2020-06-03, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det är väl 2 olika skador. Vi pratar om en skada i själva ögat, vid iris.....

Jag tyckte inte det framgick att just irisskadan tillkommit efter döden, men jag kan ha fel.

Om den tillkommit efter döden...kan det vara ex kläder, textilier som täcker henne, med tryck ovanpå. paljetter, broderier (långa glaspärlor), nitar ?

Spekulation.

Jag har inte hittat det specificerat om just stickskadan uppkommit före eller efter döden. Kanske någon annan läst noggrannare?
Citera
2020-06-03, 17:43
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Var går gränsen för allvarligt och väldigt allvarligt? Men det är väl bara en präst som kan svara på den saken. Det talas aldrig om den saken numera hur det ligger till med Tystnadsplikten. Polisen kanske vet också hur det är.
Var fortfarande inne i anonymiteten här på Flashback 🙈
Men kollade kyrkans regler..
Vid bikt och enskild själavård har prästen absolut tystnadsplikt. Det finns inga undantag från tystnadsplikten. Även om du som samtalat med prästen vill att prästen ska föra uppgifter vidare går det inte.
En präst får inte heller kallas att vittna i rättegång om sådant som prästen har fått veta under bikt eller enskild själavård.
Tystnadsplikten för präster finns i Svenska kyrkans stadgar, kyrkoordningen 31 kap 9 §.
En diakon har tystnadsplikt
Diakonen har också tystnadsplikt under enskild själavård men till skillnad från en präst kan en diakon bryta tystnadsplikten, till exempel när
du som har samtalat med diakonen vill att uppgifter ska föras vidare
det under den enskilda själavården har kommit fram information eller uppgifter som det enligt lag är anmälningsplikt på
diakonen blir kallad att vittna i en rättegång.
Tystnadsplikten för diakoner finns i kyrkoordningen 32 kap 9 §.
Citera
2020-06-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Denna skadan är den som uppkom före döden, det är korrekt.

"Skadornas uppkomstsätt 1 Utseendet av blånaderna, krossåret och brottet i vänstra ögonhålans botten talar för att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och att de uppkommit före döden.
Utseendet på hudskadorna i pannan och vid det högra ögat talar för att de orsakats av skarpt våld och att de uppkommit efter döden.
Utseendet på hudskadan på halsen, med avskiljning av huvudet från kroppen talar för att den orsakats av skarpt våld och att den uppkommit efter döden. "

Säker? Stickskadan är i högra ögat!
Citera
2020-06-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Då hörde jag rätt den gången iallafall. Är juridikens regler sådana?

Rent generellt är en advokat skyldig att fullfölja ett uppdrag som är påbörjat, då det krävs starka skäl att avsäga sig ett uppdrag. Hur man avsäger sig ett uppdrag vad gäller en klient som erkänner, och kräver att advokaten skall hålla tyst om det, vet jag inte, eftersom advokaten inte får yppa något pga tystnadsplikt. Troligen finns det regler om det också, som om det mesta annat. Knepigt.
Citera
2020-06-03, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki

Jag citerar ur förhör där förhörsledaren beskriver skadorna för Tishko. Det är en del skador i och kring ögonen. Så det mesta som talas om ögonen i tråden är rätt. Både "I" och "VID":

FL: Rättläkaren säger att utseendet av blånaderna, krossåret och brottet i vänstra ögonhålans botten talar för att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och att de uppkommit före döden. Wilma har alltså inte ramlat utan här står uttryckligen att det är upprepat trubbigt våld såsom vid slag. Vad är det som har hänt?
T – ingen kommentar

FL: Hudskada i pannan, hudskada på det högra övre ögonlocket med skador i den högra ögonhålan och i den högra ögonhålans tak (16, 18)
Utseendet på hudskadorna i pannan och vid det högra ögat talar för att de orsakats av skarpt våld och att de uppkommit efter döden. Vad var anledningen till att tillfoga Wilma dessa skador efter att hon avlidit.
T - ingen kommentar

