Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Mitigation handlar om åtgärderna. Med lite åtgärder så är det helt korrekt att smittan bränner igenom befolkningen i kontrollerad takt. Utan åtgärder, totalt kaos. Jag föredrar supression och mindre spill av människoliv. Problemet med mitigation är ju att sjukvården körs slut och vi bygger på ett enormt vårdberg, blir intressant att se hur vi hanterar det. Nu har det gått ca: 3 månader sen vi fick skiten, vi är ff mitt i skiten. Med supression som jag föreslog i början på mars hade vi öppnat upp som alla andra, kanske t.o.m. lite före. Sverige är handlingsförlamat och folks psyken börjar påverkas, hur länge till ska vi hålla på så här?
Mitigation kontra Suppression handlar om den tänkta smittspridning.
Åtgärderna följer av målet, inte tvärtom.
Antingen "mitigerar" man konsekvenserna av (mer eller mindre.) total smittspridning, eller så försöker man istället trycka ner smittan i golvet.
Faktum är att våra åtgärder antagligen hade varit hyfsat adekvata för suppression om de implementerats skyndsamt och med emfas.
Men vid mitigation finns ju ingen anledning att agera skyndsamt, utan då ska det ske vid rätt tidpunkt för att få en fin kurva...