2020-06-03, 18:48
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det måste vara denna beskrivning du menar? Fy fan - denna har jag missat.

18. På högra övre ögonlocket, under ögonbrynet, ses en 1,5 x 0,8 cm stor hudskada med antydan till skarpa kanter med inre begränsning 3 cm till höger om medellinjen och 1 cm ovanför inre ögonvrårna. I omgivande vävnad, på insidan av ögonlocket ses ingen missfärgning. Ögongloben är insjunken och strax utanför högra iris ses en 0,5 x 0,5 cm stor skada vilken fortsätter in till den högra främre skallgropen där en 0,4 cm x 0,1 cm stor skada belägen 2 cm till höger om medellinjen med ett millimeterstort avlöst fragment ses. Utanför den hårda hjärnhinnan, i området ses inga blödningar. Vid skadan på ögonbulben ses brungrå besudling. Inga blödningar ses i muskulaturen eller under det övre ögonlocket.

"Det ses inga blödningar. "

Då bör det ju vara efter döden, men min gissning.
Citera
2020-06-03, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det måste vara denna beskrivning du menar? Fy fan - denna har jag missat.

18. På högra övre ögonlocket, under ögonbrynet, ses en 1,5 x 0,8 cm stor hudskada med antydan till skarpa kanter med inre begränsning 3 cm till höger om medellinjen och 1 cm ovanför inre ögonvrårna. I omgivande vävnad, på insidan av ögonlocket ses ingen missfärgning. Ögongloben är insjunken och strax utanför högra iris ses en 0,5 x 0,5 cm stor skada vilken fortsätter in till den högra främre skallgropen där en 0,4 cm x 0,1 cm stor skada belägen 2 cm till höger om medellinjen med ett millimeterstort avlöst fragment ses. Utanför den hårda hjärnhinnan, i området ses inga blödningar. Vid skadan på ögonbulben ses brungrå besudling. Inga blödningar ses i muskulaturen eller under det övre ögonlocket.

Exakt. Tycker det är märkligt att den verkar bortglömd, då det verkar så sjukt utstuderat (ja, resten är ju inte heller friskt).
Citera
2020-06-03, 18:54
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Tack för dom uppgifterna. Jag hade för mig att det var på det sättet . Visste dock inte vad som gäller för diakoner.
Intressant tycker jag att prästen i te får föra uppgifter vidare även om man vill det. Det är bra det. Då behöver inte heller prästen bli inblandad i något juridiskt. Man får erkänna någon annan stans.
Ja, hos polisen är ju ett bra alternativ om man verkligen vill sona sitt brott 😁
Har hört om en man som skadesköt sin frus älskare (På dens ädlaste delar) och åkte direkt till prästen som vad jag förstått fick honom att erkänna till polis.
Han hade för övrigt Leif silbersky som advokat, minns inte hur långt straff han fick dock..

Fattar inte varför tishko ska vara så avig och jävlig emot polis och wilmas familj 😣
Citera
2020-06-03, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Det är faktiskt så, präster är de enda som har total sekretess. Alla andra yrkesgrupper är skyldiga att bryta den i om vissa rekvisit uppfylls. Många verkar tro att läkare eller psykiatriker har sekretess på samma nivå som präster, men långt ifrån. De är tvärtom skyldiga att anmäla diverse saker.

Sekretessen inom sjukvård/socialtjänst gäller främst gentemot allmänheten. I de flesta fall kan den annars brytas gentemot andra myndigheter eller andra iblandade kollegor inom exempelvis socialtjänsten eller psykiatrin.

Mitt inlägg var nog inte genomtänkt. Skador på vänstra ögat (trubbigt) uppkom före döden. Skador på högra ögat (skarpt) efter döden. Läste nog i fel sammanhang när jag svarade. Ignorera iaf, du har rätt.

"Utseendet på hudskadorna i pannan och vid det högra ögat talar för att de orsakats av skarpt våld och att de uppkommit efter döden"
Ni pratar alla om stickskada i ögat, som jag förstått är ögonhålan spräckt av trubbigt upprepande våld, och att ögat sen är punkterat. Det är väl inte ett långt sticksår i ögat?
Citera
2020-06-03, 19:00
Medlem
Bollkalle19s avatar
Jag tror sticket i ögat är efter döden. När hon ändå låg där kunde han väl testa..kanske för att kontrollera så hon inte låtsades vara död! säkert med den där pincetten. Den är iofs aldrig testad på NFC

Men det är något annat jag inte förstår.
Det är T blod på vardagsrumsmattan. Vart ifrån har han kunnat blöda så mycket?

Har det hänt när han försökte städa så att det blandades ut med vatten?

