2020-06-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyforbannad
Vad duktig du är. Värderar den horungens självkritik mer än människors liv.

Ni kritiker gör er en otjänst.
Det är ingen vettig människa som lyssnar på kritik när ord som ”horunge” m.m är en del av argumentationen.
Det tar bara bort udden av all form av legitim kritik som kan finnas.
Typiskt förortspråk som jag betackar mig för.
Citera
2020-06-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
JA men många läkare är också förvånansvärt okunniga om de flesta sjukdomar, behandlingar medicinering och dess biverkningar.. Sen så är det fånigt att skriva att smittan släppts lös,eftersom vi faktiskt har restriktioner och rekommendationer och inte att förglömma att sjukdomen spridits även i de länder som har haft hård lockdown och de länderna har dessutom drabbats av andra tråkigheter som ökad arbetslöshet, överviktigare befolkning, sabbad ekonomi, ökande psykiska problem etc etc.

Även vi har drabbats av stor arbetslöshet, sabbad ekonomi, osv. Slå upp en tidning och läs, vetja.

Den kombinerade utbuds- och efterfrågechocken innebär att BNP väntas falla brant under de närmaste månaderna.

På arbetsmarknaden märks krisen genom en kraftig ökning i antalet varsel. Även om alla varsel inte nödvändigtvis leder till uppsägningar räknar Konjunkturinstitutet med att arbetslösheten stiger till 10,2 procent i år och 11 procent nästa år. Den högre arbetslösheten är ytterligare en faktor som bidrar till minskad konsumtion. Så även när framtidstron återvänder och vi återgår till ett mer normalt konsumtionsbeteende kommer efterfrågan troligen att vara fortsatt dämpad till dess att sysselsättningen har återhämtat sig till en mer normal nivå.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/Prognoser-om-ekonomin/

Tyvärr klarar vi oss sämre som samhälle på.de flesta sätt....pga vår klantighet, inkompetens. Sorry att slå sönder din illusion. Over and out.
Ha en bra dag.
Citera
2020-06-03, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju i undre spannet av prognosen 8000-20000 döda. Det förutsätter att vi fortsätter med "mitigation". Min upplevelse är att folk tycker det är över nu.

"Mitigation" har vi lyckligtvis inte fullföljt, då är 25.000+ döda oundvikligt. Utan våra åtgärder gav i praktiken en oförsvarligt senfärdig "suppression".

I praktiken skulle det vara bra med lite politiskt ledarskap som tar tydligt avstånd från mitigation och påtalar vikten av att trycka ner smittan.
Citera
2020-06-03, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Felet är ju att han vägrade att lyssna på dom som tyckte så från början

Ja. Och klart att han ska ha och kommer få kritik.
Det instämmer ju jag i med.
Citera
2020-06-03, 13:42
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Samtidigt så sker den i särklass största smittan inomhus. De protesterar utomhus och typ alla man ser har ansiktsmask.

Klart det bör innebära fler fall ändå, men jag skulle inte använda det som det slutgiltiga beviset på att "corona var falskt". Vi vet redan att det är riktigt dessutom. Varit kaos i många länder och hade varit betydligt mer kaos utan alla åtgärder som satts in.

"Förstorat" går att debattera. Var rätt dystra dödstal hos många experter som förutspådde dessa tidigt och så illa blev det lyckligtvis inte vad det verkar. I alla fall inte i våg 1.

Jag tycker hela situationen har varit väldigt märklig. Allt ifrån den skiftande rapporteringen från både media och experter till de åtgärder som sattes in. Dessutom har jag en del bekanta som är både läkare och sjuksyrror och de uppfattar det på samma sätt. Men visst, kanske inte helt falskt. Men det är mycket som inte stämmer, väldigt mycket.
Citera
2020-06-03, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men att man skulle gjort annorlunda om man visste vad man vet nu är skitsnack. WHO uppmanade till en annan strategi en Sveriges. Kina sa att Sverige riskerar att bli ett svart hål där viruset frodas. De flesta andra länder insåg att Sveriges strategi var för dålig och valde en bättre väg. Många forskare sa att detta skulle komma att hända, både i utlandet och här hemma. Det var uppenbart för alla utom FoHM och staten. Men det var bekvämt för folket som helst inte ville sitta i karantän. Och desto gladare folket blev desto ivrigare försvarade sig FoHM och staten. Men nu har verkligheten hunnit i kapp. Ingen vill höra om Tegnells mamma och trädgård nu. Men i stället för att nu styra upp vårt sjunkande skepp, slappas det till ännu mer. Kan man hoppas på lite hårdare krav på folket, bättre kontroll vid gränsen och ett testande som inte är ett skämt? Eller har vi nu fullständigt gett upp.

