2020-06-03, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Det enda som kan få de falska oärliga oansvariga skitstövlar till makthavare som har blod på sina händer att göra en kovändning är att i Sverige uppstår den exponentiella utveckling av nya fall såsom man sett i tex Italien och Spanien. Nu när alla tröttnat rejält finns det goda chanser att det inträffar.

Ja endast Guds förbarmande kan hindra sverige från massdöd from juli
Citera
2020-06-03, 15:03
Medlem
Karmans avatar
Jag förstår mig inte på den där Tegnell. Han säger att de inte visste tillräckligt, därför valde man Sveriges liberala strategi. I ett läge när en okänd smitta kommer in i ett land, ska man inte ta det säkra före det osäkra då? Borde inte regeringen ha förstått det i alla fall?

Och nu ser man ju resultatet i Sverige jämfört med omvärlden. Ändå vet man för lite tydligen.

Tegnell säger också att när det gäller att stänga gränser eller inte, så är turister som kommer till Sverige inte någon smittfara. Enligt Tegnell är det svenskar som reser utomlands och tar med sig smittan till Sverige som är en fara. Men hur håller det resonemanget logiskt? Varför smittas svenska turister utomlands, men utlänningar som kommer till Sverige smittar/smittas inte? Kan någon förklara?
Citera
2020-06-03, 15:04
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det får väl vi också.

Det där med 2 timmar är bara rekommendationer - inget man kan få böter eller bli arresterad för.
?

Rekommendationer ska man väl följa , eller? Vad är annars meningen med hela "strategin" ??

arresterad? lol
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja endast Guds förbarmande kan hindra sverige från massdöd from juli
Tveksamt att Gud vill hjälpa Sverige efter det de har gjort. Tur att han inte finns enligt de flesta i Sverige.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Det var från ett labb som genomfört tester osv i forskningssyfte bland annat och inte rapporterat enligt FHMs standard som rapporterade in nu, kortfattat.

OK då förstår jag! Tyckte han fick det att låta som ett misstag när han förklarade varför, så det var därför jag reagerade.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Blir intressant att se hur polisen kommer agera och ens om de vågar att agera. Personligen tror jag att polisen inte kommer att våga göra något eftersom kidsen från förorten kommer att komma in till demonstrationen.

De kommer inte göra någonting. På sin höjd visar sig Löfven igen om nån dag ifall det blir för mkt folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Förklaringen är att ett labb som processat tester av vård-och omsorgspersonal har haft problem med datorerna och inte kunnat rapportera in svaren på testerna till FHM.

Testerna är utspridda över ca 14 dagar, med blev rapporterade som en klump idag alltså.

Om du vill tro att det finns medveten mörkning så är det ingen som kan få dig att tro annat. Var och en väljer om man vill tro på "fakta", det är den verklighet vi lever i idag.

OK tack för svar! Jag sa dock att jag inte påstod att det handlade om mörkning, utan att Tegnell fick det att låta som att siffror läckt av misstag.

Men just rörande mörkning så tror jag det förekommer i alla länder. FHM har t ex mörkat anteckningarna från möten sedan mars som det stod om i tidningarna för nån dag sen. Sedan är det bara för dem att säga att det var ett missförstånd så köper pöbeln det. Sverige mörkade ju även invandrares resultat i PISA nyligt för att Sveriges resultat skulle se bättre ut. Så jag tycker inte folk ska vara naiva och ifrågasätta de som undrar ifall det kan mörkas ibland.
Citera
2020-06-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vilka bättre förutsättningar har vi jämfört med Norge, Danmark, Finland och Island?
Våra företag har generellt inte stått lika stilla.
Citera
2020-06-03, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du slår i te sönder någonting, Sverige har såklart också lidit av Corona men genom att vi hållit igång så har vi bättre förutsättnigar än många av de länder som körde hard lockdown

Tvärtom, i jämförelse med sådana länder som verkligen är jämförbara med oss, dvs de nordiska länderna, så kommer vi klara oss lika "dåligt", möjligen t.o.m. sämre, när man räknar ihop allt. Du måste ta med att vi har enorma kostnader för all extra sjukvård och sjukskrivningar osv, jämfört med de övriga nordiska länderna. Och BNP och arbetslöshet kommer hamna ungefär lika som dem.

