2020-06-03, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Har analyserat FHM:s rapporteringar lite. Det är ju allmänt känt att det mest är under tisdag-fredag som dödsfallen "trillar ut" i FHM:s rapporter. Sedan vi fick det första dödsfallet så har rapporteringen fördelats sig enligt följande andel

Nedanstående ska utläsas som den dag där FHM presenterat/rapporterat dödsfallen. Procenttalen anger totalen för alla måndagar (etc.) av det totala antalet dödsfall fram till och med dagens rapport (3 juni)

Måndag = 10 %
Tisdag = 20 %
Onsdag = 24 %
Torsdag = 17 %
Fredag = 18 %
Lördag = 9 %
Söndag = 2 %

Vet att det inte blir perfekt då jag inte tagit hänsyn till att vissa vardagar varit helgdagar (påsk, kristi himmelfärds) och det är ju inte säkert att fördelningen kommer att bestå.

Jag har inkluderat mån-onsdag denna vecka vilket skulle kunna snedfördela andelen. Men om jag tar bort dem dagarna så gör det ingen skillnad, vilket talar starkt för att andelarna håller.

Med det sagt:

Dagens rapporterade siffra var 74 och det är den lägsta onsdagssiffran sedan den 1 april (59). Eftersom onsdag hittills varit den dag där flest falla av veckans total rapporterats talar detta för att vi kommer se en nedgång jmf tidigare veckor.

Hittills har det rapporterats 147 dödsfall denna vecka. Prognosen säger då att vi på söndag kommer att landa på 272 dödsfall rapporterade denna vecka vilket ger ett snitt på 38 per dag för veckan vilket skulle vara den lägsta veckosnittet sedan vecka 13 (23-29 mars). Om denna vecka följer ovan fördelning av när dödsfall faller ut i FHM:s statistik.

Återstår att se om prognosen håller..
Såga gärna om jag gjort några tokiga fel.

Verkar bra. Fått förhoppningar kring 250 rapporterade dödsfall denna vecka, 272 skulle väl vara okej.
Citera
2020-06-03, 16:47
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Varav en hel del i Stockholms området
Tack! Ytterligare en svacka i statistiken... Får hoppas att FHM reviderar uppgifterna retroaktivt för att märka dessa geografiskt.
Citera
2020-06-03, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Står att det är över 2000 nya bekräftade fall idag i Sverige. Gör de fler tester nu?
Folk testar sig själva oxo.
Ett laboratorium i sthlm hade fått inte ordning på sitt datasystem i tid, fallen var från olika studier vårdpersonal och inge allvarliga fall
Citera
2020-06-03, 16:49
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Som Tegnell säger: Försiktighetsprincipen behöver inte betyda att det är bättre att sätta in massor av, (hårda), åtgärder, det kan, (ju), förhålla sig precis tvärt om.

Att stänga ner hela länder och samhällen och därmed orsaka en ekonomisk, social och psykologisk depression som, i bästa fall, kan jämföras med depressionen under 30 talet, och i sämsta fall med katastrofen under 1700-talet, vilket orsakar ett enormt lidande och överdödlighet i det långa loppet, skulle inte jag vilja kalla "försiktigt".

Man att ett sådant basalt tänkande skulle kunna landa i vissa flashbackares skallar är, förstås, mindre troligt.

Vår ekonomi kommer att ta större skada än ex. Norges som hade en hårdare stängning än Sverige. När norrmännen åker på semester och affärsresor så får vi svenskar stanna hemma. Tack FHM
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
När Tegnell inte erkände sina fel var han autist och dum i huvudet.
När han nu erkänner fel så är inte det rätt heller.
Går ju inte att resonera med vissa.

Klart Sveriges strategi visat sig vara usel.
Men att Tegnell nu visar lite ödmjukhet och kan erkänna misstag tycker jag i varje fall är en bra egenskap.
Även om det såklart föredragits att rätt blivit rätt från början.