Skadorna på w ögon.
Om T är högerhänt så blir slagen, när hon är vid medvetande, på hennes vänstra sida.
Sen när hon ligger ner, åsamkar han skadorna på höger sida.
Citera
2020-06-03, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elssjacobs
Min teori är att dom grälade och gjorde slut. För Wilma är det sista gången hon vill se något av honom och då säger han att hon ska lägga tillbaks nycklarna. Han nämner han tog nycklarna ”med verbal tvång" kanske det som var orsaken? Det säga att Wilma ska ha uttryckt "Han får döda mig för att få tillbaka de här nycklarna"

Låter som Wilma inte ville släppa nycklarna och började brottas med honom? Jag tror samband med det misshandla henne, han nämner ju kortstubin. Jag tror han förlorade kontrollen och sedan råka döda henne. T får panik när hon inte andas och funderar vad han ska göra. Han bestämmer sig för åka till Göteborg för vilseleda familjen/polisen att hon åkt till Göteborg. Han betalar med hennes kort. Varför han inte tar tåget hem är för att han vill inte avslöja sig då jag antar dom sällan tar kontanter på tågen. Man kan bara köpa biljetter alltingen via appen eller bankkort, antar jag. Vad gör han då? Jo, han vill inte åka dit för sånt och väljer därför promenera hem. Jag tror han har dumpat kläderna och mobilen innan han kom på den stora vägen. Jag tror inte heller han stycka W innan tågresan till Lysekil utan detta har skett i efterhand, under natten. Det förklarar också varför han var så trött, han har sprungit runt hela natten/helgen och hanterat kroppen!
Nej men du! Grattis, du har kommit fram till samma slutsats som de flesta andra. Bra jobbat.
seriöst då.
Vad tillför de här, jag tror att det gick till så här? inläggen, att det gått till ungeför så tror jag de flesta förstår vid detta laget. Det är ju ingen ny hypotes.
Kanske är jag som är trött på att det varje dag kommer till folk som vet hur det gick till.
Citera
2020-06-03, 19:04
Medlem
tomyhockeys avatar
bohuslaningen.se

Åklagaren kallar nytt expertvittne
UddevallaTvå handavtryck som polisen inte lyckats härleda till någon person skapade förvirring i rättssalen .
Citera
2020-06-03, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Ni pratar alla om stickskada i ögat, som jag förstått är ögonhålan spräckt av trubbigt upprepande våld, och att ögat sen är punkterat. Det är väl inte ett långt sticksår i ögat?

My bad, sorry.
Citera
2020-06-03, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
"Det ses inga blödningar. "

Då bör det ju vara efter döden, men min gissning.
Här:

Rättskemisk undersökning Inga läkemedel eller illegala droger har påvisats vid screening av huvudhår.
Skadornas uppkomstsätt 1 Utseendet av blånaderna, krossåret och brottet i vänstra ögonhålans botten talar för att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och att de uppkommit före döden.
Utseendet på hudskadorna i pannan och vid det högra ögat talar för att de orsakats av skarpt våld och att de uppkommit efter döden.
Utseendet på hudskadan på halsen, med avskiljning av huvudet från kroppen talar för att den orsakats av skarpt våld och att den uppkommit efter döden.
Dödsorsak 1 På grund av avsaknaden av övriga kroppsdelar, förruttnelse och utifrån fynden vid undersökningen har dödsorsaken inte kunnat fastställas.
Dödssätt 1 Utifrån fynden har dödssättet inte kunnat fastställas.
Avskiljningen av huvudet från kroppen har orsakats av annan person.
Citera
2020-06-03, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Visst, men som jag tidigare nämnt så finns stickskadan rakt igenom höger öga väl dokumenterad och det var väl den som var på tapeten? I alla fall för min del. Kan du hitta nått specifikt om just denna skada? Före eller efter döden? Skadorna runt omkring är konstaterade tillkomna efter döden, så förhoppningsvis även denna.

På sida 888 i FUP kan man se en bild på var skadorna är placerade.
På sida 177-179 kan man läsa mer om dessa skador.
På sida 181-182 kan man läsa rättsläkarens utlåtande om skadorna och deras uppkomstsätt.

Det är bara skadorna 14, 15, 17, 20 och 21, som enligt rättsläkaren har uppkommit innan döden. Och ingen av dessa skador är stickskador.

Skadorna 15, 17 och 21 är blånader. Skadan 14 är ett ytligt krossår. Och skadan 20 är en blånad och ett brott på den vänstra ögonhålans golv.

Men en sak jag undrar över är skadorna 15 och 17. De är placerade ungefär på samma plats i pannan, men den ena på vänster sida, och den andra på höger sida. Hur har han slagit henne?
Det vanligaste är väl vid kvinnomisshandel att man slår med högerhanden om man är högerhänt, och vänsterhanden om man är vänsterhänt?
Det är ju inte en boxningsmatch.
Och slagen borde väl träffa på hennes vänstersida om han slog med högerhanden, och på hennes högersida om han slog med vänsterhanden?