För mig är det stora misslyckandet att vi ej testat i rätt omfattning, smittspårat, isolerat och haft bättre åldringsvård.
Tegnell har en extremt liten skuld i de sakerna.
Citera
2020-06-03, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Han sa väl att de skulle ha gjort annorlunda om de vetat hur det skulle utveckla sig. Men det kunde de inte veta då.

Sen ska man komma ihåg att han blivit mordhotad så han får vara himla försiktig med vad han säger. Det kan vara livsfarligt för honom att försvara den linje han tog. Det finns farliga individer i samhället.

Ja det är ju bara att läsa vad människor här inne skriver.
Det går ju inte att resonera sakligt med flera här.
Citera
2020-06-03, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Men inlägget var ju riktat mot de som stöttat Tegnell och inte kritik mot att han erkänt misstag.

Sedan har jag sett honom säga detta 2ggr tidigare bara för att säga i intervjuer efter att han inte vet vad vi hade kunnat göra annorlunda i ett sätt att försvara strategin. Så jag avvaktar innan jag drar för stora växlar av detta.

Att de gjort många fel tror jag dock de flesta ser nu. Vi får hoppas att Sverige lärt sig av många misstag nu så vi är redo ifall det kommer en våg 2 nu i höst/vinter! Tror Teggan och gänget kan få mycket upprättelse då OM det händer och de lyckas bättre, även fast det mesta i våg 1 varit ett haveri.

Förlåtelsens styrka är stor! (kände mig religiös för en gång skull där )

Jag har till stor del omvärderat mina åsikter och ståndpunkter mot vad jag tyckte i början.
Har jag faktiskt lätt för att erkänna.
Citera
2020-06-03, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det finns en riktigt bra debattartikel om försiktighetsprincipen i SvD av någon som doktorerat i ämnet. Leta upp den, här följer ett citat:
” Att agera mot en risk kan ge upphov till nya risker eller förstärka de som redan existerar. Det som verkar försiktigt i ett led kan vara motsatsen i ett annat. Att inte agera kan vara mer försiktigt än att göra det.”
Försiktighetsprincipen i sig ger inget svar på hur man ska agera. Det är ingen magisk formel som ger svaret ja eller nej. Det finns massor av verksamheter man tillåter trots att man vet att det kan vara farligt men det anses vara värt risken, på lekmannasvenska.

Nej precis, medföljer inga instruktioner, man behöver bara använda ett uns av eget logiskt tänkande för att förstå hur försiktighetsprincipen skall användas inför ett nytt dödligt virus. 😂😂😂😂

Jag börjar förstå skälen till att Sverige har misslyckats, ju längre jag vistas i den här tråden, det är tyvärr alltför många exempel på vansinne och brist på logik här. Som tur är har fler och fler vaknat till, i alla fall.
Citera
2020-06-03, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju lite skillnad på att erkänna exempelvis att man är lite slarvig med städningen hemma, en helt annan dimension när man står på en hög med 5000 lik? Men det är bra att han erkänner. Frågan som uppstår är ju: "Hur går vi vidare?" Det verkar ingen kunna svara på.

Fast nu är ju inte Tegnell skillnaden mellan 0 och 5000 lik.
Ett antal tusen döda var nog dömt från början givet vår dåliga beredskap.
Så många olika läxor kommer behövas göra i eftermälet till detta.
Citera
2020-06-03, 13:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Var var de på för ställe i Sverige? Träffade de andra gymnasieklasser här?
Det har inte framkommit. Jag tittade på olika danska nyheter och program igår men fick inget svar.
Citera
2020-06-03, 13:48
Medlem
https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=2020-05-11..&country=SWE~GBR

Nu kan vi andas ut igen Storbritannien har återtagit tronen.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in