2020-06-03, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tycker också det är pinsamt med skribenter som försöker skylla denna situation med Covid och Sveriges flathet, på invandrare. Det finns andra trådar för allmänt "invandrar-bashing", för de som gillar sånt.

För mig är det helt glasklart vilka som bär ansvaret för den bristande strategin och det är ett gäng inkompetenta makthavare, politiker och myndighetspersoner. Som tur är har media i alla fall glimtvis börjat granska lite mer. De vågar fortfarande inte ställa frågor på PK (konflikträdda eller munkavlade med i förväg godkända frågor på PK? &#129300, Men de gör iaf en hel del granskande reportage numera.

Jag håller helt klart med. Det är inte invandrarna, det är, till stor del, på invandringen. Det går inte att klandra en hund när denna biter någon; det är ägarens fel.
Citera
2020-06-03, 16:40
Medlem
Står att det är över 2000 nya bekräftade fall idag i Sverige. Gör de fler tester nu?
Folk testar sig själva oxo.
Citera
2020-06-03, 16:41
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Jag tycker också det är pinsamt med skribenter som försöker skylla denna situation med Covid och Sveriges flathet, på invandrare. Det finns andra trådar för allmänt "invandrar-bashing", för de som gillar sånt.

För mig är det helt glasklart vilka som bär ansvaret för den bristande strategin och det är ett gäng inkompetenta makthavare, politiker och myndighetspersoner. Som tur är har media i alla fall glimtvis börjat granska lite mer. De vågar fortfarande inte ställa frågor på PK (konflikträdda eller munkavlade med i förväg godkända frågor på PK? &#129300, Men de gör iaf en hel del granskande reportage numera.

Det är inte invandrarnas fel, det är de som släppte in dem. Men det är ju helt klart att när man släpper in så många människor i ett land utan att bygga ut precis allting, kommer alla sektorer få stryka på foten.
Resurserna räcker helt enkelt inte till när så många bidragstagare ska försörjas.
Citera
2020-06-03, 16:41
Medlem
Sverige borde nog lägga på fler restriktioner för att trycka ned smittan, kurvan har planat ut på en hög nivå.
Citera
2020-06-03, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Har analyserat FHM:s rapporteringar lite. Det är ju allmänt känt att det mest är under tisdag-fredag som dödsfallen "trillar ut" i FHM:s rapporter. Sedan vi fick det första dödsfallet så har rapporteringen fördelats sig enligt följande andel

Nedanstående ska utläsas som den dag där FHM presenterat/rapporterat dödsfallen. Procenttalen anger totalen för alla måndagar (etc.) av det totala antalet dödsfall fram till och med dagens rapport (3 juni)

Måndag = 10 %
Tisdag = 20 %
Onsdag = 24 %
Torsdag = 17 %
Fredag = 18 %
Lördag = 9 %
Söndag = 2 %

Vet att det inte blir perfekt då jag inte tagit hänsyn till att vissa vardagar varit helgdagar (påsk, kristi himmelfärds) och det är ju inte säkert att fördelningen kommer att bestå.

Jag har inkluderat mån-onsdag denna vecka vilket skulle kunna snedfördela andelen. Men om jag tar bort dem dagarna så gör det ingen skillnad, vilket talar starkt för att andelarna håller.

Med det sagt:

Dagens rapporterade siffra var 74 och det är den lägsta onsdagssiffran sedan den 1 april (59). Eftersom onsdag hittills varit den dag där flest falla av veckans total rapporterats talar detta för att vi kommer se en nedgång jmf tidigare veckor.

Hittills har det rapporterats 147 dödsfall denna vecka. Prognosen säger då att vi på söndag kommer att landa på 272 dödsfall rapporterade denna vecka vilket ger ett snitt på 38 per dag för veckan vilket skulle vara den lägsta veckosnittet sedan vecka 13 (23-29 mars).

Återstår att se om prognosen håller..
Såga gärna om jag gjort några tokiga fel.
Bra uträkning! Hoppas du har rätt och att talen på allvar börjar dala
Citera
2020-06-03, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Just därför så borde man stängt ned tidigare, för att få tid att få allt detta på plats. Det är själva syftet med en lock-down. Men Dr Teflon ville prompt laga bilen medan man körde i 180, och så gick det som det gick.

Vi har fortfarande 60 döda om dagen. Det är mer än vad man har i Frankrike.

Visst kan man tycka det - men tror du verkligen att svenskarna skulle accepterat en fullständig lockdown - innan alla ekonomiska åtgärder fallit på plats ? Har väldigt svårt att tro det. Det skulle blivit ramaskri.
Citera
2020-06-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du kan glömma några åtal mot svenska myndighetspersoner eller politiker. Sånt händer bara i USA.

I Sverige får vi ta konsekvenserna av våra värdelösa politiker och grå eminenser.

Ett parti som inför strikt straffrättsligt ansvar för inkompetenta tjänstemän och politiker.

Det partiet får min röst nästa gång! Man är överjävligt less på att se folk komma undan med vilka hemskheter som helst, så länge de är i toppen av samhället. Medan vanligt, hederligt folk skall jagas och lagföras för minsta misstag.

Citera
2020-06-03, 16:46
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja och nej.

Ett stort antal av dessa rapporterades i "klump" av ett labb i Stockholm.
Detta labb hade dataproblem,och kunde inte rapportera enligt givna instruktioner.
Okej, tack för upplysningen. Det här ställer ju till det rent statistiskt. Får hoppas att FHM uppdaterar historiken i de rapporterade fallen så det inte ställer till det.
Citera
2020-06-03, 16:46
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Fan vet. Hon fortsatte ju klättra politiskt trots brottsutredningen hon som ordförande och styrelsen för SSU var inblandad i 1998:

En förundersökning inleddes mot styrelsen för SSU Kalmar för misstänkt bedrägeri, ett brott med en preskriptionstid på fem år.[6] Förundersökningen lades ner i januari 2006 då åklagaren inte kunde styrka brott.[7]
(wiki)

Vissa klarar sig ur den ena knipan efter den andra. Men denna gång vete tusan, det har väl gått lite för långt för att man skall ha fortsatt förtroende för henne och regeringen,... 🤔
Hoppsan! Självklart fingrarna i syltburken, jag är inte ett dugg förvånad... Det där är en fin gammal tradition i partiet...
Citera
2020-06-03, 16:47
Medlem
Soterns avatar
Statistiken är väl samma som med PISA-undersökningen. Man tar bort 15 procent av det sämsta så ser det bättre ut.
Det kallas svensk räknelära och fungerar bara i Sverige. Alla andra länder räknar fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Nej, det var inte ursprungsinlägget jag svarade på, lägg ner dina halmdockor, du är ju helt offside i debatten. Det finns ju inga argument när du bygger halmdockor, fattar du inte det själv.

Nej, jag sa ju att det var jag som svarade på det din analfabet. Det är således du som gått vilse i debatten.

Det finns väl jättebra argument. En källa till exempel istället för ett "googla".
Citera
Medlem
Hur många gånger ska det sägas?
Asymptomatic and presymptomatic transmission may occur, and infectivity may be highest early after onset of symptoms, meaning that contact tracing, isolation of exposed individuals and social distancing are essential public health measures to prevent further spread.
Källa: Flutrackers.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in