FL: Hudskada genom halsen i nivå med den femte halsryggkotan med skarpkantade skador på sköldbrosket (30, 35, 36)
Utseendet på hudskadan på halsen, med avskiljning av huvudet från kroppen talar för att den orsakats av skarpt våld och att den uppkommit efter döden. Vad var anledningen till att skilja huvudet från kroppen

T- ingen kommentar
Citera
2020-06-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oneofone.
2018

21:a Januari 2016. Sedan har ju Trump hattat lite fram och tillbaka med sina dekret.
Citera
2020-06-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Vid bikt och enskild själavård har prästen absolut tystnadsplikt. Det finns inga undantag från tystnadsplikten. Även om du som samtalat med prästen vill att prästen ska föra uppgifter vidare går det inte.
En präst får inte heller kallas att vittna i rättegång om sådant som prästen har fått veta under bikt eller enskild själavård.
Tystnadsplikten för präster finns i Svenska kyrkans stadgar, kyrkoordningen 31 kap 9 §.
Diakonen har också tystnadsplikt under enskild själavård men till skillnad från en präst kan en diakon bryta tystnadsplikten, till exempel när
det under den enskilda själavården har kommit fram information eller uppgifter som det enligt lag är anmälningsplikt på
Det är faktiskt så, präster är de enda som har total sekretess. Alla andra yrkesgrupper är skyldiga att bryta den i om vissa rekvisit uppfylls. Många verkar tro att läkare eller psykiatriker har sekretess på samma nivå som präster, men långt ifrån. De är tvärtom skyldiga att anmäla diverse saker.

Sekretessen inom sjukvård/socialtjänst gäller främst gentemot allmänheten. I de flesta fall kan den annars brytas gentemot andra myndigheter eller andra iblandade kollegor inom exempelvis socialtjänsten eller psykiatrin.

Citat:
Mitt inlägg var nog inte genomtänkt. Skador på vänstra ögat (trubbigt) uppkom före döden. Skador på högra ögat (skarpt) efter döden. Läste nog i fel sammanhang när jag svarade. Ignorera iaf, du har rätt.

"Utseendet på hudskadorna i pannan och vid det högra ögat talar för att de orsakats av skarpt våld och att de uppkommit efter döden"
Senast redigerad av Arcanii 2020-06-03 kl. 18:14.
Citera
2020-06-03, 18:15
Medlem
Min teori är att dom grälade och gjorde slut. För Wilma är det sista gången hon vill se något av honom och då säger han att hon ska lägga tillbaks nycklarna. Han nämner han tog nycklarna ”med verbal tvång" kanske det som var orsaken? Det säga att Wilma ska ha uttryckt "Han får döda mig för att få tillbaka de här nycklarna"

Låter som Wilma inte ville släppa nycklarna och började brottas med honom? Jag tror samband med det misshandla henne, han nämner ju kortstubin. Jag tror han förlorade kontrollen och sedan råka döda henne. T får panik när hon inte andas och funderar vad han ska göra. Han bestämmer sig för åka till Göteborg för vilseleda familjen/polisen att hon åkt till Göteborg. Han betalar med hennes kort. Varför han inte tar tåget hem är för att han vill inte avslöja sig då jag antar dom sällan tar kontanter på tågen. Man kan bara köpa biljetter alltingen via appen eller bankkort, antar jag. Vad gör han då? Jo, han vill inte åka dit för sånt och väljer därför promenera hem. Jag tror han har dumpat kläderna och mobilen innan han kom på den stora vägen. Jag tror inte heller han stycka W innan tågresan till Lysekil utan detta har skett i efterhand, under natten. Det förklarar också varför han var så trött, han har sprungit runt hela natten/helgen och hanterat kroppen!
Citera
2020-06-03, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag citerar ur förhör där förhörsledaren beskriver skadorna för Tishko. Det är en del skador i och kring ögonen. Så det mesta som talas om ögonen i tråden är rätt. Både "I" och "VID":

