2020-06-03, 16:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror man ska ta siffran med en nypa salt och se utvecklingen för ett par dagar framåt. Någon skrev att det var ett labb som efterrapporterat, det låter rimligt. Ser vi samma utveckling säg tor-sön, ja då är det nog katastrof på G och vi får kanske en lockdown mitt i sommaren. Det vore mindre kul, minst sagt.

Ok jo håller med. Tycker mest att det är märkligt att det kan tredubblas utan att man ens ger en första förklaring/teori vad man tror det handlar om... (Inte vad jag hörde i sändning i alla fall)

Men lite nojig är jag nog, särskilt efter att ha gått förbi vissa platser i Sthlm senaste veckan ;-) Det kryllar ju av folk som sitter väldigt tätt i vissa parker + uteserveringar. Men detta varierar också mycket, vissa platser är mer ”normala” och jag har heller inga problem med att folk är ute, om man följer rekommendationerna någorlunda.

Förstår dock inte hur vissa uteställen inte fått varningar... Börjar tro att det bara är dom i mer centrala delarna eller på Folkkungagatan som kontrollerats.
Citera
2020-06-03, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Är det någon som har nämt varför stockholm plötsligt registrerar 1500 case idag?
Inte så konstigt, det genomförs ju mer testning.
Antar att många av dessa handlar om positiva antikroppstester. Min fru jobbar på sös och fick testa sig för förra veckan eller så. Kanske är hon en av dessa, kanske inte. Hon har inte fått svaret än.
Citera
2020-06-03, 16:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Brukar vara tommare än den hårdaste lockdown här i sthlm i juli. Har alltid tyckt det är lite trist då det är sommar och vore kul att gå ut och så.

Nu är ALLA 2 miljoner hemma.

Jag är 100 på att corona-katastrofen inte ens har börjat i Sverige.

Du har en poäng där. Men i vanliga fall så skulle ju de 2,3 miljonerna rest land och rike runt och spridit smittan. Så någon effekt på den övergripande pandemin har det inte att Stockholmarna stannar i sin region.

Dessutom är det väl tur att, förmodligen, över 30 procent av Stockholmarna redan är immuniserade, (på det ena eller andra sättet). Inom bara någon månad så kommer man att nå över 40 procent immuniserade. Se bara på Södertälje kommun som bara ökar med 3 procent i veckan. Eller Rinkeby-Kista som inte ökar överhuvudtaget. Så så kommer det att bli för Stockholmsregionen som helhet när man når 40 till 60 procent immuniserade.

Så smittan kommer inte att öka speciellt i Stockholm. Möjligtvis så kan den, i värsta fall, öka till maximalt 15 procent i veckan, ( här räknar jag inte in labb som samlat provsvar på hög på grund av ett datasystem som inte fungerar), under maximalt några veckor, sedan kommer det att sjunka snabbt.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-06-03 kl. 16:26.
Citera
2020-06-03, 16:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
"Någon säger", läser ni inte in information utanför den här tråden? Man sa rätt rakt och tydligt att cirka 1400 av de 2018 fall man rapporterade idag kommer från ett labb som inte rapporterat in tidigare. De har genomfört forskning samt bistått med testning av vårdpersonal. Dvs av de vanliga inrapporterade av FHM var det drygt 600.

Så om man inte hunnit läsa annat idag så hugger du ner på det, ok? Tack för din rättelse.
Citera
2020-06-03, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det är väl därför inte FHM vågar ange några reseinstruktioner för inrikes resande. Man väntar så länge som möjligt tills problemet har löst sig självt. Med andra ord, tiden får utvisa om gotlänningarna blir smittade eller inte!

Gotland är kluvet. Som vanligt ställs människoliv mot pengar. Ska bli intressant att se vilket beslut Tegelstenen fattar. Ja, han väntar nog in i det längsta med besked. Arma land!
Citera
2020-06-03, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Stockholms 1500 case idag då?
Förklarades klart o tydligt vad det berodde på på dagen presskonferens
Senast redigerad av painkiler 2020-06-03 kl. 16:38.
Citera
2020-06-03, 16:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ok jo håller med. Tycker mest att det är märkligt att det kan tredubblas utan att man ens ger en första förklaring/teori vad man tror det handlar om... (Inte vad jag hörde i sändning i alla fall)

Men lite nojig är jag nog, särskilt efter att ha gått förbi vissa platser i Sthlm senaste veckan ;-) Det kryllar ju av folk som sitter väldigt tätt i vissa parker + uteserveringar. Men detta varierar också mycket, vissa platser är mer ”normala” och jag har heller inga problem med att folk är ute, om man följer rekommendationerna någorlunda.

Förstår dock inte hur vissa uteställen inte fått varningar... Börjar tro att det bara är dom i mer centrala delarna eller på Folkkungagatan som kontrollerats.