Stora skillnaden är våra förfärliga dödstal.

(Det är inte rättvist att jämföra med sådana länder som redan innan hade svår ekonomi ex. Medelhavsländer).
Citera
2020-06-03, 15:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Som Tegnell säger: Försiktighetsprincipen behöver inte betyda att det är bättre att sätta in massor av, (hårda), åtgärder, det kan, (ju), förhålla sig precis tvärt om.

Att stänga ner hela länder och samhällen och därmed orsaka en ekonomisk, social och psykologisk depression som, i bästa fall, kan jämföras med depressionen under 30 talet, och i sämsta fall med katastrofen under 1700-talet, vilket orsakar ett enormt lidande och överdödlighet i det långa loppet, skulle inte jag vilja kalla "försiktigt".

Man att ett sådant basalt tänkande skulle kunna landa i vissa flashbackares skallar är, förstås, mindre troligt.
Nej det är ett bakvänt tänk när man får in en okänd och potentiell farlig smitta i ett land. Det inser alla länder utom Sverige tydligen. Då borde man, om inte annat, tänka efter en gång till.
Citera
2020-06-03, 15:07
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Som Tegnell säger: Försiktighetsprincipen behöver inte betyda att det är bättre att sätta in massor av, (hårda), åtgärder, det kan, (ju), förhålla sig precis tvärt om.

Att stänga ner hela länder och samhällen och därmed orsaka en ekonomisk, social och psykologisk depression som, i bästa fall, kan jämföras med depressionen under 30 talet, och i sämsta fall med katastrofen under 1700-talet, vilket orsakar ett enormt lidande och överdödlighet i det långa loppet, skulle inte jag vilja kalla "försiktigt".

Man att ett sådant basalt tänkande skulle kunna landa i vissa flashbackares skallar är, förstås, mindre troligt.

lol
Men lägg ner din pajas. Alla våra grannländer som använde försiktighetsprincipen har inte tatt mer skada än vi gjort, ekonomiskt.
1700-talet? du är ju i behov av nån slags terapi?
Citera
2020-06-03, 15:09
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Våra företag har generellt inte stått lika stilla.

Vad tror du om arbetslösheten och antal varslade då, jämfört med grannländerna?
Citera
2020-06-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
+2214 fall

Då kan det bli
kanske +500 döda som dyker upp på samma sätt.

https://www.friatider.se/direkt-74-nya-svenska-dodsfall

AVGÅ TEGNELL!

Ja, han är ju störd i huvudet när vi har 5000 döda snart och vissa länder knappt några.
Och då säga att han skulle göra samma sak igen? Eh va?
Det här börjar bli pinsamt. Nu är vi i juni redan och de lever fortfarande i förnekelse.
"Man kunde gjort saker annorlunda, äldrevården är ett misslyckande, men jag skulle gjort likadant igen" ^^
Citera
2020-06-03, 15:11
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag har till stor del omvärderat mina åsikter och ståndpunkter mot vad jag tyckte i början.
Har jag faktiskt lätt för att erkänna.

Det är stort av dig! Men var svårt att tro eftersom ditt fokus i tråden verkar ligga på att hoppa på de som är missnöjda med Tegnell. Jag tycker också det blir lite för mycket pajkastning här inne med rena påhopp, även fast jag förstår att folk är besvikna.

Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det måste fan gå åt rätt håll nu alltså.
Det börjar bli riktigt deprimerande faktiskt.

Det går redan åt rätt håll! Tar bara längre tid eftersom vi inte har lockdown och därför inte har en smittspridning som minskar lika snabbt. Jag känner mig fortsatt positiv när det kommer till fortsatt minskning och en utebliven/mild andravåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in