FL: Rättläkaren säger att utseendet av blånaderna, krossåret och brottet i vänstra ögonhålans botten talar för att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och att de uppkommit före döden. Wilma har alltså inte ramlat utan här står uttryckligen att det är upprepat trubbigt våld såsom vid slag. Vad är det som har hänt?
T – ingen kommentar

FL: Hudskada i pannan, hudskada på det högra övre ögonlocket med skador i den högra ögonhålan och i den högra ögonhålans tak (16, 18)
Utseendet på hudskadorna i pannan och vid det högra ögat talar för att de orsakats av skarpt våld och att de uppkommit efter döden. Vad var anledningen till att tillfoga Wilma dessa skador efter att hon avlidit.
T - ingen kommentar

FL: Hudskada genom halsen i nivå med den femte halsryggkotan med skarpkantade skador på sköldbrosket (30, 35, 36)
Utseendet på hudskadan på halsen, med avskiljning av huvudet från kroppen talar för att den orsakats av skarpt våld och att den uppkommit efter döden. Vad var anledningen till att skilja huvudet från kroppen

T- ingen kommentar

Visst, men som jag tidigare nämnt så finns stickskadan rakt igenom höger öga väl dokumenterad och det var väl den som var på tapeten? I alla fall för min del. Kan du hitta nått specifikt om just denna skada? Före eller efter döden? Skadorna runt omkring är konstaterade tillkomna efter döden, så förhoppningsvis även denna.
Citera
2020-06-03, 18:36
Medlem
Citat:
Visst, men som jag tidigare nämnt så finns stickskadan rakt igenom höger öga väl dokumenterad och det var väl den som var på tapeten? I alla fall för min del. Kan du hitta nått specifikt om just denna skada? Före eller efter döden? Skadorna runt omkring är konstaterade tillkomna efter döden, så förhoppningsvis även denna.
Det måste vara denna beskrivning du menar? Fy fan - denna har jag missat.

18. På högra övre ögonlocket, under ögonbrynet, ses en 1,5 x 0,8 cm stor hudskada med antydan till skarpa kanter med inre begränsning 3 cm till höger om medellinjen och 1 cm ovanför inre ögonvrårna. I omgivande vävnad, på insidan av ögonlocket ses ingen missfärgning. Ögongloben är insjunken och strax utanför högra iris ses en 0,5 x 0,5 cm stor skada vilken fortsätter in till den högra främre skallgropen där en 0,4 cm x 0,1 cm stor skada belägen 2 cm till höger om medellinjen med ett millimeterstort avlöst fragment ses. Utanför den hårda hjärnhinnan, i området ses inga blödningar. Vid skadan på ögonbulben ses brungrå besudling. Inga blödningar ses i muskulaturen eller under det övre ögonlocket.
Senast redigerad av Picasso2 2020-06-03 kl. 18:39.
Citera
2020-06-03, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Tack för dom uppgifterna. Jag hade för mig att det var på det sättet . Visste dock inte vad som gäller för diakoner.
Intressant tycker jag att prästen i te får föra uppgifter vidare även om man vill det. Det är bra det. Då behöver inte heller prästen bli inblandad i något juridiskt. Man får erkänna någon annan stans.
Citera
2020-06-03, 18:46
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Har inte lyssnat, väntar tills hela rättegången kommer upp på Youtube utan några förvrängda röster som media alltid lägger till.
De förstör känslan helt hur man ska tolka hans svar när det gäller tonläge.

Här kommer Wilmas rättegång upp:
https://youtu.be/mPG1cnmX7lo

Edit: Är det Aftonbladet som rapporterar bäst eller vilka rapporterar bäst?
Visst allt kommer ju upp på Youtube sen
https://youtu.be/mPG1cnmX7lo
men orkar inte vänta så tänkte läsa igenom allt istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in