Jag upplever också att trängseln ökat i exempelvis mataffären där jag handlar, känns som folk skiter i det. Sen huruvida det är ett vanligt transmissionsställe kan jag inte svara på. Det känns ff som det är osäkert exakt hur smittsamt viruset är, informationen är lite tunn.
Citera
2020-06-03, 16:30
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ursprungsinlägget jag svarade på:
"Vi får leva med restriktioner i månader medans alla länder har släppt många av restriktionerna."

Varför diskuterar du med förolämpningar istället för argument?

Nej, det var inte ursprungsinlägget jag svarade på, lägg ner dina halmdockor, du är ju helt offside i debatten. Det finns ju inga argument när du bygger halmdockor, fattar du inte det själv.
Citera
2020-06-03, 16:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så om man inte hunnit läsa annat idag så hugger du ner på det, ok? Tack för din rättelse.

Det minsta man kan begära av någon som säger sig vara intresserad av ämnet är väl att vederbörande, i alla fall, har någon som helst koll på vad som framkommer under de dagliga pressträffarna, eller hur?
Citera
2020-06-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Att skylla spridning på invandrare när Tegnell, Löfven och FHM säger i princip gör vad fan ni vill, blir lite pinsamt. Skyll på vilken grupp i samhället som du vill, men hade vi smittspårat och haft klara restriktioner tidigt hade det här inte skett.
Istället levde man i ständig förnekelse de första månaderna och förminskade varje spridning.

Vi har inga officiella no go zoner i Sverige. Och om du tror att förorterna i Sverige är oansvariga? Haha. Då kanske du ska ta dig en titt i alla U länder som fortfarande är bättre än oss.

Jag tycker också det är pinsamt med skribenter som försöker skylla denna situation med Covid och Sveriges flathet, på invandrare. Det finns andra trådar för allmänt "invandrar-bashing", för de som gillar sånt.

För mig är det helt glasklart vilka som bär ansvaret för den bristande strategin och det är ett gäng inkompetenta makthavare, politiker och myndighetspersoner. Som tur är har media i alla fall glimtvis börjat granska lite mer. De vågar fortfarande inte ställa frågor på PK (konflikträdda eller munkavlade med i förväg godkända frågor på PK?) 🤔 Men de gör iaf en hel del granskande reportage numera.
Senast redigerad av Maharaja79 2020-06-03 kl. 16:41.
Citera
2020-06-03, 16:37
Medlem
Beaver14s avatar
Har analyserat FHM:s rapporteringar lite. Det är ju allmänt känt att det mest är under tisdag-fredag som dödsfallen "trillar ut" i FHM:s rapporter. Sedan vi fick det första dödsfallet så har rapporteringen fördelats sig enligt följande andel

Nedanstående ska utläsas som den dag där FHM presenterat/rapporterat dödsfallen. Procenttalen anger totalen för alla måndagar (etc.) av det totala antalet dödsfall fram till och med dagens rapport (3 juni)

Måndag = 10 %
Tisdag = 20 %
Onsdag = 24 %
Torsdag = 17 %
Fredag = 18 %
Lördag = 9 %
Söndag = 2 %

Vet att det inte blir perfekt då jag inte tagit hänsyn till att vissa vardagar varit helgdagar (påsk, kristi himmelfärds) och det är ju inte säkert att fördelningen kommer att bestå.

Jag har inkluderat mån-onsdag denna vecka vilket skulle kunna snedfördela andelen. Men om jag tar bort dem dagarna så gör det ingen skillnad, vilket talar starkt för att andelarna håller.

Med det sagt:

Dagens rapporterade siffra var 74 och det är den lägsta onsdagssiffran sedan den 1 april (59). Eftersom onsdag hittills varit den dag där flest falla av veckans total rapporterats talar detta för att vi kommer se en nedgång jmf tidigare veckor.

Hittills har det rapporterats 147 dödsfall denna vecka. Prognosen säger då att vi på söndag kommer att landa på 272 dödsfall rapporterade denna vecka vilket ger ett snitt på 38 per dag för veckan vilket skulle vara den lägsta veckosnittet sedan vecka 13 (23-29 mars). Om denna vecka följer ovan fördelning av när dödsfall faller ut i FHM:s statistik.

Återstår att se om prognosen håller..
Såga gärna om jag gjort några tokiga fel.
Senast redigerad av Beaver14 2020-06-03 kl. 16:41.
Citera
2020-06-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dessutom är det väl tur att, förmodligen, över 30 procent av Stockholmarna redan är immuniserade, (på det ena eller andra sättet). Inom bara någon månad så kommer man att nå över 40 procent immuniserade. Se bara på Södertälje kommun som bara ökar med 3 procent i veckan. Eller Rinkeby-Kista som inte ökar överhuvudtaget. Så så kommer det att bli för Stockholmsregionen som helhet när man når 40 till 60 procent immuniserade.

Enligt FHM:s senaste siffror så hade andelen med antikroppar i åldern 20-64 inte ökat alls och låg fortfarande runt 6%.

Dina siffror på 30-40% är rena fantasierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in