2020-06-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
29/5
På sjukhus: 1629
På IVA: 310

3/6
På sjukhus: 1630
På IVA: 309

IVA har visat nedgång från toppnoteringen 526 den 2/5 fram till i fredags, då nedgången bröts.
Sjukhushinlagda toppad 20/4 med 2274 men också den nedgången har brutits.

Någon liknande formation med platå har inte tidigare synts i statistiken. Vi står inför ett vägskäl nu, kommer en andra våg, stannar utvecklingen så här eller kommer det att gå ner igen.

Har du mer info om att sjukhusen är frikostigare med inläggningar just nu?
Annars har som visats inläggningarna gått ner en hel del fram till just slutet av förra veckan.

Vet inte vilka siffror du utgår ifrån, men jag antar att intensivvårdsregistret har någorlunda korrekt statistik, även om alla avdelningar inte uppdaterar varje dag: https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

303 just nu, vilket är lägsta noteringen. Tidigare varit en uppgång kring 26:e Maj.
Men vet inte vilken statistik som är mest korrekt.
Citera
2020-06-03, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Man förundras över ignoransen... Förklaringen har getts flera gånger här, och på FHM:s PK.

Man förundras över att FHM inte normerar siffrorna utifrån hur många som testas. Men man verkar inte ens intresserad att visa hur den verkliga utvecklingen ser ut.

Mörkläggning och desinformation är det som präglar våra svenska myndigheter år 2020. Det börjar bli pinsamt nu, PISA undersökningen, socialstyrelsens kreativa statistikförvrängning av överdödligheten på våra äldreboenden. Tegnells konstanta bortförklaringar, halmgubbar och glidande på fakta.

Att MSB:s förtroendeundersökningar är borta från dagordningen är kanske inte så konstigt. FHM:s förtroende hos det svenska folket har med all säkerhet varit högre...
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-06-03 kl. 14:59.
Citera
2020-06-03, 14:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
"Mitigation" har vi lyckligtvis inte fullföljt, då är 25.000+ döda oundvikligt. Utan våra åtgärder gav i praktiken en oförsvarligt senfärdig "suppression".

I praktiken skulle det vara bra med lite politiskt ledarskap som tar tydligt avstånd från mitigation och påtalar vikten av att trycka ner smittan.

Det är ju precis "mitigation" vi har gjort, vet du ens vad mitigation betyder?

Mitigating circumstances:
Washing hands
Social distancing
Minimize large gatherings
etc

Supression: lockdown, test, test,test, isolate!
Citera
2020-06-03, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bättre Stockholmare stannar där de är o inte sprider smittan till regioner med mycket lägre nivå. Om man vill minska spridningen i tättbefolkade områden så får man göra som asiaterna... Ta på ansiktsmask

Tillräckligt många stockholmare reser för att sprida massdöd över hela landet. Jag känner flera stycken som ska hit och dit inom sveriges gränser. Spec Gotland.
Rekordmånga kommer ändå vara kvar hemma och sprida smittan i parker och uteserveringar.

Endast ett Guds mirakel kan hindra juli att bli dödens månad
Citera
2020-06-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Tänk hur Italien såg ut i april.
Minns du?

De går vi om i sommar.
Visst minns jag Redan i slutet av mars / början av april gjorde jag förutsägelser om att utvecklingen i Sverige kommer att bli ungefär densamma som i Italien. Visade sig vara en helt korrekt prognos.

Jag minns också hur man i Sverige beskrev situationen i Italien som katastrofal när de hade 600-700 dödsfall om dagen. Men när dödstalen per capita i Sverige gick upp till samma nivå, runt 100 om dagen, så normaliserades massdöden rätt fort. Nu är 74 döda på en dag tydligen "stabilt" och inget att bekymra sig för. Tvätta händerna.
Citera
Medlem
Är inte 74 en ganska låg onsdagssiffra?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Om man inte vet så borde man agerat efter försiktighets-principen.
Inte chansa med människoliv vilket FHM o regeringen har gjort.

Ingen kan säga att vi gjorde rätt, eller hur?

Som Tegnell säger: Försiktighetsprincipen behöver inte betyda att det är bättre att sätta in massor av, (hårda), åtgärder, det kan, (ju), förhålla sig precis tvärt om.

Att stänga ner hela länder och samhällen och därmed orsaka en ekonomisk, social och psykologisk depression som, i bästa fall, kan jämföras med depressionen under 30 talet, och i sämsta fall med katastrofen under 1700-talet, vilket orsakar ett enormt lidande och överdödlighet i det långa loppet, skulle inte jag vilja kalla "försiktigt".

Man att ett sådant basalt tänkande skulle kunna landa i vissa flashbackares skallar är, förstås, mindre troligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Brukar vara tommare än den hårdaste lockdown här i sthlm i juli. Har alltid tyckt det är lite trist då det är sommar och vore kul att gå ut och så.

Nu är ALLA 2 miljoner hemma.

Jag är 100 på att corona-katastrofen inte ens har börjat i Sverige.

Det enda som kan få de falska oärliga oansvariga skitstövlar till makthavare som har blod på sina händer att göra en kovändning är att i Sverige uppstår den exponentiella utveckling av nya fall såsom man sett i tex Italien och Spanien. Nu när alla tröttnat rejält finns det goda chanser att det inträffar.
Citera
2020-06-03, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Visst minns jag Redan i slutet av mars / början av april gjorde jag förutsägelser om att utvecklingen i Sverige kommer att bli ungefär densamma som i Italien. Visade sig vara en helt korrekt prognos.

Jag minns också hur man i Sverige beskrev situationen i Italien som katastrofal när de hade 600-700 dödsfall om dagen. Men när dödstalen per capita i Sverige gick upp till samma nivå, runt 100 om dagen, så normaliserades massdöden rätt fort. Nu är 74 döda på en dag tydligen "stabilt" och inget att bekymra sig för. Tvätta händerna.

Exakt så. Vi bevittnar en massdöd och alla har slutat bry sig
Citera
2020-06-03, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Är inte 74 en ganska låg onsdagssiffra?

Jo lägsta på flera veckor. Men det har fallit alla dagar i flera veckor. Tror dock det kanske sjunker nästa vecka också för att sedan plana ut och sen öka när man ser hur folk börjat leva HELT som vanligt igen
Citera
2020-06-03, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju precis "mitigation" vi har gjort, vet du ens vad mitigation betyder?

Mitigating circumstances:
Washing hands
Social distancing
Minimize large gatherings
etc

Supression: lockdown, test, test,test, isolate!

Det säger i grunden inget om åtgärderna, utan om målet;
Mitigation innebär att man låter smittan gå genom befolkningen men samtidigt försöker minimerar dödligheten/skadan, i första hand "Flattening the Curve".

Suppression innebär att man trycker ner smittan i golvet - direkt försöker få spridningstalet R under 1.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-06-03 kl. 15:10.
Citera
2020-06-03, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker

Ja, Agnes Wold, när Italien hade typ ca 300 döda per dag, så helt självsäkert att det var helt kört för Italien.
När alltså Italien hade det som i Sverige är 75 döda per dag.
Eftersom i Sverige man även har sett motsvarighet till 1 200 döda i Italien hade jag förväntat mig att hon förr eller senare hade sagt samma sak om Sverige. Men hon är nog rädd att förlora en säker inkomstkälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in