2020-06-03, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag förstår mig inte på den där Tegnell. Han säger att de inte visste tillräckligt, därför valde man Sveriges liberala strategi. I ett läge när en okänd smitta kommer in i ett land, ska man inte ta det säkra före det osäkra då? Borde inte regeringen ha förstått det i alla fall?
Precis, varenda en jag har talat med har haft samma åsikt, ta det säkra före det osäkra. Jag förstår inte hur man på expertnivå totalt struntat i det tänket. Det är något som är riktigt galet.
Citera
2020-06-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ja, han är ju störd i huvudet när vi har 5000 döda snart och vissa länder knappt några.
Och då säga att han skulle göra samma sak igen? Eh va?
Det här börjar bli pinsamt. Nu är vi i juni redan och de lever fortfarande i förnekelse.
"Man kunde gjort saker annorlunda, äldrevården är ett misslyckande, men jag skulle gjort likadant igen" ^^

Och så finns det folk som stör sig när man kallar honom för mördare. Suck.
Errare humanum est, perseverare autem diabolicum.
Citera
2020-06-03, 15:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Det säger i grunden inget om åtgärderna, utan om målet; Mitigation innebär att man låter smittan gå genom befolkningen men samtidigt försöker minimerar dödligheten/skadan, "Flatten the Curve".

Supression innebär att man trycker ner smittan i golvet.

Mitigation handlar om åtgärderna. Med lite åtgärder så är det helt korrekt att smittan bränner igenom befolkningen i kontrollerad takt. Utan åtgärder, totalt kaos. Jag föredrar supression och mindre spill av människoliv. Problemet med mitigation är ju att sjukvården körs slut och vi bygger på ett enormt vårdberg, blir intressant att se hur vi hanterar det. Nu har det gått ca: 3 månader sen vi fick skiten, vi är ff mitt i skiten. Med supression som jag föreslog i början på mars hade vi öppnat upp som alla andra, kanske t.o.m. lite före. Sverige är handlingsförlamat och folks psyken börjar påverkas, hur länge till ska vi hålla på så här?
Citera
2020-06-03, 15:13
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ja, han är ju störd i huvudet när vi har 5000 döda snart och vissa länder knappt några.
Det här börjar bli pinsamt. Nu är vi i juni redan och de lever fortfarande i förnekelse.
"Man kunde gjort saker annorlunda, äldrevården är ett misslyckande, men jag skulle gjort likadant igen" ^^

Ja, det är ett egoproblem som vissa människor har. Man vill inte erkänna att man har fel på grund av att man värdrerar sin värdighet så högt och står därför fast med sitt dumma beslut medan skeppet sjunker istället för att släppa sitt ego/värdighet och säga, jag fuckade upp och har lärt mig av mitt misstag. Betoning på lärt, för då vet vi att FHM kommer ändra sina strategier i framtiden. Men nu? Näää... Farligt uttalande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Som Tegnell säger: Försiktighetsprincipen behöver inte betyda att det är bättre att sätta in massor av, (hårda), åtgärder, det kan, (ju), förhålla sig precis tvärt om.

Att stänga ner hela länder och samhällen och därmed orsaka en ekonomisk, social och psykologisk depression som, i bästa fall, kan jämföras med depressionen under 30 talet, och i sämsta fall med katastrofen under 1700-talet, vilket orsakar ett enormt lidande och överdödlighet i det långa loppet, skulle inte jag vilja kalla "försiktigt".

Man att ett sådant basalt tänkande skulle kunna landa i vissa flashbackares skallar är, förstås, mindre troligt.

Tegnell verkar ha fått försiktighetsprincipen helt om bakfoten. Man måste ta höjd för att smittan inte beter sig precis som influensa och vad man i så fall behöver vidta för åtgärder. Att köra på i samma fotspår och tillämpa samma pandemiplaner som för influensa vilket han ju i praktiken sa idag att man gjort, rimmar inte med försiktighetsprincipen.

Har man ens ställt sig fråga om vad som händer om smittan har en dödlighet som är 10 gånger högre än vanlig influensa? Vilket den uppenbarligen har. Man har ju inte ens räknat på hur många som skulle kunna dö enligt vad FHM har gått ut med tidigare.

Rätt makalöst att han får stå oemotsagd av svenska murvlar men kul att det kom lite kritiska frågor från utländska journalister i alla fall.
Citera
Medlem
Ser nu att det var ett labb i Stockholm som inte redovisat sina siffror på personer som testats positivt.
Allvarligt det med förstås, men skönt att det var ett misstag och inte en daglig uppgång.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Som Tegnell säger: Försiktighetsprincipen behöver inte betyda att det är bättre att sätta in massor av, (hårda), åtgärder, det kan, (ju), förhålla sig precis tvärt om.

Att stänga ner hela länder och samhällen och därmed orsaka en ekonomisk, social och psykologisk depression som, i bästa fall, kan jämföras med depressionen under 30 talet, och i sämsta fall med katastrofen under 1700-talet, vilket orsakar ett enormt lidande och överdödlighet i det långa loppet, skulle inte jag vilja kalla "försiktigt".

Man att ett sådant basalt tänkande skulle kunna landa i vissa flashbackares skallar är, förstås, mindre troligt.

Att Sverige inte lyckas begränsa spridningen lär orsaka mer ekonomisk skada, psykiskt o fysiskt lidande än att snabbt ta kontroll över situationen som våra grannländer.
Citera
2020-06-03, 15:15
Medlem
Citat:

"Vissa" länder har en klart mer homogen befolkning.

Sverige och UK tex har flera "no-go-zoner" eller i varje fall "utsatta" områden.
Där lär inte "lockdowns" funka alls. Och därifrån kommer en klar överrepresantation av C-offren.

Därför samma grej igen men bättre rutiner på äldreboenden.
(Min slutsats)

Sverige förutsättningar är GRAVT annorlunda än våra grannländers.
Tegnell & co lär vara medvetna om detta. Fast det är inget man kan gå ut med i klartext...
Citera
2020-06-03, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Ser nu att det var ett labb i Stockholm som inte redovisat sina siffror på personer som testats positivt.
Allvarligt det med förstås, men skönt att det var ett misstag och inte en daglig uppgång.
Snarare tvärtom var min spontana tanke. Med en sådan uppgång hade man kunnat se att testkapiciteten ökat markant
Citera
2020-06-03, 15:17
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro

Misstag eller inte så bevisar det bara hur organiserat Sverige är. Jag känner in av den lyckade sammanhållningen i Sverige. Kollar jag reportage om grannländerna mår jag bättre.

Vi borde redan börja tänka på vem ska straffas och vilka system som ska ändras, vi har människor i ledning just nu som säkert tjänar multum.
Citera
2020-06-03, 15:17
Medlem
Antal nya fall idag borde då ligga på cirka +723 vilket förstås ändå är galet högt.
Med eftersläpning lär det bli tryck på sjukhusen.
Citera
2020-06-03, 15:18
Medlem
Tegnell i intervju med SVT: ”Vår strategi har gett väldigt mycket bra effekter”...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in