Sen förstår jag fortfarande inte varför hon inte kan ha fått skadorna av att ha ramlat i lägenheten några gånger, tex efter ett självmord genom knivskärning. Förhörsledaren säger så här till Tishko på sida 887 i FUP:

"Rättläkaren säger att utseendet av blånaderna, krossåret och brottet i vänstra
ögonhålans botten talar för att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och
att de uppkommit före döden. Wilma har alltså inte ramlat utan här står uttryckligen
att det är upprepat trubbigt våld såsom vid slag. Vad är det som har hänt – ingen
kommentar"

Jag har testat att sätta mitt eget ansikte mot en vägg, och träffpunkterna i ansiktet när man ramlar mot tex ett golv, borde kunna bli ögonbryn och kindben samtidigt, som skadorna 14, 20 och 21. Och sen kan man ju ramla och slå sig mot möbler också, och då kan träffpunkterna bli ännu mer spridda, speciellt om man först ramlar med huvudet mot en möbel, och sen ramlar vidare ner med huvudet ner mot golvet.
Så jag tror att förhörsledaren överdriver rättsläkarens ord. Det står inte att hon inte har ramlat på sida 182 i FUP, det är troligen ett tillägg av förhörsledaren.

Och tex blånaderna i pannan kan även ha uppkommit tex genom att hon försökte ta sig upp några gånger, men ramlade igen. Det blir en stor kraft mot huvudet bara man lyfter huvudet några decimeter ovanför golvet, som en armhävning ungefär, och sen faller ner handlöst igen mot golvet.
Senast redigerad av vemsa 2020-06-03 kl. 20:07.
Citera
2020-06-03, 20:10
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
De behöver inte städa om det ska se ut som att han har mördat henne, det räcker att hälla och skvätta Wilmas blod i lägenheten, och skära lite i badrumsmattan mm. Under tiden ligger Tishko avsvimmad eller nerdrogad i lägenheten, och de packar in huvudet och placerar Tishkos händer på folie och tejp, på flera lager. Och de trycker hans fötter i Wilmas blod. Själva har de handskar och andra skydd på sig förstås.
Sen tar de med sig den huvudlösa kroppen i en väska och säljer den dyrt till tex en nekrofil, för att få tillbaka pengarna som Tishko var skyldig dem. Huvudet lägger de i väskan i garderoben.

Och man behöver inte röra sig i kriminella kretsar för att vara skyldig kriminella pengar, det räcker att man tex är knarkare och köper knark på kredit.

Och Tishko handlade ju på butiken Direkten innan han åkte till Ljungskile den 14 november.
Kl. 18:47 handlade han där enligt kvitto på sida 50 i FUP. Och enligt Wilmas mamma så har Wilmas kompis M*lin koppling till den butiken, och det ryktas om att det hanteras narkotika i den butiken, läs på sida 542 i FUP:

"De gräl som varit mellan Wilma och Tishko, vad vet du om dem?
Det handlade oftast om att Tishko tittade mycket på porr, hade andra tjejkontakter i mobilen
eller att han höll på med droger.
Det gjorde även Wilmas kompis M*lin B*rjesson och Wilma var emot det.
M*lins kille har kopplingar till butiken Direkten och där går rykte om att det hanteras
narkotika."

M*lin var också den sista utöver Tishko, som såg Wilma i livet, den 13 november kl. 14.00. Läs förhör med henne från sida 608 i FUP.
Och som jag har förstått av FUP, så är det bara hon som har hävdat att Tishko har kallat Wilma för satan.

Finns det någon sanning i det som Wilmas mamma säger om M*lin och butiken Direkten?
Eller var det Wilma som hittade på det och berättade det för sin mamma?
Vad mer hittade Wilma på i så fall?
Kanske att Tishko hade kallat Wilma för satan, och att han hade slagit henne i tinningen så att hon svimmade?
Kanske talade hon sanning..har själv haft liknande förhållande när jag var i samma ålder. Ingen reagerade förrän sista gången det hände för att jag gjorde slut..
Nu var denna killen svensk, bra uppväxt med underbara föräldrar, inga olagliga droger så skitstövlar finns i alla länder, städer, familjer.
Vissa har inte spärren utan blir hysteriskt ilskna..dock betyder inte det att de är kapabla att mörda men i detta fallet är bevisen klara mot Tishko.
Citera
2020-06-03, 20:12
Medlem
CzeLiouss avatar
Började precis läsa T's första förhör i FUP

Vilket jävla äckel han är ..

" Så när Wilma lämnade lägenheten sista gången så var du kvar hemma? - ja
Hur länge var du hemma? - ett par dagar, jag var ledig vet jag"

" Du säger att du varit hemma hela torsdagen och ytterligare dagar men vi vet att du inte har varit det - okej, vart har jag varit, det hade jag i så fall berättat.
Du har inget minne av var du har varit - skakar nekande på huvudet.
Säger det dig något om jag säger att du har varit kontrollerad av polis på kvällen den 14 november - kontrollerad varför då, varför skulle de göra de"

Ser ju att det sen bara blir värre o värre med flinanden i förhör och liknande, usch vilken sjuk jävel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in