Eller kanske,

Hej, jag heter Anders Tegnell och har gjort helt fel med 4500 döda som resultat, jag avgår och min pension är förverkad, jag kommer täcka mig i aska och piska mig på ryggen resten av livet.

Folk har fått avgå för extremt mycket mindre, för Paolo Roberto räckte det med ett sexköp (nu tycker jag han fått vad han förtjänat men det är en bra jämförelse.)
Citera
Medlem
Villons avatar
Citat:
Har analyserat FHM:s rapporteringar lite. Det är ju allmänt känt att det mest är under tisdag-fredag som dödsfallen "trillar ut" i FHM:s rapporter. Sedan vi fick det första dödsfallet så har rapporteringen fördelats sig enligt följande andel

Nedanstående ska utläsas som den dag där FHM presenterat/rapporterat dödsfallen. Procenttalen anger totalen för alla måndagar (etc.) av det totala antalet dödsfall fram till och med dagens rapport (3 juni)

Måndag = 10 %
Tisdag = 20 %
Onsdag = 24 %
Torsdag = 17 %
Fredag = 18 %
Lördag = 9 %
Söndag = 2 %

Vet att det inte blir perfekt då jag inte tagit hänsyn till att vissa vardagar varit helgdagar (påsk, kristi himmelfärds) och det är ju inte säkert att fördelningen kommer att bestå.

Jag har inkluderat mån-onsdag denna vecka vilket skulle kunna snedfördela andelen. Men om jag tar bort dem dagarna så gör det ingen skillnad, vilket talar starkt för att andelarna håller.

Med det sagt:

Dagens rapporterade siffra var 74 och det är den lägsta onsdagssiffran sedan den 1 april (59). Eftersom onsdag hittills varit den dag där flest falla av veckans total rapporterats talar detta för att vi kommer se en nedgång jmf tidigare veckor.

Hittills har det rapporterats 147 dödsfall denna vecka. Prognosen säger då att vi på söndag kommer att landa på 272 dödsfall rapporterade denna vecka vilket ger ett snitt på 38 per dag för veckan vilket skulle vara den lägsta veckosnittet sedan vecka 13 (23-29 mars). Om denna vecka följer ovan fördelning av när dödsfall faller ut i FHM:s statistik.

Intressant, kul att få se en sammanställning av fördelningen som man tidigare bara haft på känn. Otroligt att det, trots att trenden varit densamma under hela resan, fortfarande häpnas och baxnas i tråden över siffrorna varje tisdag och onsdag, samtidigt som man misstänkt hummar om mörkning under helgerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ett parti som inför strikt straffrättsligt ansvar för inkompetenta tjänstemän och politiker.

Det partiet får min röst nästa gång! Man är överjävligt less på att se folk komma undan med vilka hemskheter som helst, så länge de är i toppen av samhället. Medan vanligt, hederligt folk skall jagas och lagföras för minsta misstag.

Håller med! Det är något skevt i ett system där den enda konsekvensen av ett förbrukat förtroende är att du blir överflyttad till en annan hög position. Se t ex Eliasson et al😉
Citera
2020-06-03, 16:50
Medlem
Citat:

Måndag = 10 %
Tisdag = 20 %
Onsdag = 24 %
Torsdag = 17 %
Fredag = 18 %
Lördag = 9 %
Söndag = 2 %

Med det sagt:

Nejnej denna va grym!
Fattar inte vissa alarmister som påstår att det inte går ner när det är tydligt att det gör det.
Tror fortsatt minskning närmsta två veckorna, sedan en utplaning för att sedan öka igen tyvärr pga hur folk börjat leva igen.
Citera
2020-06-03, 16:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag upplever också att trängseln ökat i exempelvis mataffären där jag handlar, känns som folk skiter i det. Sen huruvida det är ett vanligt transmissionsställe kan jag inte svara på. Det känns ff som det är osäkert exakt hur smittsamt viruset är, informationen är lite tunn.

