentar"
Jag har testat att sätta mitt eget ansikte mot en vägg, och träffpunkterna i ansiktet när man ramlar mot tex ett golv, borde kunna bli ögonbryn och kindben samtidigt, som skadorna 14, 20 och 21. Och sen kan man ju ramla och slå sig mot möbler också, och då kan träffpunkterna bli ännu mer spridda, speciellt om man först ramlar med huvudet mot en möbel, och sen ramlar vidare ner med huvudet ner mot golvet.
Så jag tror att förhörsledaren överdriver rättsläkarens ord. Det står inte att hon inte har ramlat på sida 182 i FUP, det är troligen ett tillägg av förhörsledaren.
Och tex blånaderna i pannan kan även ha uppkommit tex genom att hon försökte ta sig upp några gånger, men ramlade igen. Det blir en stor kraft mot huvudet bara man lyfter huvudet några decimeter ovanför golvet, som en armhävning ungefär, och sen faller ner handlöst igen mot golvet.