Om viruset verkligen är smittsamt borde ALLA i Stockholms innerstad ha blivit smittade för länge sen.
Citera
2020-06-03, 16:51
Avslutad
Angående tester hur har det gått med detta då...? ”Drive in-tester”. Ännu en satsning som slarvats bort längs vägen eller succé? ;-)

Själv visste jag inte ens att man hade börjat med det innan nyss.

Från 8 maj:

”Den här veckan har tre drive-in teststationer för covid 19 varit öppna i Stockholm och en i Sörmland. Varje mobil teststation har kapacitet att göra 200 coronatester per dag. På måndag kommer ytterligare två i Stockholm att öppna.

Det är IT-företaget Infosolutions, som samarbetar med Folkhälsomyndigheten, som står bakom drive-in teststationerna. I ett första steg är det sagt att personal inom vård och omsorg ska testas efter remiss från vårdgivare som har avtal med företaget. Ansvaret för att skala upp testningen av personalen enligt regeringens mål om 100 000 tester ligger på regionerna.

Men vid socialministerns besök kom bara en patient och få vårdgivare har skrivit avtal med företaget.

– Sedan vi startade har ungefär tio personer testats totalt på alla stationerna. Patienterna som kommit har gått via en vårdgivare som har skrivit ett avtal direkt med oss, säger Infosolutions vd Alex Stendahl och tillägger:

– Vi har fått åka runt för att peppa vår personal och säga: »ni gör nytta, ni ser det bara inte än«.

Enligt honom kan det vara en kostnadsfråga att de mobila stationerna inte används – varje test kostar 1 000 kronor – i kombination med en osäkerhet om vem som ska stå för notan. Regeringen har dock lovat att staten står för provtagningen av personal inom sjukvård och omsorg.

Det är Folkhälsomyndigheten som har fått regeringens uppdrag att ta fram en nationell strategi för den utökade provtagningen. Karin Tegmark Wisell, avdelningschef vid Folkhälsomyndigheten, håller med om att det har funnits en osäkerhet kring vem som ska betala för provtagningen.

– Jag tror att informationen inte har nått ut helt. Men vi har börjat med en dialog via regionerna och smittskyddsenheterna med information om att staten kommer stå för kostnaden av provtagning vad gäller kategori 2 enligt vår teststrategi, säger hon.”

Eller den här redan den 3 mars:

”Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge har sedan i måndags börjat provta misstänkt smittade utomhus, i anslutning till infektionskliniken.

Den nya enheten för provtagning ska ha kapacitet att provta 100 personer per dag.

"Man kan komma upp med sin bil, provet tar mindre än en minut. Sen åker man hem och väntar på provsvar", säger Lena Dillner, verksamhetschef för infektion på Karolinska universitetssjukhuset”

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7420696
Citera
2020-06-03, 16:53
Medlem
Från forskarrapport:
"In summary, we reported the largest cases of COVID-19 patients with hypertension. This study showed that patients with hypertension might have more severe respiratory symptoms, more abnormality laboratory indication, and moreproportion of severe/critical type of COVID-19. Moreover, they may need more antibiotic, hormone, and intravenous immune globulin therapy and intensive care unit admission and have a longer hospital stay. Treatment with ACEI/ARB have no influence on the severity and the clinical outcome of COVID-19 patients."

Vi måste skydda personer i Sverige med högt blodtryck!! Av största vikt, även om de inte har flera multisjukdomar som tydligen krävs idag.

Källa: Flutrackers.com (idag)
Citera
2020-06-03, 16:54
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:

Måndag = 10 %
Tisdag = 20 %
Onsdag = 24 %
Torsdag = 17 %
Fredag = 18 %
Lördag = 9 %
Söndag = 2 %

Med det sagt:

Bra kvalitetsinlägg. Tack för det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in